Wat is er nieuw

Hulp nodig beginnersplanten Rekord 800

kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Ik ga volgende week hoogstwaarschijnlijk een Juwel Rekord 800 halen. Nu ben ik opzoek naar mooie planten die er in passen. Nu heb ik het volgende lijstje:
waterpest
echinodorus devils eye
mosbal
vallisneria asiatica
cryptocoryne
2 stekjes javavaren (heb ik al)
javamos (heb ik al)

Is dit mogelijk voor mij en moet er nog andere plantjes bij?

M'n bestand word:
x aantal garnalen
12 Corydoras pygmaeus
10 puntius rhomboocellatus
3x colisa lalia

mosbal is makkelijk te houden waterpest ook echinodorus doet het bij mij ook goed (wel een kleibolletje bijsteken)
vallisneria asiatica is al wat moeilijker en crypto's heb ik alleen maar positieve ervaringen mee (ook wel een kleibolletje bijsteken )

Wij hadden vroeger de vallisneria al, en aangezien m'n ouders ook een beetje helpen denk ik wel dat 't gaat lukken 😉

verder, moeten er nog andere planten bij, ivm de puntius en lalia's of...

ik dacht er niet aan dat ik ook al javamos en javavaren had, dus dat heb ik ook even toegevoegd 😉

Vallisneria is vooral een plantje waar je wat geduld mee moet hebben. Het heeft de neiging eerst flink te verslijmen alvorens aan te slaan. Niet te snel opgeven.

Verder ben je er aardig in geslaagd niet te veeleisende planten bij elkaar te vinden. Diverse anubias soorten zijn ook erg decoratief en niet veeleisend (wel niet te sterk belichten moeten worden).

Heb je verder aan drijfplanten gedacht: dat stellen je gourami's wel op prijs.

~ Ivo

Ik wist dat gourami's drijfplanten nodig hadden, maar ik wist niet welke soort drijfplanten er allemaal zijn, das de reden waarom ik het even navraag, ik ben even een lijstje aan het maken met planten die redelijk makkelijk zijn, zodat ik weet hoeveel geld ik hier voor opzij moet leggen 😉

Qua drijplanten kun je denken aan o.a.:
- Salvinia natans
- Limnobium laevigatum
- Pistia stratiotes

Van die soorten kan ik met zekerheid zeggen dat labyrinten er goed mee overweg kunnen. Er zijn nog andere soorten waar dat vast ook voor geldt.
Drijfplanten groeien over het algemeen best hard, dus de kans is aanzienlijk dat je van een forumlid bij jou in de buurt gratis wel wat kan krijgen.

~ Ivo

pistia stratoises groeit hier al kool ;-) en is een drijfplantje

van de week zit ik waarschijnlijk (tenzij ik veel te weinig geld heb, maar ik verwacht 't niet 😛) in de auto naar ridderkerk (om 't aquarium op te halen), dan kan het tussen ridderkerk en woerden.

Als ik de route Ridderkerk - Woerden in google maps aanpas via ons huis is dat 10 extra kilometers... als je wilt 😉

Ik ga het heel even aan m'n pa vragen, aangezien hij moet rijden 😉 Denk wel dat hij een paar km verder wilt rijden, maar ik vraag het alsnog, Welke plantjes heb je waarvan ik een beetje kan overnemen??

Pistia en Salvinia.

Als m'n pa wilt rijden dan zou ik dat graag willen overnemen. Hoeveel wil je ervoor?

Waarschijnlijk heb ik nu de volgende planten:
waterpest
echinodorus devils eye
mosbal
vallisneria asiatica
cryptocoryne
2 stekjes javavaren (heb ik al)
javamos (heb ik al)
Salvinia natans
Pistia stratiotes

De salvinia en pistia onder voorbehoud.

Moet hier nog meer bij of niet?

Ik vind dat een mooi aantal en lekker divers. Begin daar maar eens mee 🙂

Drijfplantjes krijg je gratis mee, tenzij je de hele bak leegrooft, maar aan een handje of anderhalf heb je genoeg 😉

Is dit zo een mooie plattegrond voor de planten/steen?
D3SR6a4_E-ghmD5ClEwjnDKcEIgE443a.jpeg

Ik neem waarschijnlijk ook nog een klein stuk kienhout, maar dan wil ik eerst weten hoe en wat

lijkt me er leuk uitzien

Ik zie vooral een Mondriaan 😉

Je kunt waterpest ook goed laten drijven, draagt bij aan een 'oerwoud' effect als je dat zou willen.

~ Ivo

Je steen en varen zou ik wat meer links of rechts zetten, pal in het midden is niet zo mooi en komt het minder mooi tot zijn recht. 😉

Okay. Dan ga ik zo even een nieuw plaatje maken 😉 hoe het ook kan 😉 in ieder geval ga ik woensdag de aqua halen, dus daarna weet ik het echt zeker (hoe en wat)

Is het op deze manier beter?
13oC8rhXhXg1DyLRPTKaQkaNjK_TMNXI.jpeg

Ja zeker 🙂

Vraagje; waar doe je je javamos op, of doe je het los in de bak? daar linksvoorin.

een klein beetje leg ik los (of bind ik vast op een steen -test ik wel eerst op kalk mbv azijn-) en de rest bind ik vast op "shrimp pipes":

33974.jpg

Leuk leuk!

Vandaag plantjes gehaald.

Ik heb niet echt de soorten die ik wilde (ze hadden redelijk weinig)
ze hadden wel mosballen, maar die heb ik niet gekocht omdat die 5,- per stuk waren en hier in de dierenwinkel 2.50 per stuk dus die ga ik morgen/woensdag nog even halen.
De plantjes die ik heb gehaald:

2x alternanthera reinec;
2x valisneria spiralis;
2x echinodorus argentin.

Dus nu heb ik:
2x alternanthera reinec;
2x valisneria spiralis;
2x echinodorus argentin.
2 stekjes javavaren
javamos

Woensdag ga ik bij Mascha&Ivo Salvinia natans en Pistia stratiotes halen. Daarna rij ik door naar ridderkerk voor de aquarium.

Wat voor 'n planten raden jullie hierbij aan?

Ik wil sowieso 2x de anubias nana halen en 2 mosballen. Dus dan heb ik het volgende:
2x alternanthera reinec;
2x valisneria spiralis;
2x echinodorus argentin.
javamos
Salvinia natans
Pistia stratiotes
2x mosbal
2x anubias nana

Wat raden jullie nog meer aan?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.