Wat is er nieuw

Hulp waterwaardes

• Onderwerp starter Onderwerp starter steven166
  • Startdatum Startdatum
S

steven166

Guest
Aangezien mijn kraanwater veel te hard is voor geophagus en Heros wil ik mijn waterwaardes aanpassen.

Heb beetje hulp nodig met mengen kraanwater en regenwater en de waterwaardes.

Kraanwater PH 7,4 KH 15 GH +21
Regenwater PH 6 KH 0 GH 3
Meng 1/1 PH 6,8 kh 10 GH 14
Meng 1 deel kraan/ 2 delen regenwater
PH 6,8 kh 10 GH 7

Enkel GH lijkt te dalen door meer regenwater toe te voegen.
KH lijkt niet te dalen met toevoegen van regenwater. PH blijft ook gelijk maar dat is normaal omdat KH ook niet daalt?

Het kraanwater bij jou bevat gewoon veel opgeloste stoffen en daardoor is er meer regenwater nodig om de ph te laten zakken.
Ik zou het % regenwater verder verhogen en wat turf gaan gebruiken.
Gaat vanzelf de PH omlaag.

Groetjes John.

Testen opnieuw gedaan met sera druppeltests

Kraanwater PH 7 KH 9 GH +34
Regenwater PH 6 - 6,5 KH 2 GH 4

Mix 1/1 PH 7 KH 8 GH 18
Mix 1/2 PH 7 KH 7 GH 12
Mix 1/3 PH 6,5 - KH 5 GH 10

Mix 1/3 vind ik KH juist te laag.
Mix 1/1 en 1/2 is KH goed maar bij 1/1 is GH nog veel te hoog en bij 1/2 op randje.

Dus ik denk mix 1/2 te gebruiken.

Opmerkingen etc?

Mij lijken de waardes van 1 / 3 nog mooier.
Kh 5 is prima voor planten.

1/2 ziet er goed uit
PH van 7 is ideaal voor Geophagus en Heros
Van zodra je er eens een kweek van wilt, na waterversing, een beurt op turf filteren 🙂

Zullen er wel veel dan moeten zijn om mijn enorme KH en GH omlaag te halen

Maar als het met appelslakken kan opgelost worden ....
Torenslakjes kunnen nogal een plaag worden.

Appelslakken kunnen een plaag worden
Een plaag???, als je regelmatig je kap controleert kan je doorlaten wat je wilt, de nieuwe trosjes met eieren zijn zo weggehaald.

lol bij mij was het een echte plaag, ze gingen tot in mijn droogkamer en daar kreeg ik ze moeilijk uit... met 1000'n waren ze ... 10.000'n gele appelslakken

Ik had een handvol torenslakjes en een stuk of 5 grote appelslakken en mijn KH ging van 6 naar 0,5 in enkele weken.

Die torenslakjes worden snel een plaag (letterlijk honderden in de bak) maar als je ze eruit haalt dan kan dat huisje ook niet meer oplossen in je bak en de KH verhogen. Helena's helpen ook tegen de torenslakjes maar je moet wel de lege huisjes verwijderen anders lossen die weer op in het water .

Een zeer lagen KH als die van mij is uiteraard niet aan te raden omdat ik nu gevaar loop voor een pH crash.

Ik had een handvol torenslakjes en een stuk of 5 grote appelslakken en mijn KH ging van 6 naar 0,5 in enkele weken.

Die torenslakjes worden snel een plaag (letterlijk honderden in de bak) maar als je ze eruit haalt dan kan dat huisje ook niet meer oplossen in je bak en de KH verhogen. Helena's helpen ook tegen de torenslakjes maar je moet wel de lege huisjes verwijderen anders lossen die weer op in het water .

Hoeveel liter is je bak?

Heb alleen schrik om plaag te krijgen van torenslakjes.

Bruto 350 Liter. Netto 297 liter. De torenslakjes zijn nuttig maar ook een plaag in mijn ogen. Ik heb er nu letterlijk honderden. Ook van die kleine die op de ruiten zitten. Daarom heb ik er nu wat Helena's in gedaan en ruim ik de lege huisjes op die zij achterlaten. Mijn KH waarde is nu zo laag dat ik bang ben voor een PH crash. KH + durf ik niet te gebruiken daardoor.

Mijn Kraanwater heeft een ph waarde van rond de 7 en een kh waarde van rond de 6. Mijn aquarium heeft een ph van rond de 7 en een kh waarde van 0,5. Dit heb ik getest met een druppeltest van jbl. Ik had altijd een kh van rond de 6 totdat die slakken erin kwamen. Op plantenvoeding na gebruik ik geen andere middelen.

Zouden slakken mijn GH en KH van 15 en 34 naar beneden kunnen halen tot aanvaardbaar?
Lol dan gooi ik er deel appelslakken in.

Moet dan ook zijn dat je al die tijd niet ververst hebt?
Dat komt er van.

Zouden slakken mijn GH en KH van 15 en 34 naar beneden kunnen halen tot aanvaardbaar?
Lol dan gooi ik er deel appelslakken in.
Als je wekelijks ververst zoals bijna iedereen zou moeten... hebben die slakken geen enkel nut. (met betrekking op de hardheid)

Dit is nu zo'n topic waarvan ik, helaas moet ik misschien wel zeggen, helemaal niets van snap. GH waarden van +34? Zijn dit Belgisch voorkomende waarden?

Ik ververs wekelijk 60 liter. Desondanks heb ik een lage KH. Lees ook dat ander topic hierover dat er niet tegenaan valt te verversen met al die slakken.

Als je wekelijks ververst zoals bijna iedereen zou moeten... hebben die slakken geen enkel nut. (met betrekking op de hardheid)
Ik ververs 60 liter wekelijks meestal op een zaterdagen soms op een zondag. Heeft totaal geen invloed op de KH. Binnen een dag zit ik weer tegen de KH 0

Moet dan ook zijn dat je al die tijd niet ververst hebt?
Dat komt er van.
Lekker die vooroordelen. Ik ververs 60 liter wekelijk op 300 liter water. Dat is 20% dacht ik zo. Het heeft geen invloed op de KH. Lees eerst ook dat andere topic waar iemand dit ook heeft en de berekeningen erbij heeft gezet dat er niet tegenaan valt te verversen van wat die slakken opnemen.

Dit is nu zo'n topic waarvan ik, helaas moet ik misschien wel zeggen, helemaal niets van snap. GH waarden van +34? Zijn dit Belgisch voorkomende waarden?

Spijtig genoeg wel KH 15 GH 34

Duitse graden (wat Nederland gebruikt- verhouden zich niet naar Franse graden(wat België gebruikt) als 1 op 1
15 DH = bijna 30 FH
En kan je ook niet gaan vergelijken met elkaar.
Leidingwater heeft in België een hardheid tussen de 0 en 15 (GH) dit komt zo ook de waterfiltratie eenheden van VMM (de maatschappij)

Wanneer gaat de DH (GH) als een rocket naar omhoog ? als je leidingen in de muren of vloeren of plafonds, gebroken zijn en/of lekken (moet zelf geen al te groot lek zijn)
Voorbeeldje te geven. De meeste muren in België worden afgewerkt met pleisterwerk dat deels bestaat uit kalk.. stel je voor dat een leiding heel lichtjes lekt nabij zo een pleisterwerk.
Wat denk je dat je uit de kraan gaat halen ?
Indien je echt je water wil testen moet je water aflaten op de hoofdkraan waar het water binnenkomt in je huis.
Heb je daar nog steeds een DH van 30 (en niet FH ...) dan ben je in je recht om een rechtzaak aan te spannen tegen de maatschappij en hun verantwoordelijk te stellen voor geleden schade.

Bijna 0 ja. Met de druppeltest van JBL meet ik 0,5 KH. Dit is natuurlijk met zo'n kleurverandering moeilijk te zeggen en is dus bij benadering. Als ik 1 druppel toevoeg aan het reageerbuisje met 5 ML inhoud dan kleurt het gelijk oranje. Vroeger werd het eerst blauw en na stuk of 6 druppel werd het pas oranje.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bruto 350 Liter. Netto 297 liter. De torenslakjes zijn nuttig maar ook een plaag in mijn ogen. Ik heb er nu letterlijk honderden. Ook van die kleine die op de ruiten zitten. Daarom heb ik er nu wat Helena's in gedaan en ruim ik de lege huisjes op die zij achterlaten. Mijn KH waarde is nu zo laag dat ik bang ben voor een PH crash. KH + durf ik niet te gebruiken daardoor.

Mijn Kraanwater heeft een ph waarde van rond de 7 en een kh waarde van rond de 6. Mijn aquarium heeft een ph van rond de 7 en een kh waarde van 0,5. Dit heb ik getest met een druppeltest van jbl. Ik had altijd een kh van rond de 6 totdat die slakken erin kwamen. Op plantenvoeding na gebruik ik geen andere middelen.

Bijna 0 ja. Met de druppeltest van JBL meet ik 0,5 KH

Een stukje terug lees ik dat jullie kraan water een Kh van 6 en een Ph van 7 heeft. Prima waarden dus. Maar door je slakken, zo schrijf je, zakt je Kh naar 0,5 maar je Ph niveau blijft wel gelijk? Wanneer je Kh zakt zou je water zuurder moeten worden. De carbonaathardheid bepaald namelijk de bindingssterkte van de zuren. Daar begrijp ik dus werkelijk niets van!

Lekker die vooroordelen. Ik ververs 60 liter wekelijk op 300 liter water. Dat is 20% dacht ik zo. Het heeft geen invloed op de KH. Lees eerst ook dat andere topic waar iemand dit ook heeft en de berekeningen erbij heeft gezet dat er niet tegenaan valt te verversen van wat die slakken opnemen.
Als 20% niet genoeg is moet je simpelweg meer verversen e.
Als ik in de kweek merk dat 50% in 48u niet genoeg is, dan ververs ik ook gewoon meer. Dat is nu eenmaal de logica achter verversen, je doet hetgeen nodig is.
Ofwel zorg je voor dat de tekorten op een andere manier aangevuld worden.
Ik heb nog gehoord van menden die sepia of oesterschelpen in hun bak deden.

Een stukje terug lees ik dat jullie kraan water een Kh van 6 en een Ph van 7 heeft. Prima waarden dus. Maar door je slakken, zo schrijf je, zakt je Kh naar 0,5 maar je Ph niveau blijft wel gelijk? Wanneer je Kh zakt zou je water zuurder moeten worden. De carbonaathardheid bepaald namelijk de bindingssterkte van de zuren. Daar begrijp ik dus werkelijk niets van!
Ik voeg co2 toe dus het zou zelfs nog zuurder moeten zijn dat klopt maar het is gewoon 7 volgens de test.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als 20% niet genoeg is moet je simpelweg meer verversen e.
Als ik in de kweek merk dat 50% in 48u niet genoeg is, dan ververs ik ook gewoon meer. Dat is nu eenmaal de logica achter verversen, je doet hetgeen nodig is.
Ofwel zorg je voor dat de tekorten op een andere manier aangevuld worden.
Ik heb nog gehoord van menden die sepia of oesterschelpen in hun bak deden.
In dat andere topic staat dit:

Een lege torenslakhuisje weegt 220 mg.
Een hardheid van ca 4, zou ca. 20 ppm (mg/l) kalk bevatten.
0,22 g = 220 mg
220/20 = 11 liter
1 slakje dus 11 liter water.
Dan moeten 1000 slakjes dus 11.000 liter water van kalk en mineralen ontdoen.
Er zitten schattender wijs nog zeker 2000 slakjes in de bak zitten, ontdoen dus 22.000 liter water van kalk en mineralen.
Ik ververs in mijn 340 liter bak 50 % per maand
dus 170 liter, vers water per maand.
Ik houd het dus ammenooitniet bij met het aanvullen!

Dat is dus ook mijn ervaring. Ik doe niets anders dan anders. Altijd stabiele waarden gehad. Het enige wat anders is zijn die slakken. Maar als je een andere oorzaak denkt te weten mag je het gerust zeggen

In dat andere topic staat dit:

Een lege torenslakhuisje weegt 220 mg.
Een hardheid van ca 4, zou ca. 20 ppm (mg/l) kalk bevatten.
0,22 g = 220 mg
220/20 = 11 liter
1 slakje dus 11 liter water.
Dan moeten 1000 slakjes dus 11.000 liter water van kalk en mineralen ontdoen.
Er zitten schattender wijs nog zeker 2000 slakjes in de bak zitten, ontdoen dus 22.000 liter water van kalk en mineralen.
Ik ververs in mijn 340 liter bak 50 % per maand
dus 170 liter, vers water per maand.
Ik houd het dus ammenooitniet bij met het aanvullen!

Dat is dus ook mijn ervaring. Ik doe niets anders dan anders. Altijd stabiele waarden gehad. Het enige wat anders is zijn die slakken. Maar als je een andere oorzaak denkt te weten mag je het gerust zeggen
Ik zeg nergens dat er een andere oorzaak is.
Ik zeg enkel dat als je zou verversen zoals je zou moeten, de slakken geen probleem zouden mogen zijn.
In al mijn grote bakken, waar ik minimaal 50% per week ververs, zitten ook boordevol torenslakken en de Kh is daar nog nooit veel gezakt. En mijn Kh is ook zo'n 9°Dh.
Er zit ook een cyclus in. Slakken blijven niet leven, huisjes vergaan en geven hun kalk terug. Tenzij je ze steeds meer en meer eten geeft zal er op een bepaald ogenblik een punt van evenwicht komen.

Ik zeg nergens dat er een andere oorzaak is.
Ik zeg enkel dat als je zou verversen zoals je zou moeten, de slakken geen probleem zouden mogen zijn.
In al mijn grote bakken, waar ik minimaal 50% per week ververs, zitten ook boordevol torenslakken en de Kh is daar nog nooit veel gezakt. En mijn Kh is ook zo'n 9°Dh.
Er zit ook een cyclus in. Slakken blijven niet leven, huisjes vergaan en geven hun kalk terug. Tenzij je ze steeds meer en meer eten geeft zal er op een bepaald ogenblik een punt van evenwicht komen.
Volgens die berekening hierboven kom je er dus niet met verversen. 20% helpt bij mij iig niet of nauwelijks. Al mijn ander waarden zijn goed daarom durf ik niet veel dingen anders te doen ook omdat mijn vissen het goed doen.

Ik ga van het weekend eens 50% verversen. Kijken of dat meer zoden aan de dijk zet.

Ik voeg co2 toe dus het zou zelfs nog zuurder moeten zijn dat klopt maar het is gewoon 7 volgens de test.
Waarmee je dus aangeeft dat er iets niet klopt in je redenatie. Immers bij een lager Kh niveau én een CO2 toevoeging zou je Ph nog sterker moeten dalen. Maar het blijft gelijk?
Dit en je berekeningen in je slakkenverhaal maken dit topic, in ieder geval voor mij, niet te begrijpen.

Volgens die berekening hierboven kom je er dus niet met verversen. 20% helpt bij mij iig niet of nauwelijks. Al mijn ander waarden zijn goed daarom durf ik niet veel dingen anders te doen ook omdat mijn vissen het goed doen.

Ik ga van het weekend eens 50% verversen. Kijken of dat meer zoden aan de dijk zet.
er is 1 variabele niet opgenomen in de berekening. Tijd.
Hoe lang leven die slakken en hoe lang duurt het eer de dode slak terug vrije kalk is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan