Wat is er nieuw

Hulp en advies gevraagd, vissen zo snel mogelijk overzetten naar aquarium.

Roberto

New member
Lid geworden
27 september 2024
Berichten
2
Leeftijd
47
Hoihoi,

Bij deze wil ik mij even voorstellen en mijn hulpvraag zo goed mogelijk proberen te omschrijven.
Luister naar de naam Roberto en ben begin dit jaar in bezit gekomen van een klein vissenbestand. Ben er nu een kleine 3mnd druk mee, waarvan de laatste maand totnu toe...Me letterlijk uitknijpt qua stress en machteloosheid...Ben er bijna, maar gezien ik ook al net zo lang me aan het inlezen ben. Merk ik op dat al het advies wat ik krijg naast de ervaring haaks op elkaar staat soms..
Jaar of twee gelee een huisje kunnen bemachtigen met een flinke tuin, 6mnd later een vijver overgenomen en begin dit jaar een klein vissenbestand overgenomen. Dit nadat iemand was overleden. Dit waren 1 blackmoor, zwarte leeuwenkop, 2x redcap , orance cap, en twee super kleine visjes..

In het begin was alles rustig, ben gaan lezen en lezen en het werd me snel duidelijk, ik kan ze dus niet buiten laten in de winter...Even gaan rondbellen, nee joh maak je niet druk het zijn goudvissen die kunnen prima buiten blijven in de winter..Van de 8, ook twee met een ander verhaal nee dat is niet oke, kunnen zelf last van hun organen krijgen en verdragen de kou niet goed...SLik....
Meteen druk geweest met de vijver, grotere pomp, meer plantjes en checken dat ik geen gaten creëer omdat ik hier had gelezen dat ze er tussen kunnen kruipen.
Water wissel, waardes checken etc etc...Maar gewoon relaxed mee bezig geweest, naast het enorme plezier en rust wat ik kreeg van de vissen..Mijn routine s'morgens was meteen veranderd, naast het koffiezet app aan te zetten, liep ik straight naar mn vijver en begon de dag met een nog grotere lach.
Helaas waren de afgelopen 2mnd verdriet en stress, en moet ik nu iets gaan doen wat tegen veel ingaat van wat ik gelezen heb. Ben echt bang dat alles wat ik tot nu toe heb gedaan naast de energie die het me al gekost heb en het geld, voor niks doe als ik nu niet de juiste keuzes maak..Ben 1 vis verloren en heb me voorgenomen zo goed mogelijk voor de rest te zorgen.

Sorry ik schrijf soms teveel, 2 the point..
Situatie nu, 1 vis verloren 3 jongen erbij...Maar tis niet oke. De twee kleinste visjes die ik hiervoor beschreef zijn komeet vissen en ja ik weet nu, geen goede combi met de 4 sluierstaarten.
De kou doet iets met 2 vissen dus hou het net warm genoeg maar ideaal is anders..Enja ben al meer dan een maand gelee in actie gekomen om alles te gaan aanschaffen wat simpelweg niet lukte..
Tot vorig week mee bezig geweest naast de situatie in mn vijver in de gaten houden..En ik besef nu 1 ding...Ik moet nu gaan ingrijpen ondanks dat ik besef, kan mn vissenbestand om zeep helpen maar als ik het nog twee weken zo laat ik in dezelfde situatie kan geraken.Help...
Wat staat er klaar om mijn 4 sluierstaarten naar binnen te halen, een rio 240 , verlichting etc en een kliko van een filter een biomaster 600.Voor mij echt huge dat ding...
Maargoed de vraag is, zonder mezelf ook te verliezen in dit proces..Ja las gister nog wat verhalen hier van diversen die door de stress van amonia pieken naast de velen waterwissels er bijna zelf aan onderdoor gingen..Dat moet ik ook voorkomen met mn diabetes maar holy moly wat te doen.

Vandaag nog het volgende voorgelegd, aan diverse pro's ik kan zeggen meer als 90jr aan ervaring maar ik weet nog steeds niet wat het beste is om te doen.
Zou ik een snell jumpstart kunnen maken met die biomaster zonder teveel stress aan mezelf of mn vissen te geven, gulden middenweg..
Ja kreeg ik te horen van 2, mits ik hem vol zou stoppen met hell x k1 ingedraaide media, anders zouden ze het beiden zelf niet doen.Ik weet dat is bijzonder spul zo las ik, ook diversiteit aan culturen die daarin leven.
Maargoed kreeg ook te horen dat als ik hem vol zou stoppen met ingedraaide sponzen en velen waterwissels het goed zou moeten komen...Ai.
Wat te doen nu, kan geen ingedraaide k1 media krijgen word niet gebruikt in de winkel, wel sponzen...
Mn gevoel zegt, wil nu naar buiten lopen met 2 plastic zakken en mn 4 visjes redden...

Alvast bedankt..
 
Ik kan je gedeeltelijk helpen:
Fancy goudvissen (zoals de soorten die jij hebt) moeten inderdaad 's winters naar binnen. Gewone goudvissen kunnen (mits de vijver diep genoeg is en vorstvrij deel houdt) buiten blijven.
Ingedraaid filtermedia is niet makkelijk aan te komen, maar door de filtermedia van een ingedraaid filter uit te spoelen/kloppen in je bak, worden de bacteriën je filter ingetrokken en nestelen zich daar en zorgen voor een beginpopulatie.
Je kunt vissen direct in een niet-ingedraaide (of nog niet voldoende) bak doen ('Fish in Cycle), maar dan moet je hun gedrag en/of de nitriet en ammoniakwaarden monitoren. Zo gauw daar iets afwijkends in zit (waarden hoger dan 0), luchthappen of ander gedrag wat je normaal niet waarneemt, moet je een forse waterwissel (80-90%) doen, met water van ongeveer dezelfde temperatuur.
Dus niet teveel paniek, overal is een oplossing voor...
 
Ik zou me om de buitentemperatuur nog geen zorgen maken hoor! Het is voorlopig nog niet echt koud. Er zijn daarnaast best veel mensen die sluierstaarten buiten houden en ze daar ook laten overwinteren. Het is waar dat sluiers over het algemeen minder kunnen hebben dan normale goudvissen, maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat ze per definitie niet winterhard zijn. 🙂
 
Bij mij overwinterde alle sluierstaarten in de zes kuub vijver. Maar ik had geen sluiers met bolle ogen of blazen. Zo koud is het deze winters niet meer. Maar als je het fijn vind kun je ze binnen zetten. Ik zou er geen paniek van maken. Gewoon alles op je gemakje doen. Een gezonde sluier zwemt bij deze temperaturen gewoon door.
 
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik had nog vergeten te melden, heb hier een diepe emmer staan met daarin onderin een pomp en bruissteen met daar boven op filter media uit de interne en een gebruikt spons uit de winkel voor de 600.Kan woensdag enten of complete ingedraaide sponsen meenemen.En heb 2 emmers met planten klaarstaan.
Ben net de bak wezen levelen zo nog ff checken als ik hem wat gevuld heb.Mocht da lukken, dan vul ik hem af en dumb de media meteen terug.Draait dan zonder ammoniak bron.
Daarna woensdag gewoon de filter afvullen met ingedraaid spul, prime en beginnen met 1 koppeltje?

Van de 2 koppeltjes die ik nu heb zijn er 2 die wel last hebben van de kou, zag dat aan hun zwem houding.Nu met warmer water zwemmen ze als voorheen, maar...Mn komeetstaarten worden actiever en dominant, niet oke dus. Hou de temp geblanceerd toch geeft het geen goed gevoel, ze zijn letterlijk zo snel gegroeid dat ze dik 2x groter zijn.Kon ze soms wel schieten toen ik bezig was met de temp, zo niet leuk om te zien..
De manier hoe ze dan rond zwemmen zegt genoeg, temp verlaagd en ze blijven wat rustiger nu.Maar die twee sluiers zwemmen anders en dat zegt me genoeg en doet me wat.Temp zat met 3 meters op 13 a 12 graden..
 
Als de komeetstaarten lastig doen naar de sluiers, zou je ze ook in de vijver kunnen laten overwinteren. Dan scheid je ze van de sluiers .
 
Als de komeetstaarten lastig doen naar de sluiers, zou je ze ook in de vijver kunnen laten overwinteren. Dan scheid je ze van de sluiers .
Komeetstaarten kunnen prima buiten inderdaad als de vijver diep genoeg is en de rest naar binnen. Met ingedraaide sponzen geen probleem voor de zekerheid waterwaarden monitoren zoals Lysia al schreef. Geen paniek, komt goed.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan