Iemand een goeden tip? Anders kap ik ermee.


Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Berichten
1,577
Leeftijd
59
Een post van mij gekopieerd vanuit een ander topic:

"Ik kan me zo'n CO² installatie helemaal niet veroorloven.
Maar buiten dat:
Hoe kan het dan dat ik in de jaren 70 vrijwel wekelijks moest snoeien ?
Crypto's, Tijgerlotussen, gaten planten, niet gehinderd door enige kennis plantte ik alles.
En groeien dat het deed.
Als ik terugkwam van vakantie kon ik geen vis meer waarnemen.
Moest ik eerst snoeien.
Zonder gasvormige of vloeibare CO².
Zonder tests.
Zonder computergestuurde lichtplannen.

En nu is dat er allemaal wel en krijg ik het maar niet voor mekaar om een enigszins acceptabel bakje te fabrieken.
De enige manier om mijn bak nu vol met planten te krijgen is door om de zoveel tijd nieuwe te kopen.

Ondanks de tests.
Ondanks de meststoffen.
Ondanks de Carbon.
Ondanks slakjes.
Ondanks de adviezen alhier.

Maar als je ooit wat wil weten over alg kweken: dan ben ik de man waar je moet wezen.
Blauwe, bruine, groene, draad, ik heb ze allemaal of ik heb ze wel gehad "

De bak staat buiten in de tuin, maar tijdens het overwinteren binnen is het net zo'n drama.
DIt is het vijfde jaar op rij.
Heb alle tips hier al geprobeerd.
Wekelijks water verversen.
Juist niet verversen, alleen bijvullen.
Bemesten.
Juist niet bemesten.
"Black Outen" (Hielp geen moer. Maar dan ook niets.)
Carbo erbij. (Doet niets)
Vissen (nog) minder voeren.

Ik lig eraf.
De lol is weg.
Ik bedoel, bekijk de onderstaande foto's eens.....
Trieste bende.
P7144294.JPG
P7144295.JPG
P7144296.JPG
P7144297.JPG
P7144298.JPG
P7144299.JPG
P7144299.JPG
P7144300.JPG
P7144300.JPG
P7144301.JPG
 
Misschien is het nu het juiste moment om op een andere manier van aquariumhouden je plezier terug te krijgen : Kies voor een andere biotoop waarbij je geen groene vingers voor nodig heb. Een bak met nagenoeg geen planten. Bijvoorbeeld Malawi , Amerikanen Succes
 
Ja echt superkl*te natuurlijk. Kan me helemaal voorstellen dat het dan niet meer hoeft.
Wel prachtige algen?
Heb geen advies behalve zet m op en hopelijk vind je weer een opleving!
 
Tja, wel een klote situatie... Ik denk overigens dat er veel meer factoren zijn die invloed kunnen hebben op waarom het nu niet lukt en toen wel. Stond je bak toen ook buiten? Vergeet niet dat het weer nu extremer is geworden. Wellicht is de kraanwaterkwaliteit ook veranderd door technologische vooruitgang of doordat je misschien bent verhuisd? En wat dacht je van de kwaliteit van de lampen. Een TL van nu is niet een TL van vroeger.

De tips van de anderen om een 'simpele' bak te starten is natuurlijk een goed idee!
 
Misschien waren de lampen vroeger niet zo sterk als nu? Ik heb geen algen sinds ik mijn hele oppervlakte vol drijvers heb, ik heb nu 70% weggehaald en je ziet de algen terug komen, nu ben ik hier niet zo bang voor binnen een 2 tal weken is de oppervlakte weer vol en zal de alg weer weggaan. Ik raad je echt aan om drijvers te plaatsen, minder licht = minder groei = minder voedsel nodig = minder alg kijk maar eens naar mijn lido 120 ik heb heeeel veel planten, niet alles overleeft het maar ik voeg niks toe en de bak staat nu 3 jaar.

Buitenbak, zou ik tuinaarde doen (ja gewone zwarte modder, zelf scheppen niet uit zakje!!) dan laag zand om het af te denken dan wat grind/ kiezels voor natuurlijke look. Stenen hout planten de hele bende wat je erin wil hebben. Oppervlakte vol eendenkroos of andere buitendrijvers. Ik zou de zijkanten en achterkant afplakken. En de bak zo veel mogelijk in de schaduw houden. Denk dat je zo wel redelijk succes moet hebben.
 
Laatst bewerkt:
Een aquarium buiten, waar van boven en van de zijkanten / voorkant natuurlijk licht binnen komt is naar mijn bescheiden mening niet algvrij te houden. De hoeveelheid licht die hier binnen komt is gewoon veel te hoog en planten verbruiken binnen no time alle co2 en krijg je deze perikelen. Ik begrijp dat je schrijft dat het in de winter binnen hetzelfde probleem is, echter zal dit in die paar maanden wellicht gewoon te weinig tijd zijn om zich aan te passen aan de mindere hoeveelheid licht. Alg die je al hebt gaat namelijk niet zomaar weg, het is makkelijker om alg te voorkomen dan om deze te bestrijden.

Mijn tip, maak een U constructie van houten latjes met piepschuim en bekleed deze met iets zoals bijvoorbeeld vijvervfolie of een mooi canvas doek (voor buiten geschikt / uv) en schuif die over de voorruit en zijruiten heen. Dan heb je alleen licht wat van boven binnenkomt en is het allemaal wat beheersbaarder plus dat het ook een isolerende functie heeft zodat de temperatuur van het water wat stabieler blijft. Die U constructie zou je dan tijdelijk kunnen verwijderen als je lekker in de tuin zit met een kopje koffie.
 
buiten is altijd erg alg gevoelig, omstandigheden veranderen constant en lichtintensiteit is hoog. buitenbakken is volgens mij altijd een algfestijn.

binnen zou het jou wel moeten lukken een mooie frisse bak te houden zonder de dure techniek. De truc is volgens mij altijd Rust, Reinheid en Regelmaat(en zacht water)

1 Rust: blijf kalm, alg is geen reden om direct van alles te veranderen, met een beetje geduld verdwijnt heel veel alg vanzelf weer als je bak weer stabiel wordt. Veranderingen geeft instabiliteit en daar profiteren algen vooral van.
2 Reinheid: poets algen weg, alg dat je weghaalt kan zich niet uitbreiden. Zorg dat je aquarium schoon is, hevel vuil wekelijks af spoel je filtersponsen maandelijks uit. zorg dat je bak niet overbevolkt of overvoert is.
3 Regelmaat, doe je onderhoud wekelijk, een waterversering (30%) en vervolgens een dosering plantenvoeding.

en tot slot zacht water. 95% van de planten groeien beter naarmate het water zachter is. Low budget is een regenton maar osmose is ook niet zo gek duur.
 
In de regel is alg een zaak van tekorten. Ik ben dus bang dat je toch te weinig voeding hebt voor het licht wat wordt aangeboden. Kun je iets zeggen over de waterwaarden momenteel en wat je toevoegt en wat voor licht je gebruikt en hoelang?
 
De zin; als je iemand zoekt die goed is in het kweken van alg, ik ben de man voor jou... ik ging helemaal stuk! Maar snap ook dat het helemaal niet grappig is bedoeld. De verslagenheid druipt eraf, niet leuk! Als je er nog de kracht voor hebt, zou overnieuw starten met nieuwe gezonde planten en planten voeding. Ik zou zelf namelijk niet weten hoe ik deze bak nog kan omtoveren in een onder water paradijsje. Ik wens je veel succes!!!!
 
Zouden japonica's het ook buiten goed doen ? Evt. een ancistrus, die zijn ook blij met je algen. Licht wat temperen en denk dat je een aardig eind komt.
 
Heb je er drijfplanten in?
En zitten er aquariumplanten of vijverplanten in? (Geen idee of dit uitmaakt)
 
Ik heb planten die bladeren aan de oppervlakte hebben (lisdodde en waterweegbree), waterpest en duizendblad erin staan.
Ik heb geprobeerd kroos erin te doen, maar dat heeft het niet gered.
 
Direct daglicht geven altijd groene algen, oplossing onder een afdak plaatsen of zonnescherm om minder daglicht op het aquarium te laten vallen.
Dus zo heel vreemd vindt ik dit niet al die groene algen op de decoratie en ruiten en dan gefrustreerd raken dat het niet wil lukken.

Je kan het eigenlijk terug zien aan ondiepe vijvers met helder water die worden ook helemaal groen van de algen dus 1 en 1 = 2 dan zal het ook met direct licht buiten gebeuren met een aquarium.
 
Direct daglicht geven altijd groene algen, oplossing onder een afdak plaatsen of zonnescherm om minder daglicht op het aquarium te laten vallen.
Dus zo heel vreemd vindt ik dit niet al die groene algen op de decoratie en ruiten en dan gefrustreerd raken dat het niet wil lukken.

Je kan het eigenlijk terug zien aan ondiepe vijvers met helder water die worden ook helemaal groen van de algen dus 1 en 1 = 2 dan zal het ook met direct licht buiten gebeuren met een aquarium.
Dat weet ik, maar zie hierbij mijn oplossing van vorig jaar.
Die ook niet hielp.
Bovendien staat de bak de hele dag in de schaduw.
vorig jaar 1.JPG
vorig jaar 2.JPG
 
Ik heb 2 van mijn bakjes, 30 liter en 60 liter, met minimale bezetting en middelen, tegen een blinde muur staan. Ik verwacht echt dat je daar de oplossing in zult vinden. Regelmaat en weinig onderhoud.
 
Alg is ook gewoon een organisme wat groeit eigenlijk niks mis mee behalve dat het er niet uitziet. Alg groeit op heel veel verschillende omstandigheden behalve een paar maar ik heb deze helaas nog niet gevonden.

Begin anders een wafer fabriek.
 
Ik heb 2 van mijn bakjes, 30 liter en 60 liter, met minimale bezetting en middelen, tegen een blinde muur staan. Ik verwacht echt dat je daar de oplossing in zult vinden. Regelmaat en weinig onderhoud.
Heb je jou bakken ook buiten dan???
 
Als echt niks werkt, misschien is het dan waard om gewoon de hele boel eens te "resetten" (op de vissen na). Dus alles eruit: bodem, planten, water, decoratie en deel van het filter. Het aquarium en filter helemaal goed schoonmaken om de algen er uit te krijgen en dan gewoon nieuwe bodem, planten etc. erin. Misschien de bak dan ook op een ander plekje zetten. Soms zit er gewoon zoveel alg in dat het nauwelijks meer weg te krijgen is.

Voor de CO2 kan je trouwens heel goedkoop en makkelijk zelf een constructie maken met suikerwater en gist. Kost bijna niks.
 
Ik zag dit filmpje en moest aan je denken! Let niet op het laatste stukje: dat hij in ongeveer 30 liter water 6 goudvissen stopt. Maar hij maakt een buitenbak met dak!

 
En een flinke bos snelgroeiers plaatsen met de nieuwe opstart zoals hoornblad.
 
Dit is zo'n nieuwe opstart, Merethe.
Bak was helemaal leeg.
Nieuw grind.
Nieuwe plantjes.
Twee maanden opgestart.
Alles ging goed.
Wel wat alg, zo'n groen waasje op het glas, maar dat hoort zo.
Zeker met een buitenbak.

Visjes erin: Poefff!
Binnen twee, drie weken puinhoop.
 
Ik zou zeggen: koop een tweede bak. ;))

Een (tweedehands) bakje hoeft helemaal niet duur te zijn zoals iedereen weet.
Plaats één van de bakken buiten en één van de bakken binnen.
En in plaats van de bak te verhuizen verhuis je de vissen van bak naar bak.

De binnenbak hou je low tech. Eventueel een voedingsbodem, lage verlichting en geschikt plantenbestand. Zoiets algvrij houden is een kwestie van regelmaat, rust en wat tijd om een evenwicht te bereiken. Maar als je de juiste keuzes maakt en wat geduld hebt is dat toch niet zo'n moeilijke oefening?
In die bak hou je steeds enkele visjes en de rest van je bestand kan tijdelijk buiten in de zomermaanden. Dan blijft je binnenbak ook tijdens de zomer stabiel verder draaien en is het algvrij houden niet zo'n moeilijke en constante strijd. In de zomer kan je nu en dan snoeien binnen en het snoeisel naar de bak buiten verhuizen.

Een bak buiten is iets helemaal anders natuurlijk. Sowieso zou ik een scherm (parasol, afdakje, ...) voorzien zodat de bak altijd in de schaduw staat en er echt nooit direct zonlicht in de bak komt.
Ik zou ook het watervolume proberen vergroten door er een "plantenfilter" op aan te sluiten. Iets eenvoudigs zoals een speciekuip die je vult met lavasplit op de bodem, wat substraat en zeer veel moerasplanten. Vervolgens het water met opvoerpomp via deze plantenkuip laten circuleren en terug in de bak laten lopen. Op zich is dat vrij makkelijk te installeren en moet niet veel kosten.
Je hebt nu een vergelijkbare plantenbak aan de achterkant van de bak zie ik op de foto's. Eigenlijk dat idee maar dan naast de bak zodat je ook meer volume hebt.
Want met een extra kuip heb je ook meer watermassa, meer plantenmassa en gezonde groei en dit zorgt op zijn beurt voor minder oplopende temperaturen, meer waterbeweging, meer én betere filtratie en meer ruimte voor bacteriën.
Dus de balans is makkelijker te bereiken.
In de buitenbak zelf zoveel mogelijk plantmassa (snelgroeiers, drijvers).
In de winter laat je deze opstelling (zolang mogelijk) verder draaien (eventueel afgedekt/geïsoleerd), zonder visjes weliswaar, zodat het evenwicht bewaard blijft. Veel planten zullen na de winter spontaan terug beginnen schieten.

Ik denk dat je met dergelijke aanpak sneller positieve resultaten zal zien in de buitenopstelling en sowieso heb je ten allen tijde je algvrije binnenbakje om terug zen te worden mocht het buiten even frustrerend lopen...
;))

Opgeven is echt niet de oplossing volgens mij. Gaat ook maar minimaal bevredigend zijn vrees ik...

Als anderen er in slagen kan jij dat ook. Het is gewoon kwestie van een aantal drastische aanpassingen te doen en desnoods wat rond te struinen op tjoeptjoebe naar vergelijkbare projectjes om eventueel extra tips of tricks te vinden.
 
Willem is mij eigenlijk een slag voor. Een buiten aquarium is iets heel anders dan 1 voor binnen.

Voor buiten moet je het meer benaderen als een vijver. Met een groter plantenfilter zoals Willem beschrijft moet dat zeker gaan lukken en heel weinig kosten. Hou er voor buiten wat stroming in door een dergelijke kleine vijverpomp/opvoerpomp. Licht heb je genoeg, zelfs in de schaduw in je tuin krijgt deze bak meer licht dan binnen. Een CO2 installatie voor buiten aanschaffen zou ik zeker niet doen. Het enige wat je nodig hebt is stabiliteit. Door binnen en buiten van elkaar te scheiden zet je hier een hele belangrijke stap in. De rest is routine matige onderhoud.

Geef niet op man, deze hobby kan ook een heleboel goeds brengen ??.

Gr. Ed
 
Kleine anekdote ter verstrooiing:

Ik heb zelf geen buitenbak maar ik heb wel een bak buiten. Zonder filter, knal in de zon en dus ook vol algen.
Die bak staat er gewoon omdat ik niet graag levende slakken uitgiet. Dus als ik snoeiafval heb (of hevelwater) met slakjes in dan giet ik dat ik die bak om de slakken een kans te geven er nog iets van te maken ... :rolleyes::juggle:

Al een jaar of drie staat die bak op dezelfde plek en indien nodig aan vul ik nu en dan bij met water uit mijn bakken.
Logischerwijze vol algen en slakken en allerlei gedierte (en intussen een volledig mishandeld plantenbestand... :sorry:)

Grappig detail:
ik smeet vorig jaar een handvol marsilea hirsuta in die bak.
Doorgaans een mini-plantje van hooguit 3 cm in mijn aquarium.
Eén jaar later is de bak buiten overwoekerd door Hirsuta.

En dat zonder co2 hoor ik je denken....
Jaja, de plant heeft een creatieve oplossing gevonden voor haar co2 tekort! :thumbs:
Overschakelen van 3 naar meer dan 40 centimeter grootte....
het is een blijkbaar maar een kleine stap voor een ambitieuze plant...

20200715_130514.jpg
20200715_130553.jpg



En ook de Hemianthus Callitrihoides heeft de winter doorstaan.
Er groeit spontaan een tapijtje langs de voorruit, dwars door de draadalgen heen....

LoL

De stengels op deze foto zijn van de Marsilea! It's everywhere!!!

20200715_130537.jpg
 
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit.
Dit overweeg ik.
Kan ik een keertje snoeien ipv bijplanten.:)
 
Ik zag dit filmpje en moest aan je denken! Let niet op het laatste stukje: dat hij in ongeveer 30 liter water 6 goudvissen stopt. Maar hij maakt een buitenbak met dak!



Best een leuk concept maar ik ben niet tot het eind geraakt eerlijk gezegd. :sorry:
Ik heb het filmpje gestopt op het moment dat de "designer" beslist om zijn piepschuim creatie ruw te schuren....
in open lucht...
Tussen het groen...
Blijkbaar rekent hij op moeder natuur en haar elementen om de bolletjes piepschuim op te ruimen en te verwerken...
Heeft hij dan echt nog nooit gehoord dat piepschuim niet echt snel afbreekt in de natuur?
Onnozele pipo...
Waarom?
Om zeker te zijn dat zijn geknutsel nog generaties lang ecologische sporen zal nalaten?
:stom::stom:
 
Daar heb je zeker een punt.
 

Terug
Bovenaan