Wat is er nieuw

Hulp nodig voor sluierstaart Soese

Soese

Member
Lid geworden
18 september 2022
Berichten
19
Leeftijd
23
Hoi allemaal van Aquarforum,

Ik zit al een tijdje met een probleem. Ik wil een betere leefomgeving voor mijn sluierstaart Soese. Soese is vorig jaar december gekocht.

Ik weet dat dit niet goed is wat ik nu ga zeggen, daarom wil ik zo graag de omstandigheden verbeteren.
Soese leeft namelijk in een vissenkom. Ik maak deze om de 4 weken helemaal schoon, dus steentjes in kokend water ivm algen (heb ik gelezen ergens) en water verversen. Kom helemaal schoonmaken met een borsteltje. Dit kost ongeveer 45 minuten per keer.

Ik ben erg gehecht aan de vis en wil het beste voor hem/haar. Ik weet alleen niet zo goed wat ik moet doen. Ik weet dat ik sowiso een grotere bak moet nemen, alleen weet ik dan niet hoe ik die moet schoonmaken. (Kom staat nu boven en ik til deze naar beneden, dit kan niet als ik een aquarium hen van 60 kilo of meer). Verder heb ik aantal plantjes die goed groeien en heb ik hier ook aantal stekken van gemaakt. Qua voer heb ik Tetra goldfish gold japan, deze drijft naar de bodem en dat zou goed zijn voor de sluierstaart. Ik heb sinds paar maanden test strips van Aquadip en test eens per week wat de waterwaardes zijn. Aangezien we thuis een waterontharder hebben haal ik deze er altijd even af wanneer ik de kom bijvul. Ik kwam er echter achter dat het water dan te hard is dus besloot ik om het laatste stukje water met onthard water bij te vullen.

Ik geef Soese dagelijks 4 korrels. Wanneer hij merkt dat hij gevoerd wordt is hij altijd enthousiast. Ik zie hem alleen wel vaak aan de bovenkant drijven en het lijkt alsof hij slaapt.

Ik zou graag advies willen hoe ik het welzijn van Soese kan verbeteren. Bespaar me de “je kan beter geen vis houden” preek, ik probeer namelijk juist het beste voor Soese te doen door dit bericht te plaatsen.

Ik heb eens gekeken naar Superfish Qubic 30 of 60. De 30 variant zou alleen alsnog te klein zijn maar de 60 is te zwaar voor de ikea plank waar hij op staat.

Wat is jullie advies? Zowel als waarop kan ik een nieuw aquarium het best zetten, hoe reinig ik een groter aquarium en welk aquarium raden jullie aan. Ik hoop stiekem ook dat er een mogelijkheid is om een vriendje voor Soese te houden maar ik betwijfel of dit mogelijk is ivm de grote die dan nodig is.

Sorry voor dit extreem lange bericht, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    111.7 KB · Weergaven: 87
  • 68520871732__F40D0A78-59BA-43C1-AC7C-704BE5397978.MOV
    616.2 KB
Dit soort vissen hebben een aquarium van minimaal 1 meter breed nodig met een extern filter, het aquarium reinig je dus niet zoals de vissenkom maar ververs je het water voor ongeveer 40-50% iedere 3 dagen (dit soort vissen vervuilen enorm) het filter zelf heeft weinig onderhoud waarbij je pas wat aan het filter doet als de uitstroom aanzienlijk minder is als normaal.
@Giebeltje en @michelle1 zijn de experst op gebied van sluierstaarten dus die kunnen je ongetwijfeld verder helpen
 
Dit soort vissen hebben een aquarium van minimaal 1 meter breed nodig met een extern filter, het aquarium reinig je dus niet zoals de vissenkom maar ververs je het water voor ongeveer 40-50% iedere 3 dagen (dit soort vissen vervuilen enorm) het filter zelf heeft weinig onderhoud waarbij je pas wat aan het filter doet als de uitstroom aanzienlijk minder is als normaal.
@Giebeltje en @michelle1 zijn de experst op gebied van sluierstaarten dus die kunnen je ongetwijfeld verder helpen
Dankjewel voor je reactie! Welke filter raad je aan? Sommige hebben bijvoorbeeld cartridges waarvan aanbevolen wordt deze wekelijks te vervangen, en sommige maken meer geluid dan de ander. Ik zou een zo stil mogelijke filter willen hebben.

Om hoeveel liter gaat bovengenoemd aquarium? Wat betreft water verversen is het een kwestie van water eruit halen en nieuw water er bij doen lijkt mij?
 
Dat vervangen van die filtercartridges is pure commercie en nergens voor nodig, filtermateriaal gaat jarenlang mee , een extern filter voor een aquarium van 1 meter (inhoud is makkelijk te berekenen door hoogte x diepte x breedte) zal gemiddeld op 180 liter uitkomen zou ikzelf een eheim pro 3 kopen (op marktplaats staan ze stukken goedkoper als in een winkel of webshop)
water verversen kun je jezelf heel makkelijk maken door een tuinslang te kopen, daarmee kan je afhevelen naar de douche zonder te hoeven slepen met emmers en vullen vanuit de douche
 
Dat vervangen van die filtercartridges is pure commercie en nergens voor nodig, filtermateriaal gaat jarenlang mee , een extern filter voor een aquarium van 1 meter (inhoud is makkelijk te berekenen door hoogte x diepte x breedte) zal gemiddeld op 180 liter uitkomen zou ikzelf een eheim pro 3 kopen (op marktplaats staan ze stukken goedkoper als in een winkel of webshop)
water verversen kun je jezelf heel makkelijk maken door een tuinslang te kopen, daarmee kan je afhevelen naar de douche zonder te hoeven slepen met emmers en vullen vanuit de douche
Wat is de reden voor een extern filter? Waarom volstaat een normaal filter niet voor 1 vis?
 
Een externe heeft meer ruimte voor de bacterien om te huisvesten en Sluiers zijn flinke vervuilers. Je hebt ook flink ruimte nodig voor ze zoals je in de link kan lezen.
 
Onzin @Nicolientje-W, een vis vervuilt naargelang de hoeveelheid gegeven voedsel. Een goudvis creëert niet meer vervuiling per gegeven gram voer dan andere vissen. Het zijn wel "hebberige" vissen die veel weg kunnen stouwen. Dus als je vervuiling zou wíllen: neem inderdaad een goudvis en voer die 10x per dag.... succes gegarandeerd.

Excuseer dit begin van mijn post, @Soese, maar sommige mensen op dit forum worden vandaag een beetje moe van de opmerkingen van sommige andere mensen. 🤣

Qua afmetingen van een aquarium heeft @Nicolientje-W gelijk: het is bij goudvissen goed om voor een middelgroot aquarium te kiezen i.p.v. een instapper. Het worden best wel grote/dikke vissen. Dus inderdaad kijken of een bak van een meter zou lukken. Ik besef dat dit een grote investering kan zijn.

Algemene dingen:
- Filter met filterspons/filterschuim gebruiken en dit zoveel mogelijk met rust laten. Lekker bruin en "modderig" laten worden van binnen want dat zijn allemaal goede bacteriën. Die zijn cruciaal voor de gezondheid van je vis. Enkel een beetje onderhoud plegen wanneer de stroming erg teruggelopen is door verstopping. Hier kan vaak gerust maanden overheen gaan.
- Het type filter hangt af van de bezetting en de grootte van je bak. Zoals @Nicolientje-W al zei kom je voor een grotere capaciteit al gauw uit bij een potfilter. Voor een bak van 1 meter met één of twee goudvissen (die beperkt eten krijgen! 1x per dag een minuut lang eten is genoeg) kun je denken aan bijvoorbeeld een JBL Cristalprofi e902. Ook dit is wel even een investering; ik ga dat niet ontkennen. Ga je naar meer dan twee goudvissen of worden ze echt groot, dan kun je naar grotere filters kijken.
- De waterverversingen hoeven echt niet zo dramatisch veel als hierboven wordt voorgesteld, MITS je biologische filtering in orde is. Voor een paar vissen kun je grofweg 20% verversing per week aanhouden. Meer kan ook. Minder zou ik alleen doen als je wat dieper in de materie zit en weet waar je op moet letten.
- Voor de bodem kun je ofwel zand nemen en het zo min mogelijk verstoren (poep zal na verloop van tijd steeds sneller afgebroken worden door ontwikkeling micro-organismen), ofwel je laat de bodem weg en zuigt eventueel afval telkens de bak uit bij de waterverversing. Is wel meer werk, maar sommigen zweren bij die aanpak.
- Voor wat betreft algengroei: dit zal aanmerkelijk minder zijn als je niet te veel licht boven/op je bak hebt. Je kunt hier dus een keus maken tussen veel licht / veel planten (maar ook sneller alg) en weinig licht / weinig planten (en dan minder of geen alg om bij te houden). En als je dan algen verwijdert: bedenk je of je dit enkel van het glas zou willen doen, of ook spullen in je bak schoon wilt maken. Dat laatste geeft veel onderhoud en is niet het allerbeste voor het natuurlijk evenwicht van je bak.

Wat is de reden voor een extern filter? Waarom volstaat een normaal filter niet voor 1 vis?
Een binnenfilter kan ook volstaan hoor! Zeker als je bijvoorbeeld een bak zou kopen van Juwel, die hebben uitstekende binnenfilters. Alleen is het al gauw zo dat mensen meer vissen gaan toevoegen, en dan wordt het beperkte filtervolume van de meeste binnenfilters (t.o.v. buitenfilters) een bottleneck. Zeker bij siergoudvissen, zoals die van jou, is het van belang om de filtering niet te onderschatten. Die kweekvarianten staan niet bekend om hun robuuste gezondheid helaas.
 
Ik zou echt aanraden om een bak van 1 meter te kopen. Ik heb zelf een juwel rio 180 voor mijn 3 sluiers, en eigenlijk is 3 voor die bak al te veel. Maar ik denk dat die met alleen het binnenfilter prima zou zijn voor 1 sluier.
Veel aquaria (ook de rio 180) kun je met onderkast en al voor een prima prijs van marktplaats krijgen, mocht een nieuw aquarium te duur zijn. Als een 1 meter aquarium echt te duur is zou ik 80cm echt als minimum aanzien, maar eigenlijk is dat te weinig.

voor het schoonmaken gebruik ik een emmer en een bodem zuiger, daarmee ververs ik ongeveer 80% per week (van de trap op en af gaan krijg je wel een conditie😛). Maar goed er zijn veel handigere manieren, zoals de manier die nicolientje-W hierboven noemde.

Je hoeft ook eigenlijk nooit de bodem om te spoelen onder kraanwater, hiermee verliest je alle goede bacteriën die de slechte stoffen uit het water halen. en in een aquarium moet je die er ook niet uithalen, alleen het Vuil eraf zuigen.

Het is goed dat je er iets aan wilt doen, sluiers krijgen door een te kleine bak vergroeiingen. Hun binnenkant blijft groeien maar hun buitenkant kan dat dan niet goed vanwege te weinig zwem ruimte. Hierdoor wordt de levensduur heel erg verkort. Ik ben bang dat dit bij jou sluier al een beetje is gebeurt, maar als hij/zij nu een grote, schone bak en een gevarieerd dieet krijgt zal ze waarschijnlijk nog een mooi leven kunnen lijden. Ik zou je aanraden om je in te lezen in voeding voor goudvissen. Goudvissen hebben namelijk ook groenvoer nodig, bijvoorbeeld gepelde en gekookte erwtjes.
 
Bedankt voor alle reacties! Mijn voorkeur gaat uit naar een aquarium met filter er al bijgeleverd. Echter is het probleem dat ik met ruimte zit. Voor de duidelijkheid: een Superfish Qubic 30 zou niet goed genoeg zijn?
Goudvissen hebben namelijk ook groenvoer nodig, bijvoorbeeld gepelde en gekookte erwtjes.
Waar kan ik hier meer over vinden? (Hoeveelheid, hoevaak, etc)
 
Zou de lido 120 led qua voldoen? Met deze afmetingen zou het passen in de ruimte.

zo ja, is er ruimte voor een vriendje voor Soese hierin?
 
Bedankt voor alle reacties! Mijn voorkeur gaat uit naar een aquarium met filter er al bijgeleverd. Echter is het probleem dat ik met ruimte zit. Voor de duidelijkheid: een Superfish Qubic 30 zou niet goed genoeg zijn?

Waar kan ik hier meer over vinden? (Hoeveelheid, hoevaak, etc)
zou dat passen dan? (want zo groot worden ze namelijk)
 

Bijlagen

  • goudvismannetje.jpg
    goudvismannetje.jpg
    42 KB · Weergaven: 88
De superfish Qubic 30 is veel te klein. Minimaal is echt wel 100cm. Mocht dit echt niet gaan kan 80cm wel, al zou ik dan later toch overstappen naar een meter bak. Lido 120 is eigenlijk niet goed omdat hij 60cm is, mocht het echt niet anders gaan is het qua liter inhoud wel prima Voor 1 sluier. Een 2e zou misschien wel erbij kunnen, maar ik zou het niet aanraden.

Ik denk dat jou sluier inmiddels niet meer zo groot gaat worden en er qua grootte wel in past. Sluiers geven alleen veel meer om lengte van de bak dan om hoogte. Dus als een juwel rio 125 (80cm) mogelijk is, is datzelfde een stuk beter.

Op dit forum zijn er onder het kopje goudvissen best wel veel dingen te vinden over voeding. Ook is er genoeg op YouTube (wel in het Engels) en internet te vinden.

Zelf geef ik mijn 3 sluiers 2x per dag een kleine hoeveelheid eten. 2x per week gooi ik 6 erwten in de bak, 1x per week gevroren bloedwormen, 1x per week ander soort groenvoer zoals broccoli, sla etc. Elke dag krijgen ze 3 verschillende soorten korrels gemengd (Hikari lionhead, Hikari excel en saki Hikari color). 1x in de zoveel weken geef ik een paar dagen een paar zelf gemaakte korreltjes van pure cacao bij de normale korreltjes. Maar dat is zeker geen must. Dit is ongeveer wat ze wekelijks krijgen, soms loopt het iets anders maar dit klopt wel zo ongeveer.
 
Ik heb dit topic doorgelezen en er vallen me een aantal dingen op:
* Soese's baasje doet haar (zijn?) best, maar er is nog een hele lange weg te gaan vanuit 1 goudvis in een vissenkom naar een dierwaardig bestaan.
Het is de vraag of dat dierwaardig bestaan binnen de mogelijkheden ligt van het baasje.
* Goudvissen (sluiers) zijn vissen die graag samen zijn, met elkaar spelen, onderzoekend zijn. Eén goudvis is en blijft maar alleen, en er moet dus echt rekening gehouden met meerdere goudvissen, dus een behoorlijk grotere bak met alle daaraan hangende consequenties.
* Voeding, waterwissels, filtering is allemaal aan te passen, maar als er geen mogelijkheid is om een bak van 1 m neer te zetten, is dan niet het verstandigste advies: doe Soese naar iemand die wél veel ruimte heeft én meerdere sluiers en waar Soese dus helemaal in de goudvissenhemel gaat zijn.

Ik weet dat dit een heel harde post is, maar ik denk dat het gezegd moet worden voor Soese's baasje veel geld investeert in een oplossing die nog steeds geen oplossing is. Per slot van rekening: een vis in het wild kan wegzwemmen om betere omstandigheden te zoeken, een vis in een aquarium (kom) is de verantwoordelijkheid van het baasje. En het klinkt alsof dit baasje zich dat goed realiseert.

Ik wil je niet Soese afnemen, maar ik denk dat je dit even goed tot je door moet laten dringen, zodat je de juiste beslissing kunt nemen en weet waar je voor gaat.
Sorry.
 
Ik sluit me helemaal aan by @Lysia. 🙂 De basis is toch wel dat je voor jezelf moet kijken wat realistisch is.


Is dit voor elke goudvis het geval?
Ja, jij bent tenslotte ook klein geboren en uitgegroeid tot aardig formaat, zo werkt dat ook met vissen
Die goudvis op de foto is een uitzondering. Niet voor niets staat hij zo prominent op de foto. 😉 Kan de vis van @Soese net zo groot worden: in theorie wel. Maar dat gebeurt niet snel. Goudvissen hebben (evolutionair bepaald maar ook door kweek) hele verschillende eindgroottes. Sommige worden echte karpers, en andere komen niet of nauwelijks voorbij de 10 cm ondanks goede voeding.
 
Toch is het niet onwaarschijnlijk. De broer van mijn vriendin had ook een sluierstaart in een mini bakje. Wij vonden dat zielig en hebben aangedrongen op een grotere bak. Wat kopen ze? Een 30 liter bak! Ook daar was hij met een jaartje uitgegroeid. Uiteindelijk ging hij met een lengte van 15-20cm de vijver in.
 
Ja daar heb je gelijk in: groter worden doen ze zeker. Als eigenaar moet je daar ook op berekend zijn. Maar de 37 cm van de goudvis hierboven (heb het maar even gegoogled) is voor een sluier wel zeer uitzonderlijk. 🙃 Ik zou het niet direct als maatstaf nemen voor te verwachten groei, haha.
 
Ik zou uitkijken naar een grotere bak waar de vis lekker de ruimte in heeft zelf hou ik 3 oranda vissen op 350 liter met ex terne filter
Deze vissen hebben echt de ruimte nodig gelukkig denk je wel aan het welzijn van de goudvis ik hoop dat je de juiste keuzes kunt maken
 
Hallo Soese & baasje! Ook ik heb dit topic zitten doorlezen. Super dat je Soese een beter onderkomen wil geven. Ik heb zelf ook een meterbak. Deze heb ik ooit tweedehands gekocht, en later heb ik er filters bijgekocht. Omdat mijn bak in de kast staat ingebouwd, heb ik er twee interne filters ingehangen, en de bak bleek een interne sump te hebben. Er zijn allerlei varianten mogelijk, daarom heb ik destijds de thread over de Stikstofcyclus gestart, waarvan ik hieronder de link zal neerzetten. In mijn handtekening staat het verhaal van mijn bak, waarin nu 2 Sluierstaarten en 1 Ancistrus rondzwemmen. Mijn Sluiers zijn nu 23 en 26 cm lang, en 2 en 3 jaar oud. Kijk maar eens in mijn topic.

 
AquaCafe
Help Users
      Ice78:
      Terug
      Bovenaan