Wat is er nieuw

Hulp inrichten aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lexie1988
  • Startdatum Startdatum
L

Lexie1988

Guest
Beste lezer,

Zoals je misschien in andere topics hebt gelezen, heb ik moeite om mijn aquarium in te richten. Ben een beginner en heb er weinig verstand van.

Zo ziet mijn aquarium er nu uit:

1_L8pNHhs-32s76KLA7ZID31qRXDfpOJ.jpeg

Over de linkerkant ben ik niet echt tevreden. De klimop gaat dood en verliest zijn blaadjes die vervolgens overal in de bak beginnen weg te rotten.

Op de stenen zie je een bruine aanslag, maar dat is naar mijn weten normaal in een startend aquarium.

Ik heb twee T5 buizen. Een normale achter en een paarse voor. Geven nu 10 uur licht per dag. Op de bodem gebruik ik zand, zonder voedingsbodem. Bak draait nu 2.5 week.

Zitten nu 10 galaxys in, 2 ancistrussen + 10 garnaaltjes.

Graag zou ik wat advies willen krijgen mbt, lichturen, plantenvoeding en wat plantenadvies. Dit laatste vooral, omdat ik niet happy ben met hoe de bak er nu uitziet.

Ik hoor het graag 🙂

Wat zijn je water waarden?
Hoe lang brandt het licht en wat voeg je nog toe??

Planten hebben vaak een periode nodig om te wennen en aan te slaan. Ik zou dus even geduld hebben voor wat dat betreft.
Een uur of 10 licht is prima maar dan moet er wel voeldoende voeding in je bak zitten.

Misschien kun je achterin wat hoge planten kopen zoals bv snelgroeiers of een mooie Echino die hoog wordt?
Ik vindt het hout persoonlijk breed maar ja dat is mijn smaak hoor.

No3: 10
No2: 0
GH: 8
Kh: 3
Ph: 7,5

Krijgen 10 uur licht per dag, ik geef geen plantenvoeding

Het is een Juwel met zoals ik het zie T5 lampen.
Je hebt bij die waarden eigenlijk geen co2 in je bak.Rond de 2,5mg/l.
Als je verder geen co2 gaat toevoegen zou ik de verlichting niet te lang doen om algen te voorkomen. Ik zou het een uurtje minder doen of bv bio co2 doseren.
Plantenvoeding is opzich prima hoor. Jammer dat je de po4 niet kan meten nog.
Door veel drijvers in de bak te doen beperk je ook het licht waardoor de planten minder groeien en dus minder vragen aan voeding. Dus dat kun je ook nog doen.
Je kan eenvoudig met bio co2 je co2 een beetje opkrikken. Daar zijn diverse topics over te vinden hier hoor.Wanneer je geen bio co2 wil gaan gebruiken zou ik zelf de duur iets terugbrengen en er drijvers indoen.

Ik heb nu 5 stekkies kikkerbeet. Zoals j kunt zien groeit de waterpest hard, deze gaat straks ook drijven. Denk dat ik nog wel wat meer kikkerbeet ga kopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan