Hulp gevraagd visbestand Rio 180


Appa2022

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 november 2022
Berichten
156
Leeftijd
27
Goedenavond,

Ik zou zou graag wat hulp krijgen met het samenstellen van een geschikt visbestand voor mijn Rio 180 (1 meter breed). Deze is nu 4 weken aan het draaien en ik probeer me qua kennis en planning voor te bereiden op de komst van de eerste visjes over 1 a 2 weken.
Ik heb een idee van wat ik graag wil maar kom er niet uit met een visje voor de bovenlaag. Ik vind de bijzalmen erg leuk maar helaas lijken deze alleen wildvang te zijn, wat ik liever niet doe. Andere vissen zijn te groot (gourami), puntig (o.a. de halfsnavelbekjes), te agressief of levendbarend. Wie o wie weet nog een leuk En vriendelijk visje voor in de bovenlaag? Mogelijk een roze tetra of ringbandsnoekje, al lijken die meer in de middenlaag te vertoeven?
Ik heb al Amazone kikkerbeet in het aquarium zodat toekomstige bovenvisjes zich hopelijk prettig gaan voelen.

Het overige wat ik graag zou willen houden:
15 blauwe neon
8 corydoras sterbai
10 japonica garnalen
15 crystal red garnalen
Misschien 2 appelslakken?

Ik zat te denken aan 24 graden voor het aquarium.

Opmerkingen en suggesties zijn natuurlijk welkom op allerlei vlakken.
 
De honinggoerami trekt me persoonlijk niet direct, maar kan mogelijk wel een goede optie zijn.

Ik heb ook nog de volgende visjes gevonden, heeft iemand hier ervaring mee?
- Desmopuntius rhomboocellatus (Meloen Barbeel)
- Phenacogrammus interruptus (Kongozalm)
- Trigonostigma heteromorpha (Kegelvlek Barbeel)
- Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje)
 
- Desmopuntius rhomboocellatus (Meloen Barbeel) - druk en middenlaag - geen goede combi met neons
- Phenacogrammus interruptus (Kongozalm)- minimum 120 cm liefst 150 cm lengte bak nodig
- Trigonostigma heteromorpha (Kegelvlek Barbeel) -middenlaag , geen bovenlaag
- Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje)- kan
 
Okay dus ik zou er een stuk of 10 ringbandsnoekjes bij kunnen houden?
Ik lees verschillende dingen over de waterwaarden. Aan de ene kant zouden ze prima passen in een gezelschapsaquarium en aan de andere kant specifieke eisen (lage pH en waterhardheid). Zouden ze ook kunnen bij wat harder water? Mijn kH is 7, gH 9 en pH ongeveer 7
 
Na nog e.e.a. gelezen te hebben denk ik er over na om uiteindelijk ook een koppel of harem mikrogeophagus altispinosus OF Apistogramma Borelli in het aquarium te laten wonen. Ik weet alleen niet zeker of dat goed zal gaan met de corydorassen, daarom heb ik de volgende vragen:
- kunnen een van deze dwergcichliden samen met de corydorassen, of maak ik daar beide soorten ongelukkig mee?
- indien ik zou moeten kiezen tussen de cory’s, altispinosus of apistogramma, welke van de drie zouden dan aan te bevelen zijn voor mijn bak en in welke aantallen?
 
Ik denk dat het verstandigst is om maar voor één soort op de bodem te gaan i.v.m. territoriumdrift als de dwergcichliden kleintjes hebben.

Het worden dan de Apistogramma Borelli. Nu de vraag hoeveel. Een koppel of harem? Of juist 2 man en 2 of 3 vrouw? Hoeveel zouden in een 100x40 bak passen zonder elkaar in de weg te zitten?

Qua garnalen denk ik dat het ook beter is om een Neocardina soort te houden, de vuur of de citroentjes. Omdat deze sneller fokken en de Apistogramma er misschien wel eens een paar kleintjes wegpikt.

Ik ben benieuwd naar hoe jullie tegen dit plan aan kijken, is dit een goede samenstelling of wordt het te druk?
- koppel of harem (1m+2v) Apistogramma Borelli
- 15 of 20? Paracheirodon simulans
- 10 Epiplatys annulatus
- 10 japonica garnalen
- 15 citroengarnalen of vuurgarnalen
 
Borelli zou ik voor 2m, 1v gaan. Je zou in de toplaag voor bijlzalmen kunnen gaan ipv de snoekjes.
Ik zou zeker voor de dwergcichlides gaan, dan is de druk op het filter minder.
De grote hoeveelheid tetra's is wel iets wat mij aanspreekt.

Je hebt in elke laag iets, dat is wel leuk!
Garnalen geen ervaring mee.
 
Ik denk dat het verstandigst is om maar voor één soort op de bodem te gaan i.v.m. territoriumdrift als de dwergcichliden kleintjes hebben.

Het worden dan de Apistogramma Borelli. Nu de vraag hoeveel. Een koppel of harem? Of juist 2 man en 2 of 3 vrouw? Hoeveel zouden in een 100x40 bak passen zonder elkaar in de weg te zitten?

Qua garnalen denk ik dat het ook beter is om een Neocardina soort te houden, de vuur of de citroentjes. Omdat deze sneller fokken en de Apistogramma er misschien wel eens een paar kleintjes wegpikt.

Ik ben benieuwd naar hoe jullie tegen dit plan aan kijken, is dit een goede samenstelling of wordt het te druk?
- koppel of harem (1m+2v) Apistogramma Borelli
- 15 of 20? Paracheirodon simulans
- 10 Epiplatys annulatus
- 10 japonica garnalen
- 15 citroengarnalen of vuurgarnalen
Prima visbestand zo denk ik. Als je veel planten/verstopplekken hebt dan zal het wel goed gaan met de garnalen. Zou die wel eerder toevoegen dan de dwergcicliden want dan hebben de garnalen de verstopplekken gevonden
 
Borelli zou ik voor 2m, 1v gaan. Je zou in de toplaag voor bijlzalmen kunnen gaan ipv de snoekjes.
Ik zou zeker voor de dwergcichlides gaan, dan is de druk op het filter minder.
De grote hoeveelheid tetra's is wel iets wat mij aanspreekt.

Je hebt in elke laag iets, dat is wel leuk!
Garnalen geen ervaring mee.
Dan ga ik zeker voor de Borelli 😄erg mooie vis. Maar ik denk dat je 1 man en 2 vrouwen bedoelt in plaats van andersom? Ik lees dat mannen nog wel eens vechten namelijk.. zeker misschien als er maar 1 dame is?

De bijlzalmpjes vind ik erg grappige visjes maar ik wil eigenlijk proberen om alleen kweekvisjes aan te schaffen. Ik weet overigens nog niet 100% zeker of dat met het ringbandsnoekje het geval is, maar aangezien hij makkelijk te kweken schijnt te zijn verwacht ik dat dat wel moet lukken.

Ter info: ik maak overigens geen gebruik van het interne Jewel filter maar een externe Eheim. Ik weet niet of dat verschil maakt voor het advies.
 
  • Leuk
Waarderingen: rvb
Prima visbestand zo denk ik. Als je veel planten/verstopplekken hebt dan zal het wel goed gaan met de garnalen. Zou die wel eerder toevoegen dan de dwergcicliden want dan hebben de garnalen de verstopplekken gevonden
Bedankt! Ik zal een de dwergcichliden dan als laatste toevoegen, dan zijn de garnalen gewend en de planten naar verwachting al meer gegroeid.

Ik lees dat de Borelli's graag voldoende schuilplaatsen willen. Zullen pijpjes als in de foto hen tevreden stellen?
Afmeting small: 9,5 x 3,8 x 2,9 cm (lengte x breedte x hoogte).
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-01-17-22-28-18-96_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg
    Screenshot_2023-01-17-22-28-18-96_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg
    163.4 KB · Weergaven: 40
Ben bang dat ze te laag zijn. Als ik het goed heb worden ze wat hoger de Borelli. Heb je niet wat stenen/hout om een wat natuurlijkere schuilplaats te maken?
 
Mag ik vragen waarom je liever geen wildvang hebt?
 
Ben bang dat ze te laag zijn. Als ik het goed heb worden ze wat hoger de Borelli. Heb je niet wat stenen/hout om een wat natuurlijkere schuilplaats te maken?
Okay, bedankt voor het advies. Ik heb sowieso al 1 goede schuilplaats van stenen, ik zal nog wat schuilplaatsen proberen creëeren door het wat anders te situeren. En mogelijk een halve kokosnoot wat laten begroeien met wat mos.

Ik twijfel wel over de temperatuur van de vissen. De Borelli lijkt wel van temperatuur schommelingen te houden, de paracheirodon simulans en Epiplatys annulatus zouden 24 allebei prettig vinden, al zeggen verschillende bronnen ook andere dingen.
Mogelijk zou ik de bak in de winter op 22 kunnen zetten en in de zomer op 24? Zal sommige dagen ook hoger worden waarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:
Mag ik vragen waarom je liever geen wildvang hebt?
Ik vind het om eerlijk te zijn een wat ingewikkelde kwestie waar ik ook nog niet helemaal over uit ben, omdat de voors en tegens niet zo zwartwit zijn. Maar in principe gaat het me er vooral om dat ik de natuurlijke habitat en het lokale milieu zo min mogelijk wil aantasten. Ook vind ik het geen prettige idee dat de vis uit zijn natuurlijke habitat wordt gevist om vervolgens in mijn woonkamer te mogen leven. Al is misschien ook te betwisten of ze dat überhaupt door hebben. De reis voor wildvang én kweek is beiden stressvol, dus dat lijkt ongeveer hetzelfde te zijn.

Helaas vind ik de aquarium hobby erg ontransparant en is het vaak niet 100% duidelijk of een vis wildvang of kweek is. De wildvang zouden ook onder 'duurzame omstandigheden' gevangen kunnen zijn, maar dit is geen garantie. Ook bij kweek is het niet zeker wat de omstandigheden zijn in de kwekerij.

Al met al heb ik er toch voor gekozen om liever alleen kweekvisjes aan te schaffen. Uiteraard is iedereen vrij hier wat van te vinden en een eigen beslissing in te maken.
 
Ik vind het om eerlijk te zijn een wat ingewikkelde kwestie waar ik ook nog niet helemaal over uit ben, omdat de voors en tegens niet zo zwartwit zijn. Maar in principe gaat het me er vooral om dat ik de natuurlijke habitat en het lokale milieu zo min mogelijk wil aantasten. Ook vind ik het geen prettige idee dat de vis uit zijn natuurlijke habitat wordt gevist om vervolgens in mijn woonkamer te mogen leven. Al is misschien ook te betwisten of ze dat überhaupt door hebben. De reis voor wildvang én kweek is beiden stressvol, dus dat lijkt ongeveer hetzelfde te zijn.

Helaas vind ik de aquarium hobby erg ontransparant en is het vaak niet 100% duidelijk of een vis wildvang of kweek is. De wildvang zouden ook onder 'duurzame omstandigheden' gevangen kunnen zijn, maar dit is geen garantie. Ook bij kweek is het niet zeker wat de omstandigheden zijn in de kwekerij.

Al met al heb ik er toch voor gekozen om liever alleen kweekvisjes aan te schaffen. Uiteraard is iedereen vrij hier wat van te vinden en een eigen beslissing in te maken.
Zeker geen kritiek hoor, ik stond er zelf eerst ook zo in, dus ik denk dat ik je wel begrijp. Ik kreeg deze documentaire aanbevolen, en hoewel het ongetwijfeld gekleurd zal zijn heeft het mijn mening wel veranderd.


Thanks @Ancistruz ;)
 
Okay, bedankt voor het advies. Ik heb sowieso al 1 goede schuilplaats van stenen, ik zal nog wat schuilplaatsen proberen creëeren door het wat anders te situeren. En mogelijk een halve kokosnoot wat laten begroeien met wat mos.

Ik twijfel wel over de temperatuur van de vissen. De Borelli lijkt wel van temperatuur schommelingen te houden, de paracheirodon simulans en Epiplatys annulatus zouden 24 allebei prettig vinden, al zeggen verschillende bronnen ook andere dingen.
Mogelijk zou ik de bak in de winter op 22 kunnen zetten en in de zomer op 24? Zal sommige dagen ook hoger worden waarschijnlijk.
De epiplatys heb ik zelf gehad en dat gaat heel goed op lagere temperaturen, bij mij werd vooral het mannetje wat verdraagzamer. Bij de valse neon weet ik niet hoe dat zit. 2 jaar geleden heb ik de gewone neon tetra vanaf mei tot september buiten gehouden. Ik weet niet hoe strak je daar aan vastzit maar dat zou nog een optie zijn, je moet ze natuurlijk wel leuk vinden😉
 
Zeker geen kritiek hoor, ik stond er zelf eerst ook zo in, dus ik denk dat ik je wel begrijp. Ik kreeg deze documentaire aanbevolen, en hoewel het ongetwijfeld gekleurd zal zijn heeft het mijn mening wel veranderd.


Thanks @Ancistruz ;)

Bedank, die ga ik zeker eens kijken!😊
 
De epiplatys heb ik zelf gehad en dat gaat heel goed op lagere temperaturen, bij mij werd vooral het mannetje wat verdraagzamer. Bij de valse neon weet ik niet hoe dat zit. 2 jaar geleden heb ik de gewone neon tetra vanaf mei tot september buiten gehouden. Ik weet niet hoe strak je daar aan vastzit maar dat zou nog een optie zijn, je moet ze natuurlijk wel leuk vinden😉
Bedank voor je hulp! Voor de Epiplatys is het dus sowieso geen probleem.

Mijn voorkeur gaat wel echt uit naar de Simulans, toen ik die in de winkel zag vond ik ze zo ontzettend leuk 😊.
Verschillende bronnen zeggen verschillende temperaturen. Het absolute minimum wat ik bij meerdere ben tegengekomen is toch wel 21 graden. Ik denk dat ik 22 ga proberen dan in de winter (misschien 6 maanden aanhouden?). Mochten ze het niet zo goed doen dan koop ik nog een tweede bakje waar ze in kunnen.

Het is in ieder geval wel fijn om te weten dat alledrie de vissen goed tegen warmte kunnen met de zomers van tegenwoordig 😅.
 

Terug
Bovenaan