Iemand ervaring met een AQUATLANTIS Aquarium Style LED 80 of 100 serie?


RichardRio125

Active member
Lid geworden
24 december 2017
Berichten
25
Leeftijd
40
Hallo allemaal.

Na enkele jaren geleden gestopt te zijn met mijn Juwel RIO 125 kriebelt het weer.

En nu is mijn oog gevallen op een aquatlantis aquarium Style Led van 80 of 100 cm. Wie van jullie heeft hier ervaring mee? (het merk of de bak specifiek en is het beter dan Juwel?)

De maatvoering trekt me specifiek.


Is aquatlantis beter dan Juwel?

Wat vinden jullie van de standaard led lamp die er bij zit? Is deze goed en voldoende voor een prettige plantengroei zonder co2?
Wat vinden jullie van de pomp die er standaard bij zit?
Op mijn Juwel 125 had ik een eheim pomp, (na eerst 3 jaar puur alleen het binnenfilter...) Beide ging redelijk goed, maar met de eheim kreeg ik uiteindelijk toch wat lekkage.

Zodoende zou ik het eigenlijk alleen met standaard bijgeleverde filter willen proberen.

Graag jullie reactie. Medio februari wil ik knopen gaan door hakken. Dus alvast bedankt voor jullie eerlijke mening.

Groet Richard
 
Ten eerste neem de grootste maat die je kwijt kan en kan veroorloven.
Ten tweede interne filters zijn redelijk beperkt dus ik zou toch voor een externe gaan en ja er zijn meer merken dan Eheim.

Over de led's mag iemand anders wat roepen.
 
Voor de stroming zou ik ook voor een externe filter gaan. Zelf heb ik net een 60cm van Aquatlantis gekocht en die bevalt prima net als de led die erboven zit.
Met de grotere heb ik geen ervaring.
 
zou wel voor een extern filter gaan.. de interne filters van aqualantis zijn m.i. niet echt geweldig.
lekkende filter is idd niet fijn, maar zeker bij filters die al op leeftijd komen moet je af en toe even goed alle rubberen afdichtingsringen vervangen en even goed insmeren met een zuurvrij vaseline, eheim heeft hier zelf ook een spray voor.

zoals ben al zegt: aquarium zo groot pakken als je kwijt kan en kan veroorloven.

de bakken zien er een stuk mooier en degelijker uit dan juwel bakken, maar over de verlichting kan ik helaas niks vertellen.
 
Als je led blaken wil dan moet je opletten hoeveel lumen hij geeft per balk en welke kleuren zijn toegepast.
Voor planten volstaat deze kleuren niet om goede vorm en groei te krijgen, daylight of wit/blauw en wit/rood je zal moeten combineren en zorgen dat je zoveel mogelijk rood/geel en wit van ongeveer 60% aandeel en blauw aandeel 40%.
na 1 jaar met enkel 2balken met 60% wit en 20% rood en 20% blauw aandeel vond ik mijn planten achter uit gaan als ik deze vergleek met mijn oude T5 combinatie Daylight en specialplant op vorm en groei en assimilatie.
sins 4maanden heb ik achter 1x jbm met 70% geel en 30% rood aandeel erbij gelegen en voor 1x jbm wit 70% en rood 30% aandeel bij de Eheim led balken gevoegd, wel wat meer lumen dus vraag naar voeding en Co2 toegenomen maar de planten vormen voller en groeien stukken beter.
Zelf mijn oude T5 kan hier niet aan tippen, ik heb geen ervaring van de leds van Juwel Helialux maar zie veel wit in deze balken dus ook zal je hiermee moeten combineren met blauwe gele en rode leds om het optimaal te maken voor planten omdat mijn ervaring is dat nog weinig ledbalken kant en klaar echt het volle spectrum van het licht weergeven waar TL buizen al tig jaren op is uit ontwikkeld.
 

Terug
Bovenaan