Wat is er nieuw

Hulp en advies gevraagd, vissen zo snel mogelijk overzetten naar aquarium.

Roberto

Member
Lid geworden
27 september 2024
Leeftijd
49
Hoihoi,

Bij deze wil ik mij even voorstellen en mijn hulpvraag zo goed mogelijk proberen te omschrijven.
Luister naar de naam Roberto en ben begin dit jaar in bezit gekomen van een klein vissenbestand. Ben er nu een kleine 3mnd druk mee, waarvan de laatste maand totnu toe...Me letterlijk uitknijpt qua stress en machteloosheid...Ben er bijna, maar gezien ik ook al net zo lang me aan het inlezen ben. Merk ik op dat al het advies wat ik krijg naast de ervaring haaks op elkaar staat soms..
Jaar of twee gelee een huisje kunnen bemachtigen met een flinke tuin, 6mnd later een vijver overgenomen en begin dit jaar een klein vissenbestand overgenomen. Dit nadat iemand was overleden. Dit waren 1 blackmoor, zwarte leeuwenkop, 2x redcap , orance cap, en twee super kleine visjes..

In het begin was alles rustig, ben gaan lezen en lezen en het werd me snel duidelijk, ik kan ze dus niet buiten laten in de winter...Even gaan rondbellen, nee joh maak je niet druk het zijn goudvissen die kunnen prima buiten blijven in de winter..Van de 8, ook twee met een ander verhaal nee dat is niet oke, kunnen zelf last van hun organen krijgen en verdragen de kou niet goed...SLik....
Meteen druk geweest met de vijver, grotere pomp, meer plantjes en checken dat ik geen gaten creëer omdat ik hier had gelezen dat ze er tussen kunnen kruipen.
Water wissel, waardes checken etc etc...Maar gewoon relaxed mee bezig geweest, naast het enorme plezier en rust wat ik kreeg van de vissen..Mijn routine s'morgens was meteen veranderd, naast het koffiezet app aan te zetten, liep ik straight naar mn vijver en begon de dag met een nog grotere lach.
Helaas waren de afgelopen 2mnd verdriet en stress, en moet ik nu iets gaan doen wat tegen veel ingaat van wat ik gelezen heb. Ben echt bang dat alles wat ik tot nu toe heb gedaan naast de energie die het me al gekost heb en het geld, voor niks doe als ik nu niet de juiste keuzes maak..Ben 1 vis verloren en heb me voorgenomen zo goed mogelijk voor de rest te zorgen.

Sorry ik schrijf soms teveel, 2 the point..
Situatie nu, 1 vis verloren 3 jongen erbij...Maar tis niet oke. De twee kleinste visjes die ik hiervoor beschreef zijn komeet vissen en ja ik weet nu, geen goede combi met de 4 sluierstaarten.
De kou doet iets met 2 vissen dus hou het net warm genoeg maar ideaal is anders..Enja ben al meer dan een maand gelee in actie gekomen om alles te gaan aanschaffen wat simpelweg niet lukte..
Tot vorig week mee bezig geweest naast de situatie in mn vijver in de gaten houden..En ik besef nu 1 ding...Ik moet nu gaan ingrijpen ondanks dat ik besef, kan mn vissenbestand om zeep helpen maar als ik het nog twee weken zo laat ik in dezelfde situatie kan geraken.Help...
Wat staat er klaar om mijn 4 sluierstaarten naar binnen te halen, een rio 240 , verlichting etc en een kliko van een filter een biomaster 600.Voor mij echt huge dat ding...
Maargoed de vraag is, zonder mezelf ook te verliezen in dit proces..Ja las gister nog wat verhalen hier van diversen die door de stress van amonia pieken naast de velen waterwissels er bijna zelf aan onderdoor gingen..Dat moet ik ook voorkomen met mn diabetes maar holy moly wat te doen.

Vandaag nog het volgende voorgelegd, aan diverse pro's ik kan zeggen meer als 90jr aan ervaring maar ik weet nog steeds niet wat het beste is om te doen.
Zou ik een snell jumpstart kunnen maken met die biomaster zonder teveel stress aan mezelf of mn vissen te geven, gulden middenweg..
Ja kreeg ik te horen van 2, mits ik hem vol zou stoppen met hell x k1 ingedraaide media, anders zouden ze het beiden zelf niet doen.Ik weet dat is bijzonder spul zo las ik, ook diversiteit aan culturen die daarin leven.
Maargoed kreeg ook te horen dat als ik hem vol zou stoppen met ingedraaide sponzen en velen waterwissels het goed zou moeten komen...Ai.
Wat te doen nu, kan geen ingedraaide k1 media krijgen word niet gebruikt in de winkel, wel sponzen...
Mn gevoel zegt, wil nu naar buiten lopen met 2 plastic zakken en mn 4 visjes redden...

Alvast bedankt..

Ik kan je gedeeltelijk helpen:
Fancy goudvissen (zoals de soorten die jij hebt) moeten inderdaad 's winters naar binnen. Gewone goudvissen kunnen (mits de vijver diep genoeg is en vorstvrij deel houdt) buiten blijven.
Ingedraaid filtermedia is niet makkelijk aan te komen, maar door de filtermedia van een ingedraaid filter uit te spoelen/kloppen in je bak, worden de bacteriën je filter ingetrokken en nestelen zich daar en zorgen voor een beginpopulatie.
Je kunt vissen direct in een niet-ingedraaide (of nog niet voldoende) bak doen ('Fish in Cycle), maar dan moet je hun gedrag en/of de nitriet en ammoniakwaarden monitoren. Zo gauw daar iets afwijkends in zit (waarden hoger dan 0), luchthappen of ander gedrag wat je normaal niet waarneemt, moet je een forse waterwissel (80-90%) doen, met water van ongeveer dezelfde temperatuur.
Dus niet teveel paniek, overal is een oplossing voor...

Ik zou me om de buitentemperatuur nog geen zorgen maken hoor! Het is voorlopig nog niet echt koud. Er zijn daarnaast best veel mensen die sluierstaarten buiten houden en ze daar ook laten overwinteren. Het is waar dat sluiers over het algemeen minder kunnen hebben dan normale goudvissen, maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat ze per definitie niet winterhard zijn. 🙂

Bij mij overwinterde alle sluierstaarten in de zes kuub vijver. Maar ik had geen sluiers met bolle ogen of blazen. Zo koud is het deze winters niet meer. Maar als je het fijn vind kun je ze binnen zetten. Ik zou er geen paniek van maken. Gewoon alles op je gemakje doen. Een gezonde sluier zwemt bij deze temperaturen gewoon door.

Alvast bedankt voor de reacties!
Ik had nog vergeten te melden, heb hier een diepe emmer staan met daarin onderin een pomp en bruissteen met daar boven op filter media uit de interne en een gebruikt spons uit de winkel voor de 600.Kan woensdag enten of complete ingedraaide sponsen meenemen.En heb 2 emmers met planten klaarstaan.
Ben net de bak wezen levelen zo nog ff checken als ik hem wat gevuld heb.Mocht da lukken, dan vul ik hem af en dumb de media meteen terug.Draait dan zonder ammoniak bron.
Daarna woensdag gewoon de filter afvullen met ingedraaid spul, prime en beginnen met 1 koppeltje?

Van de 2 koppeltjes die ik nu heb zijn er 2 die wel last hebben van de kou, zag dat aan hun zwem houding.Nu met warmer water zwemmen ze als voorheen, maar...Mn komeetstaarten worden actiever en dominant, niet oke dus. Hou de temp geblanceerd toch geeft het geen goed gevoel, ze zijn letterlijk zo snel gegroeid dat ze dik 2x groter zijn.Kon ze soms wel schieten toen ik bezig was met de temp, zo niet leuk om te zien..
De manier hoe ze dan rond zwemmen zegt genoeg, temp verlaagd en ze blijven wat rustiger nu.Maar die twee sluiers zwemmen anders en dat zegt me genoeg en doet me wat.Temp zat met 3 meters op 13 a 12 graden..

Als de komeetstaarten lastig doen naar de sluiers, zou je ze ook in de vijver kunnen laten overwinteren. Dan scheid je ze van de sluiers .

Als de komeetstaarten lastig doen naar de sluiers, zou je ze ook in de vijver kunnen laten overwinteren. Dan scheid je ze van de sluiers .
Komeetstaarten kunnen prima buiten inderdaad als de vijver diep genoeg is en de rest naar binnen. Met ingedraaide sponzen geen probleem voor de zekerheid waterwaarden monitoren zoals Lysia al schreef. Geen paniek, komt goed.

Dat is ook de bedoeling, mn komeetstaarten zijn nu gelukkig met zn 5en. Dus geluk bij een ongeluk hoef ik geen nieuwe vissen te kopen daar ik ze niet met zn 2en in de vijver kon achterlaten.Volgend jaar wil ik een 2500 a 3000 l bak gaan ingraven voor deze speedy's! De sluierstaarten gaan er allemaal uit, wat ik graag van jullie wil weten of ik er goed aan doe zo op te starten daar ik niet overmand wil worden door nitriet enof ammonia spikes....Of 24 in de zenuwen zitten voor de aankomende maanden.
Ik weet het is niet ideaal dus hoe aan te pakken, wel kan ik morgen bij de winkel sponsen krijgen om mn filter helemaal op te vullen.Het aquarium en mn hell media is dan alleen nog niet voorzien van bacterien, dat gaat snel met die sponzen maar hoe te beginnen....Ik lees niet voeren, beginnen bij 2...
Gewoon sponsen dr in en alle 4 de sluierstaarten overzetten...En koop wat prime en doe water wissels..Werd mij in de winkel verteld...

Dit heeft op mij zn tol wel vereist de afgelopen maanden, en met mn diabetes wil ik voorkomen dat ik continue in de zenuwen zit. Vandaar mn angst om ze kwijt te raken naast mezelf niet te verliezen..
De bioload van mn vissen moet het filter niet gaan laten overwerken is wat ik heb gelezen.Dan zou het kunnen crashen, vandaar eigenlijk....

Je gaat een fish in cycle doen. Dat betekent dat je aquarium gaat indraaien terwijl er vissen inzitten. Daar hoef je helemaal geen stress over te hebben, dat doe ik ook weleens. Wat belangrijk is zijn twee dingen:

1. Koop een testsetje en test 1x per dag nitriet. Als je nitriet meet, dan verversen tot je geen nitriet meer meet. Dit kunnen dus grote waterwissels zijn 80-90%. Ik gebruik hiervoor gewoon teststripjes. Dat is voldoende indicatie.

2. Verder verzorg je de sluiers als gebruikelijk, inclusief de gebruikelijk waterwissels die je normaal ook doet.

Dan gebeurt er helemaal niks en komt alles op orde.

En spaarzaam voeren is altijd een goed idee.

Nogmaals bedankt voor de info wat betreft het cycle'n, ik was er heel gestrest over en had veel ingelezen en videos bekeken om zoveel mogelijk te voorkomen.
Kort door de bocht, het gaat niet helemaal oke, terwijl ik zo mn best heb gedaan...Alle info van de afgelopen maand naast mn angst valt me nu heel koud op mn dak..
Ik weet niet wat ik nu over het hoofd heb gezien enof wat ik niet zie..Kan alleen het proces beschrijven hopelijk weten jullie raad..
Vanmorgen was de 2de dag dat ik wakker werd met een rio 240 voor me waarin ik eindelijk mn vissen in had overgezet. 1ste keer was super, zo rustgevend en de last die ik had van de afgelopen maand viel iets van me af.
Met mn kop koffie in mn bed kon ik eindelijk mn black moore en de zwarte leeuwenkop zien rondzwemmen. Mn redcap zwom niet veel beter maar was toch aan het verkennen samen met de orange cap.
Uitraard waren ze niet in hun hum, stroming was nog te sterk, en het wennen duurt even..Videos bekeken en wat gelezen en zelf maar een dikke wattenlaag om mn spraybar gehangen en daarna mn filter weer helemaal open gezet.De black moor ging weer soepel door de bak dus opgelost.
Vanmorgen was de situatie ineens veranderd, stond even aan de grond genageld..Mn orange cap en zwarte leeuwenkop begonnen hun drijfvermogen te verliezen, lichtjes maar wist genoeg..
3x water getest met jbl teststrips naast amonia met een sera testkit. smorgens had ik de eerste keer een hoge chloor waarden, gek dus nog een keer getest en toen was de waarde normaal.
laatste keer in de avond, en nitriet , nitraat goed, amonia idem.Heb er nog even een foto van gemaakt, maar meet eigenlijk al weken dezelfde waarden.

Mn aquarium heeft 2,5 week voor gedraaid met oud filtermedia van de aquarium shop en wat al in het juwel filter zat, heb dus twee pompen lopen.
Gevoerd met voedsel en had wat extra bacteriën toegevoegd en laten draaien. Merkte met jbl teststrips na 3 dagen niks bijzonders op, nog laten zien in de aquarium shop.Het loopt al, dus maak je niet druk..
Begonnen met ammoniak test van sera, geel en dat bleef zo.
Overzetten van de vissen heel voorzichtig gedaan. Beiden koppels gezamelijk in een grote bak gedaan en die laten voldruppelen. Luchtpomp erin en wat planten, licht uit en een handoek over de helft van bak gehangen..
Ze zwommen eigenlijk best rustig in die grote bak. Deze was na 40 min gevuld met aquarium water en heb ze daarna rustig overgezet.
Temp van de vijver en aquarium zelfs gematched, van 15g naar 19g..

Op de dag zelf van overplaatsen heb ik in de aquarium shop nog twee cardridges met filtermateriaal opgehaald en een ph en ammonia alert van Seachem geplaatst.
Bij het plaatsen viel me op dat er in het filter al veel bacterien zaten, dus nog twee cardriges erbij, naast het juwel filter moest voldoende zijn.
Ph alert staat op 7.4, lager dan de jbl test strips, en ammonia is iets donker geel, wat een juiste waarde/kleur is las ik.

En verder, had aan het water aqua helixier toegevoegd, reageren ze in de vijver altijd goed op, maar besef me nu dat is geen conditioner..
De shop had het nog over prime, maar dat is toch om een eventuele spike op te vangen, of had ik er toch iets in moeten gooien.
In geval van een spike heb ik hier iets van sera staan, maar de shop verwachte niet dat ik het nodig zou hebben, de watertests gaven geen hoge nitriet waardes aan.
Ook was mij gezegd geen grote waterwissels te doen, dit verward me een beetje eigenlijk.In geval van teveel nitriet moet ik een grote waterwissel doen, maar toch niet elke dag als de test geen nitriet aangeeft.
Heb tussenweg genomen daar ik met stofzuigen bijna 3 emmers aftap, scheelt al op de waterlijn al zon dikke 10cm.
En als laatst, had nog fotos van mn vissen gemaakt daar ik dacht weer wat gezien te hebben, maar in de shop bleek dat niks bijzonders te zijn.
Om toch het zekere voor het onzekere te nemen, heb ik manaus trichosal meegekregen en die kuur is vandaag ten einde.Nog een dag toevoegen kan las ik, maar dat heeft in dit geval geen zin denk ik.

Nog iets vergeten, nee ik denk het niet..Dit is hoe ik het heb gedaan.
De jbl test strips zouden genoeg duidlijkheid moeten geven in geval van nitriet of nitraat, ook was het goed dat ik vast wat planten had toegevoegd maar mis ik hier iets..
Wat ik zie aan mn vissen word vaak gewijd aan waterkwaliteit maar ik meet niks bijzonders aan het water.

Wat te doen, antibiotica toe gaan passen of eerst nog even aankijken...

Bijlagen

• IMG_20241010_032004.jpg
    IMG_20241010_032004.jpg
    945.7 KB · Weergaven: 54
  • IMG_20241010_032448.jpg
    IMG_20241010_032448.jpg
    840.7 KB · Weergaven: 62
  • IMG_20241010_032503.jpg
    IMG_20241010_032503.jpg
    856.4 KB · Weergaven: 54
Om te beginnen zou ik die teststrips heeeeel ver weggooien en een goede testkoffer met druppeltesten halen.

Ik zou dat dan weer niet doen. Je gebruikt kraanwater voor deze vissen neem ik aan, en je woont waarschijnlijk in Nederland. Dan heb je waterwaarden die voor goudvissen helemaal prima zijn. Dus de waterhardheid, pH, nitraat etc etc dat zit allemaal wel goed. De temperatuur maakt voor deze soort ook niet veel uit. En chloor is eigenlijk niet een issue in Nederland, op een hele enkele keer na dat er iets gebeurt aan de watervoorziening maar dat wordt dan gecommuniceerd.

Als je bak al langer draait hoef je zelfs vrijwel helemaal niet meer te testen. Maar voor nu kun je af en toe nog kijken naar ammonia, waar je al een mooie druppeltest voor hebt, en je nitriet en nitraat. Die laatste twee laten zich prima met een teststrip meten.

Je nitraat mag gerust oplopen tot 50 à 100. Al is het bij sluiers geen gek idee om wat vaker te verversen, aangezien ze ziektegevoeliger zijn dan normale goudvissen. Overigens, besef je goed: ook met de beste verzorging willen sluiers nog wel eens ziek worden en doodgaan. Daar kan menig sluierhouder over meepraten. Het is helaas het gevolg van hun lichaamsvorm, van kweekafwijkingen.

Maar maak je vooral niet drukker dan nodig! Dat wil ik graag wel meegeven. 🙂 Je doet het goed zo.

Hoihoi,

Nogmaals bedankt voor de hulp!
Update en mening gevraagd..

Inmiddels zijn de vissen langzaam aan het wennen.Ik word wakker en zie meteen de situatie....Ik geniet ervan, het is zo vredig en ze zijn lekker met elkaar eten aan het zoeken...
En natuurlijk voor mij de eerst keer om te zien, hoeveel ze poepen en langzaam de planten gaan snoeien..

Dus dat is goed en ik kan er van genieten maar dat doe ik ineens met een heel tegengesteld gevoel, vooral de laatste 2 dagen..Zo onwerkelijk om er nog mee bezig te zijn qua gevoel.,
Ik heb alles voor ze aangeschaft en heb nog een led controller nodig, maar ik heb het gister qua gevoel al afgeblazen..
Zekers nadat ik gister mn verhaal had gedaan in de lfs, en daar kreeg te horen dat mn bak einde oefening is..

Maar ik trek mn bokshandschoen aan en pak mezelf op om nog es te kijken wat ik hiermee kan doen.
Ik loop alleen vast in hetgeen ik zelf denk dat er aan de hand is, antibiotica is denk ik hetgeen wat ik als laatste middel moet gaan proberen, of zien jullie iets in het traject wat ik op Dr advies moet gaan uitproberen met hetgeen is observeer..
Het aanpakken van gram + en gram - bacterien, doormiddel van een gecombineerd dosis van 2 medicmenten is naar mijn eigen menig wat ik moet doen.. .

Ook in gesprek met een echt vis dokter die werkt aan de uv kreeg ik t horen na het zien van een filmpje dat ik geen bacteriele infectie heb...
Wat mij alleen werd voorgedragen door de Dr, is om er zeezout in te gaan gooien en om de boel flink op te warmen, zodat bactieren afsterven.
Dat laaste is wat ik qua hulp vaak ervaar.
Mijn observaties worden niet meegenomen, en ik betwijfel of ik het juiste doe.
Veel vragen, aquarium vullen met zeezout, oke maar mag ik dan nog een epsom zout badje geven, klapt mn filter niet als ik nu zoveel zout ga toevoegen..En meer vragen..

Maar ik kreeg geen anwoord op 1 ding, hetgeen me nu qua gevoel zo en zo tegenwerkt en wat ik daar me moet doen.....
Zal zo even een filmpje maken.

-Waterwaarden worden door iedreen die ik heb gecontact als goed beschrouwd, check het 3x per dag en soms op gevoel.
-Mn ammonia test van Sera geeft niks aan, en zo ook mn ammonia alert kaartje.
-Ph staat op 7.4..Lijkt soms op de teststrips wat hoger.
-Elke dag stofzuig ik, en haal er dan 3 emmers uit en vul het weer aan, eergister grote wisselgedaan van zon 50%, ik ben er voorzichtig mee niet op dit moment teveel water te wisselen om pieken in mn waardes te voorkomen.
Opzich loopt het en tis leuk om ze groenten te voeren en te zorgen dat ze het helemaal naar hun zin hebben, wat elke dag verbeterd zie ik...

Maar ik heb te dealen met iets onzichtbaars wat eigenlijk zo haaks op de situatie staat dat ik mn hart al vasthoud eigenlijk al vanaf het begin, en wat gister in de Lfs dus werd bevestigd..

Ik heb 4 vissen erin, 2 koppeltjes.1 vis waarvan ik hier al wat had gepost vanwege zwemproblemen maar die functioneert gek genoeg ies beter..
Maar hier kom ti, mn black moor gaat als een trein door dee bak maar twee van mn vissen.....Beginnen te zweven, ja ze gaan lekker door de bak, zwemmen naar de bodem en naar boven eten etc...

Maar dan word ik dus wakker, kijk ernaar en zag dat mn zwarte leeuwenkopje nu slaapt op de waterlijn, en vandaag waren die twee vissen beiden bovenaan aan het slapen...Eenmaal stil, stijgen ze langzaam op..
Alles gaat voort, maar dit werkt qua gevoel zo tegen daar ik in allerlei wegen deze observatie meeneem maar er geen gerichte antwoord op krijg.
Behandeling of een manier om uit te zoeken wat er gaande is zoals een watertest om eens te zien of ik hier te dealen heb met een bacterie.
Met daarna misschien een juiste behandeling met antibiotica mischien.

Of is het uitgezetten trajct hetgeen ik eerst moet gaan oppakken, ga sowieso de boel opwarmen daar mn gedacht er al 2 weken mee bezig is, mn verwarming hangt nu in d vijver en die wil ik eerst goed ontsmetten om hem daarna langzaam op te warmen...

Wat denken jullie, enof wat zou ik kunnen doen daar ik er vroeg bij ben....

Alvast weer bedankt.
Erik

Het is de vraag of behandeling erg zinvol is. Maar goed, hier wat tips.

Voor bacteriën en parasieten aan de buitenkant van de vis kan het iets helpen om elke dag een zoutbad toe te passen. Je doet de vis dan gedurende 1 uur in een aparte bak met +- 10 gram zout per liter water erin opgelost. Vis in de gaten houden. Mocht hij scheef gaan zwemmen o.i.d. dan eruit halen.

Gewoon maar wat zout toevoegen aan het aquarium is niet handig. (Doet ofwel niets, ofwel beschadigt het je filterleven en/of je planten.) Temperatuur verhogen is ook geen puik idee, want juist bij hogere temperaturen doen bacteriën het goed.

Je noemde ook antibiotica. Welke had je in gedachten? In principe kun je die altijd het beste aan het voer toevoegen i.p.v. in de waterkolom te doseren.

Ik moet wel zeggen dat sluiers op allerlei manieren behandelen op de lange termijn niet zoveel zin heeft. Het belangrijkste blijft een goede waterkwaliteit (goede filtering) en het geluk dat je vissen qua gezondheid enige aanleg hebben, om het zo maar te zeggen.

Laatst bewerkt:
Het is ook goed om te bedenken dat sluiers een gedrongen dwergvorm hebben. Dat betekent dat de organen en ook de zwemblaas vaak weinig ruimte hebben om zich goed te ontwikkelen.
Wat er dan gebeurt is dat de vis een beetje of helemaal gaat drijven en soms ook op de kop gaat drijven.
Je kunt daar niets aan doen. Dat is een aanleg fout bij de vis.

Wat het ook kan zijn is lucht in de darmen. Je geeft dan je vissen geblancheerde doperwt zonder schil. In stukjes als je kleine visjes hebt. Je voert dan even geen gewoon voer. Doperwt schijnt laxerend te werken.

Verder ben ik het met Gino eens. Behandelen is… meestal weinig zinvol. Al weet ik dat de dierenwinkel je allemaal flesjes enzo kan verkopen. Dat kan je veel geld kosten en weinig opbrengen.

Een vis die vanwege de vorm chronische problemen heeft is niet te helpen met allerlei middeltjes.

Gino & Nathalie bedankt voor jullie reacties, fijn om hier mn ervaring en vragen neer te kunnen leggen!
Merk nu dat ik even wat hulp nodig met de cycle, weet niet of ik nu ineens achterloop qua bacteriën of dat dit normaal is.
Zal het zo proberen samen te vatten daar ik niet weet wat wel en niet verstandig is om te doen nu.
Er loopt van alles door elkaar, en of is aan elkaar gerelateerd..

Ik ben zon 3mnd terug gaan inlezen over de sluierstaartjes, en serieus de eerste vid die voorbij kwam ging over euthanasie...
Kheb 2dagen daarna geen vid meer gezien, wetende dat ik dat waarschijnlijk ook moet gaan doen daar ik 5 sluiers had rondzwemmen.
Daarna lezen en lezen een nog es lezen, en de focus lag meteen op de water kwaliteit in de vijver.
Tussen de regels door werd me een hoop duidelijk als het daar op aan komt en de directe en soms indirecte reden van de zwemblaas problemen. Naast afwijkingen die ze kunnen hebben.
Vandaar mn bezorgdheid , wil ze niet verprutsen in het proces en dat gaf me de afgelopen dagen soms weer de zenuwen damn..
Anderzijds ook veel positieve dingen gelezen qua preventie, zowel met voer als met medicijnen.Zag dat Giebeltje daar meer over had geschreven.

Maargoed ben ook hier veel gaan inlezen en kwam gelukkig al snel ook de topics van Michelle tegen.
Zodoende kregen ze de volgende dag al spinazie en een ander dieet toen ze nog in de vijver zaten me zn allen.
Op dit moment is dat ook even een moment van rust kan ik wel zeggen, voor ons beiden hier als we ze eten geven.
Ze gaan werkelijk als piranhas te keer, echt leuk om te zien.
Ook zwemt de zwarte sluier weer wat beter viel ook mn partner op, misschien stress voer of combi van. Moet me daar wat meer over gaan inlezen denk ik, we voeren een droog korel naast groenten maar ik vertrouw die korel niet helemaal.

En verders, tja 2 dagen geleden werd ik wakker met 1 oog keek ik naar mn bak, gaat het oke...Nee, dr was iets aan de hand, zag meteen.
Twee vissen boven in en de ander op de bodem...
Werd even niet lekker, serieus...Was er toch een piek geweest, meteen meten en nada alles was goed.Geen no2 en geen ammonia.
Misschien zuurstof, en wacht even temp..Yups, spraybar iets richten en ze kwamen meer naar beneden maar niet relaxed merkte ik op, checkte daarna de temp en die stond op 24g.
Dacht nog bij mezelf, en dan moest ik de temp gaan verhogen naar 25 a 26 g, met dit zuurstof tekort.En dan ook nog zout toevoegen, denk zelf niet heel verstandig.
Mn vissen waren ook niet relaxt, had ik het idee.Eten en eten door de temp, beetje onrustig.
Anderzijds geprobeerd zoveel mogelijk zuurstof vermengt te krijgen en dat was even puzzelen. Maar uiteindelijk gebruikte ze de bak beter, dus dat zag er goed uit.Ga het nog verder finetunen.

Heb toen ook meteen mn eerste grote water wissel gedaan van een dikk 60%, en ben blijven checken met de strips.
Volgende dag zag ik indd iets van een lichte verkleuring ontstaan bij de no2 waarden, zo licht was niet echt afleesbaar.
Toch blijven checken en savonds nog steeds hetzelfde.
Of dat de water wissel is geweest of de temp wat invloed heeft dacht ik op mn bio massa, weet ik niet, denk beiden.
Volgende dag was hij indd afleesbaar op het tweede blokje van mn teststrips, nooit gehad verders.

Tot nu toe doe ik het volgende.
Check elke dag ammonia met de test en het alert kaartje blijft op geel staan wat in het aquarium hangt.
Ik stofzuig elke dag en haal er dan zekers 30% uit, vul het bij met gemeten temp en probeer de vissen niet teveel te stressen.
3 dag dus 60% gedaan en daarna zag ik dus de no2 reageren.
Daarna weer 30% dagelijks en vandaag merkte ik weer op dat no2 op het 2de blokje was af te lezen, 10 geloof ik.
Even in overleg geweest met de shop en die reden me aan een grotere wissel te doen dan 60%, kleine 80% gedaan.
Maartoch test savond gaf iets van het eerste blokje aan.
Ik moet oppassen niet teveel te doen qua wissel heb ik het idee maar hoe veel dan wel..

Ook stom, was hier nog even gaan kijken of ik ergens kon uitpluizen hoeveel water ik moest gaan wisselen..
Las ik ineens iets over de opp van een bodem voor wat betreft bacteriën, en besefte me ineens daar was ik nog niet eens aan toegekomen..
Heb hem meteen gewassen en hem voorzichtig er in gelegd dus hopelijk gaat die snel mee filteren.

Is het misschien verstandig om even een no2 test er bij te halen, ben nog een stap aan het zetten in de cycle heb ik het idee.
Of zie ik dat verkeerd, daar ik was begonnen met een filter vol bacteriën uit een 350l tank.

Een tip wat betreft waterwisselen: waterwisselen kun je bij sluiers nooit te weinig doen. Ik deed 80-90%. Ze willen schoon water. Als ik nitriet zou meten, zou ik waterwisselen tot het weg is.

Las ik ineens iets over de opp van een bodem voor wat betreft bacteriën, en besefte me ineens daar was ik nog niet eens aan toegekomen..
Heb hem meteen gewassen en hem voorzichtig er in gelegd dus hopelijk gaat die snel mee filteren.
Wat bedoel je hiermee? Wat voor bodem heb je?

Paar dingen die me opvallen in jouw verhaal:
Als je zuurstoftekort hebt, moet je de temperatuur verLAGEN. Hoe hoger de watertemperatuur, hoe minder zuurstof erin oplost.
Kijk naar je vissen: als je ze ziet reageren, is er iets mis met je water. Ook als je nog niets meet!
Als je NO2 meet,is je filter niet klaar voor de belasting, en ben je dus inderdaad fish in cycle aan het doen.

Fish in cycle = water wisselen. Sluiers vinden vervuiling absoluut niet prettig.

Hoihoi!

Nou ik moet hier even met de billen bloot om het zo te zeggen, sukkel dat ik ben..
Half jr gelee had ik savonds een bril nodig om nog goed te lezen, en ja misschien raad je hem al...Ik zeg niks 😉

Nee echt ik was dus waarschijnlijk zo druk met alles om mn aquarium heen dat ik merkte aan mezelf dat ik fouten begon te maken, sleutels kwijt dat soort dingen en meer..
Uhm maar ook door simpelweg....Ja komt ti, mijn diepe excuus, om naar de verkeerde kolom te kijken, ja serieus..
Bak draait, het was dus geen no2 dat zit er gewoon weg naast ammonia niet in, zucht...
Stom he, ik weet mn partner zei het al je bent er te druk mee.
Ik zei dat kan kloppen maar ik zie nog teveel wat niet oke is op dit moment, of het voelt nog niet oke.
Laat me dan niet los.

Situatie nu,
Waardes zijn mooi zo lijkt het, gevoelsmatig zit ik niet echt op die lijn maargoed.
Zal nog even een foto bijsluiten, brand maar los.
Geen ammonia, geen no2, licht tot geen no3, op 10 zo lijkt het.
Het is volgens mij niet het hele verhaal, daar ik dus met een bacterie en of schimmel te maken heb, zo meer daarover.
Temp staat nu al de hele week op 22,5 graad stabiel.
Spraybar aan de zijkant van de bak net onder de waterlijn in een flauwe hoek naar boven gericht.Lichte stroom te zien op d waterlijn hij breekt hem niet, rimpels bestrijken 70% van aquarium..
Einde van de bak staat een bruissteen op 60% niet te hard niet te zacht.

Daarnaast en dit kan ik niet helemaal plaatsen heb ik het idee dat er in de nacht iets aan de hand is, qua gedrag.
Ken mn vissen redelijk en ik wist hoe ze allemaal sliepen in de vijver, en vraag me de hele tijd al af of ik zuurstof te kort heb snachts.
Of dat ze niet kunnen rusten door de stroming!
Nee overdag hebben ze nergens last van, druk verkennend en overal aanwezig in alle lagen van het water.

De twee zwarte sluiers sliepen samen diep in een hoek van de vijver, of spookte daar rond snachts.
En had een plaat over een zone van de vijver gelegd zodat ze een veilig gedeelte hadden, en daar sliep de rest van de groep.
Mn orange en red cap zweefde daar slapend tussen de groep, gewoon heel sereen.

Nu in het aquarium snachts drijven de zwarte vissen op de waterlijn, waar wel beweging van het water is voor de zuurstof..
Niet net onder de waterlijn, er echt op.
Maar of dat werkt terwijl ze slapen en dus langzaam wegdrijven vraag ik me echt af.
Kreeg het er zelf spaans benauwd van, serieus alleen de gedachte al.
Redcap in een plant midden van de water kolom achter in de bak met de minste stroming, ziet er rustig uit.
Alleen mn orangecap zwemt de hele tijd precies in het midden van het aquarium, alsof het een zeeaqarium is tegen de stroming in.
Het gaf mij geen rustig gevoel, misschien zegt het is ik kan het even niet plaatsen.

De schimmel , bacterie zijn witte bobbeltjes met wat pluizig topje, en ze verdwijnen ook weer na een tijdje.
Liggen nu ook bladeren in, en heb even alle andere opties overwogen en vraag me af of dit nu aan ook aan mijn waterwissels ligt.
80% daarna 2 x 60%, vissen zijn ongveer de lengte van een aansteker, die lag naast de bak 😉
Opties heb ik hier nog even doorgenomen, zoutbad van een uur en of de bak vol gooien met zout.
Vraag me alleen af, stress worden ze nu zieker van en dat zie ik als ik in de bak bezig ben.
1x al gehad dat mn moor zo schrok dat ti als een kanonskogel door de bak ging, stond zelf op ijs zo voelde het.
Doe ik ze niet meer kwaad op die manier dan goed als ik ze elke dag uit de bak ga vissen, ze moeten zo wennen aan de situatie zie ik.
Zout in de bak doen, zou ik dat ook in lichte proporties kunnen proberen, of werkt dat alleen als preventie.
Andere opties, plus huge waterwissels, medicatie proberen misschien..

Heb hier nu nog staan, omnipur a, trichosal en Camacell, aquariumshop vroeg nog of ik al iets tegen wormen had gebruikt.
Of antifungi kopen?

Kun je eens een filmpje plaatsen? Misschien hebben ze gewoon paaipukkels en maak je je zorgen voor niets.

Plaats een filmpje van het aquarium en goede foto’s of filmpjes van waar je je zorgen over maakt en zet dan bij die foto of het filmpje in 1 zin erbij waar je je precies op de foto zorgen over maakt.
Bijvoorbeeld: ik maak me zorgen over de witte stipjes op de buik.

Dan kunnen mensen beter met je meedenken over wat feitelijke zorgen zijn en wat je gevoel is. En wat is nu echt zorgelijk in jouw bak is. Zou je dat kunnen doen?

Verder zou ik niet dagelijks mn vissen uit mn aquarium halen als ik niet heel erg zeker ben dat dat helpt. Dat geeft namelijk stress. En ik zou al helemaal niet zout in mn aquarium gooien, daar zou ik echt eerst onderzoek naar doen.

Het is belangrijk dat je geen problemen creëert. En dat kan zomaar gebeuren.

p.s. Heeft de medewerker van de winkel een aanwijzing dat jouw vissen wormen hebben?

Je hebt een hele medicijnkast in huis. Dat kost allemaal geld en ook steeds medicatie in de bak gooien zorgt ervoor dat de weerstand naar beneden gaat en de balans van de bak minder wordt. Hou daar rekening mee.

Hoi Nathalie, bij deze een foto.
Filmpje zal ik nog schieten, dit was de duidelijkste foto en dat zegt jou genoeg denk ik.
Waren het maar paaipukkels, helaas..
Opvallend is wel dat ze opkomen als ze stress ervaren, mn andere 2 vissen de orange cap had twee bultjes op dr hoofd maar nu de hele week helemaal niks meer.
Mn redcap had er nooit last van.

We keken daarnet naar ze en hadden ze wat eten gegeven en toen kon ik niks meer zien.
Uurje later kwam het ineens weer op, een vis schuilde ineens dus misschien stress gerelateerd.

In balans met hun stress, en hun nieuwe omgeving met ''foodman'' die soms stofzuigt en af en bijvult.
Ik laat ik ze zoveel mogelijk alleen nu, handdoek ervoor en morgen heb ik een led controller en ga ik het licht dimmen naar 80%.
Zit nu tape op maar tis stressen zo in de open met het licht, half 6 nu ik ga zo vast het licht dimmen maar meer kan ik nu niet doen helaas..
IMG_20241019_160930.jpg

Als de bultjes opkomen en weer weggaan, zou ik ze met rust laten, water schoon houden en lekker zonder medicatie laten zwemmen.

Rust, regelmaat en hygiene werkt vaak ook bij vissen heel goed.
Een hoop lost vanzelf op bij dit regime.

Ik vind dat mensen veel te veel bezig zijn met behandelen, medicatie en water testen. En dan vergeten ze soms de basis.

O ja, en gewoon lekker genieten van je vissen. Als ze zich normaal gedragen: zwemmen als een vis, eten, beetje grondelen, en geen heel raar gedrag vertonen, zou ik er voor nu tevreden mee zijn.

Ook snachts eerst een poosje aankijken. Het kan namelijk ook zijn dat je vissen best lekker slapen, maar op een andere plek of ze worden snachts gestoord doordat jij gaat kijken en dan gaan ze zwemmen. Waardoor je kan denken dat ze niet slapen.

Maar dit is mijn mening. Misschien hebben anderen andere meningen.
@Gino88 , wat denk jij?

Ik had gister nog een frybox omgebouwd tot slaapplek, deze heeft nu dezelfde afmeting als een nis waarin ze ook in de vijver soms sliepen.
Of onder de plaat of in een groot ornament wat in de vijver staat.Hierin zitten dus plekken waarin ik ze soms ook zag slapen snachts.
De box geeft nu beschutting en ze kunnen dr in slapen zonder bezig te zijn met de stroming, water beweegt wel maar minder.
Vanmiddag zat mn redcap er al in, kijk straks even wat de rest ermee doet.

Wat je zegt heb ik gevoelsmatig ook , lijkt net met de stress en waterwissels te maken te hebben.
Temp niet verhogen, dacht dat ik het alleen maar erger maakt daarmee, kwam toen meer op.
Water wissels en stofzuigen , frequentie en hoeveelheid, wat raden jullie aan.
Waarschijnlijk deed ik teveel en misschien te weinig of teveel water wissels, ben gewaarschuwd met deze vissen.
Ze zijn niet super groot nog, dat valt wel mee.

Ik zou 1x per week een grote waterwissel doen: 80 %. Waterwisselen met ongeveer dezelfde temperatuur water.

Sluiers kunnen op kamertemperatuur worden gehouden. Ergens tussen 18 en 22 graden vinden ze fijn.

Verder 1x of 2x per dag voeren. Als je 2x oer dag voert verdeel je het voer over de dag, dus niet 2x zoveel voeren.
De hoeveelheid voer is zoveel als ze in 2 minuten opkunnen of de hoeveelheid van 2 oogbolletjes per vis.

Filter zoveel mogelijk met rust laten tenzij de uitstroom minder wordt.

En verder: lekker voor het aquarium met een bakkie koffie genieten van je visjes.
En dan eerst eens een poosje kijken of die witte pukkels vanzelf weg gaan. T lijkt niet levensbedreigend, dus dan hoef je je ook geen zorgen te maken. (Een mens heeft ook weleens pukkeltjes, denk ik dan).

Als ze met een maand of twee nog niet weg zijn, dan zou ik weer na gaan denken. Of natuurlijk als het erger wordt.
Ik weet niet of je hier iets mee kan?

Hoihoi,

Bedankt weer allen voor de info en advies!
Ik heb al het advies opgevolgd wat betreft water wissel en er niet teveel mee bezig zijn.
Klopt dat laatste uhm nope, ben toch druk mee geweest, althans ik ervaar dat zo.
Veel met het afronden en voer bezig geweest, en zaken daar omheen.Wilde nog een uvc aanschaffen en extra k1 media.

Japanse brokjes en gelvoer aangeschaft, naast groenten en diepvries voer eten ze dus afgewisseld.
Water wissels van 70% per week naast 2of1 x 30% met stofzuigen.
Water waarden zijn oke, alleen wel gek dat ik 25ppm no3 heb met zoveel planten, terwijl ik gister nog 30% heb gewisseld. Morgen zou ik de grote wissel gaan doen.

Ontspannen, helaas ik snap niet dat de tijd die ik er in stop plus de aandacht die ik het geef me zo onrustig maakt..
De bacteriële pluisjes zijn namelijk nog niet verdwenen, en wilde vandaag even wat anders gaan doen, helaas ben ik nu alweer 3uur aan het bedenken wat nu weer te doen..

Kwam thuis en merkte op dat mn orange cap weer aan het zwemmen was voor de spraybar.
Probeer al een week uit te pluizen wat er aan scheelt, is ze depressief of alleen..
Maar de schrik sloeg me weer om het hart, vandaag ja hij kwam wel binnen...
Ik zag dat haar schubben iets uitstaan, en las dat dit hoort naast het zwemmen tegen de stroming in bij buikwaterzucht..
Het zwemmen zat me al niet lekker, maak je niet druk hoor ik al weken...Hoe dan..
Ze eet goed, daalt soms af opzoek naar eten maar het zat me niet lekker.
De andere vissen zijn druk op de bodem op zoek maar zij gaat vaak weer terug naar de spraybar.
Vissen schuren nog steeds op de bodem, dus wat nu te doen hiermee is mijn vraag 🙁
Zal zo een foto posten, hopelijk is het niet wat ik denk al zegt mn gevoel wat anders..

Al mn problemen lijken water kwaliteit gerelateerd , echt zo onwerkelijk als je weet wat ik er mee doe...
Ik hoop zo dat ik er naast zit, echt..

Ze zwemt verders normaal, maar ze was gladder een paar dagen geleden..........

Bijlagen

• IMG_20241111_172052.jpg
    IMG_20241111_172052.jpg
    876.9 KB · Weergaven: 63
  • IMG_20241111_172157.jpg
    IMG_20241111_172157.jpg
    935.1 KB · Weergaven: 55
  • IMG_20241111_172116.jpg
    IMG_20241111_172116.jpg
    908.3 KB · Weergaven: 58
  • IMG_20241111_172157.jpg
    IMG_20241111_172157.jpg
    935.1 KB · Weergaven: 54
  • IMG_20241111_171736.jpg
    IMG_20241111_171736.jpg
    469.6 KB · Weergaven: 63
Ik kan je verder niet helpen maar dit lijkt mij niet echt goed helaas.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan