Idee dat er misschien stip heerst.


D

Darcey

Guest
Beste forumgangers,

Sinds vorige week heeft 1 van mijn 2 marmer gouramis een paar witte stipjes op haar zijnvin gekregen. Flink gemonitord en de temperatuur opgeschroefd naar 26.5 graden om te kijken hoe ze hierop reageert. Het lijkt minder te zijn geworden en heeft zich ten alle tijde normaal gedragen.

Sinds vanavond valt me op dat 1 van mijn vrouwelijke Tiger Endler guppen zich wel heel vreemd gedraagd. Zwemt alleen maar rondjes en ze oogt heel grauw. Ook eet ze amper..
Ook is haar staart enorm ingetogen. Ik heb haar geprobeerd op de foto te zetten, maar dit was geen groot succes. Vooralsnog, de foto's zitten in de bijlage. Hebben jullie een idee wat dit kan zijn?

Hartelijk bedankt.
-Darcey
 

Bijlagen

  • IMG_20200214_003332.jpg
    IMG_20200214_003332.jpg
    128.5 KB · Weergaven: 78
  • IMG_20200214_003334.jpg
    IMG_20200214_003334.jpg
    122.1 KB · Weergaven: 68
  • IMG_20200214_003331.jpg
    IMG_20200214_003331.jpg
    128.7 KB · Weergaven: 75
Deze vis is bepaald niet gezond en ik zie ook een soort waas over de vis heen. Ik weet niet zo hoe deze ziekte heet maar de experts zullen je dat wel kunnen zeggen volgens mij.
 
Lijkt me een bacteriële infectie. Door het verhogen van de temperatuur is deze verslechtert, immers bacteriën vermenigvuldigen sneller bij hogere temperatuur.
Eerst en vooral waterkwaliteit controleren, kans is groot dat de organische vervuiling te hoog is.
Hoe dan ook is een zeer grote waterwissel aangeraden, +90% zou ik als minimum nemen.
Ware het niet dat je incopatibele vissen hebt (guppen horen niet bij gourami's te zitten), had je voor de gup extra zout kunnen toevoegen.
6gram per liter water had goed geweest in deze situatie.
Nu kan je enkel de betrokken vissen een zoutbadje geven.
Een 5 tal minuten in een potje water met 3gr per liter zou veilig moeten zijn, ook voor de gourami.
 
Het zou ook peperstip kunnen zijn dat ziet er ook zo uit, net of ze er met de peperbus over hebben gestrooid.

EDIT: nu ik goed inzoom is het dat toch niet.
 

Terug
Bovenaan