Hulp met 180 liter aquarium


Nadine Maria

Well-known member
Lid geworden
8 september 2020
Berichten
47
Leeftijd
28
Hallo,

Ik heb nu al een tijdje een 180 liter aquarium waar drie sluierstaarten in rondzwemmen samen met twee slakken. Nu ben ik aardig op de hoogte van het gedrag van deze leukerds. Ze maken een puinhoop en ze scheiden enorm veel afvalstoffen uit, maar ze zijn wel mooi. Nu is het zo dat ik een aquariumbak heb van Juwel. De Juwel Vision 180 LED met ingebouwd filter. Nu las ik al ergens dat de standaard filters die er in zijn gebouwd eigenlijk niet genoeg is voor m'n geliefde vieze sluierstaarten. De bak is namelijk al binnen 3 á 4 dagen volledig groen, ook al hebben we 3/4 van de bak ververst... :(

En nu was ik rond aan het kijken voor externe filters, maar ik vroeg me af of jullie wellicht suggesties hebben voor een filter voor ik er één koop en nog met hetzelfde probleem zit.
Want ik heb m'n vissen al zo'n zeven jaar en wil ze écht niet weg doen, maar dat de bak elke keer zo snel groen wordt maakt me toch wel een beetje gek. Het ziet er gewoon niet uit en het ziet eruit alsof ik er niks aan doe en niks om ze geef. Maar dat is alles behalve waar.

 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-07-10 at 17.44.24.jpeg
    WhatsApp Image 2021-07-10 at 17.44.24.jpeg
    69.3 KB · Weergaven: 87
Inderdaad wat ik heb gelezen wordt een extern filter aangeraden, daar heb ik echte geen ervaring mee dus kan ik je niet mee helpen. Wel kun je evt wat meer water verversen als je bang voor vervuiling bent. Verder zijn de LED's van Juwel ook behoorlijk fel wat algengroei kan bevorderen, laat staan dat niet iedere vis dit heel fijn vindt. Zitten je vissen bijvoorbeeld veel bij de bodem? Verder gaf je nog aan dat je de vissen al een tijdje hebt en ik neem aan dat het dus al die tijd goed is gegaan. Wat voor bak/filter had je toen?

Gr
Stefan
 
Hoi Nadine, ik denk ook aan een teveel aan (zon)licht in het aquarium waardoor de groen alg explosie ontstaat.
Daarnaast is het heel verstandig om extra filtratie toe te passen.
Ik ben heel tevreden met mijn Aquael Ultramax 2000 externe filter:
E6B5FAC3-C71B-415E-9802-371B9A662A80.jpeg

Deze staat bij mij in een RIO 240.
Pomp is stil en heeft een voorfilter dus je hoeft niet vaak het hele filter open te maken voor onderhoud. Ook een goede flow (2000 liter per uur bruto). Maar hij is wel prijzig (circa 180 euro).
Er zijn ook goedkopere alternatieven van bijvoorbeeld JBL die ook prima zijn (zelf geen ervaring mee).
 

Dit is een link naar een leuke video over het filter. Niet teveel aandacht schenken aan het Biohome verhaal dat is een duur filtermateriaal en niet het beste zoals deze goeroe wil doen geloven ;)
 
Inderdaad wat ik heb gelezen wordt een extern filter aangeraden, daar heb ik echte geen ervaring mee dus kan ik je niet mee helpen. Wel kun je evt wat meer water verversen als je bang voor vervuiling bent. Verder zijn de LED's van Juwel ook behoorlijk fel wat algengroei kan bevorderen, laat staan dat niet iedere vis dit heel fijn vindt. Zitten je vissen bijvoorbeeld veel bij de bodem? Verder gaf je nog aan dat je de vissen al een tijdje hebt en ik neem aan dat het dus al die tijd goed is gegaan. Wat voor bak/filter had je toen?

Gr
Stefan
Wat voor LED verlichten raadt jij aan? M'n vissen zijn eigenlijk heel actief en zwemmen vrolijk door het gegele aquarium heen. Ik had helaas m'n twee vissen in een veel te kleine bak zitten, omdat ik helaas niet beter wist (30liter), heel dom. Maar ik moet zeggen dat ik daar helemaal geen groene bak in kreeg. Maar ik ga zeker even voor een extra filter kijken. Bedankt.
 
Hoi Nadine, ik denk ook aan een teveel aan (zon)licht in het aquarium waardoor de groen alg explosie ontstaat.
Daarnaast is het heel verstandig om extra filtratie toe te passen.
Ik ben heel tevreden met mijn Aquael Ultramax 2000 externe filter:
Bekijk bijlage 328165
Deze staat bij mij in een RIO 240.
Pomp is stil en heeft een voorfilter dus je hoeft niet vaak het hele filter open te maken voor onderhoud. Ook een goede flow (2000 liter per uur bruto). Maar hij is wel prijzig (circa 180 euro).
Er zijn ook goedkopere alternatieven van bijvoorbeeld JBL die ook prima zijn (zelf geen ervaring mee).
Bedankt voor de tip! Ik zou zeker even gaan kijken naar dit soort filter. Mijn aquarium staat op vijf meter afstand van het raam,en de zon schijnt daar nooit recht naar binnen.
 
Eventueel een lading kroos in de bak. Je vissen zullen het eten, maar het is ook een goede manier om je licht te blokken en tevens is het een goede nitraatvreter wat weer helpt tegen je algen. Of waterlest/een andere snelgroeier
 
IMG_20210719_181802.jpg


We hebben nu de bak goed schoongemaakt en er draait sinds vijf dagen een extern filter. De JBL CRISTALPROFI E1502 GREENLINE. En tot nu toe gaat het super! Wel links onderin een kleine start met algengroei op het raam. Maar daar hebben we nu extra dingen voor gekocht die weer in het filter kunnen. Hopelijk gaat het goed zo. In ieder geval al bedankt voor de hulp!
 
Nu alleen nog echte planten erin, goed voor je dieren en het zuurstofgehalte in het water
Ja, we hebben twee à drie keer echte planten gehad in de bak. Alleen m'n vissen vreten heel de planten kaal en lelijk.. vandaar dat we zijn overgestapt op kunstplanten
 
Ja, we hebben twee à drie keer echte planten gehad in de bak. Alleen m'n vissen vreten heel de planten kaal en lelijk.. vandaar dat we zijn overgestapt op kunstplanten
Ja staan goudvissen om bekend dat ze dat doen inderdaad :ROFLMAO: al zijn er ook planten die ze met rust laten @michelle1 heeft ook planten in haar sluierbak
 
Vallisnera giganthea. Niet in bodem gewoon bosje maken en met zuignap op je raam. Geen voeding of iets anders nodig. Tevens nitraat vreter.

De alg van raam haal je weg met pinpasje over je raam en de zweef alg niet te druk over maken. Je vissen hebben 24/7 snoepwinkel. Minder mooi is het wel maar prima en gezond voer ;) De strijd sluiers en geen algen ga je nooit winnen. Je wat schikken in het dit feit minder frustratie. Extra flinke verversing makkleijker.

Nieuw filter moet ook indraaien. Heb je dit wel gedaan? Test drupjes?
 
We hebben nu de bak goed schoongemaakt en er draait sinds vijf dagen een extern filter. De JBL CRISTALPROFI E1502 GREENLINE. En tot nu toe gaat het super! Wel links onderin een kleine start met algengroei op het raam. Maar daar hebben we nu extra dingen voor gekocht die weer in het filter kunnen. Hopelijk gaat het goed zo. In ieder geval al bedankt voor de hulp!

Wat een leuke bak heb je ervan gemaakt! Goed dat je voor de 1502 bent gegaan. Heb je voor de spraybar gekozen omdat je de stroming anders te sterk vond, of gewoon voor de leuk? Algengroei ga je niet helemaal kunnen voorkomen, hoe sterk je ook filtert. Als het echt te veel wordt zou je nog eens naar je verlichting kunnen kijken, bij mij werd het echt een stuk minder toen ik van TL-buis naar LED verlichting ging en daarmee de intensiteit een stuk zachter kon zetten. Maar goed, wel weer extra kosten natuurlijk, het is helaas niet de goedkoopste hobby 🙈

Ja, we hebben twee à drie keer echte planten gehad in de bak. Alleen m'n vissen vreten heel de planten kaal en lelijk.. vandaar dat we zijn overgestapt op kunstplanten

Kunstplanten zijn ook prima hoor, heb zelf ook alleen nog maar kunst om dezelfde reden idd. Ik zou er dan wel voor kiezen om een luchtpomp in je aquarium te installeren, dat kost de wereld niet, geeft een leuk effect om te zien maar belangrijker is dat het zuurstof aan het water toevoegt voor je visjes, wat anders planten zouden doen.
 
Wat een leuke bak heb je ervan gemaakt! Goed dat je voor de 1502 bent gegaan. Heb je voor de spraybar gekozen omdat je de stroming anders te sterk vond, of gewoon voor de leuk? Algengroei ga je niet helemaal kunnen voorkomen, hoe sterk je ook filtert. Als het echt te veel wordt zou je nog eens naar je verlichting kunnen kijken, bij mij werd het echt een stuk minder toen ik van TL-buis naar LED verlichting ging en daarmee de intensiteit een stuk zachter kon zetten. Maar goed, wel weer extra kosten natuurlijk, het is helaas niet de goedkoopste hobby 🙈



Kunstplanten zijn ook prima hoor, heb zelf ook alleen nog maar kunst om dezelfde reden idd. Ik zou er dan wel voor kiezen om een luchtpomp in je aquarium te installeren, dat kost de wereld niet, geeft een leuk effect om te zien maar belangrijker is dat het zuurstof aan het water toevoegt voor je visjes, wat anders planten zouden doen.
Bedankt! Het is nog steeds veel beter dan met het vorige filter. Echter merken we nu al dat er toch al weer aanslag op het raam komt te zitten :(... We hebben nu algenspul (JBL PhosEx Ultra en JBL NitratEx) gekocht die speciaal weer in het filter moeten. In de hoop dat die gaan helpen.

We hebben al Led-lampen ik de bak zitten! :) De spraybar hebben we gekozen omdat we het er eigenlijk wel leuk uit vonden zien.

De vissen zelf zijn gelukkig wel blij (zo ver ik dat denk te zien), ze zwemmen lekker rond en zijn goed actief.
 

Bijlagen

  • IMG_20210725_215153.jpg
    IMG_20210725_215153.jpg
    357.8 KB · Weergaven: 57
  • IMG_20210725_215157.jpg
    IMG_20210725_215157.jpg
    427.4 KB · Weergaven: 57
Bedankt! Het is nog steeds veel beter dan met het vorige filter. Echter merken we nu al dat er toch al weer aanslag op het raam komt te zitten :(... We hebben nu algenspul (JBL PhosEx Ultra en JBL NitratEx) gekocht die speciaal weer in het filter moeten. In de hoop dat die gaan helpen.

We hebben al Led-lampen ik de bak zitten! :) De spraybar hebben we gekozen omdat we het er eigenlijk wel leuk uit vonden zien.

De vissen zelf zijn gelukkig wel blij (zo ver ik dat denk te zien), ze zwemmen lekker rond en zijn goed actief.

Ja helemaal voorkomen lukt toch niet vrees ik. Ik haal het meestal zo snel mogelijk weg als ik het zie, tijdens het voeren even snel met zo'n schoonmaakborstel-stok overheen. Hoe langer het zit, hoe vaster het gaat zitten 😕
Wel benieuwd of die toevoegingen helpen, dus houd ons op de hoogte 😁
 

Terug
Bovenaan