Wat is er nieuw

Hulp gevraagd bij identificeren van planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter AntonvdBerg
  • Startdatum Startdatum
A

AntonvdBerg

Guest
Helaas door flinke baardalg explosie, besloten om een aantal planten te verwijderen. Daarmee hou ik er nog paar over waarvan ik graag zou willen weten of ze binnen m'n huidige waarden.
Vandaar de vraag of iemand me kan vertellen welke 2 planten hieronder afgebeeld staan.

De rode plant maakt trouwens ook erg veel "wortels" aan op de stengels, hoort dit zo of is dit ergens een gevolg van?

Alvast bedankt voor de hulp!

IMG_20161218_123726.jpg
IMG_20161218_123634.jpg
IMG_20161218_123654.jpg
IMG_20161218_123716.jpg

En doordat ik op m'n telefoon dit heb aangemaakt, ging er ff iets mis met de titel aan 😀

Ik heb het even aangepast voor je Anton😉. Was anders lastig te begrijpen die titel😀

Die groene lijkt mij een Nomaphila siamensis.

Groeten Leopard

Thnx John!

En bedankt Leopard, ik zal er naar kijken!

die extra wortelstjes aan de rode plant is helemaal normaal 😉

die extra wortelstjes aan de rode plant is helemaal normaal 😉
Dat is een teken dat de plant voedsel zoekt,lucht wortels noemt men dat ook wel.

Dat is een teken dat de plant voedsel zoekt,lucht wortels noemt men dat ook wel.

Best grappige benaming... LUCHTworteltjes die in WATER groeien 😀

Thnx allemaal, hier kan ik mee vooruit.
Ik zal de luchtwortels eens googlen 🙂

De groene plant is dacht ik een Hygrophila corymbosa. We waren zaterdag al tot de conclusie gekomen dat je als rode plant een Alternanthera in je balk hebt staan. De laatstgenoemde moet veel licht hebben en ook een voedselrijke bodem. De groene plant kan met minder licht toe maar als ze goed belicht wordt blijft ze meer gedrongen. Een Hygrophila doet het goed in redelijk hard water waar de Alternanthera juist zacht/zuur water nodig is. Zelf heb ik deze plant ook, hij blijkt het dus ook wel te doen in zachter water. De Hygrophila doet het al op schrale bodemgrond.

Op zich zal dan de Alternanthera het beste passen binnen mijn waterwaarden, pH 6.6 en KH 2.
Ik gebruik een soil van JBL, zal de Alternanthera dan ook nog iets van een kleibolletje moeten hebben? En is dit dan ook de reden van de "luchtwortels" misschien?

Op zich doen beide planten het goed heb ik het idee trouwens.

Op soil zal een kleibolletje niet nodig zijn. Een Alternanthera heeft als eigenschap, zoals ook Sanneke al opmerkte, dat hij luchtwortels vormt.

wordt ook wel eens Hygrophila corymbosa genoemd.

Lijkt mij inderdaad dezelfde plant. Ik wist niet dat een plant 2 namen kon hebben. Weer wat geleerd.

Groeten Leopard

Ah, helemaal duidelijk zo! Dankjulliewel

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan