Hulp van experts gevraagd

Swengoza

Well-known member
Lid geworden
25 september 2020
Berichten
185
Leeftijd
27
Beste lezers ,

ik heb een juwel rio 180 bak

ik heb al een tijdje last van alg . Ik heb alles geprobeerd maar ik kom er maar niet vanaf . Ik heb 4 weken geleden mijn hele bak vernieuwd . Een nieuwe bodem en nieuwe planten. Ik heb de Colombo flora bodem erin zitten die PH verlagend is. Ik gebruik ook een co2 systeem . Ik zal mijn waterwaardes even hieronder vermelden en wat foto’s van mijn planten met alg . Ik doseer wekelijks plantenvoeding wat ik zelf maak met de poeders van all in one . Macro micro en ijzer. Ook heb ik kleibolletjes bij de wortels . Ik heb de juwel helialux balk erop zitten en zal ook even een foto bijvoegen van mijn licht programma.
Ik ververs elke zondag 25% water en 1 keer in de maand 50%
Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben wat ik beter zou kunnen doen en hoe ik de algehele krijg en de plantengroei optimaal tot zijn recht laat komen.

de waardes volgens de druppeltest.
Kh 3
Gh 8
De andere waardes zie de foto’s .

Ik ga vanmiddag toevallig nog naar de lfs dus als jullie mij iets aanraden hoor ik het graag !
 

Bijlagen

  • B02870FB-C4FB-4D5B-B864-505E1881B631.jpeg
    B02870FB-C4FB-4D5B-B864-505E1881B631.jpeg
    121.1 KB · Weergaven: 136
  • 5CCD827D-19BE-4D02-A7A3-EF3E1288DFE8.jpeg
    5CCD827D-19BE-4D02-A7A3-EF3E1288DFE8.jpeg
    104.6 KB · Weergaven: 120
  • image.jpg
    image.jpg
    154.2 KB · Weergaven: 97
  • image.jpg
    image.jpg
    109.7 KB · Weergaven: 96
  • image.jpg
    image.jpg
    140.1 KB · Weergaven: 105
  • 9DD6B9CD-85DB-4405-9C5F-2FE077828F73.png
    9DD6B9CD-85DB-4405-9C5F-2FE077828F73.png
    1.1 MB · Weergaven: 128
Ik ben geen expert, maar het eerste dat mij opvalt is het vreemde lichtschema.

Is het nitraat 10? De kleur lijkt namelijk donkerrood, maar dit kan door de foto komen.

Heb je een dropchecker in je bak hangen om je CO2 niveau ongeveer te meten? (De CO2/ph/KH tabel is niet representatief als je een pH verlagende bodem hebt.)

Weet je ook welke algen je hebt? Het soort algen geeft vaak aan waar het probleem ongeveer ligt.

Een nieuwe bak heeft ook tijd nodig om stabiel te worden :)
 
De foto’s die ik was vergeten !
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    206.3 KB · Weergaven: 111
  • image.jpg
    image.jpg
    214 KB · Weergaven: 107
  • image.jpg
    image.jpg
    202.6 KB · Weergaven: 105
  • image.jpg
    image.jpg
    187.6 KB · Weergaven: 112
  • image.jpg
    image.jpg
    194.3 KB · Weergaven: 107
  • image.jpg
    image.jpg
    248.5 KB · Weergaven: 107
  • image.jpg
    image.jpg
    224.3 KB · Weergaven: 104
  • image.jpg
    image.jpg
    271.5 KB · Weergaven: 107
  • image.jpg
    image.jpg
    510.4 KB · Weergaven: 115
De algen vallen best mee nu denk ik en ik zou bealgde bladeren verwijderen. Volgens mij heb je juist een hele hoge no3 als ik de kleur zo bekijk. Je moet van bovenaf in de potjes kijken maar volgens mij is die boven de 50mg.
 
Co2 zou ik met zo'n dropchecker zeker niet verhogen. Vind het qua alg ook reuze meevallen. Wel lijkt het erop dat je hier en daar wat baardalg hebt. Dit ligt wel vaak aan de Co2 dus je moet het volgende nagaan. Zit deze alg op bepaalde plekken (wat ik kan zien wel) of toch overal? Je Co2 is volgens de dropchecker best hoog. Als de alg op bepaalde plekken zich voordoet moet je gaan nagaan hoe de waterdistributie is. Het kan zijn dat deze verstoord is en dat hierdoor de voedingsstoffen en co2 niet overal komen. Verder zou zweefvuil een oorzaak kunnen en tot slot een tekort aan co2. Indien je niet hoger meer kan met je co2 omwille van het welzijn van je vissen zou je zoiets anders moeten aanpakken en zul je de verlichting wat meer moeten minderen/dimmen. Gaat namelijk om de balans tussen licht, co2 en plantvoeding.

Gr
Stefan
 
Lijkt mee te vallen aan de foto's te zien.

Volgens mij zie ik wat bruinalg, dat is vrij normaal bij een bak die nog wat onstabiel is.

Beginnende baardalg. Dit heeft te maken met de CO2. Deze kan te laag zijn, onstabiele of plaatselijk te laag. Dit kan komen door een watercirculatie die niet helemaal op orde is.

Dropchecker is mooi qua kleur. Probeer deze is op verschillende plaatsen te hangen en kijk of de kleur hetzelfde blijft :)
 
De algen vallen best mee nu denk ik en ik zou bealgde bladeren verwijderen. Volgens mij heb je juist een hele hoge no3 als ik de kleur zo bekijk. Je moet van bovenaf in de potjes kijken maar volgens mij is die boven de 50mg.
Klopt , deze is zeer hoog . Moet ik dit gaan verlagen door water te verversen of kan het geen kwaad ?
 
Klopt , deze is zeer hoog . Moet ik dit gaan verlagen door water te verversen of kan het geen kwaad ?
Ik zou wel verversen om het nitraat omlaag te halen. Het is niet gelijk enorm schadelijk, maar een overschot is niet nodig. Sommige vissen en planten vinden dit minder fijn.
Misschien moet je plantenvoeding toevoegen zonder nitraat :) kan zijn dat je al genoeg nitraat hebt door wat de vissen produceren en wat er in het ververswater zit.

Een nitraat/fosfaat verhouding van 10:1 zou het mooiste zijn.
 
Je nitraat schat ik op de kleur afgaande in op 75 mg/l. Hoog maar geen drama.
Je hebt wat groene alg. Vaak een fosfaat probleem of beter gezegd de verhouding natrium/fosfaat is niet in balans. Je co2 lijkt mij prima, misschien zelfs aan de hoge kant.
Laat de natrium even voor wat het is en voeg kaliumfosfaat toe. Met een natrium van 75 mg/l mag de fosfaat naar 5 mg/l. Naar verwachting geeft dit snel resultaat (alg verwijderen, waterverversen, kaliumfosfaat erin. Snel resultaat!)
 
Met een te hoog nitraat is meer kans op groene algen. Te hoog fosfaat is meer kans op blauwalg. Gaat inderdaad om een verhouding van 1 op 10.

Ik zou daarom zorgen om juist het nitraat wat naar beneden te halen, naar max. 20/25 ppm. En fosfaat naar max 2/2,5 ppm.

CO2 hoeft niet aan de hoge kant te zijn wanneer Swengoza met 20 ppm dropcheckervloeistof werkt. Dat doe ik ook en dan is groen/geel juist goed, dan zit je rond de 25 ppm co2.
Wanneer er 30 ppm dropcheckervloeistof in de dropchecker zit, is de CO2 mogelijk wat aan de hoge kant.
 
Met een te hoog nitraat is meer kans op groene algen. Te hoog fosfaat is meer kans op blauwalg. Gaat inderdaad om een verhouding van 1 op 10.

Ik zou daarom zorgen om juist het nitraat wat naar beneden te halen, naar max. 20/25 ppm. En fosfaat naar max 2/2,5 ppm.

CO2 hoeft niet aan de hoge kant te zijn wanneer Swengoza met 20 ppm dropcheckervloeistof werkt. Dat doe ik ook en dan is groen/geel juist goed, dan zit je rond de 25 ppm co2.
Wanneer er 30 ppm dropcheckervloeistof in de dropchecker zit, is de CO2 mogelijk wat aan de hoge kant.
Eens met de co2 opmerking.

Nitraat en fosfaat; het gaat niet zozeer om de respectievelijke waarden maar om de verhouding. M.a.w een hoge nitraat waarde met een overeenkomstige fosfaatwaarde (16:1 of 10:1 allebei ok) zou het probleem mogelijk verhelpen.
Let wel, beter zou zijn een wat lagere nitraat waarde met een overeenkomstige lagere fosfaatwaarde (in de juiste verhouding).
Daarom mijn advies eerst nitraat en foafaat in de juiste verhouding brengen en dan naar beneden brwngen bij blijvende juiste verhouding
 
Correctie juiste verhouding idd nitraat:fosfaat 10:1
 
Combinatie van factoren; je nitraat is veel te hoog (dus meer waterwisselen) en je fosfaat blijft achter, verhouding 10:1 zoals al aangegeven is een goed streven. Bovendien valt het mij op dat je inderdaad een bijzonder belichtingsschema hebt. Zet eens gewoon alles op 100% voor 8u, zodat je planten de kans krijgen te groeien. Begin daar overigens mee, wissel 50% water per week en blijf je waterwaarden checken zodat je weet wat je moet doseren met je AIO.
 
Terug
Bovenaan