Ijzer toevoeging


Gummiebeer

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2014
Berichten
365
Locatie
Enschede
Planten hebben ijzer nodig, vooral de rode soorten, tenminste, dat is mij altijd geleerd. Nu zijn er allerlei merken die dat aanbieden in de vorm van vloeibaar ijzer.

Een tijd terug, lees jaren geleden, vroeg een keurmeester mij wat ik qua plantenvoeding gaf. Ik antwoorde met; hier en daar een kleibolletje en 1x per 4 weken staalwol.. Aangezien ik staalwol gebruikte om de voorruit algvrij te maken en het zonde vond om het weg te gooien liet ik dit altijd liggen in mijn bio filter, want tijdens het roesten geeft dit ijzer af. Ik heb werkelijk nog nooit een keurmeester zo lyrisch zien reageren op deze werkwijze, hij vond het fantastisch! "Beter dan al die vloeibare middelen" zei hij nog.

In principe is het niks anders dan aquarianen vroeger deden, dan gingen er vaak een paar spijkers mee in de bodembedekking.
Nu ben ik een aantal jaar er tussen uit geweest, maar ik vraag mij af, wordt deze wijze door meer aquarianen toegepast of vertrouwen wij meer op de middelen van grote commercielen?
 
Ik geef de vissen komkommer, gaat een spijker door heen.
Blijft vaak in de bak liggen,te roesten.
Maar ook klei met lateriet.

En staalwol voor de voorruit?? Daar zijn harde sponsjes voor.
Die krassen niet.
 
Er is yzer en ijzer, fe1 en fe2 zoiets. Ik heb het niet meer zo voor de geest,maar spijkers en staalwol zijn de onbruikbare soort fe.
 
Nee, doe ik niet meer..spijkers in mijn bodem.
Koop nou laterietballetjes ( laterietpoeder vermengd met klei) bij forumlid Bertus en stop dat in mijn bodem bij de echino's en crypto's.
 
Klopt,daarom ook lateriet.
 
Met staalwol heb ik nooit ondervonden dat ik krassen op de ruit kreeg, het was enkel oppassen dat er geen zand tussen kwam.

Mondeo zei:
Er is yzer en ijzer, fe1 en fe2 zoiets. Ik heb het niet meer zo voor de geest,maar spijkers en staalwol zijn de onbruikbare soort fe.

Okee, zo zie je maar weer dat de meningen en bevindingen kunnen veranderen over de jaren. Vroeger was het normaal met de spijkermethode, dingen veranderen met de tijd. ;)
 
Om alg van de ruiten te halen,heb ik een stangetje,met een mesje erin.
Hoef ik niet in de bak.

Groene spons omheen vouwen,2 elastiekjes strak omdoen,en raggen maar.
 

Terug
Bovenaan