Hulp met EI methode.


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,114
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Hallo allemaal. Als de Apistogramma zijn verhuisd naar de nieuwe bak wil ik de aqua60 opnieuw inrichten, en er een serieuze plantenbak van maken. Ik wil het EI methode volgen, maar voor een blackwater mens is het heel erg ingewikkeld, omdat er heel veel (te veel) informatie beschikbaar is...
Het is dus een bak van ongeveer 50x38x32 cm, de verlichting wordt een 24w pl , 6500k, 1800 lumen, dus ongeveer 32,7 lumen per liter. Voorlopig ga ik geen co2 gebruiken, wel carbo.

Welke voeding raden jullie mij aan? Het liefst wil ik een kant en klare voeding, maar poeders voor stock oplossingen mogen ook, als het echt beter is.

Wat is een goede calculator voor het doseren?
 
Aquariumbemesting.nl verkoopt de poeders en de nitraat en fosfaat mogen in 1 fles. ik doe op een halve liter 83 gram nitraat en 8 gram fosfaat en voor 20/2 moet je dan zo n 20 ml doseren per 100 liter water.
Die kunnen op deze manier dus in 1 fles gemengd worden. Verder kun je er de csm+b als plantenvoeding bijkopen.
 
In die kit zit veel wat ik niet gebruik zoals anti schimmel en kalium of magnesium en het goedkoopste is om kaliumnitraat te kopen en kaliumfosfaat met csm uit de eerdere link.
Micro en macro in geen geval mengen en niet gelijktijdig toevoegen.
 
Weet je zeker dat dat goed gaat. Ik heb een 24 watt 6500k led met 2000 lumen boven mijn 60x30x36cm bak. Ongeveer dezelfde licht hoeveelheid dus en bij mij is het echt een ramp zonder CO2. Ik zal vast dingen fout doen maar ik weet niet of het stabiel te houden is.
 
Weet je zeker dat dat goed gaat. Ik heb een 24 watt 6500k led met 2000 lumen boven mijn 60x30x36cm bak. Ongeveer dezelfde licht hoeveelheid dus en bij mij is het echt een ramp zonder CO2. Ik zal vast dingen fout doen maar ik weet niet of het stabiel te houden is.
Met voldoende voeding en carbo moet het goed komen.
 
Weet je zeker dat dat goed gaat. Ik heb een 24 watt 6500k led met 2000 lumen boven mijn 60x30x36cm bak. Ongeveer dezelfde licht hoeveelheid dus en bij mij is het echt een ramp zonder CO2. Ik zal vast dingen fout doen maar ik weet niet of het stabiel te houden is.
Scherp opgemerkt.
met 32,7 lumen per liter, zonder CO2, krijg je vanzelf een bak met erwtensoep
 
Scherp opgemerkt.
met 32,7 lumen per liter, zonder CO2, krijg je vanzelf een bak met erwtensoep
Helpt carbo dan niet? Het is geen co2, maar wel een koolstofbron. Ook heb ik drijfplanten... Ik kan geen andere lampen vinden die in de armatuur passen, anders zou ik een andere lamp zoeken.
 
Ik heb het met carbo geprobeerd, maar het wilde echt voor geen meter. Misschien dat mijn filter ook niet voor genoeg stroming zorgt, ben niet zo'n held binnen de plantenbakken (probeer er wel over te leren) maar dat is mijn ervaring met zo'n lamp.
 
Met voldoende voeding en carbo moet het goed komen.
Helaas, met voldoende voeding en carbo ga je het niet redden. Het is idd wel een koolstofbron, maar je kan never nooit aan de vraag van de plant voldoen met die hoeveelheid licht.
En ook als je filter niet genoeg flow in je bak kan krijgen is het meestal tot mislukken gedoemd.

Daarom zijn de standaard bakken met ingebouwd filter totaal ongeschikt voor een mooie volle gekleurde plantenbak, mits je er weer een extra stromingspompje bijzet.
Maar ja, dat is weer extra rommel in je bak...keuzes keuzes
 
Ajseblieft niet zeg... Als je echt veel ellende op je hals wilt halen moet je zo'n systeem aan je bak hangen. Net zo triest als DIY CO2.
Even door sparen voor een volwaardig systeem met 2 kilo hervulbare flessen! (nieuw of via Marktplaats)
 
Zal zo'n systeem genoeg zijn? https://www.azaqua.nl/co2-toevoegen-aan-het-aquarium/1750-co2-system-60.html

Als het goed werkt, heb ik voor 30 euro genoeg co2 voor 4-5 maanden, tot ik rond de zomer een degelijk systeem net een 500g fles kan kopen.

Ik vrees dat het je hiermee niet gaat lukken..... Voor mijn kleine bakje heb ik voor €50 een 1000 grams fles met drukmeter gekocht, voor €6 laten vullen, met diffusor, terugslagventiel en co2 checker was ik in totaal voor €76 klaar!
 
Ik vrees dat het je hiermee niet gaat lukken..... Voor mijn kleine bakje heb ik voor €50 een 1000 grams fles met drukmeter gekocht, voor €6 laten vullen, met diffusor, terugslagventiel en co2 checker was ik in totaal voor €76 klaar!
Is dat genoeg dan? Ik kan nu op APO voor 112,50 een hervulbare co2 fles halen van 500g, een 3 in 1 diffuser (dus diffuser, bellenteller en terugslagventie), een drukregelaar, en een co2 checker. Maar ik weet niet of daar iets bij moet.

112 is wel te doen, ander zit je al snel tegen de 200, en dat is écht te veel voor 1 bak...
 
Een beetje hartstikke noodzakelijk zegmaar:D
Nee maar anders kan je de C02 niet stopzetten 's nachts en dan vergas je je vissen.....
Dan kun je 's nachts toch wel de fles dichtdraaien, of zie ik dit verkeerd? :p


Heb jij de fles tweedehands gekocht? Want ik kan nergens een fles vinden voor die prijs..
 
Of is er misschien een nachtje niemand thuis? Om nu de buurman te vragen je CO2 's avonds dicht te draaien.

Via MP kan het voor nog minder geld hoor. Ik heb voor 30 euro (+verzendkosten) zo'n soort set overgenomen en dan nog met magneetventiel erbij ook. Ik geloof dat niet iedereen hier voorstander is van een systeem met wegwerpflessen vanwege de hogere terugkerende kosten maar met zo'n klein bakje hoef je natuurlijk niet zo vaak een nieuwe fles aan te schaffen (mits je met 800gr werkt).

Ik heb er alleen nog een metertje CO2 slang bij gekocht.
 
Ik denk ook dat je dat dichtdraaien snel zal vergeten. Op AE heb je al een magneetventiel voor rond de 15 euro dacht ik. Het navullen van een wat grotere fles is veel voordeliger maar goed die is weer duurder in aanschaf.
 
Als de aanschaf van een degelijk co2 systeem voorlopig buiten het budget valt kan je ook overwegen om zonder te starten en aanvankelijk je lampen een beetje te dimmen. Door bvb een paar stukjes pvc over de lampen te schuiven.
Of je smijt het oppervlak vol met drijfplantjes om het licht te breken.

Dan zal alles wat trager gaan en moet je wel je plantenkeuze een beetje aanpassen aan de lagere verlichting maar je kan altijd gaandeweg je plantenbestand veranderen wanneer je uiteindelijk een co2 systeem aanschaft.
Je kan dan ondertussen toch al starten, wat ervaring opdoen met planten en de bak kan ook al wat rijpen.


Ik zou sowieso adviseren om op te starten met gedimde verlichting en beginnen met een korte lichtcyclus (bvb 6u-6u30). Dan krijgen je planten wat meer kans om zich aan te passen aan je bak en is het risico op algen veel kleiner.
Beter algen vermijden dan algen bestrijden denk ik altijd... ;)
 
Ik geloof dat niet iedereen hier voorstander is van een systeem met wegwerpflessen vanwege de hogere terugkerende kosten maar met zo'n klein bakje hoef je natuurlijk niet zo vaak een nieuwe fles aan te schaffen .
Ik gebruik 2 wergwerpflesjes per jaar. Kost me 36 euro. In vergelijking met een hervulbare fles enorm duur.
Maar, lekker boeiend...
 
Ja maar ga je dat niet een keer vergeten?
Ja, tuurlijk, en uiteindelijk is het die 45 euro wel waard, wat ik bedoelde is dat je je vissen niet hoeft te vergassen 's nachts.

Als de aanschaf van een degelijk co2 systeem voorlopig buiten het budget valt kan je ook overwegen om zonder te starten en aanvankelijk je lampen een beetje te dimmen. Door bvb een paar stukjes pvc over de lampen te schuiven.
Of je smijt het oppervlak vol met drijfplantjes om het licht te breken.

Dan zal alles wat trager gaan en moet je wel je plantenkeuze een beetje aanpassen aan de lagere verlichting maar je kan altijd gaandeweg je plantenbestand veranderen wanneer je uiteindelijk een co2 systeem aanschaft.
Je kan dan ondertussen toch al starten, wat ervaring opdoen met planten en de bak kan ook al wat rijpen.


Ik zou sowieso adviseren om op te starten met gedimde verlichting en beginnen met een korte lichtcyclus (bvb 6u-6u30). Dan krijgen je planten wat meer kans om zich aan te passen aan je bak en is het risico op algen veel kleiner.
Beter algen vermijden dan algen bestrijden denk ik altijd... ;)
Kjk, dit is precies wat ik zocht. Bedankt!

Maar, doet de eerste co2 kit die ik liet zien het dan niet goed? Het is toch veel beter dan niks?
 
Ik gebruik 2 wergwerpflesjes per jaar. Kost me 36 euro. In vergelijking met een hervulbare fles enorm duur.
Maar, lekker boeiend...

Aan de andere kant heb je voor dat geld ook een volle hervulbare fles... Voor mijn kleine bak maken die twee kleine flesjes mij ook niet uit. Voor mijn meterbak ben ik toch maar voor een grotere gegaan want dan lopen de kosten natuurlijk snel op.
 
Maar, doet de eerste co2 kit die ik liet zien het dan niet goed? Het is toch veel beter dan niks?

Dit systeem bedoel je?

Zal zo'n systeem genoeg zijn? https://www.azaqua.nl/co2-toevoegen-aan-het-aquarium/1750-co2-system-60.html

Als het goed werkt, heb ik voor 30 euro genoeg co2 voor 4-5 maanden, tot ik rond de zomer een degelijk systeem net een 500g fles kan kopen.

Goh ja, het lijkt me vrij intensief, je moet het reservoir dagelijks vullen als ik het juist zie dus dan is dat wel iets dat je beter niet vergeet omwille van de stabiliteit natuurlijk... Maar ik heb er zelf geen ervaring mee dus durf/wil dat niet als perse slecht bestempelen. Het lijkt me net iets makkelijker/beter werkbaar dan DIY co2 maar ik moet toegeven dat ik Corné's mening wel een beetje deel, het lijkt me niet de beste oplossing op termijn.

Ik redeneerde eigenlijk als volgt: als je die €30 al kan uitsparen door even te wachten heb je misschien sneller je budget om een betere/duurzamere/handiger oplossing aan te schaffen.

Ik snap je punt dat het beter is dan niets maar eigenlijk kan je het ook anders zien:
Volgens mij is een bak zonder co2-toevoeging makkelijker te handhaven (als je tenminste ook verlichting/voeding/plantenkeuze aanpast) dan een bak waar het co2-gehalte instabiel is of waarin de co2 slecht verdeeld wordt (door te weinig flow bvb).
Veel algen steken eerder de kop op bij wisselende co2 waardes (icm hoge verlichting) dan in stabiele "co2-loze" situaties met minder felle verlichting.

Ik gebruik trouwens één co2 set om drie bakken te bemesten, ook dat is een voordeel van een 'degelijke' set imo.
 
Laatst bewerkt:
Ja, je hebt op zich wel gelijk. Ik ben alleen bang dat de enige lampen die ik kan krijgen (1800 lumen), te fel zijn, en algen veroorzaken als ik geen co2 toevoeg. Maar het valt alrijd te proberen. Ik wilde toch drijfplanten toevoegen, en een beetje pvc aan de lamp plakken is ook een goede. Misschien is zwarte tape ook wel genoeg.

Maar weer terug naar de bemesting:
Wel of geen carbo toevoegen?
Ik wil Cabomba piauhyensis (de rode) hebben als hoofdplant, dus dan is ijzer toch belangrijk?
Edit: zonder co2 wordt de Cabomba piauhyensis het ook niet. De Cabomba aquatica kan dan misschien wel.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan