Wat is er nieuw

Iemand die mijn algen kan verklaren?

Patr!ck

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2020
Berichten
57
Leeftijd
33
Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen het laatste beetje alg uit mijn aquarium te verbannen.
Heb ondertussen al zoveel over algen bestrijding gelezen en geprobeerd maar kom er echt ff niet meer uit.
Ik heb een Rio 180 draaien sinds december vorig jaar en sinds dien ben ik nog steeds bezig met het uit zoeken van de juiste combinatie van factoren om een alg vrije bak te realiseren.
Overigens heb ik 2 maanden geleden de bodem vervangen van mijn aquarium en de inrichting iets veranderd.
Tot op heden nog steeds niet in geslaagd om algen vrij te zijn.
Terwijl ik er met veel plezier en veel toewijding aan werk en van geniet iedere week.

Ik heb het vermoede dat de algen explosief toenemen , iedere keer als ik mijn waterwissel gedaan heb.
Hoe raar dat ook mag klinken.
De planten groeien wel gewoon goed, en vrij vlot.
Maar het alg komt vooral op de oude bladeren van planten voor, maar begint na gisteren ook op het jonge blad / hardscape.
Vind het zo zonde om steeds die aangetaste planten te moeten snoeien.
Ik denk dus dat de fout door een handeling van mijzelf komt.
De waterwissel doe ik overigens iedere zondag, minstens 50% water.
Dan voeg ik ook de vloeibare bemesting toe. (EI Methode)
40 ml Complete vloeibare bemesting van aquariumbemesting.nl
Misschien te veel bemesting? (Mits dat kwaad kan, lees verschillende verhalen hier over)
Wie o wie kan mij helpen, ik ben het even helemaal zoek.


Dit zijn de specs van mijn aquarium;
Juwel Rio 180 LED
Day Led balk aan de achterzijde, Nature Led balk aan voorzijde.
Branden slechts 7,5 uur.
Co2 systeem gaat 2 uur voordat het licht aan gaat draaien. (Uur voordat licht uit gaat, uit) +/- 2 Bellen/s
Intern Filter van Juwel (Wel geupgrade van Eccoflow 600 naar 1000 voor betere circulatie)
Aquasoil voedingsbodem van Dennerle.
Vloeibare bemesting van aquariumbemesting.nl 40ml (Complete) wekelijks

Zal ook nog even wat foto's toevoegen en mijn waterwaardes meten die volgen nog.
Ik wacht met smart op antwoord, alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Aquarium1.jpeg
    Aquarium1.jpeg
    55.8 KB · Weergaven: 122
  • aquarium2.jpeg
    aquarium2.jpeg
    178 KB · Weergaven: 127
  • aquarium3.jpeg
    aquarium3.jpeg
    129.6 KB · Weergaven: 118
  • aquarium4.jpeg
    aquarium4.jpeg
    143.1 KB · Weergaven: 111
Wat zijn de waterwaarden en wat voeg je allemaal toe want ik lees niks over nitraat en fosfaat. Op zich is de helft verversen geen probleem maar je moet wel voldoende voeding in het water hebben en daarbij een goede circulatie. Heb je ook een dropchecker?
 
Ik heb zojuist weer even gemeten,

pH 7
KH 4
GH 6
PO4 1mg/l
NO3 10mg/l

De drop checker Is zeker aanwezig, staat altijd netjes op groen.
Wel is het aquarium vrij warm, 28,5 graad.
Zou de hittegolf de boosdoener kunnen zijn?
 
Goede post, duidelijk.
Ik zie wat baardalgen/penseelalgen rechts onderin. Dat duidt er voor mij op dat de CO2 verdeling door je bak mogelijk niet optimaal is. deze algen zijn namelijk typisch voor een CO2-tekort.
Ook zie ik dat de bellen bij je diffuser rechtomhoog gaan en verloren gaan aan het oppervlak.
Kun je misschien een betere doorstroming door je bak krijgen? het liefst zorg je dat:
-de bellen van je diffuser met de stroming mee omlaag getrokken worden
-Alle planten in je bak lichtjes bewegen door de stroming (best lastig, maar dat is dus de uitdaging)

Qua bemesting lijkt het OK. Van teveel bemesting zou je geen alg moeten krijgen, want dat zouden alle EI-gebruikers dat moeten hebben.

Weet je wel zeker dat je voldoende bemest? Dus heb je je NO3 wel eens gemeten vlak voordat je de bak opnieuw gaat bemesten? NO3 moet je boven de 0 houden om algenvrij te blijven.

Andere wat nog iets zou kunnen doen: niet wekelijks doseren, maar dagelijks of aantal keer per week. Dan heb je minder schommelingen en de kans op een tekort wordt ook kleiner.

28,5 graden zou geen probleem hoeven zijn volgens mij. Dat heb ik hier ook wel eens gehad in het verleden en mijn bak is (bijna) altijd algenvrij.

OK NO3 is dus 10. dat is netjes. De vraag is alleen of het ook nog boven de 0 is aan het einde van de week.
 
Heb je een foto van de dropchecker en ik denk dat net als Trinankria al aangeeft dat het weleens een probleem met de distributie kan zijn.
 
ph 7 en een kh van 4....dan is er een CO2 te kort.
welke dropchecker heb je...20 mg of 30 mg
Ik zou verder verlagen naar een ph van 6.7 en de dropchecker licht groen/ geel maken indien het de 20 mg variant is.
De palnten die ik zie zijn niet echte soorten diee veel lcith nodig hebben....misschien anders de INTENSITEIT verlagen...dus niet de tijdsduur.
 
Bedankt voor jullie reacties.

@trinakria Wat betreft de diffuser, er gaat inderdaad een hoop co2 verloren en rechtstreeks omhoog. De reden dat hij aan die kant en zo laag mogelijk zit is; Omdat daar vrij veel stroming achterlangs het hout gaat. De hele fijne co2 belletjes worden netjes meegevoerd richting achterkant van aquarium en vervolgens naar de filter uitlaat die het weer naar beneden blaast. Maar is niet optimaal dus.

Ik heb de pomp al vervangen voor een sterkere variant maar het blijft heel lastig om met zon klein en beperkt uitlaat pijpje een goeie verdeling te vinden.(Of mijn indeling van het aquarium is niet optimaal)

@jessicapilon @janjdk De drop checker die ik gebruik is de glazen checker van plantedbox. Deze heb ik rechts redelijk onderaan het ruitje geplakt, en geeft groen aan. (Hier is v.g.m. de minste stroming)
Raden jullie aan om nogmaals de co2 iets te verhogen?
 

Bijlagen

  • 0ADE235A-3D7B-444E-B705-C9AD4611A3BC.jpeg
    0ADE235A-3D7B-444E-B705-C9AD4611A3BC.jpeg
    179.1 KB · Weergaven: 106
Donkergroen zo te zien, dus je zou best iets hoger in CO2 kunnen gaan en kijken wat dat doet.
 
Ik zelf werk het liefst met "schoonmaakploegen" en "hulpplanten".
Amano garnalen, Neocardinia garnalen en Neritina natalensis (renslakken) en als planten de snelgroeiers als de Hygrophila polysperma en mijn top favoriet de Limnophila sessiliflora.
Ik weet dat vele hier voorstander zijn van waterwaardes en aanpassingen erin doen ed, maar persoonlijk hou ik meer van zo min mogelijk aanpassingen doen, ik ben van mening dat ik dan juist verstoring breng.

Mijn persoonlijke ervaring met mijn eerste bak (sinds vorig jaar weer terug begonnen).
Ik had alg en ook de ergste vorm vond ik, de blauw alg!
Ik helemaal in paniek mijn water ververst, testen uitgevoerd en alles ging van kwaad tot erger.
Tot ik terug pakte naar hoe ik vroeger mijn bakken behandelde, met dierlijke en planten als hulptroepen.
Snel groeiende planten toegevoegd, omdat
Tot op heden, geen puntje alg in welke vorm/variant dan ook meer te bekennen, zelfs de normale alg op het glas heb ik niet en als die er is, weet ik dat ik mijn slakken binnen no-time op die plek kan verwachten.
Ik voer zelfs bij met algentabletten 😉

Doe wat voor jou goed voelt, ik geef enkel aan welke ervaring ik heb en wellicht helpt het jou.
 
Ik zelf werk het liefst met "schoonmaakploegen" en "hulpplanten".
Amano garnalen, Neocardinia garnalen en Neritina natalensis (renslakken) en als planten de snelgroeiers als de Hygrophila polysperma en mijn top favoriet de Limnophila sessiliflora.
Ik weet dat vele hier voorstander zijn van waterwaardes en aanpassingen erin doen ed, maar persoonlijk hou ik meer van zo min mogelijk aanpassingen doen, ik ben van mening dat ik dan juist verstoring breng.

Mijn persoonlijke ervaring met mijn eerste bak (sinds vorig jaar weer terug begonnen).
Ik had alg en ook de ergste vorm vond ik, de blauw alg!
Ik helemaal in paniek mijn water ververst, testen uitgevoerd en alles ging van kwaad tot erger.
Tot ik terug pakte naar hoe ik vroeger mijn bakken behandelde, met dierlijke en planten als hulptroepen.
Snel groeiende planten toegevoegd, omdat
Tot op heden, geen puntje alg in welke vorm/variant dan ook meer te bekennen, zelfs de normale alg op het glas heb ik niet en als die er is, weet ik dat ik mijn slakken binnen no-time op die plek kan verwachten.
Ik voer zelfs bij met algentabletten 😉

Doe wat voor jou goed voelt, ik geef enkel aan welke ervaring ik heb en wellicht helpt het jou.
Dat is ook een manier natuurlijk. Het (De slakken en garnalen) is wel symptoombestrijding maar als het het gewenste resultaat oplevert is daar niets mis mee.
Zelf ben ik meer voorstander van condities creeeren waarbij de algen niet opkomen.
 
Het probleem zal, zo denk ik, liggen in je waterdistributie. Je gebruikt het originele binnenfilter van Juwel wat het op zich al wat moeilijker maakt om een goede waterdistributie te verkrijgen. Daarbij is het van belang om te zien dat er in je bak een mooie, maar ook erg massieve houtdecoratie staat die de waterverspreiding hindert. Je zou eens kunnen proberen om met een tussen stukje slang een spraybar te maken aan de achterwand. Het liefst zo lang mogelijk. Daarin maak je om de 3 cm. gaatjes van 2 mm. Deze richt je vlak onder het wateroppervlak licht naar beneden. Daardoor volgt er een water kaatsing met je voorruit die de stroming naar onderdrukt. Zo ontstaat er een spiraalvormige beweging richting je aanzuiging waarbij zoveel mogelijk plaatsen in je bak bereikt worden. Waarbij, als gezegd, je decoraties wel obstakels zullen vormen. Maar je stroming zal t.o.v. nu aanzienlijk verbeterd zijn met als gevolg dat ook je bemesting waaronder CO2 een maximale spreiding verkrijgt.
 
Ik zelf werk het liefst met "schoonmaakploegen" en "hulpplanten".
Amano garnalen, Neocardinia garnalen en Neritina natalensis (renslakken) en als planten de snelgroeiers als de Hygrophila polysperma en mijn top favoriet de Limnophila sessiliflora.
Ik weet dat vele hier voorstander zijn van waterwaardes en aanpassingen erin doen ed, maar persoonlijk hou ik meer van zo min mogelijk aanpassingen doen, ik ben van mening dat ik dan juist verstoring breng.

Mijn persoonlijke ervaring met mijn eerste bak (sinds vorig jaar weer terug begonnen).
Ik had alg en ook de ergste vorm vond ik, de blauw alg!
Ik helemaal in paniek mijn water ververst, testen uitgevoerd en alles ging van kwaad tot erger.
Tot ik terug pakte naar hoe ik vroeger mijn bakken behandelde, met dierlijke en planten als hulptroepen.
Snel groeiende planten toegevoegd, omdat
Tot op heden, geen puntje alg in welke vorm/variant dan ook meer te bekennen, zelfs de normale alg op het glas heb ik niet en als die er is, weet ik dat ik mijn slakken binnen no-time op die plek kan verwachten.
Ik voer zelfs bij met algentabletten 😉

Doe wat voor jou goed voelt, ik geef enkel aan welke ervaring ik heb en wellicht helpt het jou.

Toevallig heb ik de soorten planten die je hebt genoemd in mijn aquarium staan, ook heb ik deze garnalen rond grazen. Dit is een tijd goed gegaan. Maar zelfs de polysperma heeft nu een enkel haartje op het oude of beschadigde blad. Dus ik heb vgm echt iets veranderd wat ik beter niet had kunnen doen tijdens mijn weekelijkse schoonmaak beurt.
Misschien staat mijn filter uitlaat wel heel anders dan voorheen?
En moet ik het echt gewoon in de circulatie gaan zoeken, daar geloof ik ondertussen wel in.
 
Het probleem zal, zo denk ik, liggen in je waterdistributie. Je gebruikt het originele binnenfilter van Juwel wat het op zich al wat moeilijker maakt om een goede waterdistributie te verkrijgen. Daarbij is het van belang om te zien dat er in je bak een mooie, maar ook erg massieve houtdecoratie staat die de waterverspreiding hindert. Je zou eens kunnen proberen om met een tussen stukje slang een spraybar te maken aan de achterwand. Het liefst zo lang mogelijk. Daarin maak je om de 3 cm. gaatjes van 2 mm. Deze richt je vlak onder het wateroppervlak licht naar beneden. Daardoor volgt er een water kaatsing met je voorruit die de stroming naar onderdrukt. Zo ontstaat er een spiraalvormige beweging richting je aanzuiging waarbij zoveel mogelijk plaatsen in je bak bereikt worden. Waarbij, als gezegd, je decoraties wel obstakels zullen vormen. Maar je stroming zal t.o.v. nu aanzienlijk verbeterd zijn met als gevolg dat ook je bemesting waaronder CO2 een maximale spreiding verkrijgt.

Ik zal er eens naar gaan kijken, misschien is dat wel een goed idee dan. Ben al aan het rommelen geweest met de standaard uitlaat maar blijft een lastig verhaal. En als het niet anders is, haal ik dat grote stuk hout er wel uit en maak ik wel een nieuwe layout.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval, ik heb nu zeker weer informatie gehad waar ik wat mee kan. Ik zal de co2 nog iets opschroeven en me eens goed gaan verdiepen in mijn water stroming.
 
Ok even een update, ik ben nu bijna een week verder. En heb nog steeds het idee dat de algen langzaam aan iets toe nemen ipv af nemen. Ik heb de diffuser nu aan de achterwand gemonteerd, recht onder de uitlaat van mijn interne filter dus blaast nu bijna alle co2 lekker tegen de voorruit / de bak door. Hoop nu verbetering te gaan zien.

Nu heb ik dit weekend weer heerlijk op dit forum rond gekeken, en kwam ik ergens iets tegen over de standaard led verlichting van juwel. Deze wordt geleverd met een 9000k en 6500k lamp. Nu heb ik het aantal lumen eens bekeken en vervolgens uitgerekend wat er per liter aan licht boven hangt.
En dan kom ik op net geen 30 lumen / Liter.
Dit is wat overdreven vgm? Aangezien mijn plantenbestand voornamelijk bestaat uit planten die zwak licht nodig hebben.
Ben erg benieuwd naar wat jullie hier van denken! We blijven zoeken naar een oplossing voor die rot plaag, moet het toch een keer gaan winnen.
 
Ja hoe minder licht hoe lager de vraag naar co2 en dus minder snel een co2 tekort. Verlagen kan dus geen kwaad.

Je planten zelf kunnen het licht prima aan hoor.

Verder geduld hebben en niet teveel tegelijk veranderen . Ik zou na een maand pas conclusies gaan trekken.
 
Goedenavond,

We zijn nu zo’n 1,5 maand verder dus dacht laat ik eens een update geven, wat ik met jullie informatie heb gedaan / bereikt.

Het grootste probleem was idd de stroming in mijn bak.
Ik heb de twee grootste stukken hout verwijderd en mijn diffuser aan de achterwand vast gemaakt onder de uitlaat van mijn interne filter.
Dit heeft het CO2 probleem aanzienlijk verminderd !
De baard en penseelalgen groeien nauwelijks verder nu. Heel af en toe op wat oudere bladeren komt er nog wat tevoorschijn maar die zijn makkelijk weg te snoeien.
Doe nu wekelijks tijdens mijn waterwissel zo veel mogelijk alg verwijderen.
Merk nu echt dat ik het ga winnen!
Bak wordt steeds schoner, zie alleen af en toe nog wat zweef vuil voorbij gaan waar ik graag vanaf wil.
Maar dit zal wel lastig gaan met zon internfilter denk ik?

Ik ben nu van plan om de helft van de filter media te voorzien van siporax en een deel van de sponzen eruit te halen, zodat mijn filter altijd lekker door blijft blazen. Hoeveel kwaad kan dit voor de werking van het filter ivm de bacteriën? Als ik een deel van de sponzen laat zitten zal er niks aan de hand zijn hoop ik?

Zoals hieronder op de foto te zien gaat t de goeie kant op, bedankt voor jullie hulp 😀
 

Bijlagen

  • 3BB593AB-418F-467C-A5FC-18FC8A1625A2.jpeg
    3BB593AB-418F-467C-A5FC-18FC8A1625A2.jpeg
    152.4 KB · Weergaven: 99
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan