Wat is er nieuw

Hulp gevraagd Eheim 600

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ruben76
  • Startdatum Startdatum
R

Ruben76

Guest
Goedenavond,

Ik heb in mijn aquarium in Eheim professionel4+ 600 met als typenummer 2275 in gebruik. Deze pomp heb ik nieuw gekocht en hij draait nu bijna 3 maanden.

Ik vraag mij af of deze wel goed funcioneert. Ik vind dat de stroming wat eruit komt niet naar verwachting is. Hij zou rond de 1200 liter per uur aan moeten kunnen. Ik heb eens gemeten wat hij nu doet, dit blijkt 320 liter per uur te zijn.

Ik vind het geluid wat hij maakt ook niet ideaal. Hij maakt geen overdreven herrie maar ik hoor dat hij soms ratelt.

Zojuist gekeken of het asje nog heel is. Ik heb een as aangetroffen die er gewoon goed uit ziet. Ook het schoepje zag er goed uit.

Wat moet ik nou doen?
De pompkop terugsturen met de garantie? En de vissen dan?

Kan ik er ergens naar laten kijken?

Wie weet raad

Wat aanvullende informatie nog.

Het asje vond ik wel wat losjes zitten voordat ik het verwijderde. Is dit de bedoeling of moet het stevig zitten?

Ik heb hem terug gezet en hij zit nu het zelfde als voordat ik hem weg haalde.

Ik durfde het asje niet wat vaster te tikken in het gaatje.

Het asje zit bij de 2213 in 2 rubber dopjes dacht ik en daar moet ie wel inzitten. Misschien anders een video ervan posten zodat het allemaal wat duidelijker is😉

Ik heb geen rubberen dopjes aangetroffen. Onderin zag ik een metaalachtig soort gat.

Dat is dan denk ik weer een ander constructie dan bij de oudere 2213 en 2211.

Ik ga wat foto's maken zal die hier plaatsen.

Het gekke is dat als ik op een webshop ga kijken naar een nieuwe schoep voor de 2275 deze 8 schoepen heeft. De mijne heeft er maar 4?

20171009_211836.jpg
20171009_211827.jpg
20171009_211904.jpg

Ik heb het vermoeden dat de schoep niet klopt.

15075773002631063471531.jpg

zijn de sponzen/watten niet verzadigd ? of stroomt die vanaf het begin al zo traag?

als je pomp nieuw is kan ik me haast niet voorstellen dat er "verkeerde" onderdelen in geplaatst zijn.

hoe heb je de uitstroom zitten? spraybar? knietje? breedstraler?

Kijk de foto boven jouw bericht

Het schoepje op de gebruiksaanwijzing heeft 6 schoepen. Ik heb er 3

Ook het asje en de rest is anders

De gebruiksaanwijzing betreft een beschrijving van alle Pro 4 filters. Onderling zullen er verschillen zijn. Denk aan rotor etc. De 1200 liter pomp capaciteit is onbelast en zonder filter vulling. Netto zul je de 1200 liter niet halen. Maar als je denkt dat de pomp niet goed is heb je recht op garantie.

A6A4B726-9824-4ED4-9097-8C34958819EF.png
7F999805-8A27-49BD-83BD-82BF946D04C5.png
2B4D0FFB-69CA-4A24-B4F6-5CC1A7A58B69.png

Hoi Biljoenblik.

Houd dat volgens jou in dat mijn situatie toch wel in orde is?

Ik vind de handleiding lastig. Waar kan ik lezen dat mijn pomp 3 schoepen heeft?

Hoi gast07.

Mijn filters in de pomp zijn niet over vervuild. Het zelfde geldt voor de rest van het filter. De pomp staat onder het aquarium in de kast. Ik werk met bochten.

320 liter is weinig toch?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi gast07.

Mijn filters in de pomp zijn niet over vervuild. Het zelfde geldt voor de rest van het filter. De pomp staat onder het aquarium in de kast. Ik werk met bochten.

320 liter is weinig toch?
Ik heb het niet over vervuiling maar vulling.

Je ziet op jouw foto's ook duidelijk de rubber dop aan de onderkant en aan de bovenkant in de "behuizing" zitten. Als deze de as gewoon netjes opsluiten dan is er daar niets aan de hand. Wat ik wel zie is dat er behoorlijk wat aanslag rond het rotorhuis en mogelijk dus ook in het rotorhuis zit. Teveel hiervan heeft zowel negatieve gevolgen op het geluid als op de doorstroming, dus een keertje schoonmaken en kijken hoe deze dan loopt is denk ik niet onverstandig.

Verder zie ik geen vreemde dingen.

De handleiding is universeel, dus deze kan op detail afwijken.

De link naar de rotor van @biljoenblik laat duidelijk een rotor met 3 schoepen zien, dus ik denk dat dat wel goed is en klopt hoor.

Ik heb het niet over vervuiling maar vulling.

Sorry voor de verwarring. Ik dacht ik vertel gelijk wat de stand van mijn zachte filters zijn.

Wat denk jij van 320 liter?

Het beste testen is de kop in een bak met water oid plaatsen, en dan kijken hoeveel liter per uur er doorheen komt. Maar de kans is enorm groot dat je op een heel groot verschil komt.

1/2 tot 1/3 van de bruto waarde is niet heel ongebruikelijk, dus ik denk dat het wel wat aan de lage kant zit. Maar zoals gezegd zie ik ook de nodige (te veel) smurrie met alle gevolgen van dien. Dus ik zou het eens goed schoonmaken (de kop) en dan kijken hoe deze het doet. Vooral ook het gaatje naast je rotor huis, hier kan ook de nodige vervuiling zich in afgezet hebben.

Je ziet op jouw foto's ook duidelijk de rubber dop aan de onderkant en aan de bovenkant in de "behuizing" zitten. Als deze de as gewoon netjes opsluiten dan is er daar niets aan de hand. Wat ik wel zie is dat er behoorlijk wat aanslag rond het rotorhuis en mogelijk dus ook in het rotorhuis zit. Teveel hiervan heeft zowel negatieve gevolgen op het geluid als op de doorstroming, dus een keertje schoonmaken en kijken hoe deze dan loopt is denk ik niet onverstandig.

Verder zie ik geen vreemde dingen.

De handleiding is universeel, dus deze kan op detail afwijken.

De link naar de rotor van @biljoenblik laat duidelijk een rotor met 3 schoepen zien, dus ik denk dat dat wel goed is en klopt hoor.

Is het normaal dat je na 3 maanden al een rotorhuis moet schoonmaken?

Ok dus volgens jullie klopt de situatie dus wel. Tsja ik vind de handleiding wel lastig hoor.

Raad je aan om de kamer schoon te maken?
Geldt dat zelfde dan ook voor de slangen?

Ik blijf het na 3 maanden wel een raar verhaal vinden hoor

Het beste testen is de kop in een bak met water oid plaatsen, en dan kijken hoeveel liter per uur er doorheen komt. Maar de kans is enorm groot dat je op een heel groot verschil komt.

1/2 tot 1/3 van de bruto waarde is niet heel ongebruikelijk, dus ik denk dat het wel wat aan de lage kant zit. Maar zoals gezegd zie ik ook de nodige (te veel) smurrie met alle gevolgen van dien. Dus ik zou het eens goed schoonmaken (de kop) en dan kijken hoe deze het doet. Vooral ook het gaatje naast je rotor huis, hier kan ook de nodige vervuiling zich in afgezet hebben.

Ik ga dit advies opvolgen. Morgenavond ga ik dit doen.

afhankelijk van de omstandigheden, maar ik heb ook wel eens dat de vervuiling en bacterie cultuur anders is waardoor ik het soms wat sneller moet doen en een andere keer wel langer niet hoeft.

maar ik zou zeggen bij iedere basis reiniging (voorfilter en witte mat) zou ik de reiniging van de kop zeker meenemen. Daarbij is het bij regelmatig onderhoud makkelijker en sneller te doen, dus ik denk een win win situatie.

los van alle adviezen en tips, het kan natuurlijk zijn dat er echt iets met je kop aan de hand is, dat kan natuurlijk altijd nog, alhoewel er hier zichtbaar geen duidelijk antwoord op gegeven kan worden

Misschien een domme vraag maar voor de zekerheid. Moet ik het motorhuis opschroeven om te reinigen of ik alles waar ik zo bij kan voldoende?

Wat denk jij van 320 liter?
Lijkt me wat aan de lage kant. Ik heb de Pro 4+ 350. Er zijn veel factoren die meespelen in het debiet volume van de pomp. Gebruikt filter materiaal, vervuiling van filter vulling en slangen gebruik van bochten.

Test je pomp eens niet aangesloten op het aquarium, zonder vulling, met korte aan en afvoerslang zonder bochten. Hoe is dan je debiet?

afhankelijk van de omstandigheden, maar ik heb ook wel eens dat de vervuiling en bacterie cultuur anders is waardoor ik het soms wat sneller moet doen en een andere keer wel langer niet hoeft.

maar ik zou zeggen bij iedere basis reiniging (voorfilter en witte mat) zou ik de reiniging van de kop zeker meenemen. Daarbij is het bij regelmatig onderhoud makkelijker en sneller te doen, dus ik denk een win win situatie.

los van alle adviezen en tips, het kan natuurlijk zijn dat er echt iets met je kop aan de hand is, dat kan natuurlijk altijd nog, alhoewel er hier zichtbaar geen duidelijk antwoord op gegeven kan worden

Bedankt voor dit advies. Voor iedereen die mee denkt trouwens.

Ok dus volgens jullie klopt de situatie dus wel. Tsja ik vind de handleiding wel lastig hoor.

Raad je aan om de kamer schoon te maken?
Geldt dat zelfde dan ook voor de slangen?

Ik blijf het na 3 maanden wel een raar verhaal vinden hoor

Mijn filter heeft het 13 weken volgehouden. Dus 3 maanden. Deze liep wel goed. Maar de smurrie die erin zat. Kan voor mijn gevoel niet goed zijn.
Dus ik houd 3 maanden echt als max aan. Dan maak ik de kop schoon, rotor en kamer schoon, prefilter schoon, nieuwe witte vlies. De manden haal ik op en neer in de filterpot. Dan haal ik ze eruit en gooi de pot leeg.

Dan gaat alles weer terug. Al mijn manden hebben harde vulling. Dus die spoel ik alleen maar in de filterpot.

Misschien een domme vraag maar voor de zekerheid. Moet ik het motorhuis opschroeven om te reinigen of ik alles waar ik zo bij kan voldoende?
Alle stappen zijn afgebeeld in de gebruiksaanwijzing (2de plaatje eerdere reactie).

Ik heb het gelezen, niet open maken.
Morgenavond ga ik dit klusje uitvoeren.
Zal ook eens kijken naar de leidingen.

Bedankt voor het meedenken

Als je op google zoekt naar pomprad van de 2075 of 2275 dan krijg je bij de ene shop een rad met 3 schoepen en bij de andere een 6 schoepen dus het is wel vreemd vind ik.
Wat mij opviel bepaald de hz welke soort rad je pomp nodig heeft

Als je op google zoekt naar pomprad van de 2075 of 2275 dan krijg je bij de ene shop een rad met 3 schoepen en bij de andere een 6 schoepen dus het is wel vreemd vind ik.
Wat mij opviel bepaald de hz welke soort rad je pomp nodig heeft
Dat zie je wel vaker dat de gebruikte afbeelding afwijkt en niet correct is. Dit kan idd soms verwarrend overkomen. Als de beschrijving en typenummer maar klopt.

Dat zie je wel vaker dat de gebruikte afbeelding afwijkt en niet correct is. Dit kan idd soms verwarrend overkomen.

Heel verwarrend zelfs omdat ze de rest van de hele pomp naar echtheid hebben afgebeeld

Bij de afbeeldingen zie je vaak 2 type nummers staan 1 voor 50hz en 1 voor 60hz dus blijkbaar zijn er 2 soorten 2075 of 2275

Ik kijk trouwens of mijn pompen het goed doen door naar de kracht te kijken hoe het uit de uitstroom komt.

dus waterniveau laten zakken onder de uitstroom en dan is kijken hoe hard het eruit komt. wellicht daarvan is een video posten.
wellicht dat mensen daaraan kunnen zien of ze het "normaal" vinden of niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan