Wat is er nieuw

Hulpvraag adoptie visjes

Mirjam

Active member
Lid geworden
29 juli 2025
Leeftijd
48
Beste vis-kenners,
Mooi forum is hier ontstaan en ik maak graag gebruik van jullie expertise en passie.
Ik heb sinds 3 weken 2 goudvissen te logeren, een moor en een "gewone" naar ik inschat. Deze logeerpartij was werkelijk een laatste minuut actie, de vakantiegangers hadden nog niets georganiseerd 3 dagen vooraf reis. zucht.
Toen ik de bak ontving van de tussenpersoon schrok ik wel: een compleet lege rechthoekige accupakket. Heel schoon water, dat wel... Navraag of originele bak groter was, die bestond niet. En de tussenpersoon liet zich ontvallen dat als ik de visjes leuk vond, ik ze houden mocht. In de dagen ervoor is een derde visje overleden. Enigszins ontdaan beestjes meegenomen om zo goed mogelijk te verzorgen, met in achterhoofd optie langdurige adoptie dus.
Uiteraard werd de bak in no time grauw, de onrust van de diertjes maakte me bedroefd. Dus wat gegoogled en naar eer en geweten extra attributen gekocht voor Bobby & Gemmy, want ja, gezellige gasten verdienen uit de anonimiteit gehaald te worden. Met steentjes, een pompje, waterpest en Safestart voor waterkwaliteit poog ik ze minder in stress te laten zijn. Voor de tijdelijke overbrugging naar een groter aquarium vraag ik me af of ik Tertra Easybalance of iets nodig heb tegen nitriet? Ik poog bakje 3 dagelijks ruim 1/3e te wisselen met schoon water met hierin druppels Easystart. Ik zal een tweede thread willen starten voor idee aquarium, maar aangezien niet de eigenaar zelf akkoord gegeven heeft, ben ik iets afhoudend alles al in gang te zetten...

Bijlagen

• 20250721_185513.jpg
    20250721_185513.jpg
    644.8 KB · Weergaven: 30
  • 20250721_195758.jpg
    20250721_195758.jpg
    651.3 KB · Weergaven: 29
  • 20250722_204958.jpg
    20250722_204958.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 29
  • Leuk
Waarderingen: F.
inderdaad, zucht....

Waar zal ik beginnen.
Top dat jij je over deze beestjes ontfermt!
Ik zou voor de goudvis een mooie vijver zien te vinden (de mijne is beschikbaar als je dicht genoeg in de buurt woont. De telescoopoog kan niet in een vijver. Karperachtigen (deze dus) zijn behoorlijk vervuilend en hebben tenminste 50l per vis nodig, liefst nog flink meer. Daarnaast een flink filter, dan kom je eigenlijk bijna automatisch in een buitenfilter terecht. Dit filter moet ingedraaid zijn, daar gaan iha 4-6 weken overheen en zolang dat niet het geval is, moet je een 80% waterwissel doen zodra nitriet en/of ammoniak oplopen. Dat kun je testen, maar de vissen laten het zelf ook zien door tegen de oppervlakte te gaan hangen. In die periode voer je ze zo min mogelijk.
Verder is een karperachtige een sociaal dier, en als de goudvis een plekje heeft gevonden, zet je er het best een andere soortgenoot bij. Er is vast wel iemand hier op het forum die je een soort kan aanbevelen om bij de zwarte te zetten. Verder moet je ook weten dat deze kweekvormen van goudvissen heel vaak erg vatbaar zijn voor ziektes en zwemblaasproblemen, vaak getriggerd door slechte waterkwaliteit, te grof grind op de bodem (bare bottom of bv filterzand is een stuk beter).
Laat je niet verleiden om er allerlei kunsthuisjes enzo in te zetten, ze zijn lomp en beschadigen zich dan gemakkelijk.

Watermiddeltjes, zoals door jou opgenoemd, helpen zelden tot nooit. Ook niet om de opstartfase te bekorten.

Verder kun je hier op het forum eens even wat rondneuzen om wat kennis op te doen over het houden sluierstaarten, telescoopogen etc. Misschien kunnen een paar leden (@jessicapilon ?, @BlupGup bijv) met ervaring met deze vissen een paar nuttige links voor je posten, zodat je wat sneller info kunt verzamelen.

Bezint eer ge begint, en dat geldt dus vooral ook voor de mensen die jou dit zo in je maag gesplitst hebben.

Hoe dan ook is het geweldig dat jij zo je best doet voor deze levende, voelende, sociale en redelijk intelligente diertjes en hen een stuk betere omstandigheden wilt geven dan ze tot nu toe hadden!

(n.b. bij aangeboden staat deze bak, maar praat ook met de huidige eigenaar, die kan je vertellen waarom en hoezo deze bak weggaat).

Dank voor je vlotte en informatieve respons!
Oké, de barebottom spijt me (had vorige eigenaartoch goed gedaan), met goede bedoeling de steentjes gelegd, zal deze spoedig verwijderen. Zand of leeg geadviseerd ? Ze lijken het wroeten wel te waarderen, zeker de moor...
Was al bang dat ik de mooie geelgouden beste kon verplaatsen naar vijver, ik woon in Rotterdam, zou er zeker wel eventjes rijden voor over hebben voor goed adres.
Zal ik dan komende weken dagelijks water verversen om problemen te voorkomen? Heb dit niet gedaan om stress door activiteit te voorkomen en om eventuele bacterie ontwikkeling niet teveel te verstoren.
Ik had een Superfish Scaper 90 Liter op oog, buitenfilter. Dan dus eerst flinke maand geduld en beter de kleine bak aanhouden? Voelt tegenstrijdig hoor, maar begrijp denk ik het principe wel over eerst veilig maken water. De kleine bak druist echter tegen alle logica in als ik het goed begrijp...
waterverversen en de steentjes weghalen denk ik dan eerste stappenM wel de filter en waterpest behouden?

optie aquarium

Bijlagen

• Screenshot_20250802_144709_DuckDuckGo.jpg
    Screenshot_20250802_144709_DuckDuckGo.jpg
    253.5 KB · Weergaven: 13
optie aquarium

Is nog flink aan de kleine kant als je het mij vraagt.
Zou toch minimaal richting een 80cm bak zoals een rio 125 gaan denken.
Worden met regelmaat voor een paar tientjes aangeboden op marktplaats.

Zal ik dan komende weken dagelijks water verversen om problemen te voorkomen? Heb dit niet gedaan om stress door activiteit te voorkomen en om eventuele bacterie ontwikkeling niet teveel te verstoren.

Water wisselen kun je naar hartelust doen, stress valt wel mee en er zit maar een minimale hoeveelheid bacteriën in het water zelf.
Bacteriën leven vooral op de oppervlaktes.

Ik had een Superfish Scaper 90 Liter op oog, buitenfilter. Dan dus eerst flinke maand geduld en beter de kleine bak aanhouden?

Buiten het eerdere punt omtrent de grote van het aquarium kun je zonder problemen over van een kleine bak naar een grote bak.
Belangrijk is wel dat je de bodem en het filter ook overzet.
Zou de bodem sowieso nog even behouden om de bacteriën die er in zitten ook mee te nemen onder het mom alle kleine beetjes helpen.

Test je het water ook?
Zo niet zou ik het wel aanraden op zijn minst ammoniak en nitriet te testen.
Als je nog geen tests hebt kan ik de colomno druppwl test koffer aanraden, zit alles in wat je nodig hebt.

Als ik het goed begrijp zit deze bodem er nog zo kort in, dat de bacterieload die daarin zit te verwaarlozen is. Ik zou zo snel mogelijk over gaan naar een flink grotere bak (definitieve?) en dan de sponsjes van het filter dat je nu hebt, er in uit knijpen. (Of als dat mogelijk is, dit filtertje in de grotere bak hangen.)
Realiseer je, dat deze goudvissoorten écht groot kunnen worden als ze tijd van leven hebben. Overweeg of het dan slimmer is om dan nu een bak te kopen, die over een paar jaar alweer te klein is, of dat je beter een flink (te) grote bak neemt, waar ze nog een eindje in kunnen groeien.
Aan de andere kant worden veel van deze vissen niet oud, en kun je dan altijd nog kleinere visjes in zo'n bak gaan houden.
(Ik ben het wel met catfishfreak eens dat de 90l ook flink te klein is.)

Verder zag ik dat ik vergeten was de link er bij te zetten, dat is natuurlijk niet zo handig, kijk maar even bij 'aangeboden' onderaan de hoofdpagina.

Kijk ook eens hier: https://aquainfo.nl/artikel/carassi...en en,paaigedrag vaak voor agressie aangezien.

Zeer zeker dank voor de hulp tot dusver, de links zijn ook fijn aanvullend.
Is jullie bekend of er een goede vijver in buurt Rotterdam te vinden is voor de gouden glimmerd?
Gezien de forse afmetingen voor een correcte bak, moet ik wel ineens omdenken zoals dat tegenwoordig heet. Want da's wel moeilijker plaatsen in appartement 3 hoog achter. Gewicht alleen al baart wat zorgen?
Is jullie bekend of een driehoekige bak met rond glas verstandig is? Deze is wellicht makkelijker te plaatsen bij me.
En is een tweedehands bak een mogelijk infectie gevaar?
Alvast weer dank!

Tweedehandsbak levert weinig infectiegevaar, je moet wel goed opletten of ie goedwaterdicht is. Als er nog water instaat, komt dat wel goed. Driehoekige bak is zeker een optie, is alleen wat lastiger schoonmaken. De hoek achterin kan wat minder bereikbaar zijn, maar als je goed stroming hebt, hoef je er ook niet te zijn en een aquascapepincet (=extra lange pincet) kan dan ook goede diensten bewijzen.

Da's een goeie, beetje jammer een lekke bak aan te schaffen die geen infectie gevaar oplevert🤔

Als je je zorgen maakt om infectie gevaar dan maak je hem schoon met een beetje bleek.
Goed spoelen en nog een keer met azijn schoonmaken en weer goed spoelen dan is alles wel dood.
Echter als een bak een dag of wat droog staat is het meeste gevaar sowieso al geweken.

Zojuist een Jewel vision 180 2e hands aangeschaft, dankzij jullie het lef gehad waarvoor dank!
Zal even spannend zijn met vervoer en of lekdicht is zoals beweerd... maar eerste stap is gezet! Zal helaas even geduld moeten hebben ivm ruimte creëren en vervoer regelen. Dus in tussentijd veel waterwissel, goed verder inlezen en een controleren voor waterkwaliteit aanschaffen.

Bijlagen

• Screenshot_20250803_193808_DuckDuckGo.jpg
    Screenshot_20250803_193808_DuckDuckGo.jpg
    167.9 KB · Weergaven: 18
  • Screenshot_20250803_193814_DuckDuckGo.jpg
    Screenshot_20250803_193814_DuckDuckGo.jpg
    193.2 KB · Weergaven: 20
Wel even testen op je balkon ofzo, gewoon de bak op een vlakke ondergrond en even een uurtje ofzo vol laten staan.
Mocht het toch onverhoopt fout gaan heb je niet de hele huiskamer nat.

Zeer goed advies! doe ik

Zo blij als een klein kind, hou jullie graag op hoogte zodra er nieuws is indien jullie het nog niet zat zijn. Ook namens Bob en Gem dank

is er iets te zeggen over de hoeveelheid stroming die de visjes aankunnen? het pompje kan fors meer geven. Wat uit bovenste verdeelpijpje stroomt is nu kabbelend en geeft bovenlaag beweging. Zet ik het pompje uit, dan zijn de visjes wel beduidend minder druk bezig. Zou sterker draaien beter zijn voor water kwaliteit of enkel vermoeiend voor ze? Heb laatste dagen om de twee dagen forse waterwissel uitgevoerd. Als goed is komt vandaag testkit

Bedoel je met "pomp" het interne filter van het aquarium, of zit er een ander filter nog bij? In principe stroomt het water niet snel te hard, het zal voor de visjes misschien even wennen zijn gezien ze uit stilstaand water komen,
maar tenzij je echt gaat overdrijven, is circulatie juist wel goed voor ze. Wat voor medium (filterinhoud) heb je in het filter zitten? En heeft het aquarium nog gedraaid tot je het opgehaald hebt, of stond het al een tijdje droog?

Bedoel je met "pomp" het interne filter van het aquarium, of zit er een ander filter nog bij? In principe stroomt het water niet snel te hard, het zal voor de visjes misschien even wennen zijn gezien ze uit stilstaand water komen,
maar tenzij je echt gaat overdrijven, is circulatie juist wel goed voor ze. Wat voor medium (filterinhoud) heb je in het filter zitten? En heeft het aquarium nog gedraaid tot je het opgehaald hebt, of stond het al een tijdje droog?

Als ik het goed begrepen heb, werden de vissen aangeleverd zonder filter en heeft TS een filter voor ze aangeschaft.

Beste Roberto het betreft nu nog even het minescuul kleine bakje 10 liter waarin ik een klein intern filtertje heb geplaatst. in afwachting van de grotere juwel 180 ben ik dus aan het reddderen zoveel kan. Zal zo'n kleine 3 weken nog zijn.

En aanhaken op filters, volgens verkoper is komende aquarium al set compleet met origineel geleverde pomp juwel bioflow one 300 L. Naar ik snap een intern filter ook. Is dergelijke vooralsnog voldoende (ervanuit gaande dat ie werkt)?

Dit filter heeft droog gestaan schat ik in. Ik heb begrepen dat normaliter indraaien ed nodig is , maar situatie bakje nu vraagt om actie. Is dergelijke oude pomp zonder filter-materiaal-wisseling veilig? of hierbij beter schone binnenzijde?

Aah oke, ik dacht dat het nieuwe aquarium gearriveerd was 🙂

In dat hele kleine bakje zou je theoretisch teveel stroming kunnen creëren ja, het voordeel is wél, dat je na 3 weken daarin in ieder geval alvast wat ingedraaid medium hebt dat je dan
zou kunnen overzetten naar je nieuwe aquarium. Voor 2-3 vissen, zeker hoe groot ze nu zijn, lijkt me dat interne filter zeker de eerste tijd wel voldoende, maar ook daarmee zul
je de eerste periode moeten indraaien. Zou mooi zijn als je wat ingedraaid medium zou kunnen krijgen van iemand die bij je in de buurt woont/dierenwinkel desnoods, dan draait je
bak een stuk sneller in, anders is het toch veel waterwissels in de tussentijd.

Dan hou ik het stromen vooralsnog inderdaad zacht, gelukkig goed aangevoeld.
Bijzonder dat ingedraaid medium van "een ander" gewoon kan, voelt als mens toch een beetje als in een al gebruikt bad van een ander stappen, hahaha. Ik zal eens vragen om me heen, wie weet is dierenwinkel inderdaad bereid...
En mocht dat niet lukken: de waterwissel zal meer werk zijn in die grote vak, maar wat moet moet...

En nog even geduld helaas... maar ja bijna een meter aan muur heb ik niet meteen vrij, huis vol boeken... 🫣

Dit filter heeft droog gestaan schat ik in. Ik heb begrepen dat normaliter indraaien ed nodig is , maar situatie bakje nu vraagt om actie. Is dergelijke oude pomp zonder filter-materiaal-wisseling veilig? of hierbij beter schone binnenzijde?
Het filter werkt met sponzen. Ik zou die sponzen nieuw kopen. Je had toch bacteriën in een flesje gekocht? Die kan je in de sponzen gieten als je gaat indraaien.
Persoonlijk vind ik een pompje van 300 ltr per uur erg beperkt, zeker bij goudvissen. Het kan wel even maar alleen het pompje vervangen voor 500 of 600 ltr per uur is niet zo duur als een externe filter en pomp kopen. In de link van de filter en pomp staat voor aquariums tot 80 ltr vermeld.

https://www.bol.com/nl/nl/p/juwel-b...7113&msclkid=77b4a721453812b7d1eecfb3415a3973

Dank allen opnieuw, echt fijn niet alleen in dit avontuur te staan.
Eerst even zien dat de pomp werkt, heb diverse grote dierenwinkels in buurt bij falen. Gun het ze van harte, maar wat spreiding in kosten is fijn (van logés naar kostgangers is al schakelen, al doe ik het met plezier). Van de threads van Giebeltje over sluiers heb ik begrepen dat 2 filters intern ook kan? Dan is dat indien het aangeschafte een werkende blijkt een mooie aanvulling wellicht?

Ja interne zou kunnen maar dan moet je er een bij plaatsen maar buitenfilters hebben zo hun voordelen.

Ja interne zou kunnen maar dan moet je er een bij plaatsen maar buitenfilters hebben zo hun voordelen.
ik ga me daar in verdiepen, hoop om tot me te nemen... testset en algenpoetser binnen.. wat te doen vanavond dus

Dan hou ik het stromen vooralsnog inderdaad zacht, gelukkig goed aangevoeld.
Mirjam, misschien kun je of ken je iemand, met een accu boormachine enkele gastjes van de spraybar wat opboren. Voordeel is dat je de pomp wat harder kunt zetten en toch een zachte stroming.

Of een paar gaatjes erbij boren zodat je ook wat stroming naar beneden krijgt. (horizontaal en verticaal)

die algenpoetser, is dat zo'n magneet? Dan kun je 'm het beste meteen weer terug sturen. Zo'n ding kan erg makkelijk krassen op het glas geven. Een oud bankpasje of van diewitte filterwatten werken net zo goed, zonder krasrisico.
Nog beter is om je bak zo in te regelen dat je geen of nauwelijks algen hebt, maar dat kan wel even duren voordat je 'm in balans hebt.

Mirjam, misschien kun je of ken je iemand, met een accu boormachine enkele gastjes van de spraybar wat opboren. Voordeel is dat je de pomp wat harder kunt zetten en toch een zachte stroming.

Of een paar gaatjes erbij boren zodat je ook wat stroming naar beneden krijgt. (horizontaal en verticaal)
Logisch idee! Dat moet me wel lukken, zal met dremeltje vast ook al gaan ... is maar klein pijpje. Begin ik met iets uitboren, bij succes paar aan onderkant👍

die algenpoetser, is dat zo'n magneet? Dan kun je 'm het beste meteen weer terug sturen. Zo'n ding kan erg makkelijk krassen op het glas geven. Een oud bankpasje of van diewitte filterwatten werken net zo goed, zonder krasrisico.
Nog beter is om je bak zo in te regelen dat je geen of nauwelijks algen hebt, maar dat kan wel even duren voordat je 'm in balans hebt.
Oef, fijn van ervaren mensen te leren, leek zo logisch. Maar nog meer krassen op het glas... Zat zelf ook wel met dilemma gerond glas van komend aquarium: van links naar rechts dan maar bedacht ik.
In kleine bakje heb ik alg op glas, want water van boven ziet er helderder uit, best blij mee dat water zelf heel redelijk lijkt te worden 😊

Is nog flink aan de kleine kant als je het mij vraagt.
Zou toch minimaal richting een 80cm bak zoals een rio 125 gaan denken.
Worden met regelmaat voor een paar tientjes aangeboden op marktplaats.

Water wisselen kun je naar hartelust doen, stress valt wel mee en er zit maar een minimale hoeveelheid bacteriën in het water zelf.
Bacteriën leven vooral op de oppervlaktes.

Buiten het eerdere punt omtrent de grote van het aquarium kun je zonder problemen over van een kleine bak naar een grote bak.
Belangrijk is wel dat je de bodem en het filter ook overzet.
Zou de bodem sowieso nog even behouden om de bacteriën die er in zitten ook mee te nemen onder het mom alle kleine beetjes helpen.

Test je het water ook?
Zo niet zou ik het wel aanraden op zijn minst ammoniak en nitriet te testen.
Als je nog geen tests hebt kan ik de colomno druppwl test koffer aanraden, zit alles in wat je nodig hebt.
zou het behulpzaam zijn de bodem nu alvast iets uit te breiden/verhogen zodat meer materiaal indraait in huidige accubak? Water zal dan in verhouding minder worden besef ik me...

zou het behulpzaam zijn de bodem nu alvast iets uit te breiden/verhogen.

Meeste bacteriën zitten voornamelijk in het filter, de bodem bevat een deel van de bacteriën maar niet zo veel dat het direct een groot effect heeft.
Vele kweek en quaraintaine bakken draaien zelfs helemaal zonder bodem maar alleen een filter.

dan laat ik het zo. in grote bak van plan zand te plaatsen als ik goed begrijp dat dit beter is als huidige steentjes. kan misschien zelfs dan steentjes achterlaten als dit toch niet teveel in bacterielading helpt?! Alhoewel een landschap met diverse oppervlakten wel interessant.

Meeste bacteriën zitten voornamelijk in het filter, de bodem bevat een deel van de bacteriën maar niet zo veel dat het direct een groot effect heeft.
Vele kweek en quaraintaine bakken draaien zelfs helemaal zonder bodem maar alleen een filter.
d

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan