Identificatie alg

Ik denk ook dat dat prima kan Ed maar zoals je zelf al schrijft heb je bij een de led afgeplakt en dat is het nou maar net denk ik. Met niet veel licht zal de vraag gering zijn en ontstaan er amper tekorten en zo voorkom je ook algen.
Het is dat je nog moet voeren maar anders hoefde je helemaal niks te doen ;)
 
Zo heb ik en de Rio350 al maanden algen problemen gehad na de opstart met de orginele ledbuizen.. gewoon A-4 velletje papier in repen geknipt en de buizen afgeplakt hiermee geheel met plakband gewikkeld om het droog te houden..na 4 weken knapte de bak helemaal op en weg waren de problemen en de planten doen het prima.
Hmm , toch wel jammer om dure/energie zuinige ledlampen zo te gebruiken.
Was het niet op te lossen door maar 1 balkje te laten branden en kort/enkele uren/pauzes de 2de bij te schakelen
 
Hmm , toch wel jammer om dure/energie zuinige ledlampen zo te gebruiken.
Was het niet op te lossen door maar 1 balkje te laten branden en kort/enkele uren/pauzes de 2de bij te schakelen
Helaas is bij juwel de lampen seriel geschakeld dus doe je 1 lamp uit gaan ze beide uit dus was dit de makkelijkste manier om ze af te plakken dan te gaan zitten knoeien met de bedrading intern, aangezien hij pas sins mei 2020 draaid en 2jaargarantie heeft ga ik niet zitten klooien wat de garantie doet vervallen..
Andere velichting aanschaffen zoals hela lux spectrum had ik in gedachten maar met controller gaat dit over de 400euro heen en dat vind ik echt de investering niet waard als het met afplakken ook gewoon prima werkt en kost vrijwel niks.
Discusbak Rio450 zitten ook de orginele ledbalken in maar daar heb ik geen problemen mee lijken ook iets minder fel te branden als in de Rio350, als nacht verlichting in de discusbak heb ik 2x JBM 80cm led balken liggen die uit de Rio180 zijn gekomen deze branden op 20% mee en in avond nadat de juwelbalken uit zijn dimd hij het tot 2-5% prima en das prima om de Discussen in de nacht te laten orienteren zonder schrik reakties als er in de kamer of zoiets plots iets gebeurt zoals plots licht aan en dat ze zich niet te barsten knallen tegen de ruiten dus mooi opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat dat prima kan Ed maar zoals je zelf al schrijft heb je bij een de led afgeplakt en dat is het nou maar net denk ik. Met niet veel licht zal de vraag gering zijn en ontstaan er amper tekorten en zo voorkom je ook algen.
Het is dat je nog moet voeren maar anders hoefde je helemaal niks te doen ;)
Tja ik vind zelf dat een aquarium zichzelf voor een deel moet in stand houden want wat heb je er aan om elke keeer te gaan klooien en rommelen omdat het anders algen of andere problemen opleverd ben je over gedragen aan een slave to the rythem syndroom en genieten van je stukje nep natuur met vissen gaat verloren om er van te genieten... als ik werk zocht dan was ik wel in een aquariumwinkel gaan werken in plaats van genieten van mijn aquariums.
en hoe natuurlijker hoe mooier !
Setup van een aquarium kan je daar ook gewoon aan aanpassen als je hem juist opzet..en dat begint met bodem substraat ! kan je zoveel ellende en onderhoud schelen zodat je kan genieten van je vissen en alles wat er in leeft.
Vroeger was het gewoon tuinaarde met trufplaten en hop zand erover, maanden maar ook maanden met low light en krappe filtering deden de bakken het soms nog gewoon beter dan de gemiddelde hightech bakken die klauwen met geld hebben gekost terwijl je gewoon tuiaarde uit de tuind schepte of haalde bij een tuincentrum en whala prachtige plantengroei en geen ziekevissen met minimaal onderhoud.
Moet je maar eens kijken hoeveel middeltjes je in huis haalt en wat het kost ! en heeft het iets veranderd aan een beter aquarium welnee.. kost nu alleen maar extra geld wat geheel niet nodig hoeft te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ja, absoluut. Daarom wil ik het ook niet weg hebben ☺️

Dus belangrijk om te weten wat de behoefte van deze alg is (als het draadalg is dan weet ik het) en kan ik zorgen/proberen dat het op deze manier blijft overleven en niet de boel overwoekerd.
Zo zie je maar weer: "Elk nadeel heb zijn voordeel" :petjeaf:

De een moet er niet aan denken om algen in zijn bak te zien en de ander probeert ze in stand te houden door een mooie balans te zoeken.
 
Is het geen borstelalg?
Nee, ik zie dat dit onder de roodalgen valt.
Maar ik kende borstelalg nog niet😋

Het is geen roodalg. Ik heb een stukje afgeknipt en heb het getest met easy carbo. Het sloeg niet rood/paars uit, zoals normaal wanneer het roodalgen dood gaan.
 
Zo zie je maar weer: "Elk nadeel heb zijn voordeel" :petjeaf:

De een moet er niet aan denken om algen in zijn bak te zien en de ander probeert ze in stand te houden door een mooie balans te zoeken.
Zolang het niet woekert of op de planten zit heb ik er geen probleem mee 😁👌🏼

Garnalen zitten er ook graag op te grazen.
 
Nee, ik zie dat dit onder de roodalgen valt.
Maar ik kende borstelalg nog niet😋

Het is geen roodalg. Ik heb een stukje afgeknipt en heb het getest met easy carbo. Het sloeg niet rood/paars uit, zoals normaal wanneer het roodalgen dood gaan.
Oke, het lijkt er wel op haha
 
Het houden van een CO2 toevoeging vrije bak is niet nieuw. Vijftig jaar geleden deden we dit al. Moesten we dit eigenlijk ook omdat de mogelijkheden die we nu kennen er toen nog niet waren of te duur bleken. Een beperkte lichtsterkte en waterverversingen zo eens per twee , drie maand om je bak zo stabiel mogelijk te houden was het motto. Er was wel een beperking, namelijk je plantenbestand moest aangepast zijn aan de mogelijke licht intensiteit. En dat laatste is heden ten dage nog zo.
 
Het houden van een CO2 toevoeging vrije bak is niet nieuw. Vijftig jaar geleden deden we dit al. Moesten we dit eigenlijk ook omdat de mogelijkheden die we nu kennen er toen nog niet waren of te duur bleken. Een beperkte lichtsterkte en waterverversingen zo eens per twee , drie maand om je bak zo stabiel mogelijk te houden was het motto. Er was wel een beperking, namelijk je plantenbestand moest aangepast zijn aan de mogelijke licht intensiteit. En dat laatste is heden ten dage nog zo.
Bio Co2 was er al in de jaren "70 suiker en gist meer niet maar werd heel weinig gebruikt want net wat je zegt je had vroeger ook geen high light aquariumplanten en als die er waren werden die vaak in een aquarium of grote glazen pot in de vensterbak gezet, hier in de nano 30liter komt Hydrophila stricta al 30cm boven de bak uit groeien en er staat geen extra lamp op dan het led lampje op de bak zelf...
En hoe krijg je dat voor elkaar.. gewoon tuinaarde scheppen uit de tuin 5cm dik en dan goed afdekken met 5-7cm zand.. wat osmoscote erbij en het groeid als kool
142094576_4917010468370301_7095684958739551887_o.jpg
142094576_4917010468370301_7095684958739551887_o.jpg
 
Bio Co2 was er al in de jaren "70 suiker en gist meer niet maar werd heel weinig gebruikt want net wat je zegt je had vroeger ook geen high light aquariumplanten en als die er waren werden die vaak in een aquarium of grote glazen pot in de vensterbak gezet, hier in de nano 30liter komt Hydrophila stricta al 30cm boven de bak uit groeien en er staat geen extra lamp op dan het led lampje op de bak zelf...
En hoe krijg je dat voor elkaar.. gewoon tuinaarde scheppen uit de tuin 5cm dik en dan goed afdekken met 5-7cm zand.. wat osmoscote erbij en het groeid als kool
Bekijk bijlage 317296Bekijk bijlage 317296
Hygrophila stricta is wel een mooie grote plant.
Ik had de Hygrophila guianensis en die groeide als kool inderdaad :) Lijkt er wel een beetje op, deze kreeg rozige bladeren in de top.
De plant Wwoekerde zo erg dat ik uiteindelijk had besloten de plant maar eruit te halen 😅
 
Bio Co2 was er al in de jaren "70 suiker en gist meer niet maar werd heel weinig gebruikt want net wat je zegt je had vroeger ook geen high light aquariumplanten en als die er waren werden die vaak in een aquarium of grote glazen pot in de vensterbak gezet, hier in de nano 30liter komt Hydrophila stricta al 30cm boven de bak uit groeien en er staat geen extra lamp op dan het led lampje op de bak zelf...
En hoe krijg je dat voor elkaar.. gewoon tuinaarde scheppen uit de tuin 5cm dik en dan goed afdekken met 5-7cm zand.. wat osmoscote erbij en het groeid als kool
Bekijk bijlage 317296Bekijk bijlage 317296
Een mogelijkheid inderdaad. Maar hier werd veel gebruik gemaakt van turfplakken. We haalden een turf bij de kolenboer, dat spul werd toen gewoon daar verkocht, en sneden dat in plakken die vervolgens onder de aarde gelegd werden. Voor onze planten bleek dat een uitstekende bodem.
 
Daarom en het kan allemaal veel simpeler en goedkoper, als je een voedingsbodem koopt in een aquarium winkel in emmers of in een zak betaal je vaan per 5liter al snel 15-40euro terwijl schone tuinaarde met wat turf en beenmeel + wat rode/blauwe klei samen voegd en mengt dan heb je al een prachtige basis voor een voedingsbodem.
Wat kost dat nou je heb al 5-20liter schone tuinaarde voor 2-8euro beenmeel kost ook niet veel 2-6euro per 500gram, osmoscote bolletjes er door a 8.95 heb je 40bolletjes vol NPK + spoor elementen. je kan ook gewoon tuinaarde uit je tuin scheppen dat werkt net zo goed en zit al vol met micro organisme en voedingsstoffen.
Wel heb ik 100gram JBL Ferropol toegevoegd als ijzerbron door de tuin aarde heen.
Alle aquariu die hier draaien inclusief de Discusbak zit gewoon tuinaarde in van 5cm en af gedekt met filterzand + osmoscote, valisenera groeid de pan uit Zwaardplanten worden gigantische groot en vers groen en de rode varianten (red-flame-ozelot red) knallen gewoon met de rode kleur... vrijwel alle planten die ik heb doen het 10x beter op zelf gemaakte voedingsbodem dan als een gekochte voedingsbodem uit een aquarium winkel. Amazonia en dergelijke PH verlagend is ook niks meer dan turf bolletjes met voedingstoffen en daar moet je dan zoveel voor betalen ?
Dennerile depomix man man,, tuinaarde met wat zand en stukjes turf en wat voedingstoffen.. kijk eens naar de prijs.. je kan het gewoon zelf maken ..veel goedkoper en vaak nog rijker aan voeding en micro organisme wat alles bevorderd voor een gezonde bodem en een gezonde bodem betekent een gezond aquarium omdat je planten het gewoon verschrikkelijk goed doen.

Marketing meer is het niet met belachelijke prizen voor een voedings bodem, nouja je houd bij sommige leuke emmers er van over handig om je auto te wassen :LOL:
 
Terug
Bovenaan