Wat is er nieuw

Hulpvraag adoptie visjes

Is nog flink aan de kleine kant als je het mij vraagt.
Zou toch minimaal richting een 80cm bak zoals een rio 125 gaan denken.
Worden met regelmaat voor een paar tientjes aangeboden op marktplaats.

Water wisselen kun je naar hartelust doen, stress valt wel mee en er zit maar een minimale hoeveelheid bacteriën in het water zelf.
Bacteriën leven vooral op de oppervlaktes.

Buiten het eerdere punt omtrent de grote van het aquarium kun je zonder problemen over van een kleine bak naar een grote bak.
Belangrijk is wel dat je de bodem en het filter ook overzet.
Zou de bodem sowieso nog even behouden om de bacteriën die er in zitten ook mee te nemen onder het mom alle kleine beetjes helpen.

Test je het water ook?
Zo niet zou ik het wel aanraden op zijn minst ammoniak en nitriet te testen.
Als je nog geen tests hebt kan ik de colomno druppwl test koffer aanraden, zit alles in wat je nodig hebt.
Zonetcgetest, ammoniak prima, 0,0 misschien ietsie erboven
Nitriet echter schrikbarend hoog, 2!
dus zo weer bijna volledige waterwissel en nog eens testen om verschil te zien

Mirjam, misschien kun je of ken je iemand, met een accu boormachine enkele gastjes van de spraybar wat opboren. Voordeel is dat je de pomp wat harder kunt zetten en toch een zachte stroming.

Of een paar gaatjes erbij boren zodat je ook wat stroming naar beneden krijgt. (horizontaal en verticaal)
zonet openingen opgeboort en kan inderdaad stroming nu hoger zetten zonder dat dit hele bak opschudt!

Na eerste test nitriet geschrokken om hoge waarde van 2. Helaas na forse waterwissel 3/4 is bij hertesten wel gezakt maar is toch nog minimaal 1...

Paar plaatjes van huidige situatie. Na even kalmeren om nitriet niveau 2e test even langer gewacht om opgedwarreld bezinksel weer neer te laten slaan just in case. Dus 3e keer getest. Ligt nog steeds rond 1, maar is wel lichter. Hopelijk geen illusie. Dus morgen opnieuw testen en wisselen water als nodig. Wilde wel paar plaatjes delen, ben zo blij de beestjes te zien. Bobby zijn staart is zo prachtig en de kleur van Gemmy blijft bekoren. Ze zoeken elkaar ook geregeld op. Wordt nog moeilijk afscheid nemen bij plaatsing in vijver.

Bijlagen

• Screenshot_20250805_233640_Gallery.jpg
    Screenshot_20250805_233640_Gallery.jpg
    185.1 KB · Weergaven: 10
  • Screenshot_20250805_233631_Gallery.jpg
    Screenshot_20250805_233631_Gallery.jpg
    187.5 KB · Weergaven: 9
  • Screenshot_20250805_234741_Gallery.jpg
    Screenshot_20250805_234741_Gallery.jpg
    283.7 KB · Weergaven: 9
Hoi Mirjam.
ik zou zeggen gewoon doorgaan met forse waterwissel elke dag en je mag gerust bijvoorbeeld om de 2 dagen testen bijvoorbeeld. De waterwissels kunnen in principe nooit geen kwaad, zeker met deze vissen en jouw kleine aquarium.

Ga maar eens kijken bij een tuincentrum met zowel tropische als vijver vissen. Je bent echt goed bezig!!

Ik zou die steentjes er zeker uithalen, tegen de tijd dat daar iets van positieve bacteriën in huisvesten ga je als het goed is naar je nieuwe aquarium, en in de tussentijd gaat elk stukje voer dat ze niet opeten, er tussen liggen rotten, wat je water zeker niet ten goed komt. Verder inderdaad goed bezig, en ja, goudvissen kunnen erg innemend zijn! Je gouden maak je zeker blij met een vijver, maar de gesluierde varianten zijn ook prachtig en meer geschikt voor een aquarium.
Op ten duur zou een extern filter wel een stuk beter (en eigenlijk ook bijna noodzakelijk) zijn ter aanvulling van het interne filter in je aquarium. Je doet jezelf daar ook een plezier mee uiteindelijk, een intern filter zul je vaker schoon moeten maken dan een extern filter.

Hoi Mirjam.
ik zou zeggen gewoon doorgaan met forse waterwissel elke dag en je mag gerust bijvoorbeeld om de 2 dagen testen bijvoorbeeld. De waterwissels kunnen in principe nooit geen kwaad, zeker met deze vissen en jouw kleine aquarium.

Ga maar eens kijken bij een tuincentrum met zowel tropische als vijver vissen. Je bent echt goed bezig!!
goedemorgen, de waterwissel ga ik inderdaad maar dagelijkse routine maken. Alleen is eigenlijk het testen dan inderdaad minder nodig, want waarnaar zoek ik dan eigenlijk om op te lossen als probleem wanneer ik als oplossing toch al de waterwissel toepas ? Ik denk te begrijpen dat de waardes een indicatie geven over hoe ver de bak is ingedraaid, dus bij de grote wordt het relevant om te polsen hoe vaak een wissel nodig waarschijnlijk?
Dank wel voor je compliment. Doe oprecht mijn best !

goedemorgen, de waterwissel ga ik inderdaad maar dagelijkse routine maken. Alleen is eigenlijk het testen dan inderdaad minder nodig, want waarnaar zoek ik dan eigenlijk om op te lossen als probleem wanneer ik als oplossing toch al de waterwissel toepas ? Ik denk te begrijpen dat de waardes een indicatie geven over hoe ver de bak is ingedraaid, dus bij de grote wordt het relevant om te polsen hoe vaak een wissel nodig waarschijnlijk?
Dank wel voor je compliment. Doe oprecht mijn best !

Een waterwissel is niet gegarandeerd de oplossing, waardes zouden bv zo snel kunnen oplopen dat 1 wissel niet voldoende is per dag, dus je zou voor de zekerheid kunnen blijven testen, maar op zich denk ik dat je met 1 wissel per dag een heel eind zou moeten komen. De waardes zijn een momentopname en zeggen helaas niks over of een bak is ingedraaid, een niet-ingedraaide bak kan na een grote wissel bv prima meten, en aan de andere kant kan een ingedraaide, maar verwaarloosde bak ook slecht meten, ondanks dat ie ingedraaid is. De waardes zeggen dus niet iets over ingedraaid of niet-ingedraaid, maar over de kwaliteit van het water op het moment van meten. Dat is het lastige ook van een bak indraaien met vissen erin, je zult dan moeten blijven meten totdat je op een gegeven moment merkt dat de waardes niet meer problematisch oplopen, zodat je steeds minder waterwissels hoeft uit te voeren om de kwaliteit goed te houden.

Een waterwissel is niet gegarandeerd de oplossing, waardes zouden bv zo snel kunnen oplopen dat 1 wissel niet voldoende is per dag, dus je zou voor de zekerheid kunnen blijven testen, maar op zich denk ik dat je met 1 wissel per dag een heel eind zou moeten komen. De waardes zijn een momentopname en zeggen helaas niks over of een bak is ingedraaid, een niet-ingedraaide bak kan na een grote wissel bv prima meten, en aan de andere kant kan een ingedraaide, maar verwaarloosde bak ook slecht meten, ondanks dat ie ingedraaid is. De waardes zeggen dus niet iets over ingedraaid of niet-ingedraaid, maar over de kwaliteit van het water op het moment van meten. Dat is het lastige ook van een bak indraaien met vissen erin, je zult dan moeten blijven meten totdat je op een gegeven moment merkt dat de waardes niet meer problematisch oplopen, zodat je steeds minder waterwissels hoeft uit te voeren om de kwaliteit goed te houden.
Dus eigenlijk waterwissel tot nitriet laag is begrijp ik hieruit?

Dus eigenlijk waterwissel tot nitriet laag is begrijp ik hieruit?

Ja en je kan rustig 90% water wisselen.
Als nitriet 2 is en je doet een 90% wissel blijft er nog steeds 0.2mg/l nitriet over.

Bij dat soort waardes zou ik zelf seachem prime gaan inzetten.

Je haalt overigens toevallig niet nitriet (no2) en nitraat (no3) door elkaar?

Meerdere 'landschappen' werkt niet met goudvissen. Het zijn enthousiaste gravers, dus binnen notime zijn de verschillende bodemsoorten keurig gemengd....

@catfishfreak: Dat verschil is al eerder uitgelegd, en uit de reacties van Mirjam bleek dat duidelijk te zijn.
@Mirjam Als je na verversen nog steeds 1nitriet meet, moet je gewoon nog een grote ww doen. Nitriet is echt schadelijk voor je vissen, hoe dichter dat bij 0 zit, hoe beter.

Die ezelsbrug van Friesian slaat op de verhouding waarin deze voedingsstoffen beschikbaar moeten zijn voor je planten voor goede groei en weinig alg. Bovendien bedoelt hij dat er 10 x zoveel nitraat (NO3) als fosfaat (PO4) in je water moet zitten.

Gemiddeld verbruiken planten 10x zoveel nitraat als fosfaat maar ja dat is een grof gemiddelde.

:stars:Met een lichte natuurkundig technische achtergrond in audiologie, zijn processen als idee me gelukkig niet vreemd.
Alleen deze materie is me wel nog wat buitenaards soms, hahaha, maar begint me duidelijker worden. Ervaren rotten geven goed inzicht hier.
-steentjes weghalen en nooit meer toevoegen (grof zand in aquarium? bare bottom vind ik echt onaangenaam gezicht), simpel landschap slimmer (wel jammer hoor, waarom waren het nou geen nette visjes...)
-waterwissel meermaals kan gewoon achter elkaar en in ieder geval doe ik minimaal 1x per dag. Prioriteit nu m'n nitriet laag krijgen (was erg hoog) en ammoniak in gaten houden (net acceptabel).
-tegen nitriet seachem prime toepassen (ga uitzoeken wat dat is)
-in aquarium pogen fosfaat verhouding tot nitraat verhouding 1/10 te krijgen naar ik begrijp.. die ga ik nog meemaken dus... moet bovendien nog in de wondere wereld waterplanten duiken (die bij goudvissen passen, heb al interessante informatie hierover op forum gezien), want ze doen het nu nog op waterpest....
Na het eten wat klusjes te doen dus.
(en dan ook nog mijn huis leeghalen whahahaha)

Hoi Mirjam.
Wat betreft zand kun je filterzand (wildkamp) of aquarium zand (Hornbach) gebruiken. Korrelgrootte ongeveer 0,4-0,8 mm.

En audiologie is mij ook niet geheel onbekend. Ik ben naar een audiologisch centrum geweest vanwege mijn gehoor.

je kunt prima filterzand (hornbach/ wildkamp) gebruiken en daar wat grotere stenen op leggen, als je wat meer afwisseling op de bodem wilt. Zorg wel dat het gladde stenen zijn, anders krijgen ze het voor elkaar omzich te beschadigen aan de stenen.
Om je plantenvoeding op punt te krijgen,kun je als je bak stabieler wordt en niet elke dag meer waterwissels nodig heeft, eens kijken bij de plantenvoeding van bijv aquariumbemesting.nl, maar er zijn nog andere goede shops. Kijk wel uit voor zg 'all in one', het wil nog wel eens gebeuren dat daar geen N, P en K inzit en dat het dus géén all in one is.
Goudvissen en groen is wel een dingetje, ze lusten je planten graag, dus je moet wel overwogen keuzes maken en daar kan ik je verder niet mee helpen. Mijn goudvissen zitten in de vijver, en daaar kunnen ze weinig kwaad. Mijn 'huisvissen' zijn o.a. cichliden en andere tropische vissen die zich wat beter gedragen in een plantenbak....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan