Hulp gevraagd met onderzoek naar slakken


A

avdrheyd

Guest
Hallo iedereen,
Ik ben betrokken bij een project waarbij klanten biologische stalen kunnen opsturen ter identificatie op basis van DNA en morfologie.

Nu hebben wij de vraag gekregen om slakken te identificeren die massaal in filters en of buizen voorkomen in aquaria. Het gaat over kleine (3-8 mm) slakjes (zie foto) die voorlopig enkel zijn gevonden in artificiële zoetwater milieus (en één uitzonderlijk? geval in een bloemenwinkel) en welke qua uiterlijk zeer gelijkaardig zijn met de invasieve Physa acuta. Maar omdat de slak in kwestie nog niet is beschreven of nog niet aanwezig is in online genetische databasissen, is dit voor ons moeilijk te achterhalen over welke soort het juist gaat.
.
Physa sp.jpg


Om verder te kunnen met ons onderzoek hebben we meer stalen en info nodig. Dus als iemand hier een gelijkaardig probleem heeft/ooit heeft gehad. En we een aantal exemplaren mogen halen, laat gerust weten.
Alvast bedankt !
 
Als ik het goed begrijp ben je op zoek naar een soort slak die in aquarium voor komt, waarvan je de specifieke naam niet weet en zou je wat exemplaren willen hebben?

Ik weet niet of er op dit moment veel slakken kennis op forum is maar er is een zoekfunctie op het forum. Je kunt daarmee vele jaren post terug kijken betreft dit onderwerp.

Hoop dat er wellicht iemand weet wat je zoek en je antwoord kunt geven welk soort je zoek.
 
Ik ben op zoek naar een slak die er precies uitziet als Physa acuta. Maar welke eigenlijk een andere soort is. Wanneer we de sequenties vergelijken hebben we geen match met Physa acuta maar een andere (tot nu toe ongenaamde soort) welke voorlopig enkel in aquaria voorkomt (het land of regio van origine is tot nu onbekend). En we zoeken meer stalen, in de hoop dat dit ons helpt onze vragen te beantwoorden.
 
Als ik het zo bekijk zit een poelslakje nog in deze richting,alleen andersom gedraaid, of zie ik dat verkeerd?
 
Je bent op zoek naar een tot nu toe onbekend soort slak. Die heeft gewoon nog geen naam. Is een nieuw soort zeg maar. Het lijkt op een poelslak maar is veel kleiner. Is die slak met blote oog te zien die je zoek?

Je wilt stalen, wat ik moet daarbij denken. Stukjes filterslang zodat jullie die slak wellicht vinden en dan onderzoeken en een naam gaan geven? Of als iemand zijn slang gaat uit raggen dan de viezigheid opvangen en dat willen jullie voor onderzoek? Of stukje filterspons ofzo?

Dan denk ik dat je dit het liefst heb van iemand die geen chemische middelen of medicatie heeft gebruikt want in aquarium word dit nogal eens ingezet om juist van slakken of wormen af te komen.

Ik wil best een stukje spons opsturen als je daar wat aan heb voor je onderzoek?
 
Als ik het zo bekijk zit een poelslakje nog in deze richting,alleen andersom gedraaid, of zie ik dat verkeerd?

Heb even gegoogled. Psycha acute is volgens mij een soort (of hoe je dit noem) van poelslak maar dan met huisje links om gewonden maar hij zoekt dan weer een afstammeling daarvan, die daarop lijkt maar nog geen naam heeft. 2-3 mm. Zo iets denk ik :juggle: :D
 
Voorstel nieuwe naam DrMichelleSlak

Nee dat kan niet want het is al snelle Michelle.

IK heb geen verstand van slakken. Ik ben niet zo van de slakken. Al helemaal geen poel slakken. Maar als iemand onderzoek er naar wil doen en geholpen is met stukjes spons ofzo. wil ik dat best leveren in kader van onderzoek.

Ik heb geen idee wat degene bedoelt met een staal voor onderzoek. De rest ben ik ook nog niet zeker van vandaar ik dit aan degene vraag.
 
staal voor onderzoek is volgens mij gewoon een slak die ze open kunnen snijden voor de dna af te nemen.
 
Om verder te kunnen met ons onderzoek hebben we meer stalen en info nodig.

Om te kunnen helpen hebben wij ook wat meer info nodig denk ik. ;)

Ten eerste: hoe herken ik deze specifieke slak?
Is er bijvoorbeeld een zichtbaar verschil tussen de slak die je zoekt en de algemene Physa acuta?

Ik bedoel: stel dat iemand wil helpen hoe weet hij/zij dan welke de juiste slakjes zijn en welke de "gewone" P. acuta?

De foto in je eerste post is de "mysterieuze" slak?
Als ik dat vergelijk met foto's van de puntige blaashoren (Physella acuta) of met slakjes in mijn bakjes zie ik namelijk niet direct op welk verschil/kenmerk ik moet letten om juist te identificeren eerlijk gezegd.
Of zijn ze niet op het oog te onderscheiden en zoek je gewoon stalen van alle slakjes om die dan zelf te identificeren?

Nu hebben wij de vraag gekregen om slakken te identificeren die massaal in filters en of buizen voorkomen in aquaria.

Poelslakjes zitten daar ook vaak dus dat is op zich geen garantie op de juiste soort toch?

Heb je al eens geïnformeerd in een (grote) LFS met veel bakken/filters/buizen (en meestal ook veel slakken). Daar heb je misschien meer kans om de juiste soort te vinden?
Of eens rondhoren bij garnalen(hobby)kwekers?

Dus als iemand hier een gelijkaardig probleem heeft/ooit heeft gehad. En we een aantal exemplaren mogen halen, laat gerust weten.

Wat bedoel je precies met "gelijkaardig probleem"? Iemand die deze slakken heeft gehad bedoel je of?
Ook hier weer de opmerking: niet iedereen zal zich bewust zijn van het feit dat het een aparte soort slak betreft in de eigen bak vrees ik.

die voorlopig enkel zijn gevonden in artificiële zoetwater milieus

Nooit in natuurlijke waters/in het wild? Dus eigenlijk een slak die niet in de natuur voorkomt?
Omdat het een kweekvorm is? Spontaan ontstaan in aquaria?
Maar als ze, zoals je zei, massaal voorkomen in onze bakken dan moeten ze vroeg of laat toch ook in de natuur terecht komen?
(bij mij bvb want ik heb de gewoonte om slakken die per ongeluk meekomen bij verversen (op snoeiafval, in het hevel-water) in een (open) bak die buiten staat te droppen...)

Maar je zegt dat ze enkel gevonden worden in artificiële milieus... betekent dat dan dat ze niet overleven in omstandigheden buiten? Of wat is de verklaring volgens jou/jullie?
 
Ik denk dat de vraag versimpeld moet worden:

Wie tijdens het schoonmaken van de bak merkt dat er piepkleine, op poelslakken lijkende slakjes ( maar dan omgedraaid) in buizen of filter zitten, kan deze eruit halen en apart in een bakje doen. Via PM contact opnemen met TS, en dan de slakjes volgens zijn instructie inpakken en opsturen naar het adres dat hij opgeeft. Hij kijkt dan of het de soort is die hij bedoelt.
 

Terug
Bovenaan