Wat is er nieuw

Hulp gevraagd, makkelijke planten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Spruitje
  • Startdatum Startdatum
S

Spruitje

Guest
Hallo allemaal,

Nadat ik ben afgestudeerd ga ik een jaar in het buitenland werken. In deze tijd neemt mijn vader de zorg van mijn aquarium over. Hij voert, knijpt af en toe het filtersponsje uit en ververst wat water. Maar hij is absoluut geen aquarium fanaat en daarom ben ik op zoek naar makkelijke, langzaam groeiende planten.

Mijn fauna bestand:
5x Pangio semicincta
7x Poecilia reticulata (met Endlerinvloeden, dus kleiner)
2x Appelslak
2x Anatoma/Anentoma Helana
>50 Red rili garnalen

De planten die ik nu in de bak (60x30x36) heb zijn:
2 Cryptocoryne soorten
Vallisneria gigantae
Monosolenium tenerum (levermos)
Cladophora aegagropila (mosbal)
Gymnocoronis spilanthoides
Vesicularia dubyana (javamos)

Verder voeg ik geen plantenbemesting en CO2 toe.

Nu mijn vraag: Welke planten kan ik wel/niet behouden en welke zou ik erbij kunnen doen voor en mooi beplant aquarium, zonder dat mijn vader moet gaan snoeien na verloop van tijd?

Alvast bedankt!

Wat je nu hebt zijn prima planten die het wel gaan overleven. Crypto's groeien redelijk langzaam en gemakkelijk. Je vallisneria kan wel behoorlijk gaan groeien, maar dat moet naar mijn mening wel lukken. Als je nog wat toe wil voegen kun je kijken naar een anubia soort. Groeien ook heel langzaam en zijn bijna niet kapot te krijgen.

Mosbal er uit. Die kunnen in theorie uit elkaar vallen en gaan woekeren. Daar wil je bij zijn.

Verder sluit ik me aan bij de crypto en anubia. Javavaren zou ook wel moeten kunnen, maar misschien niet de standaard grote variant.
Vallisneria lijkt mij te veel woekeren, dat moet je echt bijhouden.

Microsorum pteropus sp, groeien die ook langzaam? Ik zag namelijk op de site van Tropica dat deze makkelijk te verzorgen is en ik vind hem wel mooi, helemaal de Trident variant.

Dan haal ik de mosbal eruit vlak voordat ik weg ga, kunnen de garnalen er nu nog van genieten.

In mijn ervaring groeit de gewone het hardst, en vrijwel alle varianten (sp) langzamer, maar mijn ervaring kan ook gewoon komen door de positie in mijn bak natuurlijk...
Alhoewel er een zekere logica inzit m.b.t. de grote van het blad, en de hoeveelheid licht die wordt opgevangen.
Grofweg, in mijn bak, verdubbelt microsorum in grootte in ongeveer een jaar.

Mosbal er uit. Die kunnen in theorie uit elkaar vallen en gaan woekeren.???
Hoe kom je daar bij?

Heb er ook 2 in de bak, valt echt niet uit elkaar ,hoor.

Ze maken ze wel expres op, om iets te bedekken.

Voor een JAAR??

En je Vader geen visfanaat???

Dan je bak leeg maken, joh.
Verkoop wat erin zit, dan over een jaar een nieuwe start.

Nee, maar hij vind het wel schitterend om naar te kijken en heeft het zelf aangeboden 🙂

Dan ga ik kijken naar Microsorium pteropus sp. Trident. Mooie ruimtevulling en geen overwoekering. Bedankt voor de info Alexej!

Zijn er nog mensen die suggesties aan kunnen dragen? 🙂

Bertus zei:
Mosbal er uit. Die kunnen in theorie uit elkaar vallen en gaan woekeren.???
Hoe kom je daar bij?

Heb er ook 2 in de bak, valt echt niet uit elkaar ,hoor.

Ze maken ze wel expres op, om iets te bedekken.

Zijn genoeg slechte ervaringen te vinden. Zal ook zeker niet gebeuren als je je bak goed onderhoud. Maar stel dat de bal een mooie niche vind tegen het hout aan, en dan een jaar niet verplaatst wordt...
Dan zal de onderkant langzaam minder worden, het balletje platter, dan al helemaal niet meer verplaatsen, en dan gaan verspreiden.

Nogmaals; het is uitzonderlijk, en daarom enkel een kanttekening in dit specifieke geval.
Ik meende dat TS juist op zoek zou zijn om dit zoort risico's, hoe klein ook, te vermijden

@Spruitje. Ik denk dat velen stuiten op een soort catch-22: Doorgaans zijn de makkelijkste planten nou juist de harde groeiers 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan