Wat is er nieuw

Hulp gevraagd voor planten inrichting

• Onderwerp starter Onderwerp starter andy
  • Startdatum Startdatum
A

andy

Guest
Ik heb sinds 2 jaar een Rio 120
Hier heeft ander half jaar een mooi planten bestand in gezeten.
welke van de een op andere week geheel weg waren.

Nu wil ik mijn bak dus weer gaan opstarten en overnieuw inrichten.
Op de bodem ligt 3 cm voedingsbodem met daar op middelgrove kiezel.

Nu is mijn vraag is de voedingsbodem nu echt nodig of kan ik ook een dikke zand laag leggen.

CO2 bemesting is dit noodzakelijk voor alle planten en hoe is dit het beste te realiseren in een bestaande bak?.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Voedings bodem niet echt nodig nee. Daar waar planten hun voeding uit de bodem halen een kleibolletje steken en ander planten halen hun voeding weer via de bladeren. Dit als je een zandbodem hebt. Let wel dat een zandbodem dicht kan slibben. Torenslakken houden deze luchtig.
Makkelijkste co2 is bio. Zelf te maken met een omgekeerd bakje. Meeste planten stellen co2 wel op prijs icm de benodigde micro en macro elementen evenals je verlichting.

Hoop dat je hier wat mee kan.

Hier kan ik zeker iets mee.
Ik wilde er nu voor kiezen om de voedingsbodem weg te laten en een laag grove kiezel te leggen met daaroverheen zand.
Of eventueel een kleilaag met daaroverheen kiezel en dan zand.

co2 wil ik ook gaan doen met een bio. De info hoe haal ik van het forum af genoeg over te vinden.

Nog tips over welke planten ik er het beste in kan zetten?

De bak heeft nog de standaard verlichting 2x 38w t5 geloof ik.

Verder bevat de bak nog 2 stukken kienhout en komt er leisteen in.

andy zei:
Hier kan ik zeker iets mee.
Ik wilde er nu voor kiezen om de voedingsbodem weg te laten en een laag grove kiezel te leggen met daaroverheen zand.
Of eventueel een kleilaag met daaroverheen kiezel en dan zand.
Zand zal door de kiezel heen zakken. Waarom niet alleen maar grind ?

Tja tips over planten is wel moeilijk te bepalen.
Hangt toch van jou smaak af.
Wil je een bak alleen met moerasplanten of icm met mossoorten ( is wel aan te raden als je bv garnalen neemt ) snelgroeiers, stengel planten, een gras matje of met rode planten. Of misschien wel biotoop gericht.
Als de bak nu leeg is en helemaal opnieuw opgestart zal worden dan zou ik wel eerst beginnen met wat snelgroeiers zoals cabomba, limnophila sessiliflora of egeria najas om wat voorbeelden te noemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan