Wat is er nieuw

hulp gezocht.

vwkever

Active member
Lid geworden
11 januari 2016
Berichten
25
Goedemorgen en fijn kennis te maken.

sinds een paar weken heb ik een aqarium. Eerst heb ik het aquarium 2 weken laten draaien met alleen planten erin. En vanaf toen wekelijks verschillende vissoorten erbij gekocht.

Vissenbestand:
3 zilveren molly
10 kardinaal tetra
1 ancistrus
9 guppies

het aquarium is 80 * 31.5 *46,5 =100 liter
filter = bluclima 100 (450 l/h)

heb een proscan test set van jbl.

Gisteravond heb ik een test gedaan en toen waren de waardes voor het eerst veel te hoog. Advies was water verversen en eigenlijk ph minus toevoegen. Deze laatste heb ik niet in huis. Dus niet gebruikt. Wel heb ik het water ververst.

Vanochtend nieuwe test gedaan. En nu is mijn KH waarde als enigste nog te hoog
Kan dit komen door een schelp die in mijn aqarium ligt? En moet ik al ingrijpen.. en zo ja, hoe zou jij dat doen? Ik twijfel aan toevoegen van turf op mijn filter

meting vanochtend:
No2 +No3 = 0
Gh > 7
Kh = 15
Ph = 7,4
Co2 = 15
 
Dag kever.

Ik zou de schelp eruit halen, en overgieten met azijn.
Als die begint te bruisen kan het zijn dat er kalk inzit.
En dan zou ik hem toch niet terug plaatsen.
 
Dank je. Had m er al uit gepakt.. maar die azijn test wist ik niet
 
Fozzy zei:
Dag kever.

Ik zou de schelp eruit halen, en overgieten met azijn.
Als die begint te bruisen kan het zijn dat er kalk inzit.
En dan zou ik hem toch niet terug plaatsen.

Een schelp IS kalk, dus dat hoef je niet eens te testen... OK tenzij hij van plastic is :engel:
 
Daar heeft Saskia wel een punt en ik zou hem zelf dan ook niet in de bak meer doen. Een leuke steen kun je als vervanging gebruiken misschien.
 
Als ik je verhaal zo lees ben ik benieuwd hoe je aquarium er uit ziet.
Zo te lezen ben je op een goede manier je aquarium gaan starten en heb je een redelijk visbestand erin. Niet gelijk de bak volgestouwd met 30 soorten maar iedere week een paar vissen erbij. Klinkt goed.

Ik zou eens een aantal weken niets gaan testen. Weinig tot niets toevoegen aan voedingsstoffen. Gewoon wekelijks 25% van het water verversen . Kijken of je voldoende echte waterplanten in je aquarium hebt of dat het hoofdzakelijk moerasplanten zijn.
Als je tegelijkertijd een logboek aanlegt van je aquarium dan kan je hier veel aan hebben. Je kan zien wanneer je wat gekocht hebt, hoe oud vissen worden, welke medicijnen je gebruikt enz.

Belangrijk hierbij is ook: goed kijken naar je vissen, planten en je aquarium. Hoe gaat het er mee.

Vaak wil men direct van alles meten en is er al snel een complete testapotheek bij het aquarium. Is nergens voor nodig, eerst goed leren kijken.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Vaak wil men direct van alles meten en is er al snel een complete testapotheek bij het aquarium. Is nergens voor nodig, eerst goed leren kijken.
Fijn om dit ook weer eens te lezen.. mis ik soms nog wel eens in de vele gegeven adviezen tegenwoordig.
 
Daar zit zeker wat in, maar soms staan de planten er al zo slecht bij dat iedereen haast wel kan concluderen dat er iets niet goed is.
In zo n geval zou ik wel de waarden meten om te kijken waar er tekorten zitten. Echt herkennen van tekorten doen de meeste mensen niet denk ik. Dat is meer weggelegd voor de meer ervaren aquariaan 😉 .
 
No2 +No3 = 0?

No3 ,zou 10 of 15 moeten zijn.

Fosfaat staat er ook niet bij.
 
Nu is het wel zo dat de TS hier niet spreekt over slechte plantengroei dus wellicht zijn er niet echt tekorten en is alleen de kh te hoog door de schelp.
Ik zou dan eerst de schelp verwijderen en het even aankijken. Misschien produceert de bak zelf voldoende nitraat hier.
 
Allen,

Hartelijk dank voor de reacties.

De schelp gaat er niet meer in, dat is zeker. De vissen zien er al weer stukken beter eruit. Ik heb besloten om het aquarium nu een paar maanden te laten draaien, en dan ga ik wel weer kijken of ik wat er bij in wil hebben qua assecoires.

De lage waarden nitriet/nitraat komt denk ik door de waterverversing. Ik heb namelijk nog nooit een te lage meeting hieop gehad.

Jos,
dat logboek is een goed idee, dat ga ik zeker toepassen. Onderstaand een foto van mij aquarium.


715838behappy_0_85_deskto.jpg
 
Dank je cedric
 
jessicapilon zei:
Daar zit zeker wat in, maar soms staan de planten er al zo slecht bij dat iedereen haast wel kan concluderen dat er iets niet goed is.
In zo n geval zou ik wel de waarden meten om te kijken waar er tekorten zitten. Echt herkennen van tekorten doen de meeste mensen niet denk ik. Dat is meer weggelegd voor de meer ervaren aquariaan 😉 .

Toch mee oppassen, ik vind ook dat men te snel wil laten meten, mensen die weten waar ze mee bezig zijn moet je niet meer overtuigen, mensen die voor de eerste keer horen dat men kan testen op allerlei zaken horen het in Keulen donderen.
Laat ze zoals Jos al zegt eerst leren kijken.

Want uiteindelijk is het testen ook maar een momentopname, want 4 uur later kan men al heen andere waterwaarden hebben.
Ga je dan enkel op het testen af en heb je geen ervaring met kijken, dan ga je finaal de mist in.

Misschien hier maar eens een stelling, poll of EU over maken? 😉
 
luc zei:
jessicapilon zei:
Daar zit zeker wat in, maar soms staan de planten er al zo slecht bij dat iedereen haast wel kan concluderen dat er iets niet goed is.
In zo n geval zou ik wel de waarden meten om te kijken waar er tekorten zitten. Echt herkennen van tekorten doen de meeste mensen niet denk ik. Dat is meer weggelegd voor de meer ervaren aquariaan 😉 .

Toch mee oppassen, ik vind ook dat men te snel wil laten meten, mensen die weten waar ze mee bezig zijn moet je niet meer overtuigen, mensen die voor de eerste keer horen dat men kan testen op allerlei zaken horen het in Keulen donderen.
Laat ze zoals Jos al zegt eerst leren kijken.


ik moet wel zeggen dat ik een test ben gaan doen omdat ik het raar vond dat devissen boven bij het filter gingen zwemmen. Toen ben ik eerst gaan zoeken op het Internet, en kwam ik tot de conclusie dat het wellicht om het water ging.

De test wees uit dat de ph 10 was. Weer op internet gezocht hoe ik dat kan verlagen, want mijn visjes hebben liever een lagere ph. (Dat was duidelijk te zien) en dus 's nachts nog een deel ververst.

Persoonlijk denk ik dat testen een bevestiging kan geven, voor beginners. En voor gevorderden wellicht een bijsturing.

Momenteel denk ik erover na om nog wat plantjes bij te plaatsen, maar zeker voor de komende weken even geen nieuwe vissen.
 
vwkever zei:
luc zei:
jessicapilon zei:
Daar zit zeker wat in, maar soms staan de planten er al zo slecht bij dat iedereen haast wel kan concluderen dat er iets niet goed is.
In zo n geval zou ik wel de waarden meten om te kijken waar er tekorten zitten. Echt herkennen van tekorten doen de meeste mensen niet denk ik. Dat is meer weggelegd voor de meer ervaren aquariaan 😉 .

Toch mee oppassen, ik vind ook dat men te snel wil laten meten, mensen die weten waar ze mee bezig zijn moet je niet meer overtuigen, mensen die voor de eerste keer horen dat men kan testen op allerlei zaken horen het in Keulen donderen.
Laat ze zoals Jos al zegt eerst leren kijken.


ik moet wel zeggen dat ik een test ben gaan doen omdat ik het raar vond dat devissen boven bij het filter gingen zwemmen. Toen ben ik eerst gaan zoeken op het Internet, en kwam ik tot de conclusie dat het wellicht om het water ging.

De test wees uit dat de ph 10 was. Weer op internet gezocht hoe ik dat kan verlagen, want mijn visjes hebben liever een lagere ph. (Dat was duidelijk te zien) en dus 's nachts nog een deel ververst.

Persoonlijk denk ik dat testen een bevestiging kan geven, voor beginners. En voor gevorderden wellicht een bijsturing.

Momenteel denk ik erover na om nog wat plantjes bij te plaatsen, maar zeker voor de komende weken even geen nieuwe vissen.

Weet je zeker dat er dan niet iets in het aquarium zit wat de pH verhoogt of komt dat ook bij jullie uit de kraan? Test nog wel goed? Ik vind een pH van 10 namelijk wel erg hoog voor gewoon kraanwater.
 
Hoi Biologist,

Er zat een schelp in het aquarium. Die veroorzaakte de te hoge PH/KH/GH.
Ik heb deze nu verwijderd, en dan is het volgens mij afwachten tot een en ander weer in balans komt.

De vissen zwemmen rond, speuren naar voedsel.. en zijn met elkaar bezig op alle lagen van het aquarium. Dus ik denk dat het nu wel goed gaat komen.

Maak mij alleen zorgen om de molly's, er wordt constant 1 gevolgd door 1 specifieke gup.
Ik weet nog niet of ik er iets aan moet/ga doen.
 
Kijk dat is dan in ieder geval al weer goed nieuws 😀 over guppen heb ik weinig verstand dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
 
Ik ben ook benieuwd wat er nu gaat veranderen aan je waarden hoor.
 
Ik zou zelf wel de bak meer beplanten zodat de vissen ook wat meer zich kunnen verschuilen en het is ook goed voor je bak zelf natuurlijk.
 
Als bodem hebben wij een voedingsbodem. Kleine korreltjes.

Het is inderdaad de bedoeling dat er nog meer planten bij gaan komen. Heb vanmiddag mij er eens in verdiept, en de ideeen zijn aan het ontstaan.. wat zijn er prachtige bakken!!!

de huidige waardes zijn

no2 en No3 nog steeds nul.
GH >7
KH 10
Ph 7.6
Co2 <15

Dus de schelp eruit heeft geholpen, voorGH/ KH en PH. En nu Maar eens mijn research gaan doen om de rest in een natuurlijk evenwicht te krijgen...
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: buiten lekker afgekoeld met 20 graden en amper neerslag gehad
      Terug
      Bovenaan