Wat is er nieuw

Iets wat op een geophagus lijkt voor een 120cm bak?

MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Leeftijd
24
Hallo, ik zou graag een cichlide willen die qua bouw en gedrag een beetje op de geophagus en biotodoma's lijkt, maar dat wel in een 120cm bak past.
Iemand idee�n?

Ik zou graag een 150cm bak willen zodat er WEL cupido's in kunnen, maar helaas zal dat niet gaan...

Deze zouden kunnen en zijn heel erg leuk om te houden wel minimaal 5 stuks houden en niet te veel andere bewoners erbij:

Microgeophagus altispinosa of Dicrossus maculatus of (mijn favoriet) Cichlasoma nanoluteus

Greetzz BigSmoke

Koppel Guianacara?

Hmm. de guinacara lijken wat meer op wat ik zoek, maar de cichlasoma nanoluteus is ook geweldig....

Apistogramma vallen ook onder de geophagidae. Apistogramma steindachneri is een van de grotere soorten, erg mooie vissen.

Guianacara zijn pittiger en dienen in mijn ogen in een groep te worden gehouden.

Maar is het wellicht een idee om te kijken bij Tanganyika? Daar hebben ze Xenotilapia welk je ergens wel kan vergelijken in gedrag. Wel dienen deze te worden gecombineerd met andere soorten, gezien ze naar dezelfde soort behoorlijk pittig kunnen zijn.

Een groep Laetacara dorsigera of L. curviceps lijkt me ook een goed idee, of een groep Cleithracara marponii.
Mooie vissen, hoor!

Ik denk dat ik voor de C. maronii ga. Wat is de juiste (m/v) verhouding om ze te houden?

Bij jonge dieren is het geslacht biet te zien. Ik zou met een stuk of 6 beginnen.

Maar als ze groter zijn, kan ik ze dan allemaal houden?

Is de Geophagus steindachneri geen optie, of moet deze ook net wat groter?

Nou, de bak wordt uiteindelijk 160x60x60, totaal 575 liter bruto, en daar zouden wel geophagus in kunnen (nouja, de kleinere soorten dan), maar ik houd het op de maronii's

Tof! Zijn ook wel leuke vissen.

Bij jonge Cleithracara maronii (die je meestal in de winkel vindt) is het nog nauwelijks te zien. Als ze wat ouder zijn (vanaf pakweg 5 cm) lukt dat vaak wel, maar ook dan is een man met een vrouw nog lang niet altijd een koppel (net als bv. bij mensen).

Je hebt bij deze soort eigenlijk 3 opties:
Ten eerste kun je een bewezen koppel (een man en een vrouw die samen al een nest hebben gehad) kopen. Op zich de makkelijkste optie, maar helaas wordt maar heel zelden een bewezen koppel aangeboden.
Ten tweede kun je er op goed geluk 2 jongen van kopen en je ziet dan vanzelf wat er gebeurt. Op die manier heb ik heel toevallig een koppel aangeschaft (nou ja: ze zwemmen bijna altijd samen, maar er is nog geen enkele aanwijzing voor een eerste nest). Maar de kans dat het geen koppel wordt is groter.
En ten derde kun je een groepje (bv. 5) jonge vissen kopen, en de tijd laten uitwijzen of zich daarbinnen 1 of 2 koppels vormen. In 160x60x60 zou je ook 2 koppels kunnen overhouden, maar waarschijnlijk zul je op termijn 1 of meer dieren weer van de hand moeten doen.

In het formaat van jouw aquarium zou je er ook voor kunnen kiezen naast een koppel maronii's een tweede soort dwergcichliden te houden.
Bijvoorbeeld een groep (of bewezen koppel) Laetacara dorsigera of Mikrogeophagus altispinosus. De laatste wordt tegenwoordig vaak en voor niet al te hoge prijzen aangeboden, maar de eerste is met wat zoeken ook wel te vinden.
Ook een Mesonauta-soort zou in dit formaat goed kunnen, die zwemmen vooral wat hoger in de bak.

Zelf zou ik voor een tweede soort cichlide kiezen, maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Bij ��n cichlidesoort is de keuze van bijvissen wat makkelijker. Je zou dan voor 1 soort meer kunnen kiezen, of voor grotere scholen wat vooral in een grotere bak mooier oogt.

MaestroCygni zei:
Nou, de bak wordt uiteindelijk 160x60x60, totaal 575 liter bruto, en daar zouden wel geophagus in kunnen (nouja, de kleinere soorten dan), maar ik houd het op de maronii's

Mooi formaat, heb je al een beetje een idee voor het bestand?

Zoiets lijkt mij wel mooi.
6 C. maronii
8 Pterophyllum leopoldi (nu wildvang bij Utaka)
20 Carnegiella strigata

Ja, zoiets:
6 Cleithracara maronii
Harem Apistogramma macmasteri
15 Carnegiella strigata (ik wil geen hele grote groep, 20 zal dan wel de max zijn)
6-8 Pterophyllum leopoldi, ik vind dit toch wel de mooiste soort, samen met de ECHTE altums, maar ik vind ze veel te groot (de altums 😛)
Dacht zelfs aan discus, maar de discus van tegenwoordig (nakweek bedoel ik, en wildvang is veels te duur) vind ik op kauwgomballen lijken 😛
Of misschien een bestand zonder maanvissen en dan wel een mooie groep simulansjes.

Paddy.K.1966 zei:
Bij jonge Cleithracara maronii (die je meestal in de winkel vindt) is het nog nauwelijks te zien. Als ze wat ouder zijn (vanaf pakweg 5 cm) lukt dat vaak wel, maar ook dan is een man met een vrouw nog lang niet altijd een koppel (net als bv. bij mensen).

Je hebt bij deze soort eigenlijk 3 opties:
Ten eerste kun je een bewezen koppel (een man en een vrouw die samen al een nest hebben gehad) kopen. Op zich de makkelijkste optie, maar helaas wordt maar heel zelden een bewezen koppel aangeboden.
Ten tweede kun je er op goed geluk 2 jongen van kopen en je ziet dan vanzelf wat er gebeurt. Op die manier heb ik heel toevallig een koppel aangeschaft (nou ja: ze zwemmen bijna altijd samen, maar er is nog geen enkele aanwijzing voor een eerste nest). Maar de kans dat het geen koppel wordt is groter.
En ten derde kun je een groepje (bv. 5) jonge vissen kopen, en de tijd laten uitwijzen of zich daarbinnen 1 of 2 koppels vormen. In 160x60x60 zou je ook 2 koppels kunnen overhouden, maar waarschijnlijk zul je op termijn 1 of meer dieren weer van de hand moeten doen.

In het formaat van jouw aquarium zou je er ook voor kunnen kiezen naast een koppel maronii's een tweede soort dwergcichliden te houden.
Bijvoorbeeld een groep (of bewezen koppel) Laetacara dorsigera of Mikrogeophagus altispinosus. De laatste wordt tegenwoordig vaak en voor niet al te hoge prijzen aangeboden, maar de eerste is met wat zoeken ook wel te vinden.
Ook een Mesonauta-soort zou in dit formaat goed kunnen, die zwemmen vooral wat hoger in de bak.

Zelf zou ik voor een tweede soort cichlide kiezen, maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Bij ��n cichlidesoort is de keuze van bijvissen wat makkelijker. Je zou dan voor 1 soort meer kunnen kiezen, of voor grotere scholen wat vooral in een grotere bak mooier oogt.
Bedankt voor de informatie! Lekker compleet bericht!

MaestroCygni zei:
Ja, zoiets:
6 Cleithracara maronii
Harem Apistogramma macmasteri
15 Carnegiella strigata (ik wil geen hele grote groep, 20 zal dan wel de max zijn)
6-8 Pterophyllum leopoldi, ik vind dit toch wel de mooiste soort, samen met de ECHTE altums, maar ik vind ze veel te groot (de altums 😛)
Dacht zelfs aan discus, maar de discus van tegenwoordig (nakweek bedoel ik, en wildvang is veels te duur) vind ik op kauwgomballen lijken 😛
Of misschien een bestand zonder maanvissen en dan wel een mooie groep simulansjes.

Leopoldi's zijn inderdaad prachtig, maar volgens mij niet makkelijk te vinden en �ls je ze vindt aardig aan de prijs. Als je ze inderdaad neemt, hoop ik op mooie foto's .....
Een alternatief zou kunnen zijn naast de maronii's een groep Mesonauta bovenin te laten zwemmen.

In plaats van strigata's zou misschien een wat forsere bijlzalm mooier zijn, bijvoorbeeld Gasteropelecus sternicla.

En misschien zou een forsere tetra dan de P. simulans hier ook mooier bij zijn. Als voorbeelden noem ik even Hyphessobrycon pyrrhonotus, H. columbianus en H. heliacus, maar er zijn veel meer fraaie soorten.

En aangezien je dan nog weinig op de bodem hebt zou je een mooie groep Corydoras of een mooie L-nummer kunnen overwegen.

Paddy.K.1966 zei:
En aangezien je dan nog weinig op de bodem hebt zou je een mooie groep Corydoras of een mooie L-nummer kunnen overwegen.

Serieus? Een harem Apistogramma en een groep C. maronii. Daar kan je toch niet serieus corydoras bij willen zetten.

Wacht even, dit had ik niet goed gelezen, ik dacht dat de Cleithracara in de plaats van de Apistogramma waren.
In dit geval inderdaad absoluut g��n Corydoras!

Paddy.K.1966 zei:
Wacht even, dit had ik niet goed gelezen, ik dacht dat de Cleithracara in de plaats van de Apistogramma waren.
In dit geval inderdaad absoluut g��n Corydoras!
Wat ik sowieso niet van plan was 😛

Ik wil geen hele drukke bak, daarom kleine en weinig bijlen. Een stuk of 12-15 is voldoende.
Over de maanvissen, dat kan, alleen zou ik uiteindelijk de groep uit moeten dunnen. Het zou kunnen dat ik het met maanvissen erbij veel te vol vind. Daarom ga ik vandaag of in ieder geval deze week een meterbak halen. Ik wil deze inrichten zoal de 1.60 bak ingericht zou worden en de meterbak gebruiken als "test", een bak waar ik wil zien of ik maanvissen echt een must zijn voor mijn bak (uiteraard komen er geen maanvissen in de meterbak).
Dus voor de meterbak zal ik hetzelfde bestand hebben als in de 160cm, alleen natuurlijk in kleinere aantallen, en uitgezonderd de maanvissen.

Klinkt als een leuk plan. Wel oppassen dat je niet verliefd word op de Apistogramma, dan komen die maanvissen er nooit meer 😛

Ik ben bang dat het daarvoor al te laat is...
😛

Zouden de apisto's en maronii's wel samen kunnen in een meterbak? Anders ben ik bang dat ik voorlopig afscheid moet nemen van de gedachten om maroniis in de meterbak te doen.

Ik zou het spannend vinden, al kom je met een goede inrichting natuurlijk een heel eind. Ik denk niet dat ik het zou aandurven.

Ik zou maanvissen niet met Apistogramma's gaan houden. Heb daar geen goede ervaringen mee ( Apistogramma Agassizi en Apistogramma Cacatuoides) net als met de Nannacara anomala. Dit betrof vooral het territoriumgedrag van de mannetjes.

Als je Leopoldi's zoekt: Gertbl . Op het forum hier heeft ook wildvang. volwassen dieren waar hij een nieuw thuis voor zoekt.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

Het spijt me voor de maronii's, maar mijn voorkeur gaat toch naar de Apistogramma macmasteri.

Bij mij ging het prima met maanvissen en Apistogramma, zelfs als er jongen waren. Alleen de A. bitaeniata mannen haalde wel eens uit naar de maanvissen. Microgeophagus altispinosa ging bij mij wat minder, die gingen als groepje vol in de aanval op de jongen van de maanvissen, ze kwamen van alle kanten tegelijk.

Jos Hut zei:
Ik zou maanvissen niet met Apistogramma's gaan houden. Heb daar geen goede ervaringen mee ( Apistogramma Agassizi en Apistogramma Cacatuoides) net als met de Nannacara anomala. Dit betrof vooral het territoriumgedrag van de mannetjes.

Als je Leopoldi's zoekt: Gertbl . Op het forum hier heeft ook wildvang. volwassen dieren waar hij een nieuw thuis voor zoekt.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
Helaas heb ik nu geen bak om maanvissen in te doen.
Goede tip over apisto's met maanvissen. Ik zal kijken wat ik leuker vind. Dat is het doel van de meterbak

Ik zelf ga de combinatie ook doen. Er zijn meerdere mensen die Maanvissen en Apistogramma's hebben zwemmen als de bak maar ruim en hoog genoeg is. Gert verkoopt zijn Leopoldi's niet meer heeft ze zelf aangevuld en ook bij hem komen er prachtige Apistogramma's bij (als ik me niet vergis).

MaestroCygni zei:
Het spijt me voor de maronii's, maar mijn voorkeur gaat toch naar de Apistogramma macmasteri.

In dat geval zou ik gaan voor 1 man met 3 vrouwen. Qua gedrag mooier, en geeft de vrouwen ook wat meer rust.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan