Wat is er nieuw

Identificatie LED

Gdeleeuw

Well-known member
Lid geworden
13 april 2019
Berichten
199
Leeftijd
35
hallo ik heb pas via marktplaats een bakje aangeschaft. de led verlichting is mooi om te zien maar denken jullie dat het voldoende is voor bodembedekkers als monte carlo en hoger in de bak HC? kan iemand aan de hand van de foto's misschien vertellen welke lamp het is, en welke lamp ik eventueel extra moet aanschaffen?
 

Bijlagen

  • Led 1.jpeg
    Led 1.jpeg
    47.4 KB · Weergaven: 95
  • led 2.jpeg
    led 2.jpeg
    50.2 KB · Weergaven: 96
  • led 3.jpeg
    led 3.jpeg
    20.5 KB · Weergaven: 100
ik denk niet dat de eerste 2 foto's iets te zien hebben met de led. Dat lijken me de voorschakelapparaten van de oude tl buizen die vroeger op de plaats van de led zaten.
 
U heeft gelijk. de ledlamp zit gewoon los in de houders van de tv gestoken.
 
U heeft gelijk. de ledlamp zit gewoon los in de houders van de tv gestoken.
De details van de led zouden dan ergens op de led zelf moeten staan.
 
gt8 20 staat op de balk.
 
Het is een superfisch, retroled 18 watt ledlamp. Zou hij voldoen voor bodembedekkers? Waterhoogte is 40 cm
 
Zo te zien is dat inderdaad een SuperFish retro-led buisje. Het is een vervanger voor de 18W TL versie en het werkelijke vermogen van die buis is volgens SF zo'n 12W. Zie de brochure (dit is een combi lamp van 60cm vermoed ik). Zover ik kan beoordelen zijn die lampen niet echt geschikt voor planten die middel tot veel licht vragen.
 
ok, en wat is de meest bugetvriendelijke oplossing denk u?
 
Als je meer wilt weten over wat voor verlichting geschikt is voor jouw aquarium dan hebben we wat meer informatie nodig. Wat voor aquarium (formaat), welke planten wil je gaan houden en wat is het budget? Ik heb zelf bijvoorbeeld ook een SuperFish LED buisje hangen boven een meter bak (waterhoogte 60cm) alleen is dit de 'Bright' versie. Het gaat op zich prima met planten die net veel licht nodig hebben denk daarbij aan javavaren, anubias en een aantal echinodorus planten. Wil je echt wat planten gaan groeien die meer licht nodig hebben dan vrees ik dat je er met een simpel SuperFish buisje niet weg komt. Dan kom je toch meer terecht bij de JMB balken of HVP aqua.
 
Bakje is 80x35x40. Budget is zo weinig mogelijk, heb best wat verspilt door onwetendheid. had een bakje gekocht en kwam erachter dat de ene kant bekrast was en de andere kant vol kringen van zuignappen die er met geen mogelijkheid meer uit te krijgen was. (dit zou niet zichtbaar zijn als er water instond, nou wel dus). Een ander bakje gekocht met een eheim 2211 classic erbij. garnalenfiltertje etc erop, nu las ik op dit forum dat ik minimaal een 2213 nodig heb voor dit formaat bak, heb op een aantal geboden op marktplaats. de scape die ik wil maken kwam toevallig recent ook op dit forum voorbij, zie bijgevoegde foto. de hardscape wil ik ongeveer hetzelfde maken en het hout heb ik al. onderin de bak komt filterlava in waszakken als ophoging en daarbovenop een centimeter of 5 hornbachzand zwart. tussen het zand zo nodig plexiglas terrassen om het omhoog te houden. als beplanting wil ik 2 a 3 soorten bodembedekker over de 'heuvel' laten groeien. achterin fijnbladerige plantjes (ben er nog niet uit) en iets van braziliaanse klimop tegen de achterwand. het hout wordt met mos bedekt. de bewoners worden garnalen en 2 mexicaanse dwergkreeftjes. aangezien de dwergkreeftjes slopers zijn wil ik beginnen met een dry start, al zou ik niet weten hoe dat zou moeten met een flinke 'slope'. wanneer een dry start zou lukken hoeft de led alleen maar te 'onderhouden' zeg maar
 

Bijlagen

  • josh-sim-ada-champion-1.jpg
    josh-sim-ada-champion-1.jpg
    89.5 KB · Weergaven: 86
Ook iets om rekening mee te houden is dat de kreeftjes een hekel hebben aan (te) fel licht. een voordeel is dat de bak schuin zal oplopen, dan kan ik bijvoorbeeld de hc met hoge lichtbehoefte bovenin planten en de monte carlo iets lager
 
Toevoeging: ik ga zelf een bio co2 systeem maken
 
Ik ben geen expert op dit gebied dus laat verder advies even aan anderen over. Wellicht kan @Cornelius je hiermee verder helpen, dat is meer in zijn straatje 🙂
 
Ok dank je wel voor je reacties!
 
Graag gedaan.

Het is overigens voor iedereen een stuk overzichtelijker als je met 1 account werkt. Dan kunnen we wellicht de logica in de verschillende topics ontdekken en je beter helpen.
 
de goedkoopste optie is denk ik de TL verlichting herstellen, een evsa en paar buisjes kosten niet de wereld.

en schrijf HC af, het stelt kwa licht en co2 de hoogste eisen van alle voorgrond planten. als je weinig budget hebt zou ik daar iig geen geld aan verspillen.
 
Ik zal mijn oude account inderdaad verwijderen (sta ik mee op de laptop ingelogd blijkbaar 🙂 ) De HC schrijf ik af. De TL herstellen is inderdaad een optie, wel erg jammer want ik vindt de LED wel veel mooiere verlichting. Maar goed, dan kunnen overdag de TL's branden en savonds wanneer ik thuis ben de LED. Is het ook een optie om de eerdergenoemde superfish bright lamp er gewoon bij te hangen of is de verlichting dan alsnog onvoldoende voor plantjes die gemiddeld licht vragen?
 
Is het ook een optie om de eerdergenoemde superfish bright lamp er gewoon bij te hangen of is de verlichting dan alsnog onvoldoende voor plantjes die gemiddeld licht vragen?
Ik zou het je niet durven zeggen. Die bright versie is onlangs vernieuwd en zou een PAR van 167 zou moeten hebben (op 20cm afstand) en dat is volgens mij best een hoop. Persoonlijk zou ik echter niet meer geld stoppen in B-merk verlichting en dan toch in een keer iets goeds kopen.
 
AquaCafe
Help Users
      Ed Tensen: Middag allemaal
      Terug
      Bovenaan