Hulp nodig bij bestand.


AlexT

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2008
Berichten
61
Locatie
Capelle aan den IJssel
Nadat door omstandigheden mijn vorige vissenbestand verloren is gegaan afgelopen jaar ben ik nu weer volop bezig om alles weer in gereedheid te brengen voor een nieuw bestand.

Ik ben uitgegaan van een bestand uit de post "Visbestanden per bakmaat" omdat ik niet wist wat ik wilde.
Mijn aquarium is 100x40x50 met water tot 40cm ongeveer.

Ik kwam uit op het bestand hieronder. Oa. vanwege de betta's die ik altijd al een keer wilde hebben.

Nu vind ik de overige vissen minder duss was ik aan het zoeken maar kom er niet echt uit duss misschien kunnen jullie mij helpen?

Azië:
3x Betta splendens
15x Puntius titteya (deze is ok maar wil de opties wel weten)
8x Pangio kuhlii (deze wil ik sowieso vervangen)
6x Neritina zebra (wil liever een visje hiervoor)


De vervanging hoeft van mij niet zo nodig uit Azië te komen maar is natuurlijk wel leuk.
Qua aankleding alleen een zwarte bodem en kienhout maar de planten staan nog open maar dat is voor een ander topic.
 
3 betta, s? betr niet doen. zijn kempvissen.
puntius?
pango kuhlii zal je weinig zien. nachtvis.
Nerita zebra , heb je nog geen slakken voor he.
posthornslakken.
 
Puntius titteya is een Sherry Barbeel maar zover ik weet zijn er veel mooier barbelen.
Het ging ook om het vervangen van de vissen in het lijstje.
Duss een vervanger voor de Barbeel, Modderkruiper en de slak.

Ben net ook even naar de dieren(vis)winkel geweest om te vragen en die raden een meerval(len) aan als bodembewoner.
 
Kunt beter hier voorstellen wat je mooi vind, zodat we beter advies kunnen geven. Kijk eens bij de lfs, locale fish store, wat ze hebben zwemmen of vraag eens waar ze bestellen. Grote kans dat dit via ruinemans is, dan kun je ook op hun site kijken wat er te bestellen is.
 
Ik zou zeker geen 3 Betta mannen nemen op 1 meter en de Barbeel is een drukke vis en dat combineert ook minder lekker. Verder zou ik liever Appelslakken nemen want de Neritina legt irritante eitjes die je erg lastig weg kan halen.
 
Btw, de Rosy Loach is ook een leuk visje maar die heeft wel graag wat stroming en de Betta juist weer niet.
 
Ja dat is het "probleem" zij geven aan dat ik kan zeggen wat ik wil en dat ze het bestellen duss.
Ik ga zeker even op die site kijken bedankt Killerfish
Zeker geen 3 betta man, 1m2v dat wist ik al. :thumbs:

Ik wil helemaal geen slakken eigenlijk want die eitjes irriteerde mij de vorige keer enorm duss wil daarvoor een andere vis erin of misschien grotere groep midden vis in combinatie met meervallen/algeneter.
 
Wat puntslakken voor de bodem kan geen kwaad hoor want die houden de bodem lekker luchtig.
 
Dan zou ik denk ik zelfs gaan voor 3 dames, omdat je met 2 de kans krijgt dat er 1 koppel vormt en nummer 3 dan overbodig wordt. Dit kun je opvangen met 2 extra 'overbodige' vissen als je begrijpt wat ik bedoel. Of gewoon gaan voor 3 mooie dames, bijvoorbeeld dumbo's
 
Killerfish, dat zou een optie zijn. Ik ga is kijken want de mannen zijn vaak wel mooier vind ik maar als de vrouwtjes daarop lijken bij de dumbo's.

Heb gister ook lijstje gemaakt voor de vervanging van de vissen misschien word het nu makkelijker om te zeggen of het kan samen.

Het is 1 op 1 vervanging duss niet alle die eronder staan.
Met ster heeft de voorkeur.

Vervanging Sherry Barbeel:
Vijfstreepbarbeel
Sumatraan*
Purperkopbarbeel


Vervanging Pangio kuhlii:
Paracheirodon Axelrodi
Danio Erythromicron
Rasbora Borapetensis*

Vervanging Neritina zebra:
Corydoras soort of Ancistrus* soort
 
Weet dat de 3 soorten die je noemt nog wel eens aan de vinnen van een betta kunnen gaan eten en ook vrij druk zijn, terwijl een betta rust waardeert. Kun je beter een grotere school van bijv de borapetensis doen, zal er zeker gaaf uit zien.

Schooltje corydoras op de bodem icm een 2 of 3tal lnmr moet kunnen. Hier 2 L104 die toch regelmatig te zien zijn, prima samen gaan met de corydoras, niet duur zijn en ook niet heel groot worden (denk cm of 7/8 als ik die van mij zo zie, en die heb ik al flink wat jaren).
Let wel dat de meeste Lnmrs hout nodig hebben voor hun dieet, hoeft niet veel te zijn maar houdt er wel rekening mee. Ik hoor ze zo nu en dan, vooral als het licht uit is, echt schrapen. Leuk om te zien/horen
 
Had het wel voorbij zien komen maar ook weer dat het niet zo was. :S
Maar dat moeten we natuurlijk niet hebben duss dan houden we Sherry barbeel erin denk ik of doet die dat ook?
Vind die L104 ook wel een goede ja en kienhout zat hier in huis zelfs een te groot stuk waarschijnlijk.

Ik heb wel liever 2 verschillende vissen zwemmen in het midden.

Zou dit kunnen?

3 betta (1m2v of 3v)
10 Sherry Barbeel
10 Borapetensis
5 Corydoras
2 L104

Kunnen de groepjes zelfs nog groter misschien?:rolleyes:

Was wel van plan om fijn grind erin te doen dat moet ik dan wijzigen in zand.
 
Voor de cory's zou ik zeker zand aanraden!!
Verder zou ik harem minimaal 3 vrouwen doen of alleen de vrouwen.
 
Nee dan zou ik eerder voor zand gaan! Lijkt mij veiliger en rustiger als je alleen 1 man neemt.
 
Nee dan zou ik eerder voor zand gaan! Lijkt mij veiliger en rustiger als je alleen 1 man neemt.
Hornbach heeft ook zwart zand, weet niet of dat al genoemd is?

https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html

Ook aan de prijs. Ik heb het in een bakje liggen en bij mij oogt het veel zwarter dan het grijze op de foto die ze op de website tonen.
Veilig voor Corydoras en dezelfde korrel als het filterzand dat veel mensen gebruiken: 0.4 - 0.8mm
 
Ja had ik ook gezien en toch een stuk goedkoper dan het “speciale” grind.
Ik ga ook maar een topic openen in juiste rubriek daarvoor want heb nog wel wat vragen over de inrichting.
 

Terug
Bovenaan