Ideale bodemvis?


M

Misty341

Guest
hallo,
Ik heb een vraagje. In mijn 600 l aquarium heb ik 6 sluiers zitten. Ik heb hier 3 filters op staan dus zeker genoeg capaciteit. Maar wat ik ook probeer op de bodem blijft altijd vuil liggen. Nu vroeg ik mij af bestaat er een bodemvis die ideaal is in de bodem te wroeten zodat alles wat opgeschud word en de filter het kan opzuigen? Ik weet dat er geen ideale bodemvis is voor bij sluiers te houden maar ik heb ook een grote pleco gibby erin en nog nooit problemen gehad. Wel geen bodemopruimer met gifstengel. Ikzelf dacht aan kwikwi’s? Qua temperatuur zitten de sluiers op 23-24 graden
 
Kwi-Kwi's hebben volgens mij net zoals andere leden van de Callichthydae familie wel degelijk gifstekels.
buiten dat om zijn het wel goede kanshebbers.

daarnaast zou je kunnen denken aan:
grotere Corydoras soorten (aeneus, paleatus (paleatus kan ook kouder))
Botia almorhae
Misgurnus anguillicaudatus (kan ook kouder)

ik heb weinig verstand van sluierstaarten, maar is 23 á 24 graden Celsius niet veel te hoog voor die beesten?
 
Is het niet handiger om het af en toe met een slang af te hevelen?
 
Zoals John al aangaf wou ik dat ook vermelden en dat duurt nu ook niet zolang.
 
Toch wel raar dat met 3 filters er niet genoeg circulatie is om het vuil richting de afzuig te krijgen.
 
Hoe heb je jouw filters dan gezet ? heb je een foto van je bak zodat we kunnen zien hoe je ze in de bak hebt ?
 
Wat voor bodem heb je?

Een mooi schooltje corydoras lijkt me de juiste keuze als je zand hebt. Dan heb je tenminste wat levendigheid om naar te kijken, in plaats van naar die slome sluiers (grapje hoor) :D

Maar een filter hoort ook geen stofzuiger te zijn. Je kunt je bodem beter afhevelen.

O ja: je aquarium is natuurlijk erg flink. Overweeg eens een mooie botia soort. Ik stel voor: botia striata!
 
Corydoras hebben gifstekels

dat klopt, maar Kwi-Kwi ook, Botia achtigen ook, en Pleco's ook (en die heeft TS al), ik verwacht geen problemen met de gifstekels.
kies wel voor grotere Corydoras en Botia soorten, als de sluiers proberen er één op te eten kunnen de gifstekels wel gevaarlijk worden.
 
Corydora Schwartzi word ook heel groot en de Sterbai ook.
 
Corydora Schwartzi word ook heel groot en de Sterbai ook.

ja beide mooie soorten (alhoewel sterbai wel voltropisch is, mogelijk dat de combinatie met koude minnende goudvissen wat minder gaat, maar bij de aangegeven temperaturen in de openingspost is ook dit een goede kanshebber)

lijstje:
Corydoras aeneus (7,5cm)
Corydoras paleatus (7cm)
Corydoras leopardus (7cm)
Corydoras narcissus (9cm)
Corydoras zygatus (7cm)
Corydoras delphax (8cm)
Corydoras haraldschultzi (8cm)
Corydoras sterbai (7cm)
Corydoras schwartzii (7cm)
Corydoras incolicana (7,5cm)
Corydoras robineae (7cm)
Brochis splendens (8cm)
Brochis multiradiatus (8cm)
Brochis britski (10cm)
Dianema longibarbis (9cm)
Dianema urostriata (13cm)
Megalechis thoracata (18cm)
Hoplosternum littorale (21cm)
Callichthys callichthys (20cm)
de aangeboden Scleromystax soorten zijn vaak lastig te houden, deze zou ik dus links laten liggen. veel andere Corydoras soorten blijven kleiner, en zijn net zoals Aspidoras soorten potentieel voer.

Misgurnus anguillicaudatus (28cm)
Botia almorhae (16cm)
Botia histrionica (15cm)
Botia dario (12cm)
Botia kubotai (12cm)
de Yasuhikotakia, en Syncrossus soorten zijn te agressief om bij de meer delicate goudvissen te houden. Acanthopsis soorten zijn vrij schuw. en Ambastaia soorten en Botia striata zou ik links laten liggen omdat ze behoorlijk klein blijven, en mogelijk als voer gezien gaan worden.

Ik zou vooral even kijken naar de temperatuur waarop je de goudvissen wilt gaan houden, want veel van bovenstaande soorten zijn warteminnend, en kunnen niet op lagere temperaturen waar goudvissen vaak op gehouden worden. houd je de temperatuur rond de 23/24 graden Celsius die je aangeeft, zijn dit eiggenlijk allemaal goede opties.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat klopt, maar Kwi-Kwi ook, Botia achtigen ook, en Pleco's ook (en die heeft TS al), ik verwacht geen problemen met de gifstekels.
kies wel voor grotere Corydoras en Botia soorten, als de sluiers proberen er één op te eten kunnen de gifstekels wel gevaarlijk worden.

Ze zocht ze zonder gifstekel:petjeaf:
 
Laten we bij punt 1 beginnen:

wat voor vuil ligt er dan op de bodem?

Stront ect gaan ze echt niet voor je opruimen, hoogstens voer resten.
Maar als er voer resten liggen voer je m.i. teveel.

als het stront is:
ik weet dat sluier houders gewoon elke week met de afhevelslang bezig zijn.
ze schijten veel en het is ook nog is zwaar, dus geraakt niet zo makkelijk in t filter.
schijnt ook niet zo makkelijk af te breken te zijn, dus hoe meer jij handmatig verwijderd hoe beter.
 
Het poep in mijn bak wordt ook niet door de filter opgenomen omdat het gewoon te zwaar is om verplaats te worden. En een hogere stroming gaan mijn vissen niet leuk vinden dus dat doe ik ook niet.

Ik heb zelf wel vissen die de bodem losmaken maar die verplaatsen het poep echt niet. Het gaat gewoon omhoog en vervolgens weer omlaag dus dat gaat geen verschil maken. Als je er vanaf wilt komen zijn er 2 echte opties. Meer zuigen met een slang of meer planten planten. Alleen de 2de optie helpt wel minimaal.
 
ja beide mooie soorten (alhoewel sterbai wel voltropisch is, mogelijk dat de combinatie met koude minnende goudvissen wat minder gaat, maar bij de aangegeven temperaturen in de openingspost is ook dit een goede kanshebber)

lijstje:
Corydoras aeneus (7,5cm)
Corydoras paleatus (7cm)
Corydoras leopardus (7cm)
Corydoras narcissus (9cm)
Corydoras zygatus (7cm)
Corydoras delphax (8cm)
Corydoras haraldschultzi (8cm)
Corydoras sterbai (7cm)
Corydoras schwartzii (7cm)
Corydoras incolicana (7,5cm)
Corydoras robineae (7cm)
Brochis splendens (8cm)
Brochis multiradiatus (8cm)
Brochis britski (10cm)
Dianema longibarbis (9cm)
Dianema urostriata (13cm)
Megalechis thoracata (18cm)
Hoplosternum littorale (21cm)
Callichthys callichthys (20cm)
de aangeboden Scleromystax soorten zijn vaak lastig te houden, deze zou ik dus links laten liggen. veel andere Corydoras soorten blijven kleiner, en zijn net zoals Aspidoras soorten potentieel voer.

Misgurnus anguillicaudatus (28cm)
Botia almorhae (16cm)
Botia histrionica (15cm)
Botia dario (12cm)
Botia kubotai (12cm)
de Yasuhikotakia, en Syncrossus soorten zijn te agressief om bij de meer delicate goudvissen te houden. Acanthopsis soorten zijn vrij schuw. en Ambastaia soorten en Botia striata zou ik links laten liggen omdat ze behoorlijk klein blijven, en mogelijk als voer gezien gaan worden.

Ik zou vooral even kijken naar de temperatuur waarop je de goudvissen wilt gaan houden, want veel van bovenstaande soorten zijn warteminnend, en kunnen niet op lagere temperaturen waar goudvissen vaak op gehouden worden. houd je de temperatuur rond de 23/24 graden Celsius die je aangeeft, zijn dit eiggenlijk allemaal goede opties.
Bedankt voor deze info Flip heb ik opgeslagen op de computer.:thumbs:
 
Ik zou gewoon meer gaan hevelen, als het gaat om poep dan. De poep van de sluiers hier was ook veel te zwaar om opgezogen te worden door het filter.

Of je moet een sterke stromingspomp overwegen over de bodem heen, maar sluiers zijn weer niet zulke helden met enorm sterke stroming.
 
Zou je niet 1 of 2 van de filters vlakbij de bodem horizontaal kunnen laten uitstromen?

Tenzij het hele kleine filtertjes zijn lijkt het mij dat de poep dan wel gaat bewegen. En als het dat wèl zijn zou ik er een filter met een grotere capaciteit op zetten (en die vlakbij de bodem horizontaal laten uitstromen).
 
De instroom aan de linker kant van de bak en de uitstroom de andere kant van de bak. Zodat het vuil naar de instroom wordt gedreven. Maar die uitwerpselen wegen precies kilo’s .Mijn sluiers zitten nu op 27 graden. Dit kan geen kwaad zolang de temperatuur gelijkelijk stijgt, niet boven de 30 gaat en niet blijvend is (komt door het warme weer). Inderdaad het zijn uitwerpselen maar ik dacht als er bodemvissen zwemmen woelt dit wat op en kan de filter het opzuigen.(ik stofzuig de bodem al iedere dag) bodem bestaat uit kaviaar aangezien zand bij mij altijd dichtslibt bij de sluiers.
 
Ik heb een clarias meerval gehad en die had goed geholpen. Was super levendig en waaide al het vuil de lucht in. Maar aangezien hij het lekker vond om mijn sluiers wen en schubben te eten heb ik hem weg moeten doen bij iemand met roofvisaquarium
 
De instroom aan de linker kant van de bak en de uitstroom de andere kant van de bak. Zodat het vuil naar de instroom wordt gedreven. Maar die uitwerpselen wegen precies kilo’s .Mijn sluiers zitten nu op 27 graden. Dit kan geen kwaad zolang de temperatuur gelijkelijk stijgt, niet boven de 30 gaat en niet blijvend is (komt door het warme weer). Inderdaad het zijn uitwerpselen maar ik dacht als er bodemvissen zwemmen woelt dit wat op en kan de filter het opzuigen.(ik stofzuig de bodem al iedere dag) bodem bestaat uit kaviaar aangezien zand bij mij altijd dichtslibt bij de sluiers.

kaviaar? geen idee wat dit is, zand is voor bodembewoners, en sluiers vaak wel beter.

Ik heb een clarias meerval gehad en die had goed geholpen. Was super levendig en waaide al het vuil de lucht in. Maar aangezien hij het lekker vond om mijn sluiers wen en schubben te eten heb ik hem weg moeten doen bij iemand met roofvisaquarium

Een 'Clarias' meerval is of de Clarias gariepinus (150cm) of de Clarias batrachus (45cm) beiden zijn echter rovers die dus niet voor een dergelijke bak geschikt zijn, ik denk dat je er goed ana hebt gedaan deze weg te geven.

Bodembewoners die net zo 'lomp' en levendig zijn zijn de al eerder geadviseerde Callichthyidae (Corydoras, Brochis, Megalcehis, Hoplosternum Dianema), en de Misgurnus anguillicaudatus.
 
ik zou je een red tail willen aanraden, ruimt alles op. Je gooit hem erin en de volgende dag ligt er niks meer op je bodem behalve een hele hele dikke vis:D
maar ff serieus. Als je het poep wilt verplaatsen gaat het niet helpen met een vis op de bodem, Wat zou kunnen helpen is ipv 'kaviaar' (je weet dat kaviaar vissen eieren zijn?:stars:) iets fijner spul op de bodem. Dat maakt het zuigen al een stuk makkelijker. Ook zou je natuurlijk een bare bottom tank kunnen doen. Wat ook zou kunnen helpen is een ander dieet? Ze poepen namelijk hun voedsel uit, minder geschikt voedsel is meer poep.
 
De instroom aan de linker kant van de bak en de uitstroom de andere kant van de bak. Zodat het vuil naar de instroom wordt gedreven. Maar die uitwerpselen wegen precies kilo’s .Mijn sluiers zitten nu op 27 graden. Dit kan geen kwaad zolang de temperatuur gelijkelijk stijgt, niet boven de 30 gaat en niet blijvend is (komt door het warme weer). Inderdaad het zijn uitwerpselen maar ik dacht als er bodemvissen zwemmen woelt dit wat op en kan de filter het opzuigen.(ik stofzuig de bodem al iedere dag) bodem bestaat uit kaviaar aangezien zand bij mij altijd dichtslibt bij de sluiers.

Boven is de foute doorstroming, onder de juiste.

water-circulatie.jpg
 
Al een geluk dat we ons Nicole hebben he.;)
 
Al een geluk dat we ons Nicole hebben he.;)
Ik heb het ook ooit in de Juwel 240 gebruikt, alleen de bak stond te dicht bij een raam met algen tot gevolg, ook op de witte bodem. Jammer, op zich was het een fijne bodem.
 

Terug
Bovenaan