Wat is er nieuw

hulp gezocht bij plantenbestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter Biologist
  • Startdatum Startdatum
B

Biologist

Guest
Hallo allemaal,

Na alle goeie hulp bij het zoeken naar een passend visbestand vroeg ik mij af of jullie mij ook zouden kunnen helpen bij het zoeken naar een plantenbestand voor mijn 60x30x30 aquarium. Ik ben namelijk absoluut niet goed in planten. Mijn aquarium staat er nu zo bij:
582518biologist_0_82_20150512_160131.jpg

Het grind ziet er een beetje raar uit op deze foto, maar dat wordt binnenkort vervangen door filterzand. Over de steen links ben ik ook nog niet helemaal uit, maar het gaat om de algemene indeling.
Zoals jullie kunnen zien is het nog erg plantloos (dit zijn de planten die mijn vraatzuchtige goudvissen heel hebben gelaten) en ben ik dus op zoek naar meer plantjes. Zelf had ik ongeveer dit idee:
431179biologist_0_82_20150512_155947.jpg

1: vallisneria spiralis (die nog niet aan wil slaan)
2: Hydrocotyle leucocephela
3 t/m 6 nog onbekend
7 anubias nana mini?
Verder komt er nog wat mos op de stenen rechts.
Over de planten ben ik dus nog niet uit. Voor plaats 3 was ik aan belgisch groen aan het denken (vind het erg mooi als die rode toppen krijgen) en voor 4 aan een varenachtige plant (vind ik ook erg mooi). De waterpest gaat er binnenkort uit en misschien de leucocephela, weet niet of ik die nu zo mooi vind staan.

Mijn vraag dus: Weten jullie geschikte planten voor de overige plaatsen? Ik zoek planten die niet al te veeleisend zijn (ben nog een beginner). Graag hoor ik jullie mening en ook jullie mening over de inrichting (of idee�n voor een compleet andere) zijn altijd welkom 🙂

ps: ik weet niet of dit hier goed staat maar dat hoor ik vanzelf wel 😉

Hallo
Anubias plantjes zijn makkelijk en niet veeleisende plantjes en
bijv. de javavaren is ook een makkelijk plantje om te houden :daisy: .
Groetjes Tijn

Fijn dat anubia niet moeilijk te houden zijn 🙂 dan zet ik een kleinblijvende variant daarvan voor op het hout denk ik.
De javavaren vind ik persoonlijk een minder mooie plant. Was meer aan een fijnbladerige varen aan het denken. Misschien een Ceratopteris soort, weet iemand of die gemakkelijk te houden zijn?

Anubia zijn erg makkelijk (heb er zelf heel wat)
Crypto's ook
Bij mij ook naaldgras, maar die schijnt toch wat lastiger te zijn qua belichting. (Merk er zelf niks van doet het prima in de schaduw)

Dat is wel een hele aparte plant zeg, heb ik nog nooit eerder gezien 🙂
Dit zijn epifyten toch? Want zou niet weten waar ik hem op moet binden. Denk dat het niet zo mooi is om hem op de achterwand te prikken namelijk. Daarom zocht ik ook meer naar een varentje wat in de grond geplant kon worden, maar deze houd ik toch zeker in gedachten!

Zijn er ook crypto's die wat kleiner blijven? Zo rond een centimeter of 10? Lijkt me wel mooi om daar een soortje van voor de linkersteen te planten namelijk.

Uit mn hoofd is de Walkeri wat kleiner. Als je kijkt bij APO op hun site dan kun je gemakkelijk de hoogtes van de verschillende soorten bekijken.

Dankje voor de tip! Daar kan ik inderdaad gemakkelijk de lengtes zien.
Alleen bij de meeste crypto's staat als lengte gegeven 10-25 cm en dat maakt nogal een verschil als je bak maar 30 cm hoog is. 😉
Maarja hopen dat ze klein blijven dan en anders wat meer snoeien 😛

Lobelia cardinalis is ook een oerdegelijke plant. Hij krijgt bij mij wel een kleibolletje en bio CO2.
Maar verder is deze niet kapot te krijgen.

Javavaren kan ik ook aanraden, daar heb je ook geen omkijken naar.

als kleine plant kun je ook de lobelia cardinalis mini nemen. Wanneer je die een beetje bijknipt en de toppen terug zet, is het een mooie kleine plant. Deze groeit ook niet snel.

Bij planten kun je ook foto-albums bekijken en zo uitvinden welke planten je mooi vindt staan.

~Kikkervis

Ja dat klopt hoor. Ik moet zeggen dat ik in mn 60cm bakjes vrij veel Crypto s heb en ver boven de 10cm worden ze niet zo snel met het licht dat daarin zit.

De genoemde Lobelia kan ook prima want die heb ik er ook in gehad in het verleden.

Van de Javavaren heb je ook een kleine uitvoering die lekker klein blijft.

Dat is fijn om te horen van die Crypto's hoef ik in ieder geval niet bang te zijn dat hij mn bak uitgroeit
Die Lobelia is ook mooi zeg. Jeetje wat zijn er veel mooie plantjes, maakt het er niet gemakkelijker op. Ik ga er nog maar eens goed op zitten. Heel erg bedankt voor alle hulp allemaal in ieder geval! Word gewaardeerd 🙂

Ja er is keus genoeg maar je moet er wel een beetje op letten dat je planten neemt die niet heel veel licht nodig hebben dus. Er zijn ook wel lage en kleine Echino soorten die best mooi zullen staan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan