Ik heb echt hulp nodig...


Topp! Zijn er voor de rest nog dingen waar ik op moet letten?
 
Ik dacht die op de plek van dat bloempotje, de Vallisneria achter de Anubias, Braziliaanse klimop(k zie dat k die vergeten ben te zeggen) voor de pomp en sterrenkruid naast de Ludwigia?
 

Bijlagen

  • 20200207_161802.jpg
    20200207_161802.jpg
    44.9 KB · Weergaven: 66
Dat kan, jij bepaald het aanzicht, verder zal je het aan de planten kunnen "aflezen" of hier vragen als je wat bijzonders ziet gebeuren, maar vergeet niet dat alle planten zich nu nog even moeten aanpassen.
 
Foto is scheef genomen :juggle:, maar klopt dat ie een mm of 3 scheef staat ja
 
T staat er nu zo bij:
Staat de Vallisneria niet te diep? De Ludwigia en sterrenkruid moet je toch per stengel planten en niet met een stukje filter en elastiek? K twijfel of ze nu los gaan schieten.
Wat Vinden jullie van de inrichting? Wat zouden jullie er anders aan doen?
 

Bijlagen

  • 20200207_215232.jpg
    20200207_215232.jpg
    150.3 KB · Weergaven: 89
  • 20200207_215226.jpg
    20200207_215226.jpg
    163.9 KB · Weergaven: 86
  • 20200207_215138.jpg
    20200207_215138.jpg
    182.2 KB · Weergaven: 91
  • 20200207_215119.jpg
    20200207_215119.jpg
    158 KB · Weergaven: 81
  • 20200207_212932.jpg
    20200207_212932.jpg
    163.8 KB · Weergaven: 80
De planten mogen nog wel heel wat groeien:juggle::D
 
Is het trouwens erg als mn Vallisneria in de stroming staat?
 
Op zich niet want ik zag gister nog een hele mooie bak langskomen met deze plant juist in de stroming.
 
Deze plant zal het niet erg vinden ,wel zal die zorgen dat de rest van je bak minder stroming krijgt.
 
Okki:thumbs:
Zouden jullie nog iets anders doen qua inrichting?
 
Nou T gaat helemaal niet zoals t zou moeten...
Klimop was na drie dagen al helemaal weg En nu gaan de andere planten ook ten onder... ze worden van onder rot(sterren worden bruin/week vanaf de onderkant en Ludwigia zwart) ook wordt de Ludwigia een beetje bruin/groen van blad ipv donker groen. De Vallisneria krijgt gaten in t blad en sommige stengels worden ook week, wel hebben de meeste stengels uitlopers.

Zou iemand weten waaraan dit zou liggen? K voeg (op 54l) 5 mm profito en easylife per week toe
 

Bijlagen

  • 20200225_151849.jpg
    20200225_151849.jpg
    271.2 KB · Weergaven: 62
  • 20200224_172548.jpg
    20200224_172548.jpg
    205.6 KB · Weergaven: 58
  • 20200225_165910.jpg
    20200225_165910.jpg
    189.5 KB · Weergaven: 68
  • 20200224_172558.jpg
    20200224_172558.jpg
    192.3 KB · Weergaven: 66
  • 20200224_172520.jpg
    20200224_172520.jpg
    208.2 KB · Weergaven: 76
Zou iemand weten waaraan dit zou liggen? K voeg (op 54l) 5 mm profito en easylife per week toe
Je plantjes hebben honger. Profito is een voeding wat niet compleet is voor je planten.
Je mist de macro's zoals NPK.
Dus je bemesting op orde brengen zal veel gaan helpen: voeding in de bodem dmv capsules een vloeibaar zoals een AIO.
 
Ik gebruik zelf ook de producten van Easy-Life en ben hier erg tevreden over. Ik voeg dagelijks Profito en EasyCarbo toe aan mijn bak en voeg wekelijks nitraat en fosfaat toe. Het nitraat en fosfaat gehalte meet ik iedere week een paar uur na de waterwissel en pas op die waardes aan hoe veel nitraat en fosfaat ik toevoeg. Het is belangrijk om te weten dat je Micro en Macro voeding niet tegelijkertijd moet geven. Ik geef daarom in de ochtend Profito en aan het eind van de middag voeg ik (op z'n vroegst) nitraat en fosfaat toe indien nodig.

Zoals hierboven genoemd wordt gebruik ik ook voedingscapsules in de bodem. Ik voeg CO2 toe via een gasfles en heb twee redelijk nieuwe T5 TL balken boven mijn Rio 180 hangen. Vroeger heb ik veel gebruik gemaakt van Bio CO2 maar dit werd mij op ten duur te veel gedoe iedere week. Verder is een goed filter en een goede watercirculatie van belang en zijn er vast nog een aantal belangrijke factoren die ik nu even vergeet op te noemen. :daisy:
 
Ik heb je topic even doorgelezen, maar eigenlijk heb je best al veel goede adviezen gekregen.

Wat mij opvalt is dat het lijkt alsof je nog steeds niet goed weet wat je waterwaardes zijn, zodat je gericht meststoffen kan toevoegen. Mijn advies: koop zo’n testkoffer het is niet alleen handig, maar nog leuk ook om te weten wat je water doet. als je er wel al eentje hebt post dan eens je waardes, daarmee kunnen de planten experts hier je beter helpen. (ik ben geen expert, ik rommel ook maar wat aan en probeer er wat van te maken).

Ik meet bijna elke week en voeg specifiek toe wat er te kort is. Bij mij is dat meestal alleen PO4. En CSM-B voeg ik twee keer in de week toe. Aangezien ik CO2 toevoeg gebruik ik geen carbo, maar ik heb dat ook jaren gedaan. Ik heb geen ervaring met EI en doe geen grote waterwissels dus daar kan ik weinig over schrijven, maar dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Zoek maar eens, daar is al veel over geschreven.

Profito en carbo alleen is niet genoeg. NO3 en PO4 zijn ook belangrijk en bodembemesting, een kleinbolletje bij de wortels bijvoorbeeld, maar goed dat is eigenlijk ook al geschreven, maar daar ligt mijn inziens wel het begin van de oplossing.

Ik voeg overigens geen elke meststof gelijktijdig toe, laat er meestal een dag of nacht tussen. Je kunt deze ook zelf mengen, is wat goedkoper dan die merk artikelen, maar ook dat is al geschreven.

Onlangs heb ik ook een bosje vallisneria gekocht en het heeft wel een paar weken geduurd voordat deze aansloeg. Gewoon laten staan en tijd geven.
 
Eerst npk en eventueel co2 tekort uitsluiten.
De belangrijkste Waterwaarden bij planten zijn kh, ph, no3 en po4
 
Meten is weten. Bij problemen wil je toch weten wat er fout is?
dus ik zou gewoon een testkoffer halen.
 
Idd deze horen er ook bij net als verlichting trouwens maar meestal geven deze geen primair tekort.

Dat zou ik zo beslist niet durven zeggen! Alles begint namelijk bij het licht. Daglicht is aanzienlijk sterker, intenser, dan het licht dat wij in onze bakken kunnen realiseren. Bovendien komen de meeste planten die wij hebben uit streken waar het gemiddeld toch wat zonniger is. Het overgrote deel van onze planten zijn moerasplanten. Dit alles in aanmerking nemende ga ik in eerste instantie altijd uit van de gemiddelde lichtvraag van mijn plantenkeuze, die juist vaak hoger is voor een optimale groeimogelijkheid, en pas daar mijn CO2 en overige bemesting op aan. Omdat elke plant ook weer op elk gebied een zekere tolerantie heeft wordt er vaak geroepen, "mijn plant doet het bij dit licht" maar dat is toch iets anders dan optimale groei. Primaire lichttekorten kunnen daarom wel eens veel vaker voorkomen dan gedacht!
 
Meestal zal de standaard verlichting voldoende voor planten met een gemiddelde lichtbehoefte.
Met meer licht gaat alles in een hogere versnelling
 
Nouu...

Pas bon, voor de planten was het al te laat :'(, de Vallisneria staat nu beneden. Ik merk dat ik steeds minder plezier eraan overhoudt ook zie ik Mn aquarium bijna niet, omdat ik nooit echt op mn kamer zit(of bezig ben met hw), dus ik was eigenlijk van plan....
Om beneden een 80/100 cm op te starten en de visbestanden samen te voegen. Alleen moet ik dit nog even overleggen met de baas:deal::deal:.

Hoe het er nu bij staat is het echt om te janken
 

Bijlagen

  • 15846051544552147988734450262063.jpg
    15846051544552147988734450262063.jpg
    114.2 KB · Weergaven: 70
Ja jammer dat je de bak zo weinig ziet en dan is je idee in elk geval een optie. Nu de baas dus nog even lief aankijken ;)
 
Als alles tegen zit snap ik dat je er geen plezier meer van heb, je wil niet weten hoe vaak ik voordat ik iets wist over waardes, co2, verlichting etc. Mn bak door het raam wou smijten... heb ik geluk dat de bak niet echt alleen te tillen valt :DD

Vooral niet opgeven en veel inlezen :D

Hopelijk mag het van de baas!
 
Nouu...

Pas bon, voor de planten was het al te laat :'(, de Vallisneria staat nu beneden. Ik merk dat ik steeds minder plezier eraan overhoudt ook zie ik Mn aquarium bijna niet, omdat ik nooit echt op mn kamer zit(of bezig ben met hw), dus ik was eigenlijk van plan....
Om beneden een 80/100 cm op te starten en de visbestanden samen te voegen. Alleen moet ik dit nog even overleggen met de baas:deal::deal:.

Hoe het er nu bij staat is het echt om te janken
Mijn advies voor mensen welke maar aan het bijstellen blijven en wat weinig resultaat oplevert, is om de bak eens 3 a 4 weken rust te geven, dus alleen water verwisselen en voedingsstoffen toevoegen welke je nu doet, verder niets veranderen, zo kan de bak even in rust komen en een eigen stabiliteit zoeken, veelal gaat het na die tijd al 100% beter.
 
Bedankt voor jullie reacties, ik laat het hier zeker nog wel weten!
Thnx Ton, maar ik heb de afgelopen tijd ook niks meer veranderd. Stel het zou weer aanslaan, dan zie ik Mn aquarium sws nog steeds niet heel vaak. Ik denk dat ik er meer plezier van heb als we een mooi bakkie beneden hebben staan, ook heb ik het best druk met school/korfbal/werk dus k hoop dat ik het onderhoud samen met mn moeder kan doen. Ook denk ik dat het voor mij vissen een grote vooruitgang is!
 
Ik kwam op het heldere idee om toch weer nieuwe plantjes erin te doen(vanuit het goudvissentijdperk;)) het ziet er een stuj gezelliger uit en hopelijk voelen de visjes zich ook een stuk veiliger!

Even als tussen oplossing!
 

Bijlagen

  • 20200320_173517.jpg
    20200320_173517.jpg
    119.8 KB · Weergaven: 44
Ze zijn inderdaad van plastic:DD

Hopelijk kan ik ze zo snel mogelijk weer opruimen!!
 

Terug
Bovenaan