hulp nodig bij waterwaarden vijver


Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,361
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
Beste forummers,

In de tuin heb ik een natuur vijver van ong. 7 kuub. Het is een oude vijver met dus ook de nodige troep in de vijver. Hij staat dan ook onder een boom met de nodige afvalstoffen. Er zit geen filter op, maar wel een behoorlijk aantal planten. Elk voorjaar gooi ik een paar handjes Maerl in de vijver om verzuring van het water tegen te gaan. Echter is dit jaar de vijver groen troebel uitgeslagen met ook wat slijmalg Na het meten van de waterwaarden zag ik een disbalans in de hoeveelheid fosfaat. Even snel een testje uitgevoerd met Maerl oplossen en nu blijkt daar een behoorlijke hoeveelheid fosfaat in te zitten..


Waterwaarden:
pH: 7.5
KH: 8-9
GH: 9
PO4: 2mg/l
NO3: niet meetbaar

Deze disbalans tussen NO3 en PO4 zal waarschijnlijk de boosdoener zijn van de troebelige water en slijmalgjes. Maar nu de vraag, hoe krijg ik mijn vijver weer helder? Deel van het water verversen? NO3 toevoegen?
 
Even wat fotos on te laten zien om wat voor vijver het gaat..
IMG_20190531_123457.jpg
IMG_20190531_123443.jpg
 
ik heb me dak op me vijver aan gesloten en een gravel bed met planten werkt erg goed hier
 
Beluchten met grove bellen .
Dat er fosfaat in maerl zou zitten , vind ik niet relevant , de hoeveelheid zal verwaarloosbaar zijn tov de hoeveelheden die je voert .
Ik gebruik zelf kilo's maerl in voorjaar en halverwege het seizoen .
Absoluut geen nitraat toevoegen , een vijver mag je niet vergelijken met een aquarium .
 
Beluchten met grove bellen .
Dat er fosfaat in maerl zou zitten , vind ik niet relevant , de hoeveelheid zal verwaarloosbaar zijn tov de hoeveelheden die je voert .
Ik gebruik zelf kilo's maerl in voorjaar en halverwege het seizoen .
Absoluut geen nitraat toevoegen , een vijver mag je niet vergelijken met een aquarium .

Dank voor je antwoord! Voeren doen we eigenlijk nooit meer na oktober, dus echt een andere verklaring voor het fosfaat heb ik niet..

Ik zal er een luchtpomp op zetten, wat is de achterliggende gedachte hier achter? Ik heb ook een stroming/fontein pomp, heeft dit ook zin om die erop aan te sluiten?
 
Bij jouw type vijver kan je ook ineens een omslag punt bereiken. Omdat er in de loop van tijd een flinke bodem vervuiling heeft plaats gevonden.
Je hebt al een gedeelte van die vervuiling benoemd in je openings topic , afhankelijk van je onderhoud zou je een keer de bodem aan moeten pakken.

Het hoeft ook niet verkeerd te zijn om met gebruik van je pomp een permanente stroming te creeren
 
als jij het regenwater van je dak gebruik kun je duizende liters per jaar verversen en da zou al je problemen moeten oplossen heb ook wat mossel schelpen in me vijver voor de planten
 
Dank voor je antwoord! Voeren doen we eigenlijk nooit meer na oktober, dus echt een andere verklaring voor het fosfaat heb ik niet..

Ik zal er een luchtpomp op zetten, wat is de achterliggende gedachte hier achter? Ik heb ook een stroming/fontein pomp, heeft dit ook zin om die erop aan te sluiten?

Met grof beluchten ga je op verschillende manieren verschil maken :
-waterbeweging = de wortels van je planten komen veel gemakkelijker aan hun voedsel en gaan harder concurreren
-overschot co2 wordt deels uitgedreven
-door de wervelende waterkolom gaat zuurstofrijker water naar je bodem gebracht worden , waardoor de maerl beter werkt
-er komt meer zuurstof in je vijver (kan overigens ook lager worden , maar dan enkel als je water oververzadigd is met zuurstof door algengroei)

Wat betreft vuil op je bodem , vergeet niet , dit is wel de motor die je vijver doet draaien .
Meet anders de dikte hier eens van op met een stokje .
Als die vrij dik is maerl erop aanbrengen of nog beter coccolietenkrijt

Regenwater be ik geen fan van , de planten in een vijver willen kalk .
Dat ga je niet redden met wat handjes maerl .
 
Inmiddels heb ik ook een deel ververst, vul het zo weer aan met hard kraanwater, zal verder het water wat in beweging houden.

Sliblaag valt op zich wel mee, op sommige plekken na. Daar ligt nog rottend bladafval(als je dit eruit haalt stinkt het en komt gas van af). Toch is dit.niet echt een laag maar mijn idee
 
Hoe gaat het met je vijver ? Heb je bij deze temperatuur niet meer last van algen ?
 
Helemaal vergeten dat ik deze post nog open heb staan....

Ik heb nog meer maerl erin gedaan en wat waterwissels gedaan. Momenteel is de vijver helder en alle planten groeien goed. Ik zal nog even een foto maken!
 
20190808_175944.jpg
20190808_180515.jpg


Foto's! Het water is kraakhelder momenteel. De windes zwemmen heerlijk samen met sarassa's en shubuskins. Op wat draadalg en kroos na ben ik helemaal tevreden!
 

Terug
Bovenaan