Ideale discus kweekwaarden water


X

xXx-Discus-xXx

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben een hobby kweker en sinds een paar maanden begonnen met het kweken van discussen. Ik heb een mooi bewezen koppel waar ik nu 2 x een nest van heb gehad met jongen (deze zijn nu bijna 3 maanden oud en het zijn er een stuk of 40)

Nu ben ik diverse dingen aan het proberen om de water waarden ideaal te maken voor het kweken en zo meer bevruchte eitjes te krijgen.

Ik loop hierbij tegen een aantal dingen aan waar ik vragen over heb.

Mijn kraanwater is redelijk hard. Toen ik de eerste paar leggen zag mislukken ging ik er vanuit dat dit hiermee te maken had. Ik heb toen een osmose apparaat gekocht en ben half om half gaan wisselen. Dus bij een 50% waterwissel (dagelijks) 25%kraan en 25%. Na deze leg en 40 jongen, heb ik de osmose steeds meer uit het water gehaald en zo langzaam weer overgegaan op kraanwater (voor de jongen)

Na een week of 6 heb ik de jongen bij de ouders weggehaald en sindsdien wil het niet meer lukken. Ik krijg iedere 10 dagen een legsel ongeveer zij zie de man er daarna overheen gaan voor bevruchting, maar merendeel kleurt binnen 24 uur al wit. Bij 30 uur zie ik een stuk of 60 (van de 300 eitjes) bevrucht en een dag later zijn ook deze niet verder gekomen.

Nu mijn vragen:

1 gebruiken jullie osmose water in combinatie met kraanwater?
2 op welke waterwaarden "mikken" jullie voor een goed resultaat?
3 welke tds waarde meten jullie? Us/cm en ppm?
4 als je RO water aanvult met discus minerals van bijvoorbeeld Preis, dan schiet de ppm omhoog en de us/cm blijft redelijk gelijk rond de 150, gebruiken julie extra mineralen?

Ik heb van diverse websites gehaald, dat de ideale waarde op de TDS tussen de 50-80ppm liggen, maar dit lijkt zogoed als onmogelijk als ik mineralen zou gebruiken.

Ik hoop dat iemand wat tips heeft waar ik wat mee kan!

Met vriendelijke groet

Joost
 

Bijlagen

  • 20191020_230252.jpg
    20191020_230252.jpg
    62.5 KB · Weergaven: 183
1 gebruiken jullie osmose water in combinatie met kraanwater?

Jazeker

2 op welke waterwaarden "mikken" jullie voor een goed resultaat?

Als ik mijn water op gewoon 450 micro siemens heb, met een PH van 6,7, dan komt er in mijn aquarium denk ik een 75% van de eieren door de eerste twee dagen. Er zitten altijd wel enkele onbevruchte tussen, die in de eerste 24 uur gaan schimmelen.


3 welke tds waarde meten jullie? Us/cm en ppm?

Als ik heel specifiek wil dat een nestje slaagt, dan verlaag ik mijn geleidbaarheid naar ongeveer 200 micro siemens, maar verder blijft de PH gelijk. Door de lagere geleidbaarheid van het water staan de eieren "verder open" en zijn deze makkelijker te bevruchten. ppm is als het goed is een rekensom ten opzichte van de micro siemens, dus feitenlijk maakt het niet uit welke je meet, als je deze maar correct omrekend, afhankelijk van de omrekenfactor welke in jouw meetapparaat zit.

4 als je RO water aanvult met discus minerals van bijvoorbeeld Preis, dan schiet de ppm omhoog en de us/cm blijft redelijk gelijk rond de 150, gebruiken julie extra mineralen?

Dit is feitelijk onmogelijk omdat dit twee waarden zijn, die middels een vaste calculatie aan elkaar zijn gekoppeld. Dus als je meter dit niet correct weer geeft, dan zou ik voorzichtig beginnen om te checken of je meter wel correct is.

Maar het feit dat het mannetje over de eieren zwemt en vermoedelijk zijn hom los laat voor de bevruchting, is op voorhand natuurlijk ook geen garantie tot succes. Dus ik vind de hele benadring nogal kortzichtig, weinig doordacht en niet echt gericht op het feit dat je men wezens bezig bent, waar ook van alles mee kan zijn.

Als de vissen niet in optimale (kweek) conditie zijn, is het goedje van de man mogelijk helemaal niks. Dus hij kan dan bevruchten wat hij wil, maar het wordt dan uiteindelijk toch niets. Evenzo met de kwaliteit van de eieren, als de vrouw niet in uitmuntende conditie is, dan kan het zijn dat de kwaliteit van het legsel ook matig is. Hoe goed het water dan ook mag zijn waar ze in zitten, het wordt dan nog steeds niets.

Wat krijgen de dieren voor voer? Hoe warm is het water? Hoe vaak worden ze in het voer gezet? Wanneer doe je de waterwissel? Heb je al eens turf of catappa in het water toegepast als anti schimmel middel? Welk verschil zie je als je de PH 0,5 graad verlaagd en wat gebeurd er als je deze 0,5 graad verhoogd? Wat gebeurd er als je de temperatuur 1 graad verhoogd/verlaagd?

Ze doen het niet is nogal kobo in mijn beleving

edit

Na deze leg en 40 jongen, heb ik de osmose steeds meer uit het water gehaald en zo langzaam weer overgegaan op kraanwater (voor de jongen)

als je jongen eenmaal uitgekomen zijn en flubberen, zo snel mogelijk weer terug naar harder water, zodat er voldoende mineralen voor de groei aanwezig zijn. Het is een stuk moeilijker om ze op zacht water netjes en zonder gebreken te laten groeien.
 
Laatst bewerkt:
Nu mijn vragen:

1 gebruiken jullie osmose water in combinatie met kraanwater?
2 op welke waterwaarden "mikken" jullie voor een goed resultaat?
3 welke tds waarde meten jullie? Us/cm en ppm?
4 als je RO water aanvult met discus minerals van bijvoorbeeld Preis, dan schiet de ppm omhoog en de us/cm blijft redelijk gelijk rond de 150, gebruiken julie extra mineralen?
Ik heb van diverse websites gehaald, dat de ideale waarde op de TDS tussen de 50-80ppm liggen, maar dit lijkt zogoed als onmogelijk als ik mineralen zou gebruiken.
1 Nee, puur kraanwater 2 x per week ververs ik 50% KH4 / GH5 / TDS kraanwater 200
2 KH4 / GH5 / TDS kraanwater 200 / TDS aquarium 385 omdat ik oa nitraat en fosfaat toevoeg voor de planten.
3 Microsiemens
4 nee geen extra mineralen, voor mij ook niet nodig en ook onmogelijk omdat 2 x per week 50% ververs.
andere waarden:
Ph 6.8 bestuurd ivm toevoegen CO2
Temperatuur 29 graden

Het belangrijkste ben je vergeten, heb je wildvang of EU gekweekte of Aziaten ?
van welk water zijn je vissen afkomstig.?
Wat is je pH

Veel ervaring heb ik niet, op dit moment 1 legsel die al vrij rondzwemmen in de hoofdbak (6 stuks over de natuur gaat zijn gang, lees de anderen eten mee)
Tweede legsel al weer op komst....kwam eindelijk weer iets rust in de bak begint de ellende weer.
discusjonggroot.jpg
 
Jan,grappig om te lezen" nu begint die ellende weer" het is enerzijds een luxe probleem en anderzijds kan ik mij jou opmerking wel voorstellen,want zoals eerder gezegd dit houd niet meer op.Wat een ander graag zou willen,lukt vaak niet en bij jou gaat het vanzelf,en daar mag je best wel trots op zijn hoor.
Jou vissen zitten in een soort van all inclusive omgeving waar alles gewoon klopt,minder kan ik er niet van maken.
 
Dank voor alle reacties! Ik zal nog even wat informatie geven.

-Ik heb Stendkers
-Ververs dagelijks 50% (op advies van Schott)
-Ze zitten in een 200l die in het midden is verdeeld met spons
-Voer 4x per dag een klein beetje, diepvries, runderhart, bloedwormen, mosselen, zwarte muggenlarven.

Ik deed iedere dag 20% verversen. Voeg vooralsnog geen extra mineralen toe. Maar op advies van Sschot doe ik nu 50% dagelijks 20l kraantjeswater en 80l osmose.

Ph waarde kraan is zo'n 7,5

Geen ervaring met catappa bladeren, of bedoelen jullie vloeibare catappa? Ze zitten op sponsfilter dus filteren over turf is geen optie.

Ik meet de tds met een pen van 20 euro dus niet één of ander duur meet apparaat.

Ze zitten op 30 graden.

Vissen lijken in perfecte conditie voorzover je dit van buitenaf kan beoordelen.
 
Daar lopen de meningen al jaren over uiteen. Sommige fel tegen andere zweren erbij. Daar is dit draadje niet voor bedoeld.
 
Jan,grappig om te lezen" nu begint die ellende weer" het is enerzijds een luxe probleem en anderzijds kan ik mij jou opmerking wel voorstellen,want zoals eerder gezegd dit houd niet meer op.Wat een ander graag zou willen,lukt vaak niet en bij jou gaat het vanzelf,en daar mag je best wel trots op zijn hoor.
Jou vissen zitten in een soort van all inclusive omgeving waar alles gewoon klopt,minder kan ik er niet van maken.
Dank voor het compliment Bert, all inclusive zitten ze hier wel. Wil alleen de beste zorg geven die er is.
Helaas heb je ook gelijk met "dit houd niet meer op" tweede koppel heeft ook al een legsel is en het verdedigen is weer in volle gang.
In het midden het koppel met de bestaande jongen, rechts het ei legsel, en de overige 6 zitten links in het hoekje. Niet blij mee maar kan er niks aan doen.
 
Weer even mijn water gemeten met een tds pen.
Ik meet 271 us/cm en 136ppm.
Mijn kraanwater komt met 726us/cm en 363ppm uit de kraan
 
Gister hebben ze weer eitjes gelegd nu 24 uur geleden ongeveer. Het lijkt of het door de grotere verversingen dit keer beter gaat, maar meer zal ik morgen weten

Zijn er al wel een aantal wit, maar de vorige keer waren ze na 24 uur voor 80% al wit..

Ik hou jullie op de hoogte!

@Jos dat is een goede tip! Ga het eens bekijken. Dank daarvoor!
 

Bijlagen

  • 20200122_235842.jpg
    20200122_235842.jpg
    110.2 KB · Weergaven: 171
Wat is op dit moment je PH van het water?

Ik vind het aandeel beschimmeld voor 24 uur nog steeds erg hoog. Nogmaal zie je een paar beschimmelde eitjes, vaak aan de rand, die dan niet bevrucht zijn, dit vind ik voor als ngo een heel ander beeld, omdat de schimmel overal zit. Dus ik denk dat er een reden hiervoor is, alleen de vraag is nu nog welke?

-Ververs dagelijks 50% (op advies van Schott)
Volgens mij was dit advies niet gericht op het kweken, maar meer om het water op orde te krijgen en opgroeien, maar misschien zit ik er naast, ik weet het even niet helemaal zeker meer. Maar als je water stabiel is, en je hebt 2 vissen op 200 liter, dan kan je makkelijk 1 week niet verversen, en daarna wel een goede verversing doen, maar...... je PH........

Ph waarde kraan is zo'n 7,5
Wat is de PH van het aquarium waar het koppel in zit? Je PH moet echt wel omlaag naar rond de 7, lager kan ook nog. ik denk dat je dan ook een veel beter resultaat krijgt. Heb je mogelijkheden om je PH te sturen in deze bak? Anders moet je met eikenextract gaan werken, maar dan heb je wel een goede PH meter nodig.

Ben benieuwd naar het verloop
 
Wat is op dit moment je PH van het water?

Ik vind het aandeel beschimmeld voor 24 uur nog steeds erg hoog. Nogmaal zie je een paar beschimmelde eitjes, vaak aan de rand, die dan niet bevrucht zijn, dit vind ik voor als ngo een heel ander beeld, omdat de schimmel overal zit. Dus ik denk dat er een reden hiervoor is, alleen de vraag is nu nog welke?


Volgens mij was dit advies niet gericht op het kweken, maar meer om het water op orde te krijgen en opgroeien, maar misschien zit ik er naast, ik weet het even niet helemaal zeker meer. Maar als je water stabiel is, en je hebt 2 vissen op 200 liter, dan kan je makkelijk 1 week niet verversen, en daarna wel een goede verversing doen, maar...... je PH........


Wat is de PH van het aquarium waar het koppel in zit? Je PH moet echt wel omlaag naar rond de 7, lager kan ook nog. ik denk dat je dan ook een veel beter resultaat krijgt. Heb je mogelijkheden om je PH te sturen in deze bak? Anders moet je met eikenextract gaan werken, maar dan heb je wel een goede PH meter nodig.

Ben benieuwd naar het verloop

De ph zou als het goed is stabiel moeten zijn als ik iedere dag dezelfde hoeveelheid water ververs met dezelfde samenstelling tussen RO en kraanwater.

Ik heb de ph gemeten met vloeistof van 2 verschillende merken en kom uit op een ph van 6,5. Ik was hier redelijk verbaasd over gezien ik dan 1 ph ben gezakt met alleen meer osmose te gebruiken.

Jammer dat je dat gaaswerk erover hebt gezet, zonder deze kan de vis de witte eitjes verwijderen.

Helaas eten ze niet alleen de witte op.
En wat is je EC waarde in uS?

221 US/cm

Verder is het rare dat ditzelfde koppel een paar maanden terug een nestje heeft gekregen. Hierbij deed ik minder RO en was het water een stuk harder. Hier zijn 45 gezonde jongen van over gebleven. Ook toen wel wat witte maar heb het idee dat het niet zoveel % was als dat het nu al is.

Misschien dat of de man of vrouw een bacterie onder de leden heeft en dat het daar al fout gaat? Aan de buitenkant zie je er niks van en kijken ze gezond, eten goed en poep ziet er goed uit. Ze eten gevarieerd.
 
Ps. Om schimmel op de eitjes te voorkomen voeg ik een standaard dosis esha 2000 toe. Vooralsnog met een goed resultaat, want de witte eitjes zijn onbevrucht, maar nog geen schimmel
 
Ja mogelijk dat ik dat maar weer eens ga proberen. Los van de schimmel zie ik er opzich weinig kwaad in om zo'n rekje erover te zetten.

Het bevruchten heeft het mannetje wle geprobeerd in ieder geval. Ik kan dit zien via de camera en heb het hele schouwspel bijna 2 uur zien duren. Mannetje zwom keurig over de eitjes heen met z'n pielemuis.

Zou nog kunnen dat hij misschien slecht zaad heeft? Of dat de kwaliteit van de eitjes slecht zijn. Oid

Misschien voor de zekerheid maar eens een kuurtje medicijnen doen? Iemand een tip welke als ik dit doe?
 
Hier nog een foto van nu net. Waren iets van 420 eitjes gelegd en zijn er nu ongeveer 114 wit/onbevrucht.

Het lijkt met het blote oog of de rest iets donkerder is gekleurd dan gister wat dus zou betekenen op bevruchting, maar echt duidelijk is het nog niet te zien..

Inmiddels 36 uur later.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200123-115800_Gallery.jpg
    Screenshot_20200123-115800_Gallery.jpg
    71.7 KB · Weergaven: 176
Kan zijn dat je teveel stroming in je bak hebt, waardoor het hom niet de eitjes bereikt.
Nee, ik gebruik een sponsfilter en er is zeer weinig stroming. De dag dst ze gingen leggen heb ik de luchttoevoer zelfs afgeknepen om het water zo rustig mogelijk te houden.

Maar als jullie een nestje hebben van 400 eitjes, zijn deze op een enkele na, dan allemaal bevrucht? Of worden die door de ouders verwijderd en zien jullie ze daardoor misschien niet? Dat kan door dat rekje niet bij mij namelijk
 
Nee, ik gebruik een sponsfilter en er is zeer weinig stroming. De dag dst ze gingen leggen heb ik de luchttoevoer zelfs afgeknepen om het water zo rustig mogelijk te houden.

Maar als jullie een nestje hebben van 400 eitjes, zijn deze op een enkele na, dan allemaal bevrucht? Of worden die door de ouders verwijderd en zien jullie ze daardoor misschien niet? Dat kan door dat rekje niet bij mij namelijk
Nee hoor, ik had er altijd wel wat witte eitjes tussen zitten.
 
Dit is hoe de natuur werkt. Vissen hebben enorm grote legsels, er wordt enorm veel hom verkwist, en in iedere stap van de ontwikkeling is er een grote uitval.

Bedenk dat elk vissenvrouwtje maar 2 nakomelingen moet hebben om gewoon de populatie in stand te houden!
Als je dan da begint met 420 eitjes waarvan er 3/4 al bevrucht worden, dan is dat op zich al een goede start.
Van die eitjes zijn er zeker waar gewoon het eitje niet levensvatbaar is, hoe veel hom er ook over komt. (is bij mensen niet anders, er zijn ook vruchtjes die in de eerste dagen afsterven onwille van genetische defecten)

Als jij dan 300 jonkies krijgt die met de dooierzak rond zwemmen, dan weet je toch ook dat er in de eerste weken als ze van de huid van de ouders leven er ook nog gaan uitvallen, anders zijn de ouders gewoon opgegeten.

Wil je daar te veel op ingrijpen, dan krijg je gewoon een zwakker nageslacht, en dan gaan we klagen over zwakke vissen die nadien in de bak geen lang leven beschoren zijn of slecht groeien.

Survival of the fittest naar Darwin. Dat was naar het schijnt een slimme mens.

Misschien moeten we ter referentie eens vragen aan Jos Schut hoe veel jonkies hun eerste levensmaand halen in vergelijking tot het aantal eitjes wat gelegd wordt.
 
Met 4 porties diepvriesvoer per dag en slechts een sponsfiltertje zou je organische vervuiling (nitraten en fosfaten oa) wel eens torenhoog kunnen zijn, evenals je redox.
Discussen zwemmen in de natuur in nagenoeg steriel water, een hoge bacteriële druk is nefast voor de kweek
 
Dit is hoe de natuur werkt. Vissen hebben enorm grote legsels, er wordt enorm veel hom verkwist, en in iedere stap van de ontwikkeling is er een grote uitval.

Bedenk dat elk vissenvrouwtje maar 2 nakomelingen moet hebben om gewoon de populatie in stand te houden!
Als je dan da begint met 420 eitjes waarvan er 3/4 al bevrucht worden, dan is dat op zich al een goede start.
Van die eitjes zijn er zeker waar gewoon het eitje niet levensvatbaar is, hoe veel hom er ook over komt. (is bij mensen niet anders, er zijn ook vruchtjes die in de eerste dagen afsterven onwille van genetische defecten)

Als jij dan 300 jonkies krijgt die met de dooierzak rond zwemmen, dan weet je toch ook dat er in de eerste weken als ze van de huid van de ouders leven er ook nog gaan uitvallen, anders zijn de ouders gewoon opgegeten.

Wil je daar te veel op ingrijpen, dan krijg je gewoon een zwakker nageslacht, en dan gaan we klagen over zwakke vissen die nadien in de bak geen lang leven beschoren zijn of slecht groeien.

Survival of the fittest naar Darwin. Dat was naar het schijnt een slimme mens.

Misschien moeten we ter referentie eens vragen aan Jos Schut hoe veel jonkies hun eerste levensmaand halen in vergelijking tot het aantal eitjes wat gelegd wordt.


Dank voor je antwoord. Dit was ook mijn idee, maar kreeg de indruk dat ik dus iets niet goed zou doen aangezien er een hoop witte tussen zaten.

Bij mijn eerdere legsel waren er 170 bevrucht en daar zijn er nu ongeveer 40 van over. Sommige na het vrijzwem stadia al andere in de weken daarop volgend etc. Na 1, 5 maand bijna geen uitval meer gehad.

Toch las ik mensen die zowat alle eitjes bevrucht hadden en ik ging hierdoor twijfelen of ik het wrl goed (genoeg) deed of dat ik grotere verbeteringen moest doorvoeren.
 
Met 4 porties diepvriesvoer per dag en slechts een sponsfiltertje zou je organische vervuiling (nitraten en fosfaten oa) wel eens torenhoog kunnen zijn, evenals je redox.
Discussen zwemmen in de natuur in nagenoeg steriel water, een hoge bacteriële druk is nefast voor de kweek

2 dubbele sponsfilters xl met bioballs eronder, 2x per dag vloer schoon en 50% waterwissel per dag.. Schoner hebben ze het in de amazone niet denk ik hahah
 
Straks als de larven zelf gaan eten moet je meer dan 50% per dag gaan verversen, zelf trok ik de bak zover leeg dat ze nog maar plat in het laatste beetje water lagen, al het glas goed schoonmaken en opnieuw vullen, elke dag.
 
Straks als de larven zelf gaan eten moet je meer dan 50% per dag gaan verversen, zelf trok ik de bak zover leeg dat ze nog maar plat in het laatste beetje water lagen, al het glas goed schoonmaken en opnieuw vullen, elke dag.


Dank voor de tip. Dat doe in nu ook met de jongen, maar die zitten gelukkig wel op kraanwater.

Met osmose is het niet te doen om 90% te verversen elke dag. Zit nog beetje te twijfelen vanaf welk moment ik dit keer weer overga op alleen kraanwater. Jullie enig idee?
 
Zelf werkte ik niet met osmose water maar kweekte ik op Almere kraanwater, wel weet ik dat ongeveer het moment dat de larven uitkwamen en op de huid gaan zitten, kwekers overgingen naar gewoon kraanwater
 
2 dubbele sponsfilters xl met bioballs eronder, 2x per dag vloer schoon en 50% waterwissel per dag.. Schoner hebben ze het in de amazone niet denk ik hahah
Het gaat er hem niet om wat je ziet, het is wat je niet ziet.
De amazone mag dan wel vol rottend organisch materiaal liggen, met een Ph van 4-5 leeft er amper een bacterie in.
 
Als ze zelf gaan eten is dit niet genoeg, 6 tot 8 keer per dag ging er bij mij artemia in, dit samen met grote water wissels is DE methode om ze groot te trekken
dat weet ik maar goed genoeg.
Als ik scalaren opkweek is dit 13x per dag.
Ze krijgen op die moment dan ook 200% vers water per dag.
 

Terug
Bovenaan