Wat is er nieuw

Hulp gezocht : inrichting aquarium.

Brayyenn

New member
Lid geworden
13 augustus 2020
Leeftijd
30
Hey! Een maand geleden ben ik eens aan de slag gegaan met wat stenen vast te zetten in mijn 2m aquarium.
Tijdens het verhuizen en het klussen ehebben de vissen en de planten in een verhuis bakje gezeten! De planten hadden op dat moment geen licht of voedingsstoffe voor een paar dagen lang (zij hebben een flinke klap gekregen, maar de nieuweblaadjes komen er alweer aan! Gelukkig. )

Nu heb ik hulp nodig : welke planten zou ik kunnen zetten in de "donkere" hoeken van de bak en in de 3 grotten.

De bak heeft veel stroming. 5000l/h filtering. En op het einde een wavemaker van 4000l/h aan stroming richting het water oppervlakte voor extra breking en zodat het film laagje op het uiteinde goed wordt gebroken.
Er wordt co2 aan de bak toegevoegd net zoals een wekelijke dosis profito voor voedings stoffen.

De lampen zijn aan van 08:00 tot 00:00, ik ben persoonlijk van mening dat als ik wakker ben, ik naar mijn aquarium moet kunnen kijken. (Ik kan niet de enige zijn)

Wel maken de bewoners het lastiger. Een mix van Amerikaanse en malawi chicliden. Over het algemeen laten zij de planten wel met rust.

Aanschouw! Graag heb ik jullie advies welke planten ik kan zetten in de donkere holen!

Aanschouw!
20200808_184403.jpg

Anubis, mos, javavaren doet het bij mij prima in de schaduw. Maar aan je bak te zien heb je ook best wat alg en zou wel bedenken of het echt nodig is 16 uur lang je licht aan te hebben. Na Max 10 uur hebben je planten genoeg gehad en “voed” je vooral algen.
verders wel een speelse bak, leuk om te zien! Groetjes

Anubias groeit graag in de schaduw en dan met de wortelstok boven de grond.
Je licht staat te lang aan, vooral als je planten een tijdje in het donker hebben gezeten is het nogal een omslag voor ze. Ook je vissen moeten nachtrust hebben. In de tropen is een dag ongeveer 12 uur lang en de zonsopgang en ondergang gaan snel dus het is niet zo dat de vissen daar nog uren avondlicht hebben. Wat je misschien beter kan doen is een klein ledbalkje plaatsen met rood (en blauw) licht en die 's avonds en 's ochtends aanzetten. Dan heb je een schemering in je aquarium en dan kan je ook zien hoe je vissen zich gedragen in het donker. Is ook heel erg leuk om te zien!

Wel mooi aquarium heb je trouwens!

Vanaf 8 uur in de ochtend tot 12 uur in de avond is vrees ik veel te lang en zal uiteindelijk een hoop algen geven.
Zelf geniet ik ook graag van een aquarium met licht en heb toen besloten om in ieder geval in de avond zo lang mogelijk het licht aan te hebben. Mijn lampen gaan dan ook om 15:00 pas aan en om 23:00 weer uit, zo kun je in ieder geval een groot deel van de tijd die je thuis bent genieten van het aquarium. Wellicht een optie?

Nu ik overigens veel thuis werk moet ik ook wel toegeven dat het turen in een aquarium waar de lichten nog uit zijn ook zo z'n charme heeft! Je ziet op die manier weer een hele andere kant van de vissen.

Ik ben heel koppig. Maar als meerdere mensen aanraden het licht terug te schroeven ga ik daar eens mee beginnen! Dankjewel voor de tips!
Java varen en etc, ik ga ze eens bekijken als de alg inderdaad wat minder is of afnemend.

Als er mensen nog andere tips hebben! Graag! Overigens dat met blauw en rood licht ga ik doen! Heb er nu een rood licht led strip in in de nacht.

Laat de ideeën maar komen wat jullie evt met de grotten zouden doen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan