Wat is er nieuw

Hydra filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter wfa
  • Startdatum Startdatum

wfa

Member
Lid geworden
12 september 2020
Leeftijd
67
Heeft iemand ervaring met Hydra filters? en is het waar dat je dan minder waterwissels moet doen, of hoe werkt zo een filter?

Geen eigen ervaring mee, wel uitgebreid informatie over gezocht vorig jaar. Want ook ik was benieuwd naar de claims achter dit product.

Je komt wel eens enthousiaste gebruikersreviews tegen. Maar dat heb je bij elk product waar mensen hun geld in hebben gestopt; men is niet altijd meer in staat om helder te oordelen over het gekochte.

Waar het bij dit filtersysteem op neerkomt, is dat het in theorie allemaal leuk en aardig is, maar praktische resultaten blijven uit. Of althans, ze lopen zodanig uit de pas met wat de fabrikant belooft, dat het neerkomt op bedrog.

Voorbeeldje van iemand die ermee aan de slag ging: https://forums.thinkfish.co.uk/tank-equipment-reviews/evaluation-of-ocean-free-hydra-20-filter/

Ik las elders dat de fabrikant maar geen open kaart lijkt te willen spelen wanneer geconfronteerd met vragen over de werkzaamheid van het product. Als je het mij vraagt is dit een slechte investering.

Edit: waarschijnlijk zit er iets in het filtermateriaal verwerkt wat afvalstoffen vast kan houden. Dat kunnen zeolietdeeltjes zijn. Wat ze dus eigenlijk doen, is zeggen dat de technische snufjes in het filter het water vanaf dag 1 schoonmaken. Daarbij geeft het absorberende filtermedium in eerste instantie resulaat. Maar de technische snufjes die ze aanprijzen --en waar het product om draait-- werken niet. En zodra het filtermedium dan verzadigd is, heb je er niets meer aan. Dat is nou consumenten om de tuin leiden.

https://www.cichlid-forum.com/phpBB/viewtopic.php?t=242062

Laatst bewerkt:
Toch wel jammer dit zelf het product niet proberen maar wel slechte commentaren herplaatsen.

Heeft iemand ervaring met Hydra filters? en is het waar dat je dan minder waterwissels moet doen, of hoe werkt zo een filter?
t Is alweer een tijdje geleden dat iemand hier een tijd lang allerlei gegevens doorgaf over haar, het was meen ik een dame, watergegevens. Zij gebruikte zo'n ding. Ik weet niet of er nog iemand is die weet wie dat was. Overigens heb zelf nooit zoveel vertrouwen in dit soort "uitvindingen". Wanneer het echt zo'n succesvol iets zou zijn dan zou er vast meer bekendheid aan gegeven zijn.

Heb een gebruikte Hydra50 en een nieuwe Stream3
De Hydra50 is aangeschaft toen ik met spoed mijn fx6 opnieuw moest indraaien (apart) en de Hydra50 als noodoplossing om de amoniak af te breken.
Dit ging echter niet snel genoeg (wellicht ook verergerd) en heb hem na een dikke week er weer uitgehaald en een zak zeoliet op de bodem gelegd en veel waterwissels met flink waterverbeteraar erbij mengen.
Zo heb ik die periode overleefd met mijn visjes.

De Theorie is dat Hydra de stikstofcyclus afbreekt en zou je geen biologische filter meer nodig hebben.
In de praktijk kan je dit ook interpreteren dat als de amoniak, nitraten en nitrieten op raken je bacteriekolonie zal afnemen/afsterven en de hydra de hele afbraak over neemt.
Dat dit op termijn niet goed is voor je planten en je dieren en bodemcultuur lijkt een beetje de reden te zijn van onverklaarbare problemen

Ze zijn beide overneembaar trouwens als je interesse hebt.

Stomweg hun bewering dat het nitraat afbreekt maar de nitraat die met bvb all in one plant bemesting meekomt met rust laat, raakt wal nog kant.
Een fabrikant die met zo'n onzinnige beweringen afkomt geloof ik verder ook voor geen meter.

Toch wel jammer dit zelf het product niet proberen maar wel slechte commentaren herplaatsen.
Ik weet niet waar dit een reactie op was. 🙂 Maar vind jij dan dat mensen altijd zelf een product moeten hebben geprobeerd? En anders beter geen commentaar kunnen leveren?

Ik heb zelf zoiets van: belooft een producent dat product X bijzondere eigenschap Y heeft (in dit geval een als revolutionair aangeprijsde filtermethode), dan mag daar kritisch naar gekeken worden. Alles wijst er in dit geval op, dat de fabrikant de werkzaamheid uit de duim heeft gezogen. Dat nieuwe gebruikers van het filter in het begin tóch effect zien, komt door de absorberende filtervulling. En dat is iets anders. Dat is niet wat er beloofd is. De fabrikant komt vervolgens niet met bewijzen dat het anders zit; ze blijven in vage bewoordingen om de dingen heen draaien. Dan vind ik dat dergelijke info verspreid mag worden.

Als mensen ondanks de nu bekende info toch die systemen willen aanschaffen: ze gaan hun gang maar. Ik vind het niet zo slim. Maar goed, iemands hobby hoeft niet gebaseerd te zijn op slimme ingevingen. Als je maar lol hebt en je geld erin kwijt kunt. 😅

t Is alweer een tijdje geleden dat iemand hier een tijd lang allerlei gegevens doorgaf over haar, het was meen ik een dame, watergegevens. Zij gebruikte zo'n ding. Ik weet niet of er nog iemand is die weet wie dat was. Overigens heb zelf nooit zoveel vertrouwen in dit soort "uitvindingen". Wanneer het echt zo'n succesvol iets zou zijn dan zou er vast meer bekendheid aan gegeven zijn.
Judith heette ze volgens mij, met een MBU kogel.
Maar de hydra deed daar wat beloofd werd, zonder hydra was haar bak “onhoudbaar”

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan