Ik blijf alg houden


cgvand

Member
Lid geworden
3 december 2022
Berichten
6
Leeftijd
55
Ik heb een 30liter bakje met een lamp op het aquarium voor de drijfplanten en een lamp aan de oppervlakte half in het water hangend en had dat probleem ook zelfs veel alg op het glas naast draadalg op planten zoals Java varen.
Het glas heb Ik met een algen schraper schoon gemaakt, draadalg met pincet voorzichtig van de planten verwijderd licht sterkte verminderd en ook tijdklokken er tussen gezet.
De lamp erboven op 12uur gezet en de lamp in het aquarium gaat een uur later aan en een uur eerder uit.
Het belangrijkste vind ik nog dat ik er 5st Octocinclus Arnoldi ingedaan heb deze houden de ramen schoon en ook het blad van de planten.
Ik heb nu geen last meer van draadalg en de alg op de ramen is zeg maar van 100% naar 10% terug gebracht.
De Octocinclus Arnoldi zijn goede algen eters en kunnen ook heel goed samen met garnalen ook heb ik er twee Corydoras Habrosus in gedaan deze eten ook alg van de ramen en ruimen rest voer op worden niet groot en kunnen ook goed samen met garnalen zie de foto's ik had het glas toen nog niet schoon gemaakt met een schaper de Octocinclus Arnoldi er eind van de middag in gedaan en zie de tweede foto die was van de ochtend erna.
Producten om alg tegen te gaan of te verwijderen helpen niet en heb je alleen kans dat je garnalen gaan hemelen ook al staat er op het product dat het garnaal proef is.
Wat denk ik misschien ook wel mee helpt wat ik af en toe eens gebruik is van Dennerle bacto elixier FB7 maar dit doe ik er alleen in als ik van het Dennerle hoekfilter het filter binnenin de pomp heb vervangen de bacteriën vreten organisch materiaal brengen de nitriet en ammoniak waarde naar beneden dus dat is niet verkeerd.
Ik hoop dat ik iemand anders met mijn bevinden verder heb geholpen veel succes met het verwijderen van de alg in uw aquarium.
Groetjes, Kees
 

Bijlagen

  • voor.jpg
    voor.jpg
    41.3 KB · Weergaven: 58
  • na.jpg
    na.jpg
    59.6 KB · Weergaven: 56
Bij draad alg en baard alg gaat het om tekorten t.o.v. de lichtsterkte. Met name o.m. CO2 tekorten. Om dit op te lossen kan je proberen je verlichting te dimmen. Dat kan op verschillende manieren. Op de lamp, door die min of meer af te dekken. Een andere methode kan zijn het toevoegen van drijfplanten.
 
Bij draad alg en baard alg gaat het om tekorten t.o.v. de lichtsterkte. Met name o.m. CO2 tekorten. Om dit op te lossen kan je proberen je verlichting te dimmen. Dat kan op verschillende manieren. Op de lamp, door die min of meer af te dekken. Een andere methode kan zijn het toevoegen van drijfplanten.
Het zal niet bij alle led makkelijk willen maar de mijne bestond uit 10 rijen van 5 leds en op een paar rijen had ik om af te dekken een stukje karton gebruikt welke met ducktape op de led zat bevestigd.
 
Hoi Ben, ja klopt maar ik had niet alleen draad alg ook bruin en groen alg op het glas en op de planten.
Staat ook in mijn verhaaltje dat ik de lichtsterkte heb verminderd.
De lamp in het water heb ik een andere voor in de plaatst gehangen die de helft van de sterkte is.
Lamp bovenop het aquarium kan ik met vijf standen stellen en stond op stand 5 nu op stand 2 of 3
Licht ging al aan als mijn vrouw in de ochtend naar haar werk ging meestal rond 7 en pas in de avond om 12uur weer uit dit is natuurlijk veel te lang daarom dit ingekort
door gebruik te maken van tijdschakelaars.
Al mijn waarden waren goed daar lag het niet aan en ik had, heb ook drijfplanten erin ongeveer 3/4 is denk ik bedekt toch kreeg ik plots last van alg groen, bruin en een paar draadalgen
Licht zoals ik net omschreef had ik al veranderd maar bleef toch nog draadalgen krijgen pas nadat ik er Octocinclus Arnoldi ingedaan heb en ook toen de ramen met een schraper schoongemaakt heb zijn ook de draadalgen verdwenen de Octocinclus Arnoldi zaten en zitten nog volop op het blad van de planten te eten.
 
Ik lees vanalles over het licht maar hoeveel watt had je eerst op 30 liter dan?
 
Aan de oppervlakte half onder water een led buis verlichting eerst 18leds-6Watt nu 10leds-4Watt
Bovenop het Aquarium een Hygger 9Watt-18leds die vijf standen heeft stond op stand 5 dat is 100% nu op stand 2 - 32%
Heb je wat aan deze gegevens?
 
John hierbij foto's van de led lampen die ik gebruik
 

Bijlagen

  • 1674308097036.jpg
    1674308097036.jpg
    289.1 KB · Weergaven: 60
  • 1674308164823.jpg
    1674308164823.jpg
    165.8 KB · Weergaven: 59
waarom willen jullie dat allemaal weten ik heb geen problemen meer met algen zoals ik al zei
ik geef alleen aan wat ik er aan gedaan heb en dat heeft bij mij gewerkt
misschien dat iemand anders daar dan ook wat aan heeft daarom heb ik mijn verhaal hier geplaatst
wij zijn hier dacht ik om elkaar te helpen en niet om elkaar te bekritiseren of wel soms!?
 

Terug
Bovenaan