Wat is er nieuw

Hydor ETH 300watt externe verwarming

• Onderwerp starter Onderwerp starter DarkMatter
  • Startdatum Startdatum
D

DarkMatter

Guest
Ik wil voor mijn rio toch een andere verwarming hebben want de superfish is niet zo best.
Hij geeft op de draaischijf 35 aan en het water is 25 graden terwijl de bak toch in een verwarmde ruimte staat.

Dus dacht ik ik neem een nieuwe staaf verwarming maar toen viel mijn oog op de hydor externe verwarming. Mijn vraag is echter heeft er iemand ervaring met deze dingen en was dit positief of negatief.

Ik heb een Hydor 300 watt; hij zit dus niet in de bak, maar op de uitstroom van mijn filter. Ik heb hem aangesloten en hij houdt de temperatuur mooi op 24 graden in mijn 450 liter aquarium. Was wel prijzig; een euro of 70 geloof ik. Maar hij doet wat ie moet doen; ik heb er geen omkijken naar.

Ik heb de 200W versie, bevalt prima, makkelijk aan te sluiten en nauwkeurige regeling. En geen staaf in je aquarium, ideaal.

ok� dat klinkt goed dan ga ik hem bestellen. ben erg benieuwd.

En niemand die er om geeft dat het rendement van zo'n hydor heel slecht is?

Een staafverwarming heeft een rendement van 100%
Een hydor veel veel minder.
Die verwarming komt aan de behuizing duidelijk warm.
Maw, die warmte gaat verloren en wordt niet benut...

Doe je er wat omheen, wat warmte vasthoud.
Toch niet zo moeilijk?

Wharfedale zei:
En niemand die er om geeft dat het rendement van zo'n hydor heel slecht is?

Een staafverwarming heeft een rendement van 100%
Een hydor veel veel minder.
Die verwarming komt aan de behuizing duidelijk warm.
Maw, die warmte gaat verloren en wordt niet benut...
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden ... Mijn Hydor wordt niet echt heel warm. En hij zit uit het zicht, dat was mijn afweging.

Ik weet niet wat je "heel slecht" noemt qua rendement. Maar mijn verwarming is net zo warm als dat de leidingen zelf zijn. En ja, dan koelt het water in de leidingen misschien ook iets af doordat het buiten het aquarium loopt, maar dat is wel dat verwaarlozen.
Warmte overdracht heeft ook te maken met de massastroom. Bij de hydor heb je een massastroom van je filter wat er langs loopt dus een betere warmte overdracht. Natuurlijk zitten er dan ook wel andere verliezen weer in vergeleken met een staafverwarmingen, maar "heel slecht" ben ik het niet helemaal mee eens.

Ligt het er dan ook niet aan hoe warm de ruimte zelf is, hoeveel warmte er dan via de uitstroom leiding verloren gaat ?

Ja dat klopt, maar aangezien het oppervlak van je aquarium een stuk meer is dan het oppervlak van je leidingen lijkt het mij enigszins verwaarloosbaar. Het ging mij meer om een heel slecht rendement, die bewering ben ik het niet zo mee eens. Het is maar net wat je zelf wilt. Een verwarming in je aquarium, of een buiten je aquarium. Qua gebruikservaring doet die van mij het iig prima.

Oke ik heb hem besteld trouwens dus nog ff afwachten maar komt goed bedankt voor alle antwoorden.

Hij is alweer terug naar de winkel. Sloot hem aan zoals het moest en eerst filter aangezet maar toen ik de stekker erin stak knipperde het lampje en stopte hij ermee.
Dus toch maar een nieuwe staafverwarming gekocht van tetra 200 watt en die werkt fantastisch goed vergeleken met de superfish 300 watt eco.

Das lekker dan haha, maargoed iig een verwarming die wel werkt nu 😉

Ik heb er eentje via Marktplaats gekocht. Wel heb ik een extra meetsensor gekocht die de verwarming in geval van nood kan uitschakelen. Op zich kan je dit ook prima bij een staafverwarming toepassen, want je zou maar de pech hebben dat er iets niet goed gaat waardoor hij 24/7 het water gaat verwarmen.
Oxwsbqy8hYRO84NA5wuoh-mguiF7vYZJ.jpeg

Binnenkort zal ik wel laten weten wat de ervaringen met de Hydor zijn.

dat is een mooi ding ben erg benieuwd of het goed werkt. De staaf verwarming van Tetra werkt als een trein houd mijn bak eindelijk constant op de goeie temperatuur. Had er gelijk 2 gekocht want de winkel ging stoppen met Tetra en dus hadden ze er korting op gedaan van 50%

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan