Hulp nodig met plaatsing Purigen


RicardoDimm

Well-known member
Lid geworden
17 april 2019
Berichten
70
Leeftijd
30
Beste leden,

Ik heb wat hulp nodig met het plaatsen van mijn purigen. Ik heb een zakje van 100ml gekocht.
Reden hiervan is dat mijn water behoorlijk bruin was geworden na het kopen van mupani hout voor in het aquarium.

Ik heb een Superfish aquaflow 200 in mijn bak van 70l.
Binnenin het filter zit actieve kool.

Het zakje purigen heb ik voor de helft geleegd, en weer dicht gemaakt.
Actieve kool heb ik uit mijn filter gehaald, en daarvoor in de plaats het zakje purigen tussen we watten/filtermateriaal gepropt.

Nu mijn vraag:

Is 50ml nog goed genoeg om mijn water te zuiveren?
Het zit behoorlijk in het filter ''gepropt''. Uiteraard stroomt het filter wel gewoon. Het zit op de plek waar normaal de actieve kool zit. Werkt het wel als het wat er in gepropt zit?

Alvast bedankt!
 
Dat proppen zal wellicht de doorstroming wat verminderen maar dat merk je wel aan de uitstroom. Als die goed is dan lijkt het me geen probleem.
 
Dat proppen zal wellicht de doorstroming wat verminderen maar dat merk je wel aan de uitstroom. Als die goed is dan lijkt het me geen probleem.

Bij mijn type filter is binnen in de watten een opening waar de actieve kool geplaatst kan worden. Daar zit nu dus de Purigen. Dus stromen doet het sowieso om het een speciale ruimte is binnenin het filtermateriaal. Maargoed het is even afwachten of het werkt. Hoop het wel.
 
op de verpakking staat toch wel hoeveel water met zo een zakje te doen is. en als je minder gebruikt is het eerder verzadigt, lijkt me logisch
 
op de verpakking staat toch wel hoeveel water met zo een zakje te doen is. en als je minder gebruikt is het eerder verzadigt, lijkt me logisch

Klopt, en dat zit verder ook wel goed. Heb alleen vraagtekens bij de werking omdat ik het iets anders geplaatst heb dan hoe het word aanbevolen.
 
Zolang er een waterstroom door het purigen gaat zal het werken, meer hoeveelheid heeft meer direct effect, minder duurt wat langer.
 
Zolang er een waterstroom door het purigen gaat zal het werken, meer hoeveelheid heeft meer direct effect, minder duurt wat langer.

YLKMeqb


Heb in paint even een tekening gemaakt van mijn filter.
In het midden zit normaal dus het actieve kool. Deze is nu helemaal vol met Purigen.

Het water, wat er via de onderkant in komt, stroomt dus sowieso door het filter, maar dan naast de actieve kool. Zal de Purigen op deze manier ook werken?
 
Dat is dezelfde methode als bij de Aquaflow 100 en het water stroomt natuurlijk ook wel door het midden waar normaal de kool zit.
 
Dat is dezelfde methode als bij de Aquaflow 100 en het water stroomt natuurlijk ook wel door het midden waar normaal de kool zit.

Het heeft inderdaad geholpen. Vanochtend zag ik merkbaar verschil. Het zakje is al wel helemaal bruin. Betekent dit dat de werking inmiddels gestopt is omdat de purigen ''vol'' is?
 
Het heeft inderdaad geholpen. Vanochtend zag ik merkbaar verschil. Het zakje is al wel helemaal bruin. Betekent dit dat de werking inmiddels gestopt is omdat de purigen ''vol'' is?
Nee, het blijft gewoon werken, dat gaat niet zo snel.
 
Het kleurt nu snel door je bruine water natuurlijk en dat kan denk ik nog wel even blijven zitten hoor.
 

Terug
Bovenaan