Hulp nodig


A

aQuaTure

Guest
beste,

Ik heb zonet een aquarium gekocht op 2dehands (JUWEL 200L)

Ik ben deze nou helemaal aan het schoonmaken maar er zit wat groenigheid vast tussen het glas en het plastiek. Kan ik dit plastiek eraf halen? Of is er een methode om dit groenigheid weg te halen?

Mvg,
aQuaTure

E10C41EC-778D-47D4-9655-51AD1AC9C741.jpeg


344823BA-FB22-426B-B431-BE9A46A70379.jpeg
 
Ik zou zelf niet weten hoe je het grondig schoon kan krijgen zonder het filter te verwijderen

Wij halen het betreffende filter er altijd direct uit omdat we voorkeur hebben voor een extern filter (dus hier liggen nog 3 ongebruikte juwelfilters :) ), en dat gaat goed. Er vanuit gaande dat jullie dit filter gaan gebruiken, zou je het later weer terug kunnen plakken met wat aquariumkit.

Pas wel op bij het weghalen van het filter, dat je niet met het mes in de kitrand in de hoek komt, dan heb je zo lekkage.
 
Ik zou de filter eruit halen en gelijk vervangen door een buitenfilter. Dat is vaak beter en het staat mooier. En anders kun je het filterhuis er wel voorzichtig uitsnijden met een lang hobbymes of iets anders waarmee je er tussen kan komen.
 
Heel erg bedankt iedereen. En die buitenfilter? Maakt dat veel lawaai? Want ik wil het op mijn slaapkamer plaatsen. Als u misschien eentje weet bromloos of dergerlijk kan je mij het misschien even doorsturen??

Mvg :)
 
Zelf heb ik een JBL cristalprofi e902, die zijn behoorlijk stil.
Deze zal net voldoende zijn voor dit aquarium.
 
Ik heb ook de 901 en die hoor je niet hoor . Ook een Ehein 2215 of 2217 zal erg stil zijn want de bekende merken zijn in de regel amper te horen en al helemaal niet in een kastje.
 
Wij gebruiken zelf greenline van JBL, de 402, de 701en de 901 of 902, dat laatste ben ik vergeten :)

Wij vinden ze stil (de pomp gaat na een poosje stiller lopen doordat het gesmeerd wordt door een bacteriefilm, en de eerste keer moet je de lucht er goed uithalen)

Andere mensen hebben weer goede ervaringen met andere merken :)

Wat voor formaat pomp je nodig hebt is afhankelijk van wat je met je aquarium wil doen. Als je er sterk vervuilende vissen in wil plaatsen zal je bijvoorbeeld meer capaciteit nodig hebben dan wanneer je wat minder vis en planten in je aquarium hebt.
Aan de andere kant zal je filter ook het vermogen moeten hebben om een goede rimpeling in je wateroppervlak te brengen voor een goede gasuitwisseling.

Wij hebben zelf een Juwel Rio 180, en daarin dus de JBL Greenline 901 of 902 (praktisch gelijk). En dat is voor ons ruim voldoende.

Voor een extern filter kijken wij naar de hoeveelheid water die per uur door het filter gaat, hoe groot de pompinhoud is (de inhoud van de pomp is waar het allemaal gebeurt, dus als die groter is dan is er ook meer tijd en ruimte om je water schoon te maken, we kijken naar de betrouwbaarheid in het algemeen en naar het stroomverbruik. Het is een apparaat wat je 24 uur per dag aan hebt staan, dus dat telt wel mee.

Succes en plezier met jullie nieuwe aquarium :)
 
Nou, ik heb de JBL e1501, stond naast het aquarium. Overdag hoorde ik hem niet maar als ik 's nachts even de woonkamer in liep hoorde ik hem toch duidelijk.
Nu draait nog een Tetratec en die hoor ik zelfs als het muisstil is in de kamer niet, ook niet 's nachts.
 
Aan de andere kant zal je filter ook het vermogen moeten hebben om een goede rimpeling in je wateroppervlak te brengen voor een goede gasuitwisseling.

Nou, dat gebeurt bij mij door luchtpompen.

Filters zijn om de bodem en water schoon e houden
 
Ik zou de filter eruit halen en gelijk vervangen door een buitenfilter. Dat is vaak beter en het staat mooier. En anders kun je het filterhuis er wel voorzichtig uitsnijden met een lang hobbymes of iets anders waarmee je er tussen kan komen.

Ik vond een pannenkoekmes erg handig om de kit los te maken.
 

Terug
Bovenaan