De kh is 10. Ik gebruik normaal kraanwater (ik ververs dagelijks 15 liter).
Qua verlichting heb ik een daytime matrix balk met 14 modules (meeste Neutral white van 6000K). In theorie moet dit 23.000 lumen opleveren op het hoogtepunt. Gevoelsmatig is de opbrengst echter vele malen lager, omdat ik eerder verschijnselen van lichttekort zie dan het omgekeerde. Rode planten doen het bijna niet bij mij en kleuren enkel vlak bij de lampen mooi. Een hoge lichtopbrengst zou daarnaast leiden tot een hoge plantengroei (en dus een hoog verbruik), maar dit zie ik ook niet terug.
Mijn lampen gaan aan vanaf 12:00 en uit rond 21:30 (vanaf 19:00 al fors gedimd). De lampen staan maximaal tussen 13:00 en 16:00.
Uiteraard kan ik dat niet beoordelen maar het valt mij op dat je planten kale stelen hebben en dat de planten voorin ook tekenen van licht tekort vertonen. Zijn je modules verdeeld boven je bak of is er sprake van een zekere "spot" werking dus zijn er plekken waar veel licht is en zijn er schaduw plaatsen?
Ben heeft zeker een punt.
Je hebt dan wel voldoende modules met een zeker ruim voldoende totaal lumen.
Maar jou verlichtings schema lijkt mij behoorlijk te kort te schieten.
Tropen dagen kun je niet vergelijken met de Nederlandse kwakkelzomers.
Fors gedimde verlichtings periodes zijn er voor ons als kijker. Zodat wij nog ’gezellig’ naar de vissen kunnen kijken, zonder huiskamer als solarium.
Maar deze periode voegt niets toe aan de plantengroei.
Je zegt zelf maximaal licht van 13 tot 16 uur. Dat zijn maar 3 uurtjes
Mijn max periode is van 11 tot 21:45 uur.
Vanaf 10:15 tot 22:30 is totale duur verlichting. Voor 11 uur is een zonsopkomst.
En na 21:45 een schemer / zonsondergang.
Ik denk overigens niet, dat je jou totaal op 100% moet zetten gedurende dag. Dat heb ik wel.
Want ik heb 9 modules op 500 liter.
6x Neutral white en 3x sunlike fresh + rood en blauw.
Misschien dat
@benvo hier ook nog wat aanvullends op kan zeggen.
Voor wat betreft voeding zit je netjes. Alleen zou ik zelf wat meer gaan verversen, als ik jou was.