Iemand een goeden tip? Anders kap ik ermee.


De meneer is op vele fronten verkeerd bezig haha. Een boze reactie onder het filmpje zou zeker niet misstaan ?? maar goed, een doorkijkbak met dak leek me wel een leuk idee/oplossing! Die snoeiafval bak voor de slakjes vind ik geweldig!! Lekker natuurprojectje
 
Een post van mij gekopieerd vanuit een ander topic:

"Ik kan me zo'n CO² installatie helemaal niet veroorloven.
Maar buiten dat:
Hoe kan het dan dat ik in de jaren 70 vrijwel wekelijks moest snoeien ?
Crypto's, Tijgerlotussen, gaten planten, niet gehinderd door enige kennis plantte ik alles.
En groeien dat het deed.
Als ik terugkwam van vakantie kon ik geen vis meer waarnemen.
Moest ik eerst snoeien.
Zonder gasvormige of vloeibare CO².
Zonder tests.
Zonder computergestuurde lichtplannen.

En nu is dat er allemaal wel en krijg ik het maar niet voor mekaar om een enigszins acceptabel bakje te fabrieken.
De enige manier om mijn bak nu vol met planten te krijgen is door om de zoveel tijd nieuwe te kopen.

Ondanks de tests.
Ondanks de meststoffen.
Ondanks de Carbon.
Ondanks slakjes.
Ondanks de adviezen alhier.

Maar als je ooit wat wil weten over alg kweken: dan ben ik de man waar je moet wezen.
Blauwe, bruine, groene, draad, ik heb ze allemaal of ik heb ze wel gehad "

De bak staat buiten in de tuin, maar tijdens het overwinteren binnen is het net zo'n drama.
DIt is het vijfde jaar op rij.
Heb alle tips hier al geprobeerd.
Wekelijks water verversen.
Juist niet verversen, alleen bijvullen.
Bemesten.
Juist niet bemesten.
"Black Outen" (Hielp geen moer. Maar dan ook niets.)
Carbo erbij. (Doet niets)
Vissen (nog) minder voeren.

Ik lig eraf.
De lol is weg.
Ik bedoel, bekijk de onderstaande foto's eens.....
Trieste bende.
Bekijk bijlage 303116Bekijk bijlage 303117Bekijk bijlage 303118Bekijk bijlage 303119Bekijk bijlage 303120Bekijk bijlage 303121Bekijk bijlage 303121Bekijk bijlage 303122Bekijk bijlage 303122Bekijk bijlage 303123
Hallo mijn aquarium (wel maar 70 liter) draait ook zonder CO2 installatie. Hierbij gebruik ik gewoon een standaard superfish pomp, voedingsbodem/ voedingspillen van tuinkabouter (lid van deze site) daarbij dosseer ik easy profito en easy carbo. De planten groeien als kool en de algen blijven weg (waarschijnlijk door de planten groei)
Geen idee of je hier wat aan heb maar misschien kan je er iets uit oppikken. De bak staat overigens wel gewoon binnen. Je kunt evt in mijn verhaal kijken.
 
Dank voor je reactie.
Ik zal eens kijken.
Niet gekeken is altijd mis. :)
 
Hey Guppeman, wat een ellende.
Ik heb zelf geen buitenbak, dus ik kan geen rechtstreekse tip geven, alleen vertellen hoe de alg bij mij wegging in de binnenbak zonder CO2.

Ik heb dus ook geen CO2 toevoeging in de kant-en-klare juwel 125, die (te) dicht bij het raam staat. Er waren veel algen (niet zo veel als jij).
Het probleem was dat de LED lampen high-tech waren en ik ook veel high-tech deed (wekelijks waterwissel, voeding erbij, etc), BEHALVE CO2 toevoegen. Daarom was het niet in balans. Dus wat ik gedaan heb is: alles low-tech maken:

- Licht dimmen naar iets van 35% (is niet mooi om te zien, maar later kan het vast wel weer hoger). --> weinig licht
- Stoppen met verversen, zolang nitraat goed blijft (en dat is nu al 7 wkn het geval) --> CO2 blijft hierdoor stabiel laag, ipv laag-laag-laag-HOOG door waterwissel-laag-laag-laag. Planten kunnen zich dan aanpassen aan laag CO2 en gaan het uiteindelijk toch goed doen.
- Laag visbestand (zoals je weet de 3 guppies, paar otocincli en verder vuurgarnalen) --> weinig macro-voeding, want weinig poep. Schraal voeren, er zijn genoeg andere dingen te eten voor ze, zoals algjes, dode blaadjes etc.
- In het begin met een spuit easycarbo direct boven de epicentra van de algengroei spuiten (is zwaarder dan water, dus zakt) met de pomp 5-10 min uit. Als je elke dag de dosis op 1 plek concentreert, en je doet elke plek 2-5 keer, dan sterven de algen een paar dagen later af.
- Veel makkelijke planten erin, als concurrent voor de algen. Als er eenmaal balans in de bak is kun je beter langzaam switchen naar traaggroeiende planten, die doen het beter in deze schrale omstandigheden.

Nu groeien er helemaal geen algen meer... Ik hoef zelfs de voorruit niet meer te poetsen.
M.a.w. ik denk dat als je langdurig voor een echt lage lichtintensiteit zorgt dat het gaat lukken. Maar misschien is dat buiten niet haalbaar. Zeker in deze tijd staat het licht buiten nogal lang aan (van 6-22u ofzo?)
Ik zou dan voordat je daarmee start nog 1x zo veel mogelijk (planten met) alg met de hand weghalen.

Succes
 
Al je tips kan ik wel wat mee, of zou ik wat mee kunnen.
Behalve van dat licht.
Heb net nog aan de dimmer geprobeerd te draaien, maar de zon minderde niet. :D

En nog één keer be-algde planten weghalen betekent in dit geval leeghalen.
Álles zit onder die laag.

Nee, ik stop ermee.

Na vijf seizoenen strijd ipv hobby ben ik het zat.

Bij dezen:
3 vrouwen guppen in de aanbieding.
(Geen zussen)
1 man ( zoon van inmiddels overleden vrouwtje)
3 witte rouwtetra's, vrouw
1 witte rouwtetra man

Gratens af te halen in Roden .

Zal de advertentie later nog wel in aangeboden zetten.
 
Laatst bewerkt:
@Miro : Je Easy-Carbo bombardement lijkt te werken!
Alg neemt af!

Visjes die door de wolk zwemmen hebben het een paar seconden minder naar hun zin overigens...:((:madd:
Dat was wel even schrikken, maar het trok vrijwel meteen weer bij.
 
Carbo is erg effectief tegen veel algen en deze zullen afsterven maar dat is een tijdelijk iets. Je moet wel daarbij de oorzaak van de algen wegnemen want anders steken die zo weer de kop op.
 
Ja, dat ben ik me wel bewust.🙂
Lukt me helaas niet.
Of, ik denk het wel te weten: teveel licht.
En daar kan ik weinig aan doen.
 
Die verdraaide zon ook inderdaad...
Als het na zo lang niet lukt, snap ik goed dat je er aan denkt om ermee te kappen.
Succes, Guppeman.
 
Ik begrijp dat je last van de zon hebt. Een bak die (veel) in de zon staat gaat alleen werken als je in staat bent veel CO2 toe te voegen. Zo niet zal het niet gaan werken op die plek vanwege voortdurende CO2-tekorten.
 
Geen last van de zon specifiek, de bak staat de hele dag in de schaduw, maar van teveel licht.
En dat van dat CO2 was ik inmiddels achter gekomen door diverse tips hier, zoals ook deze van jou gewaardeerd wordt.
Maar het is iets waar ik alleen middels een duur apparaat iets aan kan doen.

Easy Carbo werkt niet.
Daar ben ik inmiddels achter.
Prachtmiddel tegen alg, maar Co2 doet het niets mee. Bij mij niet dan toch.
 

Terug
Bovenaan