Wat is er nieuw

Ik en me grote b....

• Onderwerp starter Onderwerp starter Floris123
  • Startdatum Startdatum
F

Floris123

Guest
Hallo aquarianen!

Het is zaterdag, eindelijk een dag vrij.
Ik dacht ik ga jullie eens vermaken met een leuk verhaal.

Mijn vriendin en ik zijn gek op vissen en aquaria. Dat wil zeggen, vrouwlief al een tijd, en ik sinds een half jaar.
Eindelijk overstag, er komt een aquarium.
Zo gezegd zo gedaan.

Markplaats, bak vinden en pomp vinden. Check.
Goh leuk eigelijk, rustgevend, gezellig en... verslavend.... (Herkenbaar?)

Maar in de loop van maanden, veel vissen en te kleine bak dan verstandig is.
Dus een aantal vissen in een kleine nano gedaan, ( er waren er ook een zwikkie zwanger)
En kijken naar een grotere variant.
Vrouwlief wilde graag naar zout, ik vond ( en me bankrekening) vond dat we eerst eens 2 jaar meer ervaring op moesten doen. Vissen houden, plantjes etc etc.

Toch besloten een grote bak te kopen en voor tropisch zoetwater vissen te gaan.
Maar, de bankrekening stribbelde weer tegen. Want een groot aquarium kost een hoop centjes.
Google, google en marktplaats.
Uiteindelijk bij "dennis" terecht gekomen via marktplaats. Een mooi aquarium, maar mist een top. Deze moet nog gemaakt worden. Het aquarium bij hem was een inbouw.
Goed, een aquarium van 200 cm x 50 cm x 85 cm ( breedte, diepte, hoogte) voor 150 euro, mag je niet klagen en kan je best een eigen top maken.

Maar goed, geen auto nog rijbewijs, daarnaast sowieso spierballen nodig dus vervoer geregeld.
Na een hernia te hebben gezeuld, 3 dagen spierpijn stond hij dan bij ons thuis.
90 kilo, overgenomen, grind uitkoken. En ook nog kienhout overgenomen van hem.
Ook de bak schoongemaakt.

Eindelijk klaar, speciale voedingsbodem er het grind er in. Hoppa tuinslang er in hangen en pomp aanzetten. (Voor pomp zie hier) en nu geduld.
Oke next... Licht en plantjes.
Damn beiden duur!

Lampen en kiezen, hmm toch led. Maar deze besteld via Aliexpress, verwacht ik met een dag of 5. Dan nog wat knutselen en er in hangen. Plantjes.... Tja welke.
Bij een paar speciaalzaken wat plantjes gehaald maar ook via dit forum. Mandy, Abel, dank!
Goed alle plantjes hangen er ook in.

Wat mis ik nog...? Niet onbelangrijk luchtpompje en verwarming. Marktplaats weer! Mooie luchtpomp gevonden en een 350 watt eheim verwarming.
Top heb ik dan alles?

Nee de top, kap, moet nog afgemaakt worden. Dus druk bezig nog steeds.
Oke, doen we dus. Maar ja als je 55 uur p.w. werkt en 2 linker handen hebt is dit lastig.
Goed het vordert gestaag. Ik zal blijven updaten hier.

Ik hoop dat jullie het wat vinden, suggesties, graag! Ik weet nog steeds erg weinig en leer graag!
Je ziet nog niet veel, gezien het licht er dus nog niet is. Geen vis, klopt is nog aan het indraaien.

Foto 1: net schoon
Foto 2: met bodem + grind er in
Foto 3: water, kienhout, en plantjes.

Oke to be continued.

Gr.

Floris

Foto 1

zdbJw6qePN-Y5g519krgVTAoIzp7F9m2.jpeg

Foto 2

Foto 3

Zit nog geen water in,he.
Want het bovenblad is te kort,of aquarium te lang.
Ondanks de plaat onder de bak.
Zou er toch echt een extra blad op maken,omdat de kopeinden nu vrij zijn,en kunnen breken/barsten.
Heb je de lichte steen op kalk getest? ligt ook wel gevaarlijk,bij omrollen.

Mooi formaat bak, maar zit er een onderplaat met een foamplaat onder het aquarium? Dit ivm meubel wat korter is dan je bak.

De onderkant is een glazenplaat van een en een van 2 cm, daaronder nog een houten plaat. Hij steekt 4 cm elke kant uit.

Die steen, is alleen om het hout te verzwaren, gaat er straks uit als het hout verzadigd is.
En heb de steen hier niet op getest nee. Maar is lavasteen. Dan is dat denk ik anders, of niet?

Keek ik zeker met mijn schele oog.
Lijkt mij zo,n 10 cm. Maar,ja. oog heeft toch altijd goed gewerkt.

Lavasteen is rood,Floris. En 100.000 gaatjes erin,waar gas is ontsnapt.
Dat is een flink stuk hout,ja.

Ik zou eerst toch maar eens goed nadenken over de plaatsing van de bak .
Dit is gewoon vragen om problemen . Misschien niet direct , maar over een jaar , 2 jaar ....
Ik zou eerst maar eens een stalen frame laten lassen .

Mooie bak!! Mij teveel werk haha!.... Maar vind de kast wel link, zou het zelf niet zo aandurven....

Nou lijkt mij de kast sterk genoeg,als de middelste staanders ook op de vloer rusten.
Anders voorziening treffen,dat de bodem er niet uit zakt(had ik wel,bij de Malawi bak, Kast voor wel ondersteunt,achter op het plint niet, dus 6 mm glas,tot 1/2 mm gezakt,drup,drup,drup. S.nachts om 3 uur eruit.
En alles in reserve bakken overgezet. 5 uur klaar,en naar bed.

Nog een puntje.
Deze verwarming heeft als het goed is een waterlijn op het blauwe gedeelte.
Mag niet zo diep staan.

Bertus zei:
Nou lijkt mij de kast sterk genoeg,als de middelste staanders ook op de vloer rusten.

Nog een puntje.
Deze verwarming heeft als het goed is een waterlijn op het blauwe gedeelte.
Mag niet zo diep staan.

Bertus, wederom dank voor je input.
Ja dressoir is massief hout en middenstrook heeft ook " voetjes". Dus ook dat gedeelte is verstevigd.

Qua verwarming, niet bij stil gestaan, heeft vrouw lief er in gezet, ga hem direct goed hangen! Dank!

Floris, ik heb net zoveel kennis van een aquarium als jij (nulkommanul dus)
maar ik heb in de afgelopen 4 jaren met mn 60 liter bak geleerd hoe het NIET moet...
Inmiddels staat er een meter bak in te draaien.
maar ik vond het een feest om je verhaal te lezen!
Kleine tip, misschien is er een aquarium vereniging bij je in de buurt.
Als je daar lid van zou worden, die verkopen dingen goedkoper als in een winkel (plantjes en vissen)
dit omdat je er inmiddels achter was dat dat nogal duur kan zijn......

Woon je misschien in de buurt van de hoekse waard? gezien je trant van vertellen ;-)

Groeten, en blijf posten en vertellen hier!
maar ook lezen! zo heb ik al veel geleerd!

An.

Een dergelijke maat bak...200 cm x 50 cm x 85 cm...is leeg al behoorlijk zwaar..laat staan gevuld!
Gaat inclusief bak zeker 900 kg wegen. Denk dus niet te licht over dat meubel.
Ik zou het op deze manier niet aandurven.

Wel een prachtmaat waar je heel veel van kan maken! Succes.

Wat een enorme mooie afmeting die bak zeg en ben benieuwd naar foto's die in de avond zijn genomen zonder weerspiegeling want de inrichting zier er volgens mij ook goed uit!

Is natuurlijk niet zeker maar op de manier zoals de bak staat op het meubel zegt iets in mijn onderbuik dat het inderdaad niet helemaal verstandig is zo....

mooi maat bak zeg daar kan je wat mee
tja dan het meubel ik zelf krijg toch een beetje een vreemd gevoel bij deze opstelling maar aan de andere kant kijk eens naar de meubels oa juwel trofis
ook daar staat de zijkant vrij eerst staander staat zon 8 cm uit de zijkant vandaan bij deze kasten dus tja wat is wijsheid in deze

veel plezier met je bak

groet

jaap

flipper34 zei:
tja dan het meubel ik zelf krijg toch een beetje een vreemd gevoel bij deze opstelling maar aan de andere kant kijk eens naar de meubels oa juwel trofis
ook daar staat de zijkant vrij eerst staander staat zon 8 cm uit de zijkant vandaan bij deze kasten dus tja wat is wijsheid in deze

Maar daar loopt het bovenblad wel door en wordt het hele aquarium dus ondersteund. Dat lijkt hier niet het geval te zijn. Persoonlijk zou ik er een dikkere plaat onder leggen, al is het maar om wat meer zekerheid te hebben.

Jadel [/quote] Maar daar loopt het bovenblad wel door en wordt het hele aquarium dus ondersteund. Dat lijkt hier niet het geval te zijn. Persoonlijk zou ik er een dikkere plaat onder leggen, al is het maar om wat meer zekerheid te hebben. [/quote]

als je heel goed kijkt zie je op de twee eerste foto�s dat er een plaat onder ligt die de hele bak ondersteund
bij de derde ligt ie er ook nog maar heeft ts hem de zelfde kleur geschilderd als de omlijsting van de bak
dus das een prima zet van de ts

groet

jaap

Al met al waardeer ik jullie input en zorgen. Ik ga er een scherp ook op houden komende tijd.
Zeker gezien een afwijking van 1 milimeter al fataal kan zijn.
Voor nu, draait nu 5 dagen, volle bak, inclusief water dus.

Momenteel schat ik het gewicht, wat op het dressoir staat, richting 1000 kilo. Dus ik heb mijn zorgen idd.
Maar we gaan het zien.

Anders zien jullie binnenkort bij " aangeboden". Staan, fx6 filter te koop inclusief 50 vierkante meter parket..... 🙂

Iemand nog andere input?

Fotos van met belichting volgen trouwens als deze binnen is.

Wat zit er onder het parket? Floris?
Houten vloer of beton?
De drukbelasting op parket is dan wel 1000/8- 125 kg. per pootje.
Denk je,kan dat?

Beton er onder bertus. Heb ook al naar het parket gekeken en gaat goed, geen holling of bolling of andere veranderingen. Ik zou goed ziek zijn anders.

Dan is dat prima.
Is dan sterk genoeg.

Ben benieuwd naar je voortgang Floris.
Leuk....foto's... 😉

Hier een kleine update, de echte lampjes komen nog, dit is tijdelijk licht.

0fw3f6SKa1Bx71BPHYQpeg9QCvmIGLpF.jpeg

Ziet er goed uit.
Zou er toch nog snelgroeiers bij zetten,achterin.

Hoi bertus, heb je suggesties, mijn kaasplankje is leeg op kennis van planten. Ik heb " belgisch groen" oa. Omdat dit snel groeit en ik dacht nog een aantal. ( dacht ik 🙂 ) Ik hoor het graag! Dank je!

Cabomba, in de bodem.waterpest drijvend.
.

Laatste fotos

3c55tnQzWR32jvqr6tC5Fr-asmw2DEaq.jpeg

3c55tnQzWR32jvqr6tC5Fr-asmw2DEaq.jpeg

Dit dimbaar

Als je de deksel van de onderste er nu afhaalt heb je een natte vloer 😉

Maar eerst de planten,hout en Vissen vastleggen.

Heel bijzonder zo dat zand en hout aan de bovenkant....
En zo te zien ben je zelf ook helemaal ondersteboven van je bak!! En terecht hoor! het is echt leuk geworden!

Uhh begrijp ik dat jullie de fotos ondersteboven zien? Ik zie nl. Recht

Draai je bril eens om.
Boven goed,onder onderste boven.

Zijn al die planten er nou uitgevallen?

Kom maar in de rij,hoor, Lady,gup. :daisy:

We zullen er zo wel uitgaan,denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan