Wat is er nieuw

Ideeën vissenbestand? Corydoras + koperzalm

Nivalis

Member
Lid geworden
16 oktober 2025
Leeftijd
29
Ons eerste aquarium is stabiel qua waarden en we willen zeer binnenkort onze eerste visjes halen! We hebben een Rio 125 liter.

We hebben ons oog nu op koperzalmjes en corydorassen (threestripe). Maar hoe verder? "Moet" er nog een algeneter bij, en wat voor soort? Of misschien garnalen?

Kan er dan nog een ander schooltje bij of word dat te druk?
En hoeveel visjes voeg je per keer toe aan het water?

Bijlagen

• 20251227_192322.jpg
    20251227_192322.jpg
    727.6 KB · Weergaven: 25
Hoeveel erbij kan is afhankelijk van hoeveel koperzalmen jullie willen.

Garnalen zijn altijd leuk en passen over het algemeen goed in dit aquarium lijkt mij. Een algeneter "moet" niet in een aquarium, maar ik vind het zelf wel een hele leuke toevoeging.

Het lijkt mij het beste om per soort te introduceren en dan bijvoorbeeld van kleinste soort naar grootste. Ik weet niet of dat een echte regel is, maar ik heb één keer nieuwe garnalen bij grotere vissen gezet. Die garnalen moeten dan langs de grotere vissen om bij de bodem te komen. Hierdoor zijn er meer opgegeten dan nodig zou moeten zijn.

• Leuk
Waarderingen: T4om
Voordat ik op je vraag in ga; hoe heb je dat varentje rechts geplaatst? Hij líjkt met de voetjes in de grond te staan, waar ie niet zo goed tegen kan. Je kunt 'm in dat geval beter in dat kiertje tussen hout en glas links steken.
Qua vissen; ik denk dat je met koperzalmpjes en cory's wel aardig aan de tax zit als ik zo naar je filter kijk. Garnalen maken niet echt uit voor je bioload, dus die kunnen prima. Als je dan nog iets qua 'poets'crew wil, kun je Japonica garnalen overwegen. Echter, ik zou dan misschien wel wat meer mos op stenen lijmen/binden en op de bodem plaatsen, zodat de garnaaltjes wat meer schuilplekken hebben. Je hebt kans dat er weleens een kleintje in een koperzalmpje verdwijnt.

Als je een extern filter gaat gebruiken; wat meer filtermateriaal kan behuizen, kun je best een grotere school / extra soort toevoegen.

Corydora's soorten gaan gegarandeerd je bodem door elkaar mengen, iets om rekening mee te houden.
Daarnaast is je bodem wat aan de scherpe kant en is er een kans dat ze hun baarddraden beschadigen.

Voor een "algeneter" zoals otocinclus kun je beter minimaal aantal maanden tot zeker een half jaar wachten zodat er voldoende microorganisme aanwezig zijn.
Als je die te vroeg in zet verhongeren ze vrij snel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan