Wat is er nieuw

hulp gevraagd voor discusvissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter DePlantenMan
  • Startdatum Startdatum
D

DePlantenMan

Guest
Al heel lang wil ik discus vissen maar nu zit ik er aan te denken om ze te kopen dus ik had een aantal vragen

1- is een rio 400 groot genoeg
2 is een groep van 5 goed of is 6 beter
3- is de pomp van de rio 400 goed genoeg voor discus vissen
4- kunnen er nog bijvissen bij dacht zelf aan een groepje corydoras adolfoi. En Mischien nog iets zoals bijlzalmpjes.

Alvast bedankt

1 ja
2 nee, iets grotere groep, ik zou kiezen voor 8 stuks
3 nee zeker niet, je moet echt een forse pomp ( of twee ) kiezen aangezien ze fors vervuilen
4 ja, bijvis kan prima. Vaak kiest men voor kardinaaltetra's en een groepje corydoras, let wel even op de temperatuur van je corydoras, niet alle soorten kunnen de hoge temperatuur van rond de 30 graden verdragen.

Is 8 niet veel voor een rio 400 maar zou deze combinatie kunnen?

Discusvis 8 st
Corydoras adolfoi-12 st
Marmerbijlzalm 8 st
Kardinaal tetra 0f roodkopzalm 20 st

Een Rio 400 kan prima.
Je kunt het binnenfilter laten zitten, maar zet er dan een externe pomp bij met een groot filter inhoud, kijk je niet blind op het aantal liters/uur wat ze doen.
Of het binnen filter eruit en met 2 externe pompen gaan werken.
JBL heeft mooie pompen, zoals de 1501 of 1901

Wil je grote of kleine discussen aanschaffen?
Al enig idee over de kleurslag?

De aantallen discusvissen zou ik af laten hangen van de leeftijd van de dieren.
Koop je ze op ca 6 cm zou ik er zeker 20 inzetten.
Koop je volwassenen dan een stuk of 8

Je bijvis kan prima, al zijn de Adolfoi`s een stuk grappiger als ze met 20+ stuks zijn.

Zorg dat de basis van je discussen goed is.
Ga een aantal discus speciaalzaken of fatsoenlijke hobby kwekers af en laat je voorlichten!!!

Ik wil beginnen met grote discusvissen denk dat ik de wildkleur neem maar dat weet ik nog niet zeker. In papendrecht heb je een discus winkel daar wou ik gaan kijken. Maar als ik 8 discusvissen neem kan dit er bij

Corydoras adolfoi-25 st
Marmerbijlzalm-12 st
l134-2m/4v
Antennebaarsjes-1-1
Roodneuszalm-20 of 25
Kardinaal tetra 12 of 15

Mooi visbestand. Zelf zou ik kiezen voor een soort scholenvis in een groter aantal inplaats van twee soorten.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ik vind het eigenlijk wel forse aantallen (tezamen genomen) en best een drukte ronde de bodem (roodneuzen zwemmen ook vrij laag) waardoor ik verwacht dat ramirezi's niet echt op hun gemak zullen zijn. Daar zou ik snijden.

~ Ivo

Ik zou de corydora's op 12 houden, de roodneuzen vervangen voor kardinalen, en de bijlzalmen, ik vind er niks aan dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.
Mocht je het advies van Rob ter harte nemen en starten met 20 kleine discussen, dan raad ik je aan geen bijvis, geen planten en geen bodem te nemen, trek ze eerst groot, kies de 8 mooisten uit, en richt dan je bak opnieuw in met bodem etc. Veel werk, maar ook wel weer leuk.

Ik begrijp dat je weinig of geen ervaring met discus hebt? Neem dan 8 van een groot formaat.

Heb inderdaad weinig ervaring met discus vissen ik ga ook niet overhaast een beslissing nemen. ga eerst eens kijken bij een kweker/discuswinkel. En goed lezen over de discus vissen wou wel met 8 grote beginnen geen kleine omdat ik niet 5 keer per dag kan voeren. Dit wordt het bestand

Discusvis 8st
Corydoras adolfoi 25 st
Antennebaarsjes-3-3
Marmerbijlzalm-15 st

Laat de antenne baarsjes voor later.Als je geen goede vissen krijgt,niks dan ellende.En die kans is groot.

Ok� geen antennebaarsjes welke soort kan er het beste er bij? Liefst de zelfde grote als de Discusvis en als het kan een koppel vis of die in een klein groepje kunnen.

Ikzelf heb apistogramma cacatuoides,prima combi met discus.

Ik zou zeker geen vissen erbij doen die Net zo groot zijn als de Discus, dat leidt af , de Discus moet tenslotte de hoofdzaak zijn.

Ik ging ervan uit dat het een tikfout was.

Microgeophagus altispinosa is ook een mogelijkheid

Dacht ik ook al! of aan Cleithracara maronii. Allebei leuke soorten voor in kleine groepjes. Zou in dat geval de Corydoras wel achterwege laten. Hoogstens nog een solitaire Loricariidae of twee.

~ Ivo

Zijn ook leuke vissen die microgeophagus altispinosa maar de corydoras adolfoi vindt ik ook erg leuk. Denk dat ik dan voor de corydras gaat. dan heb ik nog een vraag mijn droom is ooit een super groot aquarium van bijvoorbeeld 350x75x75 of 400x75x75 te nemen ( zou waarschijnlijk nooit gebeuren maar je weet nooit )maar was benieuwd of deze combi kom.

Discusvis
Microgeophagus altispinosa
Corydoras adolfoi
Kardinaal tetra
Roodneuszalm
Marmerbijzalm
Geopagus altifrons
Hypselecara temporale
Uaru amphiacanthoides

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.