Wat is er nieuw

Hulp gevraagd

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lorenzo123
  • Startdatum Startdatum
L

Lorenzo123

Guest
Ik zal mezelf even voorstellen voordat ik een hele hoop vragen ga stellen.
Ik ben lorenzo
Heb nu enkele maanden een aquarium met wat kleine vissen.
Heb een koppel dwergcichliden
Betta splendens mannetje
Algeneter. L128 ??
Nog een algeneter waar ik de naam niet meer van weet
En nog wat kleine visjes.
En een hele hoop verschillende dwerggarnalen.

Nu het belangrijkste,
Heb gisteren bij iemand 4 (jonge) discussen mee genomen uit medelijden en boosheid...
Ze zaten in een zeer vervuild aquarium en diegene wilde ze levend door de wc spoelen omdat die "er geen zin in heeft"

Ze zaten in een aquarium van 60 liter, veels te klein voor discussen,

Heb ze nu bij mij in het aquarium gezet.
Is ook te klein bij mij, maar alles beter dan door de wc gaan denk ik toch..

Heb ze vandaag wat voer gegeven ze eten gelukkig wel!

Maar nu is voor mij eigenlijk het belangrijkste,
Volgens mij hebben ze een groeiachterstand?
Ze zouden ongeveer 5 maanden moeten zijn zoals dat die zei,

Kleur is erg donker, en kan weinig vinden op forums over deze kleur van discussen.

Wat kan ik doen om ze toch nog een goed leven te geven, de kleur achterhalen of s dit echt de kleur van deze discussen?

Heb een beetje mijn huiswerk gedaan,
Maar ben een leek op het gebied van discussen dus vraag ik het liefste hier
(Groter aquarium ben ik aan het zoeken, wilde toch uitbreiden dus nu maar gelijk doen dan)
Hoop dat mijn afbeelding ook goed is doorgekomen op het forum

[image]https://www.mupload.nl/img/s3ezfuzgsfr4b.jpeg[image]

Een duidelijke geval voor Jos Hut (je kunt hem ook een PB sturen voor een snelle reactie).

Zien er niet optimaal uit.

Weet niet in welk aquarium ze nu zitten?

Gewoon veel water verversen en eten geven. Liefst 7 maal per dag zou ik zeggen. En veel verversen.
Eigenlijk gewoon standaard bij discussen, maar aan de ogen te zien hebben ze een groeiachterstand
Zorg voor de optimale omstandigheden (29 graden, veel eten en schoon water). .

Hopelijk worden ze mooi, top dat je het zo oppakt!

Zitten nu op 130x60x60
Maarben op zoek naar groter.

Had al een beetje gelezen inderdaad,
Zal elke dag 20% waterverversen dan of meer?

Ik woon 5 minuten van mijn werk dus kan wel een paar keer per dag naar huis komen!

En de kleur van dediscus? Is dit de kleur? Of?

Ja hoop ook dat ze mooi worden,
Wil ze gewoon een goed leven geven, niemand verdient een slecht leven ook deze visjes niet!

Wat tof van je dat ze je van het riool hebt gered en er goed voor wil zorgen!
Ze zien er erg mager en ellendig uit. Hopelijk knappen ze snel een beetje op.

Ja ik hoop het ook!
Vond het erg zonde voor de visjes..
Ze hebben al een paar dagen goed eten gekregen en zitten in mooi vers water!
Ik merk wel al verschil dat ze nu wat meer eten en meer zwemmen dan eerst!

Het is jammer dat je als liefhebber wordt opgezadeld met de probleemvissen van een ander. Want dat gedrag en verzorging van de vissen lijkt echt nergens op.
Goed van je dat je de vissen hebt meegenomen. Het aquarium van jou is groot genoeg om ze verder te laten groeien. Ze zien er nu al gezond uit maar hebben een flinke groeiachterstand. Dat komt niet meer goed , hoe goed je ze ook gaat voeren en hoeveel water je ook ververst. Ze lijken me trouwens ook flink ouder dan 5 maanden. Als ik naar de grote ogen kijk denk ik eerder aan 10 maanden of een jaar, misschien zelfs wel ouder. Discussen van vijf maanden hebben lang niet zulke grote ogen.

Je hebt uit medelijden en boosheid deze vissen meegenomen en in je aquarium gedaan. Dat is een houding die past bij een echte liefhebber. Er zit echter wel een addertje onder het gras: je kan doordat je slecht verzorgde vis in je aquarium doet ook ziektes en verkeerde bacteri�n in je aquarium krijgen waardoor jouw vissen ziek worden. Daarom is het meenemen van andermans afdankertjes vaak af te raden. Je loopt namelijk een flink risico tenzij je ze apart in quarantaine kan zetten.

Als blijkt dat deze vissen niet meer verder groeien moet je gaan nadenken wat je met deze vissen wilt. Dat is heel erg vervelend. Of je houdt jaren vissen in je aquarium die veel te klein zijn, of je ruimt ze op. Je hebt dan , binnen je mogelijkheden, je best gedaan en jou valt in ieder geval niets te verwijten.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

Vond jet inderdaad wel jammer dat mensen dat zo doen!

Was ook al van gedachte dat ze een groei achterstand hadden, maar wist het ook niet zeker..
Hoop wel gewoon dat ze er wel mooier op worden met de tijd..
Dat ze al zo oud waren had ik niet verwacht.. Ze zijn wel erg klein

Heb geen ander bak tot beschikking jammer genoeg..
Wist het eerlijk gezegd ook niet van de ziektes of bacteri�n
Nu ik ze hier heb ben ik er op korte tijd wel aan gehecht
Ben meerdere keren maar huis gekomen van het werk om even te checken

Ben er ook nog echt niet aan tegekomen om me te bedenken wat ik ermee ga doen!
Ik hoop zeker dat ze gaan groeien,.

Heb je misschien ook een idee welke soort discus dit is ?

Heb overigens wel gemerkt dat ze mijn hele jonge dwerggarnalen ook wel als eem lekker hapje zien!
Vind het gelukkig niet erg, heb er enorm veel dus kan er wel een paar missen om andere vosjes toch nog te helpenn

Ik heb geen idee wat voor soort discus dit is. Er zijn nogal wat kruisingen op de markt voorzien van allerlei fantasienamen. En dat zijn er heel erg veel. Ik vermoed dat dit ook een kruising is maar misschien kan iemand anders kan aangeven wat de precieze naam is.

Hobbygroet Jos Hut

De bak is groot genoeg dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Ze hebben idd groeiachterstand maar dat was te verwachten aan het verhaal te lezen.
Ik zou ze 5x per dag voeren netjes verdeeld en 2-3x per week 75% verversen (veel meer effect dan iedere dag 20% )
Aan de buik en rugvin te zien zijn het leopard discus maar daar kom je bij goede verzorging snel achter

Uit interesse: kunnen de andere vissen en garnalen van Lorenzo tegen de geadviseerde temperatuur van 29 graden?
En is de combinatie van de discussen met de andere vissen in de bak haalbaar?

edit: 'wat andere kleine vissen' lijkt me toch ook een vrij vage beschrijving om echt te kunnen antwoorden op bovenstaande vragen of zie ik dit verkeerd?

Alleen de betta kan er een beetje warm zitten nu de l128 kan er goed tegen.
En de andere kleine vissen worden vanzelf voer dus die zullen er dan nog weinig last van hebben 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan