Ideale maten voor aquarium.


R

RiseOfinformation

Guest
Hai :)

Op het moment heb ik een sluierstaart aquarium van 80x40x50 met 3 sluierstaarten op het moment. En volgend schooljaar zou ik waarschijnlijk op kamers gaan, waarbij ik ook een nieuw aquarium wil gaan aanschaffen. Ik zit hier en daar wel eens rond te kijken.

Wat ik wil hebben in de bak is.
Maximaal 5 sluierstaarten;
� 1 Ryukin (heb ik op het moment zelf nu)
� 1 Oranda (heb ik ook op het moment)
� 1 Fantails (heb ik er ook nu 1 van)
En eventueel een Ranchu, omdat die gewoon super schattig zijn :p

Hoeveel liter en welk voormaat zou het beste zijn voor max 5 sluiers? Waarvan ik het sowieso maar op 1 Ryukin hou.

Groetjes.
 
Wat dacht je van , 1,20 tot 1,50 m.

Zou het bij deze 3 laten.
Met 5 heb je meer water nodig ,om ze gezond te houden.

Zal je best wel gelezen hebben,toch?
 
Hier zijn al tig discussies over geweest hoeveel liter water een vis nou nodig heeft. Zo ook het 50 liter per vis topic wat uiteindelijk zelfs gesloten is omdat de berichten steeds harder en grimmiger werden omdat mensen het niet met elkaar eens zijn.

De standaardregel is 50 liter per vis maar dit is het barre minimum, meer is altijd beter!

Zo zijn er voor Ryukins aantallen genoemd van 500 liter per vis, daar zul je niet aan komen denk ik?

Voor 5 sluierstaartjes zul je dus minimaal een bak van zo�n 300 liter nodig hebben rekening houdend met het feit dat er ook nog voor inrichting liters afgaan. Zelf zou ik gewoon kijken voor de grootst mogelijke bak die je kwijt kunt ;)
 
Ik ga even met concrete maten aquarium werken:

Met de gangbare afmetingen van aquaria betekent 300 liter meestal een bak van 1m20 breed. De volgende stap qua gangbare maten is dan 1m50, wat tegen de 450 liter is. Zo simpel is het eigenlijk.

Je hebt het bovendien over maximaal 5 sluiers. Klinkt alsof 4 ook nog een optie voor je is:
- 4 exemplaren in 300 liter > 75 liter per vis.
- 5 exemplaren in 450 liter > 90 liter per vis.

Met beide opties zou je al erg mooi boven dat barre minimum zitten :)

~ Ivo
 
Patries zei:
Hier zijn al tig discussies over geweest hoeveel liter water een vis nou nodig heeft. Zo ook het 50 liter per vis topic wat uiteindelijk zelfs gesloten is omdat de berichten steeds harder en grimmiger werden omdat mensen het niet met elkaar eens zijn.

De standaardregel is 50 liter per vis maar dit is het barre minimum, meer is altijd beter!

Zo zijn er voor Ryukins aantallen genoemd van 500 liter per vis, daar zul je niet aan komen denk ik?

Voor 5 sluierstaartjes zul je dus minimaal een bak van zo�n 300 liter nodig hebben rekening houdend met het feit dat er ook nog voor inrichting liters afgaan. Zelf zou ik gewoon kijken voor de grootst mogelijke bak die je kwijt kunt ;)

500 liter per vis gaat een beetje moeilijk worden :p Of ik wil mijn hele kamer aquarium hebben (zou wel gaaf zijn zeg :p )
Ik zit inderdaad te denken aan zo'n 1,20 meter. Het liefste zou ik de bak ook wat meer de hoogte in hebben. Met die ruimte wordt vaak toch niks gedaan en je hebt er toch wel veel meer liters door :)

---
Inderdaad, ik had het over maximaal 5 vissen. Dus 4 of 3 is altijd nog een optie :)
 
Persoonlijk zou ik voor 1,5 meter gaan. Het scheelt namelijk maar 30 cm met 1.20 dus je kunt het meestal nog wel goed kwijt, maar het scheelt veel in de liters. Als je beestjes dan groter worden, zijn ze daar nog langer happy in. (als je ziet dat ik nu 1.80 heb en dat voor Bob en Ling absoluut niet overdreven is...)
Dan kun je bijvoorbeeld een Rio400 nemen. (vinden veel mensen mooi)
Onder het motto: beter in een keer goed doen...
 
Rio 400 is tegen de 450 liter, dus dat is 50 liter 'gratis' (t.o.v. wat de naam doet vermoeden) ;)
Trofis Colisa A-1500 is vrijwel even groot, en als je nieuw koopt een stuk goedkoper soms. (ken een winkel waar het verschil 110 euro is).

~ Ivo
 
Ik heb 5 sluiers.


1 ryukin
1 oranda
1 ranchu
1 demekin/telescope
1 enkelstaart demekin

Mijn bak is 1.50x50x60 dus 450 liter en 2 jebao filters die elk 1200 l/h pompen.
 

Terug
Bovenaan