Wat is er nieuw

Hulp gevraagd!! Aansluiten co2 en filter

cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Heb een groot probleem en kom er niet uit.
Ik wilde gisteren een nieuwe filterinlaat in mijn bak installeren. Toen ik alles weer aangesloten had liep er geen water in de filter ook niet met aanzuighulp. Aangezien LFS al dicht was ben ik lang doorgegaan met ploeteren.
Maar het is niet gelukt en heb toen de handdoek in de ring gegooid en ben gaan slapen.

Vanmorgen weer opnieuw geprobeerd en na 2 uur het probleem opgelost.
Ik weet nu wat het probleem was. Mijn bacteriën cultuur zal nu natuurlijk dood zijn en deze moet dus opnieuw opstarten in een bak met vissen. Niets aan te doen, is nu eenmaal zo.

Maar ik ben aan dit project begonnen omdat ik vorig weekend een co2 set heb aan geschatte en dit allemaal mooi wilde wegwerken. Nu is mijn vraag:

Is het verstandig om mijn. Co2 nu ook te laten starten tegelijk met oningewerkte filter, of is het verstandiger om nog even te wachten met de co2 tot mijn pomp weer een weekje heeft gedraaid?

Bij de opstart gebruik ik altijd gelijk co2 in de bakken. Bij een lage ph gaat de vermenigvuldiging wel iets trager dan bij een hogere ph maar je kan prima je co2 ook toedienen.

Wat was nu dan gister het probleem?

Zolang je geen extreem lage pH waarden na streeft(onder de 6) zou ik stellen dat co2 geen grote invloed zal hebben op uw bactérien.
Ik zou wel aanraden een bacterien preparaat te gebruiken. Anders maak je grote kans op kwalen zoals nitriet pieken, kaamlagen,...

Ok. Dat is fijn.
Morgen ben ik nl de hele dag thuis om de boel in de gaten te houden.

Zolang je geen extreem lage pH waarden na streeft(onder de 6) zou ik stellen dat co2 geen grote invloed zal hebben op uw bactérien.

Ik dacht zelf dat het minder werd bij een ph onder de 6.6-6.7 maar ik zal me daarin wel vergissen dan🙂.

Het wordt altijd minder. De vraag is waar je de grens legt.
Hoe lager, des te moeilijker ze zich voort planten.
Ikzelf leg ze op 6 gezien ik naar mijn ervaring nooit problemen gehad heb op die pH.

Ok, dat is duidelijk Jurgen. Zoals je zegt is het net waar je de grens legt en zelf heb ik daar geen getal aan vast geplakt. Ik heb het meer uit andere topics namelijk.

Alles is nu aangesloten. En werkt.
Alleen nu is de vraag, voeg genoeg of teveel co2 toe? Ik heb zo'n indicator met vloeistof, maar zie weinig gebeuren. blijft blauw
20161126_154058.jpg

De co2 checker is minstens 24u nodig om de juist waardes aan te geven. Hoe lang hangt deze al?

Lijkt me dat je wel erg veel bellen toevoegd per minuut als ik dat korte filmpje zie.
Ik zou rustig beginnen met de co2.

Ik heb hem al beetje terug gedraaid. Ben nu juist aan het zoeken voor info op het net.
En kwam een filmpje tegen met een bellenteler die veel langzamer liep. Is nog lastig afstellen🙁

Klopt, heb er weer teveel aan gedraaid. Nu geen bellen meer....
Een ph controller was fijn geweest. maar die krengen zijn zo duur:deal:

Ja ook aan gedacht, maar ik vraag me dan altijd af : waarom doet ie hem weg, is het wel te vertrouwen?

Belangrijk om te weten: Een co2 indicator is geen moment opname van de co2 dosis. Het is een weergave van de gemiddelde co2 dosis gedurende de laatste uren.
Daar zit meteen het grootste verschil met een electrode.
Wil je goedkoop een momentopname meten? Ga voor een betaalbare digitale pH meter en een KH test.

Vannacht heeft de c02 uitgestaan dmv tijdklok op magneetventiel. Ik heb net de ph getest en die kwam uit op tussen de 6.5 en 7.0 met de druppeltest van sera.
Ik heb gisteren de co2 terugdraait naar 10 bellen per mininuut.

De co2 indicator geeft donkergroen aan
Vandaag ga ik alles goed in de gaten houden

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan