hyphessobrycon ???

  • Onderwerp starter marja veertje
  • Startdatum

M

marja veertje

Guest
992513marja_veertje_0_82_img_1168.jpg
heb een schooltje van 27 hyohessobrycon eos zwemmen er zijn er ongeveer 6 met rood in de staart iets anders van kleur en ook iets kleiner ,dus ik denk een ander soort maar wat voor soort ??? (sorry foto op zijn zij :oops:)
 
Om eerlijk te zijn lijken ze sowieso niet op de foto s die ik op internet vind...

Ik vind ze erg op H. Loretoensis lijken...
 
hoi mikyboy 40

ja ik heb het hele internet al doorgespit ,en niets gevonden wat er op lijkt .maar de H loretoenis lijkt er wel een beetje op maar ik mis de zwarte ruit in de staart ,misschien een kruising of kan dat niet ????
 
Succes

Eerste gedachte: H. anisitsi
 
Zou dan eerder gokken op, Hyphessobrycon loretoensis of Hyphessobrycon peruvianus...
 
de h,anisitsi heeft wel de zwarte ruit in de staart ,maar ook rode vinnen en mijn visjes hebben geen rode vinnen .ze lijken nog het meest op de h.loretoensis maar die hebben weer geen zwarte ruit in de staart .en ik denk dat het de h.peruvianus niet is .nooit geweten dat er zo veel soorten hyphessobrycon zijn .ik dank jullie voor het meedenken ,en als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag .
 
Misschien heb je zojuist wel een nieuwe soort ontdekt dan, in een toch al flink en immer uitdijend geslacht van vissen, want er zijn zeker een hoop verschillende hyphessobrycon soorten :D
 
dan dopen we ze hierbij h.veertje ;)
 
Misschien dat het de astyanax mexicanus is?
 
de staart komt over een , maar het visje op zich niet en ook de onderste vin niet . jammer had leuk geweest om te weten wat er in mijn bak zwemt .bedankt voor het meedenken ,en als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag
 
zat op mijn telefoon dus kon de foto niet zo goed zien maar nu ik hem op de laptop zie is het idd duidelijk niet de astyanax en ook de h. anisitsi lijkt het me niet
ik denk idd de h loretoensis of toch de eos zelf aangezien ik daar ook foto's van zie met een wat rodere staart misschien dat mannetjes tijdens de paartijd een rode staart krijgen ofzo??
 
de loretoenis is het niet want die heeft geen zwarte ruit in de staart .en dat het mannetjes is op zich mischien wel een idee ,ik ga eens kijken of ik daar iets over kan vinden op google ,hoewel er weinig te vinden is over de eos ,maar misschien als ik mijn zoek opdracht wat meer uitbreid ,bedankt voor de tip.
 
Ik ben het eens met Meksjoef dat het een Hyphessobrycon peruvianus is. het visje links op de foto heeft een goed gekleurde staartvin, maar het rechter visje heeft dat niet en lijkt het meest op de fotoos op Fishbase: http://www.fishbase.org/summary/Species ... p?ID=12382

Als rechts een vrouwtje is en links het mannetje, dan kleurt het mannetje om het vrouwtje te imponeren

Het visje is beschreven in 1938 door Ladiges. Een taxonomische beschrijving op internet (in het engels):
http://www.seriouslyfish.com/species/hy ... eruvianus/

Als je betere fotoos hebt, kan je wat metingen verrichten aan de hoogte vs de lengte.

Het verschil tussen H. loretoensis en H. metae versus H. peruvianus is beschreven op http://www.seriouslyfish.com/species/hy ... eruvianus/.

Vrij vertaald: Bij H. peruvianus loopt de donkere band door to aan het midden van de staartvin (jij omschrijft dat als een zwarte ruit) en heeft de staartvin zowel boven als onder een rode kleur. Bij H. loretoensis loop de donkere band door tot aan de staart (dus niet op de staart vin en zijn de vlekken meer rood-bruin. H. metae, ten slotte, heeft gelige vlekken, en de donkere band loopt niet over heel het lichaam, maar alleen op het achterste, staart gedeelte.
 
277621_0_82_img_1166.jpg
sorry het staat weer op zijn kant ,maar zoals je kan zien is dit visje helemaal zilver zonder streep over het lichaam,en met witte randjes langs de vinnen ,alleen zijn staart is rood met zwarte ruit vorm ,dus ik denk niet dat het een van de drie soorten is die jij omschrijft ,sorry maar een betere foto als dit heb ik niet ,zal morgen eens kijken of ik een beteren kan maken ,en hem dan recht op kan plaatsen ;)
 
Ik zie wat je bedoeld, H. peruvianus heeft echt een zwarte buik.....

Wat dacht je van Hyphessobrycon stegemanni.

Van wat ik er van vond, was de zwarte streep donkeder, maar foto 1 en 2 verschillen erg kwa kleur (de visjes tonen een donkerdere zwarte streep op foto 1). ik heb nog geen taxonomische beschrijving
 
ben nog even aan het google geweest ( 3 uur of zo ) en het blijkt dat de eos in spanje franrijk enz populairder is als bij ons .en hun beschrijving van de eos is juist met rood in de staart en een olijf groene glans ,dat is als google vertaling (echt hilarisch)wel klopt . dus wat zijn nou die andere 21 visjes ;) de beschrijf van de eos loopt echt heel sterk uiteen .ik denk dat ze allebei onder de noemer eos vallen en dus ik ben bang dat we er nooit achter komen :( wat een eos is en wat niet.bedankt voor het meedenken ,voor mij was het zeer leerzaam
 
kleur varianten bestaan binnen soorten dus het kan heel goed dat het gewoon de zelfde soort is
 
ja dat denk ik nu dus ook ,hoewel de visjes met rood in de staart duidelijk kleiner zijn.
 
de staart van de ruitvlekzalm lijkt heel veel op de staart van mijn visjes ,maar de vinnen van de ruitvlek zijn rood en de onderste vin is heel anders van vorm ,dus helaas :(
 
Hemigrammus marginatus, kan dat ook?
 
nee de tekening in de staart is toch anders ,en ook de vorm van de onderste vin is anders ,en zo te zien zijn ze ook een flink stuk groter, mooi visje maar helaas die het zelfde als mijn visjes .
 

Terug
Bovenaan