Hydrocleys Nymphoides


JesseV

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2018
Berichten
160
Leeftijd
32
Dag allemaal,

Ik heb online 2x een hydrocleys nymphoides besteld en vandaag binnen gekregen.
Er zitten geen wortels aan, heeft iemand tips om te stekken?
Tussen 2 stenen en dan wachten tot het wortels krijgt?

Gr Jesse
 
Gewoon in de bodem stoppen,die wortels komen vanzelf,geef het even de tijd.
 
Gewoon in de grond stoppen, niks eraan bevestigen want de stengels zijn teer.
Daarnaast is het blad veelal al bovenwater geweest ( de uitlopers vormen boven water !! ) en zal dus afsterven, maar je gaat verbaasd staan hoe snel deze weer nieuwe bladeren maakt en opstijgen.
 
Gewoon in de bodem stoppen gaat niet. Ze schieten gelijk weer omhoog.
Zo nog een poging wagen.
Of een buisje van een filterspons proberen
 
Gewoon in de bodem stoppen gaat niet. Ze schieten gelijk weer omhoog.
Zo nog een poging wagen.
Of een buisje van een filterspons proberen
is bekend bij deze soort, de bladeren die bovenwater gevormd zijn zeer dik en stijgen snel op.....plaats ze dieper in de zand.
ga je iets eraan verzwaren zal de stengel kapot gaan is mijn ervaring, dieper in zand steeken zorgde voor minder sterfte
 
Ik heb het destijds wel voorzichtig met een buisje gedaan van de Siporax en met wat beleid werkte dat prima en vormden zich rap wortels.
 
Wat ook goed werkt is in de grond zetten en een lepeltje tussen de stengels plaatsen, die leg je gewoon op het zand en haal je weer weg als de plant geworteld is.
 
20200901_184720.jpg
 

Bijlagen

  • 20200901_184606.jpg
    20200901_184606.jpg
    94.1 KB · Weergaven: 74
  • 20200901_184720.jpg
    20200901_184720.jpg
    182.4 KB · Weergaven: 83
Zo dan maar denk ik...
2 kleibolletjes erbij en na maandje even kijken of hij al goed geworteld is.
 
Wat ook goed werkt is in de grond zetten en een lepeltje tussen de stengels plaatsen, die leg je gewoon op het zand en haal je weer weg als de plant geworteld is.
Dat is misschien een goede! Een theelepeltje ofzo
 
Als ik loten heb met weinig wortels liet ik ze vaak gewoon even een tijdje drijven in de bak. Dan kwamen de wortels er vanzelf wel aan.
 
Na de persconferentie even proberen.
Fijn zo'n forum. Kunnen een hoop leren zo van elkaar!
 
yep ik zie het al...alle bladeren zijn bovenwater ontstaan....die gaan echt niet meer omhoog en sterven tzt af cq mag je wegknippen als nieuwe zijn gemaakt...en dat gaat rap, heeeeel rap zelfs.
laat die blokjes er niet te lang omzitten....de nieuwe bladeren moeten er nu nl langs omhoog, en dat zal iets moeizamer gaan....of straks krijg je die ringen er niet meer vanaf.
de linkse staat met de wortels in de lucht als ik het goed zie.....kijk maar waar die dadelijk meer wortels maakt, weet je wat je mag wegknippen LOL
 
yep ik zie het al...alle bladeren zijn bovenwater ontstaan....die gaan echt niet meer omhoog en sterven tzt af cq mag je wegknippen als nieuwe zijn gemaakt...en dat gaat rap, heeeeel rap zelfs.
laat die blokjes er niet te lang omzitten....de nieuwe bladeren moeten er nu nl langs omhoog, en dat zal iets moeizamer gaan....of straks krijg je die ringen er niet meer vanaf.
de linkse staat met de wortels in de lucht als ik het goed zie.....kijk maar waar die dadelijk meer wortels maakt, weet je wat je mag wegknippen LOL
Klopt, ik heb ze al eens eerder gehouden en de helft sterft af idd en de andere helft gaat naar et oppervlakte en dan om de paar dagen komt er een nieuwe stengel/blad bij.
Ging puur om het wortelen. De vorige keer had ik 2 stekken met wortels er aan.
Morgen haal ik het stenen ringetje er af en leg ik er een lepeltje of vork tussen. Licht stond al uit.
Morgen weer een update en foto van hoe het er bij staat. Bedankt allemaal en fijne avond!
 
Zoals beloofd een foto!
De tip van Erdna met theelepel heb ik opgevolgd.
Ziet er niet uit haha maar moet maar even tot ze wortels hebben.
15990695535855494295890184748221.jpg

Staat als een huis
 
Totaaltje.
Visbestand is trouwens:
6x zilverbijzalm
2x tiger endler man (gaan nog weg)
4x platy (gaan ook nog weg)
5x corydoras trilleneatus (ga er een school 8-10 van maken
2x ramirezi altispinosa
1x clownpleco (gaat nog weg, zie ik nooit... zit alleen maar onder het hout) misschien komt daar een schooltje otocinclus voor in de plaats.
 

Bijlagen

  • 1599069711583654515820921402084.jpg
    1599069711583654515820921402084.jpg
    133.2 KB · Weergaven: 61
Inmiddels een paar weken verder. Tijdens mijn waterwissel, bij het afhevelen van de bodem raakte ik een stekje die gelijk omhoog schoot. En er zaten nog geen wortels aan. Gelijk opnieuw geplant met het lepeltje er boven.
Ik heb inmiddels zo'n 14 mooie bladeren aan het oppervlakte drijven dus dat gaat mooi zo.
Nou heb ik van het stekje waar ik het net over had een vraag. Ik zie bij een stengel 3 wortels. Is dit een uitloper?? Zie foto.
Inmiddels heb ik een mooi rusig visbestand.
8 blanke bijzalmen
4 otocinclus (5 nieuwe besteld bij lfs)
7 corydoras trilleneatus
2 ramirezi altispinosa
1 onvindbare clownpleco
1600669216515735801346984364938.jpg
 
Deze uitloper gaat als een speer!
16007935159964244046337500201607.jpg
 
Er zit als het goed is een stukje steel onder de uitschieters, daar prik ik kruislings 2 tandenstokers in, en die druk in dan in de bodem.
 
Ah dus niet afknippen als de wortels nog wat langer zijn?
 

Terug
Bovenaan