Patr!ck
Well-known member
- Lid geworden
- 25 februari 2020
- Leeftijd
- 35
Hallo allemaal,
Hopelijk kunnen jullie mij helpen het laatste beetje alg uit mijn aquarium te verbannen.
Heb ondertussen al zoveel over algen bestrijding gelezen en geprobeerd maar kom er echt ff niet meer uit.
Ik heb een Rio 180 draaien sinds december vorig jaar en sinds dien ben ik nog steeds bezig met het uit zoeken van de juiste combinatie van factoren om een alg vrije bak te realiseren.
Overigens heb ik 2 maanden geleden de bodem vervangen van mijn aquarium en de inrichting iets veranderd.
Tot op heden nog steeds niet in geslaagd om algen vrij te zijn.
Terwijl ik er met veel plezier en veel toewijding aan werk en van geniet iedere week.
Ik heb het vermoede dat de algen explosief toenemen , iedere keer als ik mijn waterwissel gedaan heb.
Hoe raar dat ook mag klinken.
De planten groeien wel gewoon goed, en vrij vlot.
Maar het alg komt vooral op de oude bladeren van planten voor, maar begint na gisteren ook op het jonge blad / hardscape.
Vind het zo zonde om steeds die aangetaste planten te moeten snoeien.
Ik denk dus dat de fout door een handeling van mijzelf komt.
De waterwissel doe ik overigens iedere zondag, minstens 50% water.
Dan voeg ik ook de vloeibare bemesting toe. (EI Methode)
40 ml Complete vloeibare bemesting van aquariumbemesting.nl
Misschien te veel bemesting? (Mits dat kwaad kan, lees verschillende verhalen hier over)
Wie o wie kan mij helpen, ik ben het even helemaal zoek.
Dit zijn de specs van mijn aquarium;
Juwel Rio 180 LED
Day Led balk aan de achterzijde, Nature Led balk aan voorzijde.
Branden slechts 7,5 uur.
Co2 systeem gaat 2 uur voordat het licht aan gaat draaien. (Uur voordat licht uit gaat, uit) +/- 2 Bellen/s
Intern Filter van Juwel (Wel geupgrade van Eccoflow 600 naar 1000 voor betere circulatie)
Aquasoil voedingsbodem van Dennerle.
Vloeibare bemesting van aquariumbemesting.nl 40ml (Complete) wekelijks
Zal ook nog even wat foto's toevoegen en mijn waterwaardes meten die volgen nog.
Ik wacht met smart op antwoord, alvast bedankt!
Hopelijk kunnen jullie mij helpen het laatste beetje alg uit mijn aquarium te verbannen.
Heb ondertussen al zoveel over algen bestrijding gelezen en geprobeerd maar kom er echt ff niet meer uit.
Ik heb een Rio 180 draaien sinds december vorig jaar en sinds dien ben ik nog steeds bezig met het uit zoeken van de juiste combinatie van factoren om een alg vrije bak te realiseren.
Overigens heb ik 2 maanden geleden de bodem vervangen van mijn aquarium en de inrichting iets veranderd.
Tot op heden nog steeds niet in geslaagd om algen vrij te zijn.
Terwijl ik er met veel plezier en veel toewijding aan werk en van geniet iedere week.
Ik heb het vermoede dat de algen explosief toenemen , iedere keer als ik mijn waterwissel gedaan heb.
Hoe raar dat ook mag klinken.
De planten groeien wel gewoon goed, en vrij vlot.
Maar het alg komt vooral op de oude bladeren van planten voor, maar begint na gisteren ook op het jonge blad / hardscape.
Vind het zo zonde om steeds die aangetaste planten te moeten snoeien.
Ik denk dus dat de fout door een handeling van mijzelf komt.
De waterwissel doe ik overigens iedere zondag, minstens 50% water.
Dan voeg ik ook de vloeibare bemesting toe. (EI Methode)
40 ml Complete vloeibare bemesting van aquariumbemesting.nl
Misschien te veel bemesting? (Mits dat kwaad kan, lees verschillende verhalen hier over)
Wie o wie kan mij helpen, ik ben het even helemaal zoek.
Dit zijn de specs van mijn aquarium;
Juwel Rio 180 LED
Day Led balk aan de achterzijde, Nature Led balk aan voorzijde.
Branden slechts 7,5 uur.
Co2 systeem gaat 2 uur voordat het licht aan gaat draaien. (Uur voordat licht uit gaat, uit) +/- 2 Bellen/s
Intern Filter van Juwel (Wel geupgrade van Eccoflow 600 naar 1000 voor betere circulatie)
Aquasoil voedingsbodem van Dennerle.
Vloeibare bemesting van aquariumbemesting.nl 40ml (Complete) wekelijks
Zal ook nog even wat foto's toevoegen en mijn waterwaardes meten die volgen nog.
Ik wacht met smart op antwoord, alvast bedankt!