Identificatie alg

LaLizzerd

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2020
Berichten
1,907
Leeftijd
34
Locatie
Leeuwarden
Hallo allemaal,

Al een tijdje heb ik een bepaalde soort alg groeien op mijn spiderwood. Het groeit alleen op de meeste lichte plekken in het aquarium en alleen op het hout.

Het voelt zacht, maar niet slijmerig aan.

Weet iemand welke soort alg dit is?
 

Bijlagen

  • IMG_20210119_193745845.jpg
    IMG_20210119_193745845.jpg
    115.4 KB · Weergaven: 147
Groenwier alg.. als je deze in het aqaurium hebt is dat een zeer goed teken dat hij goed in balance is gekomen/is, maar het is wel een teken van Co2 en fosfaat gebrek dus wil je hier vanaf dan zul je fosfaat moeten meten en als die niet meetbaar is dan gaan aan vullen tot 0.5-1ppm met easy-life foso of een dergelijk product.
zolang het niet in de toppen van planten gaat groeien en planten geen gebreken vertonen met groeien etc etc zou ik er weinig aan doen dan zo nu en dan het wat weghalen met een sate stokje, hiermee wikkel de wieren om het stokje en kan je het zo wegtrekken.
Je kan ook een siamese algeneters in zetten die lusten dat graag en lusten ook overige algen.
 
Groenwier alg.. als je deze in het aqaurium hebt is dat een zeer goed teken dat hij goed in balance is gekomen/is, maar het is wel een teken van Co2 en fosfaat gebrek dus wil je hier vanaf dan zul je fosfaat moeten meten en als die niet meetbaar is dan gaan aan vullen tot 0.5-1ppm met easy-life foso of een dergelijk product.
zolang het niet in de toppen van planten gaat groeien en planten geen gebreken vertonen met groeien etc etc zou ik er weinig aan doen dan zo nu en dan het wat weghalen met een sate stokje, hiermee wikkel de wieren om het stokje en kan je het zo wegtrekken.
Je kan ook een siamese algeneters in zetten die lusten dat graag en lusten ook overige algen.
Bedankt! Zou zeker kunnen die tekorten. Ik voeg in dat bakje vrij weinig toe. Geen CO2 en een lage dosering AIO, niet teveel licht. Alles groeit en bloeit. Niet enorm hard, maar dat was de bedoeling.

Het zit alleen op het hout, niet op de planten. Ik vind het juist erg mooi staan, de garnalen zitten er ook graag op.

Dat omwikkelen en weg trekken gaat hem niet worden. Daarvoor is het te kort en het zit echt heel stevig aan het hout vast.
Wat dat betreft lijkt het een beetje op langharige, groene baardalg šŸ¤”

Enige alg die ik heb kunnen bespeuren is een klein plukje draadalg dat boven aan, vol in het licht tegen de heater aan groeit. Dat stukje trek ik eens in de twee weken van de heater af als het lang genoeg is om vast te pakken. De draadalg voelt duidelijk wat 'stugger' aan dan het alg op het hout.
 
heb dat spul ook wat me op valt is dat het heel goed is in voeding opnemen het laatst weg moeten halen omdat me drijf plant het minder deden door die alg
 
heb dat spul ook wat me op valt is dat het heel goed is in voeding opnemen het laatst weg moeten halen omdat me drijf plant het minder deden door die alg
Daar heb ik iets te weinig voor denk ik. Heb maar twee van deze plukjes in een 80cm šŸ¤”

Ik ga vanmiddag eens de waterwaarden testen, ben wel benieuwd nu
 
heb dat spul ook wat me op valt is dat het heel goed is in voeding opnemen het laatst weg moeten halen omdat me drijf plant het minder deden door die alg
Lijkt me sterk tenzij je de bak vol hebt want algen eten weinig voeding en daarom doen die het vaak ook goed in bakken waar men niks of weinig toevoegt. Algen verbruiken zo weinig waardoor ze dan toch zich nog prima kunnen vermenigvuldigen. Als het volgens jou zo is dat de drijfplanten het minder doen dan is daar een andere oorzaak de grondslag aan denk ik. Dat je algen hebt geeft al aan dat je tekorten hebt en daar hebben ook de drijvers misschien last van waardoor ze afterven. Zelfs in nano s zonder verdere toevoeging heb ik drijvers die het prima doen en die doen het dus met erg weinig voeding.
Van drijvers hoor je vaker dat die zomaar opeens afsterven of het niet doen terwijl ze in een andere bak het juist goed doen.
 
Dat omwikkelen en weg trekken gaat hem niet worden. Daarvoor is het te kort en het zit echt heel stevig aan het hout vast.
Als het op hout zit kun je het wel wegborstelen of even 5 min in heet (niet kokend) water leggen. Maar ja als je het echt mooi vindt dan zou dat niet nodig zijn ;)
 
Ik heb ook zo'n piepklein plukje op wat hout op een inderdaad goedverlichte plek in m'n bak, en pas sinds ik m'n co2 enorm heb teruggeschroefd (daarvoor had ik best wat BBA door de te hoge concentratie co2). Kan me er ook niet enorm druk om maken :)
 
Drijvers die in het in aquarium A goed doen en in Aquarium B weg kwijnen heeft diverse oorzaken, voeding >licht > hardheid van het water en temperatuur.

In de Discus bak waar Amazone kikkerbeet in groeid doet het als een zotte en in de Rio 350 ook terwijl de temperaturen anders zijn 28.5 en 25 graden schijnt niet veel invloed te hebben.
Maar in de rio 180 waar het water beton hard is met een PH van ruim 8,2 en een KH van 10 met een DH 21 kwijnt het gewoon weg na een aatal weken inclusief het vlot varentje wat in de discus bak ook niet wil groeien en bruin wordt doet het in de rio 350 juist zo goed dat ik weekelijks moet scheppen.

Alle aquaria hebben zat voeding.. in de Dennerile nano doet het vlotvarentje het ook niet maar amazone kikkerbeet groeid prima.. dus verklaar het maar.
 
Ja er zullen ongetwijfeld meer redenen zijn waarom een drijver het soms niet doet maar soms hoor je ook dat de waterwaarden vrijwel gelijk zijn en toch doet de plant het dan beter dan in de andere bak. Dit hebben we al in diverse topics gezien dus ik denk dat de oorzaak dan moeilijk te achterhalen is.
 
Als het op hout zit kun je het wel wegborstelen of even 5 min in heet (niet kokend) water leggen. Maar ja als je het echt mooi vindt dan zou dat niet nodig zijn ;)
Nee šŸ˜± ik wil het juist behouden. Hoop zelfs dat het wat meer wordt (op het hout).
In heet water wordt het sowieso niets, er staat ook nog een mooie Javavaren op het houtšŸ˜œ

Ik ben wel gewoon benieuwd welke soort alg het is. Onder "groenwier" vallen meerdere soorten alg.

Ik zat te denken aan fluweelalg. Maar ik ben er niet zeker van šŸ¤”
 
Ik dacht gelet op de lengte meer aan een vorm van draadalg omdat je dit ook krijgt met een co2 tekort maar ja er zijn heel veel soorten alg. Fluweelalg is dacht ik veel korter en vandaar de naam fluweel. Je hebt ook groene vorm van penseelalg en daar lijkt het ook best wel op al is dat lastig te zien op de foto.
 
Lijkt me sterk tenzij je de bak vol hebt want algen eten weinig voeding en daarom doen die het vaak ook goed in bakken waar men niks of weinig toevoegt. Algen verbruiken zo weinig waardoor ze dan toch zich nog prima kunnen vermenigvuldigen. Als het volgens jou zo is dat de drijfplanten het minder doen dan is daar een andere oorzaak de grondslag aan denk ik. Dat je algen hebt geeft al aan dat je tekorten hebt en daar hebben ook de drijvers misschien last van waardoor ze afterven. Zelfs in nano s zonder verdere toevoeging heb ik drijvers die het prima doen en die doen het dus met erg weinig voeding.
Van drijvers hoor je vaker dat die zomaar opeens afsterven of het niet doen terwijl ze in een andere bak het juist goed doen.
nee ik zag het ook aan de wortels kregen geen haren meer zodra ik dit weg hebt gehaald komt er weer haren op de wortels van de drijfplanten zo als hier boven al aan gegeven werd is het zowie zo een alg die in low nutriens bakken voor komt wil niet zeggen dat die dan niet veel op neemt van wat er nog wel aan wezig is drijf planten gaan niet zomaar kapot en hier in me ouden stelling crashen mijn drijf planten nooit random is altijd een oorzaak en in veel gevalen is dat te veel groei van anderen planten
 
Ik dacht gelet op de lengte meer aan een vorm van draadalg omdat je dit ook krijgt met een co2 tekort maar ja er zijn heel veel soorten alg. Fluweelalg is dacht ik veel korter en vandaar de naam fluweel. Je hebt ook groene vorm van penseelalg en daar lijkt het ook best wel op al is dat lastig te zien op de foto.
Ik heb ook een plukje draadalg op de heater die ik om de paar weken eraf pluk en dat voelt veel stugger. Dit is echt super zacht.

Misschien is het dan wel penseelalg. Ik wist niet dat deze ook zo groen kon zijn!
 
Vandaag wat waterwaarden getest:
KH: 4,5
PO4: 1,5 (zit tussen 1 en 2 in qua kleur)
NO3: onder de 10. Zeer licht roze (tussen 0 en 10).

De lage nitraatwaarde verbaast me niks, er zitten behoorlijk wat planten en drijfplanten in de bak, laag visbestand en geen nitraat in het kraanwater.

De planten doen het verder goed. Drijfplanten doen het oke. Ik kan een klein beetje extra nitraat toevoegen šŸ‘šŸ»
 
Ik heb ook een plukje draadalg op de heater die ik om de paar weken eraf pluk en dat voelt veel stugger. Dit is echt super zacht.

Misschien is het dan wel penseelalg. Ik wist niet dat deze ook zo groen kon zijn!
Ho ik bedoelde groene baardalg hoor en geen penseelalg:oopss:
 
Ho ik bedoelde groene baardalg hoor en geen penseelalg:oopss:
Ć“Ć³k dat wist ik niet.
Op zich kan ik makkelijk checken of het een roodalg is. Als ik een klein plukje af knip en easy carbo op doe zou het rood moeten worden.

Of zou dat bij de groene variant net weer niet werken?
 
Ik weet het zo niet en ik dacht dat deze variant weleens door @benvo was benoemd. ook kom je de naam GBA wel tegen via google.
Daar lees je BBA en GBA.
 
Garnaaltje is er ook blij mee šŸ˜œ
 

Bijlagen

  • IMG-20210120-WA0040.jpg
    IMG-20210120-WA0040.jpg
    54.7 KB · Weergaven: 105
Ik denk de garnalen met een sausje en dan op het sausje een plukje groenvoer :LOL: :LOL:
Dat klinkt wel lekker. Gebakken in knoflook.
Zou wel grotere garnalen nemen dan..

En zou ze toch uit het zicht van de garnalen in het aquarium eten šŸ˜‚
 
Hallo allemaal,

Al een tijdje heb ik een bepaalde soort alg groeien op mijn spiderwood. Het groeit alleen op de meeste lichte plekken in het aquarium en alleen op het hout.

Het voelt zacht, maar niet slijmerig aan.

Weet iemand welke soort alg dit is?
Dat lijkt me draad alg. Je verhouding licht, CO2 laat te wensen over. Het zal zich waarschijnlijk ontwikkelen op een lichte plek in je bak. Zorg in elk geval voor een goede waterdistributie. Voedt je planten voldoende en op de juiste manier, dus via de waterkolom en ook via de bodem. Zorg er voor dat je lichtsterkte afgestemd is op de vraag van je planten. Niet meer niet minder. Wanneer dit juist is afgesteld en deze alg blijft dat ligt de oorzaak in een CO2 tekort. Het huidige probleem kan je misschien bestrijden met carbo.
 
Dat lijkt me draad alg. Je verhouding licht, CO2 laat te wensen over. Het zal zich waarschijnlijk ontwikkelen op een lichte plek in je bak. Zorg in elk geval voor een goede waterdistributie. Voedt je planten voldoende en op de juiste manier, dus via de waterkolom en ook via de bodem. Zorg er voor dat je lichtsterkte afgestemd is op de vraag van je planten. Niet meer niet minder. Wanneer dit juist is afgesteld en deze alg blijft dat ligt de oorzaak in een CO2 tekort. Het huidige probleem kan je misschien bestrijden met carbo.
Ik zie het niet als probleem, want ik vind het werkelijk prachtig staan op het hout :)
Ik was dan ook zeker niet van plan om het te bestrijden šŸ˜œ Ik was alleen benieuwd welke soort alg het is. Ik had het nog nooit eerder gezien.

De planten doen het prima (allemaal 'low tech' planten zoals vallisneria, crypto, Bucephalandra, Anubias, javavarens, mos). Veel van het wateroppervlak is bedekt met overhangende planten en of drijfplanten. Ik denk minstens 50% van het wateroppervlak.

De alg van de foto zit op twee plekjes op het hout, inderdaad 1 recht onder de verlichting. En het stukje op de foto is ook een stuk waar een straal licht komt.

Aan de bovenkant van de heater groeit een beetje draadalg (dit herken ik wel als draadalg). Dit is zo weinig dat ik eens in de twee/drie weken het van de heater af pluk, dan is het misschien een centimeter lang.

CO2 'tekort' zou goed kunnen. In dit bakje voeg ik geen CO2 toe. 1x per week een beetje AIO voeding, veder capsules/kleibolletjes onder de planten welke dat nodig hebben.

Het licht: no clue. Twee goedkope ledjes. Wel met een dimmer :) Ik heb dit in het begin afgesteld door te kijken naar de planten enn algvorming. Met uitzondering van die twee stukjes (prachtige) alg en het plukje draadalg aan de bovenkant van de heater heb ik geen alg'probleem'.
Ik maak zelfs de ruiten niet schoon, al zeker drie maanden niet gedaan :) Misschien doen de garnalen dit ook wel.

Het bakje heeft een inhoud van zo'n 85 liter. Er staat een extern filter op, een JBL 701 (700 liter per uur debiet volgens de fabrikant). Daarin heb ik een half mandje turf granulaat in zitten en uiteraard filtermedia in de overige ruimte/mandjes.
Regelmatig gaat er nog wat catappablad in of een elzenprop voor de garnalen en de kleur.
Spraybar over de gehele lengte. Daarnaast zit er nog een kleine aquaflow 100 in met watten.

Visbestand: paar C. pygmaeus, 20 Boraras maculatus en heel wat garnalen. Niet echt intensief dus.

Ik ververs zo'n 20/25% per week. Soms wat extra als ik de bodem een keer extra afhevel (gaat dan om 10 liter).

Helaas haalt de camera de bruintinten wat weg šŸ¤” In het echt zijn zowel de vissen als het water wat donkerder.
Foto's van vandaag na een grote snoeibeurt en een waterwissel.
 

Bijlagen

  • IMG_20210120_193116079.jpg
    IMG_20210120_193116079.jpg
    132.4 KB · Weergaven: 90
  • IMG_20210120_193038919.jpg
    IMG_20210120_193038919.jpg
    375.8 KB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:
Ja, absoluut. Daarom wil ik het ook niet weg hebben ā˜ŗļø

Dus belangrijk om te weten wat de behoefte van deze alg is (als het draadalg is dan weet ik het) en kan ik zorgen/proberen dat het op deze manier blijft overleven en niet de boel overwoekerd.
 
Toch altijd wel leuk om te zien dat vele hysterische worden als ze algen zien in hun aquarium, en naar allerlei middelen gaan grijpen :DD

Wat ik al zei groenalgen of groenwier algen ontstaan door veel licht en weinig Co2 of Fosfaat en zolang het op het hout zit en niet in je planten toppen gaat zitten zou ik het lekker laten voor wat het is.
Zelf vind ik het prachtig als de achterwand of het internefilter bedekt wordt met dit soort algen staat veel natuurlijker en Algen horen ook bij het eco-systeem als planten het niet redden dan gaat moeder natuur zelf in grijpen om de boel te redden door algen in te zetten om het eco-syteem te redden.
Er bestaat ook geen aquarium zonder algen zichtbaar of niet zichtbaar ze zijn er altijd omdat het gewoon een onderdeel is van het gehele eco-systeem en algen passen zich daar gewoon naar de situatie aan.
Bovendien is het ook gratis voedsel voor vissen en Garnalen en eventueel slakken en zolang het in balance blijft en de planten ondervinden geen hinder en groeien ook prima waarom zou je ingrijpen zoals vele dan gaan doen met middeltjes en extra dit en extra dat.. goed voor zakenlui daarom zijn er ook zoveel middeltjes tegen algen die amper werken.
Vaak is het licht iets temperen al de oplossing, planten iets minder licht groeien iets langzamer dus dan heffen de te korten die het zou veroorzaken ook vanzelf op en algen verdwijnen na een poosje.
Zo heb ik en de Rio350 al maanden algen problemen gehad na de opstart met de orginele ledbuizen.. gewoon A-4 velletje papier in repen geknipt en de buizen afgeplakt hiermee geheel met plakband gewikkeld om het droog te houden..na 4 weken knapte de bak helemaal op en weg waren de problemen en de planten doen het prima.
Dus zo simpel kan algen bestrijden zijn zonder middeltjes of extra geld uit te geven aan Co2 of planten voeding extra.. basis regels en hou het simpel en dit is vaak veel minder ingewikkeld maar wel doeltreffender als knoeien meten rommelen en flesjes en poedertjes weet ik allemaal wat wordt gebruikt.
 
Omdat jij ze niet de mogelijkheid/tijd geeft in je bakken om te groeien waardoor je nooit hun schoonheid kunt bewonderen :deal:;))
Nou vergis je niet hoor want er steken af en toe wel wat de kop op maar ja ik haal een blad met een algje wel altijd weg met het verversen.
 
Op de Discusbak heb ik een duur Dennerile Co2 set staan met computer maar sins de lockdown is de fles al maanden niet meer gevuld en wat bleek de planten doen het gewoon prima zonder Co2, wel elke week met de wissel voeg ik wat Profito en kalium toe wat ik in elke bak doet omdat het wel effect heeft op planten als je het niet geeft.
Eerlijk gezegd zijn er ook geen algen bij gekomen zoals baardalgen die ik niet heb, deze algen beschouw ik ook als een besmetting, heb je ze niet dan krijg je ze vaak ook niet maar heb je ze gekregen dan gaat het soms heel de bak door op de planten en dergelijk en met name waar veel stroming is.
Enigste algen die erin zitten die groeien op het interne filter waar het licht vol op valt ..mooie groenwieralgjes waar de Discussen maar al te graag aan zitten te plukken dus gratis vitamines en groenvoer !
Dus de Dennerile Co2 set is vrijwel overbodig in de Discusbak dus gebruik ik hem enkel als continu PH meting die mij verteld wanneer ik water moet gaan verversen als hij gaat dalen onder de 7 en na de verversing op 7.3 dagen blijft hangen en einde van de week weer langzaam begint te dalen.
Meet nooit fosfaat of nitraat in deze bak en gaat prima door alleen te obseveren met hun eetslust en gedrag kan ik al afleiden of er iets mis is met het water.. zoals te hoog nitraat en de PH aflezing klopt precies wat het gedrag zegt van de vissen.. tijd voor een waterwissel.

Rio350 zit geen Co2 op wel het zelfde als de Discus bak wat plantenvoeding en meet verder niks zie aan de eetslust van sumatranen en hun aktiviteit wel of er iets fout zit aan het water maar omdat hij niet overbezet is met vis en met veel snel groeiende planten zoals waterpest,chineese klimop en Valisinera Gigantea en Amzone kikkerbeet + eendenkroost en dan nog wat trager groeinde zoals crypoto's en javavaren heb ik denk eerder te weinig nitraat en fosgaat als overschot.
Verversing gebeurt dan eens in de maand 25% of zelf na 2 maanden als ik de KH meet en lager wordt dan KH3 grijp ik pas in en ga 40% verversen.
Heb ook een hand Geleidbaarheid meter en die geeft netjes 640ms aan en na een paar weken zie je deze iets zakken wegens uitputting van mineralen en dit duurt echt weken voordat hij wat zakt en meet dan pas de KH of het klopt en ga verversen.

Dus het is allemaal niet zo ingewikkeld en nodig om elke week water te gaan wisselen, oke de Discus bak doe ik wel elke week 25% maar dit zijn vervuilers en ook soms als het water nog niet onder de ph 7 is gezakt sla ik wel eens een week over.

En algen ???? nergens last van ook niet in de Rio350 na dat ik 6maanden geleden de ledbuizen heb afgeplakt die de bak het uitstekend met minimaal onderhoud dan wat snoeien van de planten na 1x per week of 2weken.
Dus het kan ook zonder teveel knoeien en rommelen en middeltjes en zonder dat je algen krijgt of elke week onderhoud moet plegen met waterwissels en uitzuigen.. wat afzuigen van de bodem ? nog nooit gedaan in de Discusbak en de rio350 dat is het voordeel van juiste voedingsbodem + afdekken met een goede laag filterzand dan heb je geen rotzooi zoals met grind en dergelijke. + zand is veel natuurlijker en beter voor alle vissen.. en de planten ? joh die groeien in filterzand net zo goed als in grind zolang je wel zo nu en dan wat voeding bij de wortels drukt.. zoals osmoscote en wat klei gaat het prima.
Dus zo simpel kan het zijn zonder poespas en hoop gedoe en zelf met Disussen gaat dat prima.. , ik heb geen ziektes of problemen ze eten altijd al een zotte het voer en zijn kerngezond.. maar niet zoals vele beweren elke week grote waterwissels want owee of je leest dat er ziektes zijn..gaten ziekte, flagaten wormen etc etc.. nee je moet ze ook niet steriel houden want dat is in de natuur ook niet zo.
Maar goed algen heb ik dus totaal geen last van en hoe meer je rommeld en veranderd en het aquarium niet juist opzet hou je problemen.
Lang verhaal weer en ook zo lekker kort weer, tja bloed kruipt waar het niet kruipen kan he das de passie voor de hobby.
 
Terug
Bovenaan